CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Outlander Turbo 1.gen

Go down 
+3
Jan
HobbyTom
Rebell
7 posters
AvInnlegg
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 1 Apr 2013 - 22:09

Både vogna og bilen er solgt. Men vi har kjøpt en Outlander Turbo 4wd (bensin) 05
Den drar sykt bra og har krefter i overflod. 201 hk og 303 nm.

Vi skal kjøpe ny vognmed plass, men må kjøpe litt "klokt" da den har bare 1500kg hengervekt.
Har snust litt på en Solifer med totalvekt 1600kg, men ganske lav egenvekt, ca 1300kg.

Har BE og så lenge jeg ikke lesser opp vogna til 1600kg, men 1500kg under kjøring burde det gå bra.

Er det flere som gjør det slik? Evt. hva tror dere om 201hk/303nm og 1500 kg bak?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 1 Apr 2013 - 22:16

Har gjort det sånn, ja. Accord med 1500kg hengervekt. Har BE, og ei vogn med totalvekt 1600kg. Se i signaturen min for vogndata.

Spør om å få veie vogna så du ser hva faktisk nyttelast blir før du evt kjøper den. Ta høyde for manglende vann, fortelt, bagasje etc når den veies.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 1 Apr 2013 - 22:30

HobbyTom skrev:
Har gjort det sånn, ja. Accord med 1500kg hengervekt. Har BE, og ei vogn med totalvekt 1600kg. Se i signaturen min for vogndata.

Spør om å få veie vogna så du ser hva faktisk nyttelast blir før du evt kjøper den. Ta høyde for manglende vann, fortelt, bagasje etc når den veies.


Kjører du bensin eller diesel?
På forrige vogna kjørte vi med lite vann mens den hang på bilen. Veide opp vogna til 140 kg nyttelast med telt, klær+++ alt en vil og bør ta med seg.

Vogna vi så på er 610, ca 8m med drag. Lurer på hvordan det blir å trekke med bilen.
Blir uansett å veie vogna før kjøp.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 1 Apr 2013 - 23:02

Accord var toliters bensin uten turbo, 155hk originalt. Gikk helt greit, det. I snitt øker forbruk med vogn 0,4 pr mil. Om vi kjørte uten takboks økte snittforbruk med 0,5. Altså utgjorde luftmotstand mer enn vekt.

Vogna har vanntanken foran akselen og trives best rundt halv tank for riktig kulevekt. Da er zip-markisa på veggen og markiseteltet under senga helt i front, sammen med forteltmøblene. Tyder på at produsenten har skjønt hvordan kundene vil laste for praktisk bruk.

Vogna vår har oppgitt kjørevekt til 1255kg. Realistisk er dette knappe 100kg for lite.

Nå har vi CR-V diesel. Bilbyttet skyldtes ikke campingvogna. Greit å kunne ta opp båten selv, uten traktorhjelp.

Kan ikke forestille meg at det vogntoget du vurderer vil by på problemer. Så lenge du har BE og et vogntog som ser fornuftig ut (SUV og enkeltakslet vogn skal vanligvis være meget moderat belastning...) kan jeg ikke forestille meg at funksjonærene tar bryet med å veie deg.

Men dette kan jeg selvsagt ikke innestå for, det er kun basert på egne erfaringer.

Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 1 Apr 2013 - 23:26

HobbyTom skrev:
Accord var toliters bensin uten turbo, 155hk originalt. Gikk helt greit, det. I snitt øker forbruk med vogn 0,4 pr mil. Om vi kjørte uten takboks økte snittforbruk med 0,5. Altså utgjorde luftmotstand mer enn vekt.

Vogna har vanntanken foran akselen og trives best rundt halv tank for riktig kulevekt. Da er zip-markisa på veggen og markiseteltet under senga helt i front, sammen med forteltmøblene. Tyder på at produsenten har skjønt hvordan kundene vil laste for praktisk bruk.

Vogna vår har oppgitt kjørevekt til 1255kg. Realistisk er dette knappe 100kg for lite.

Nå har vi CR-V diesel. Bilbyttet skyldtes ikke campingvogna. Greit å kunne ta opp båten selv, uten traktorhjelp.

Kan ikke forestille meg at det vogntoget du vurderer vil by på problemer. Så lenge du har BE og et vogntog som ser fornuftig ut (SUV og enkeltakslet vogn skal vanligvis være meget moderat belastning...) kan jeg ikke forestille meg at funksjonærene tar bryet med å veie deg.

Men dette kan jeg selvsagt ikke innestå for, det er kun basert på egne erfaringer.


Jeg tenker mest på komfortmessig og hvordan bilen vil kunne dra med vogna bak i forhold til ytelser og det å holde farten oppe.
Pga sikkerheten er det ikke aktuelt å kjøre med overvekt.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeOns 3 Apr 2013 - 17:31

Bump, er det andre som trekker med bensinbiler her?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeOns 3 Apr 2013 - 23:01

jeg gjør, og kommer til å fortsette med det til evig tid
diesel er noe dritt med alt for lite arbeidsområde i forhold til bensin
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 10:32

Jan skrev:
jeg gjør, og kommer til å fortsette med det til evig tid
diesel er noe dritt med alt for lite arbeidsområde i forhold til bensin
Ja, det er derfor alle lastebiler og trekkvogner er diesel, fordi det er noe dritt Smile
Du har ikke behov for et kjempestort arbeidsområde, når du har nok moment til å utføre jobben.
Og det arbeidsområdet du vil bruke justerer du med girkassa. Smile
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 11:11

Men er det noen som har synspunkter på om min bil vil kunne trekke en vogn på ca 1500kg "lett"?
Bilen veier underkant av 1700 kg med passasjer og last. (1596 egenvekt).
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 11:30

Du har en turbomotor, som gjør at momentkurven din er endel lavere enn sugemotor, noe som gjør at den er sterkere i bånn. Det er bra når det gjelder å trekke tungt. Så det skal nok ikke være noe problem å gjøre dette uten at du føler det går sakte. Smile
Automat eller manuell?
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 11:42

Det er manuell girkasse.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:03

Basert på erfaring fra Accord burde som sagt dette ikke være noe problem i det hele tatt. Og den mangler turbo. Om motbakkene ble for tunge når vogna hang på, feks øke fra 68km/t til 80 etter fotoboksen i omkjøringsveien rundt Trondheim på tur nordover, måtte den imdlertid ned i tredje gir og opp på turtall før man atter holdt marsjfart. Accorden har varierende ventilåpningstider og varierende ventilløft i form av Honda i-vtec, og dette gir mere krefter i alle deler av turtallsregisteret sammenlignet med konvensjonelle naturalaspirerte bensinmotorer.

Hvordan kjennes motorstyrken ut om du kjører med fullastet bil? Slipper deg ned på turtall i høyeste gir og deretter aksellerer igjen? Jeg nekter å tro at dette vil bli noe problem med så mye motor som du har i Outlander Turbo.

Men den lave godkjente tilhengervekten må skyldes noe. Bremser? Clutch? Sviktende selvbæring bak bakaksel? Dieselutgaven av Outlander har vel høyere godkjent tilhengervekt?

Du får kanskje bedre svar på dette om du henvender deg til merkeverksted og spør om hva forskjellene på godkjent tilhengervekt skyldes der?
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:09

Rebell skrev:
Det er manuell girkasse.
Ok, da er det jo du selv som velger og mulighetene til å utnytte moment, hvis den sliter et sted, er bedre.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:28

Jeg opplever bilen som veldig sprek. Det er ikke noe problem å slippe gassen for så å øke farten igjen. Men det er jo turbo, så det er mest kraft over 2000 o/min.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:31

HobbyTom skrev:


Men den lave godkjente tilhengervekten må skyldes noe. Bremser? Clutch? Sviktende selvbæring bak bakaksel? Dieselutgaven av Outlander har vel høyere godkjent tilhengervekt?

Du får kanskje bedre svar på dette om du henvender deg til merkeverksted og spør om hva forskjellene på godkjent tilhengervekt skyldes der?

Hengervekten er 1500kg på alle Outlander fra 2003-2007, og de kom kun med bensin.
Når andre generasjon kom så ble det 2000kg på de.

Synes det er veldig rart at det er kun 1500kg hengervekt, da er er mindre og lettere biler som har opptil 2500 kg.
I tillegg er det 4wd og stor motor så tilsammen så burde det være høyere vekt.

Nå har jeg snakket med importør om muligheten for å øke hengervekten på min bil. De jobber med saken, men har ikke hørt noe enda.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:43

Du har jo en laveffekt utgave av motoren som sitter i lancer evo, motorkode 4G63, så det er jo en veldig potent motor. Den kan du jo chippe, og momentet vil bli endel bedre og forbruk vil gå ned.

Rebell skrev:

Synes det er veldig rart at det er kun 1500kg hengervekt, da er er mindre og lettere biler som har opptil 2500 kg.
Det er mer enn størrelse og vekt som spiller inn på hengervektvurdering. Vi kan legge til bremsekraft, bremsenes evne til å holde seg kalde(størrelse på skive, ventilert eller ikke), tyngdepunkt, krengning i sving, fjæringsvei, dekkstørrelse, bilens lengde osv.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 12:55

Ja, det er sikkert mye som spiller inn.
Har funnet ei vogn jeg kan teste bilen med nå, så det blir spennende.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 15:22

Da har jeg prøvd bilen med en Polar 620 fra 2003. Denne var riktignok nokså tom. Vi fylte opp vanntank og satte i 2xgassflasker. Vi fikk ikke veid opp vogna, men den var nok drøyt 1500 - 1600 kg.
Denne testen viste at mine "bekymringer" var helt ubegrunnet. Bilen og vogna var veldig stabile og det var ingen problemer i oppoverbakker med tenke på drag.

Merker at den kunne vært noe sterkere helt fra bunnen, men det er nå en gang sånn det er. Smile
Til Toppen Go down
lea
CARAVANER
CARAVANER
lea


Antall Innlegg : 67
Localisation : Fredrikstad
Registration date : 20.11.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeFre 5 Apr 2013 - 15:55

hvor mange graders helling bilen+henger trekkes igang spiller og inn her.
Og hva de forskjellige fabrikantene tester\godkjenner bilene sine for.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 17:42

Hei.

Jeg byttet fra Knaus 530 fra 1995 til Hobby 560, gikk altså fra 1200 kg totalvekt til 1600 kg totalvekt. Jeg kjører en fwd Volvo V70N som originalt har 2,4 turbo, men grunnet havari har 2,3 turbo som kjører på programvaren til 2,4T. Antall hester er ukjent, burde ligge på ca 200, og jeg trekker helt fint vogna. Legger meg stort sett ikke over 4 gir for å ha turtallet i et område der den sirkulerer væske i motor og girkassen (jeg har automat med geartronic..)

Jeg har i sommer kjørt Bergen-Lillehammer-Oslo-Göteborg-Bergen uten at dette føltes for tungt og tregt. Fulgte trafikken fint og litt til.. Ikke noe problem å holde flyten. Forbruket varierte fra tank til tank fra 1,3-1,6 ltr pr mil, følte dette var helt ok.

Har du forresten fått kjøpt deg vogn?
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 18:22

Mr.Vikebø skrev:
Legger meg stort sett ikke over 4 gir for å ha turtallet i et område der den sirkulerer væske i motor og girkassen (jeg har automat med geartronic..)
Dette må du forklare meg mer om.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 18:40

Mr.Vikebø skrev:
Hei.

Jeg byttet fra Knaus 530 fra 1995 til Hobby 560, gikk altså fra 1200 kg totalvekt til 1600 kg totalvekt. Jeg kjører en fwd Volvo V70N som originalt har 2,4 turbo, men grunnet havari har 2,3 turbo som kjører på programvaren til 2,4T. Antall hester er ukjent, burde ligge på ca 200, og jeg trekker helt fint vogna. Legger meg stort sett ikke over 4 gir for å ha turtallet i et område der den sirkulerer væske i motor og girkassen (jeg har automat med geartronic..)
Høres fornuftig ut, alt for mange piner motor og kasse på for lavt turtall for å spare drivstoff spesiellt mange som eier en dieselbil. Til syvende og sist så ryker det lett penger til andre ting om man er gjerrig underveis.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 20:50

Breda skrev:
Mr.Vikebø skrev:
Legger meg stort sett ikke over 4 gir for å ha turtallet i et område der den sirkulerer væske i motor og girkassen (jeg har automat med geartronic..)
Dette må du forklare meg mer om.
Helt iorden.

Gode gammeldagse automatkasser (ikke disse moderne som egentlig er en automatisert manuell girkasse f.eks DSG..) kjøles ved at det er en oljepumpe i girkassen. Denne drives av inngående aksel fra motor. Jo høyere turtall fra motor, jo fortere jobber pumpen. Dermed sirkulerer oljen gjennom kassen, ut i kjøler og tilbake fortere og oljen holder dermed en lavere temperatur enn om du tvinger den i høyeste gir med lav omdreiing på inngående som igjen gir varmere kasse pga belastningen.

Forøvrig så er det alltid kjekt med ekstra kjøler om man kan ha det, jeg skal ettermontere dette på min bil for ekstra sikkerhet Smile
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:02

Mr.Vikebø skrev:
Breda skrev:
Mr.Vikebø skrev:
Legger meg stort sett ikke over 4 gir for å ha turtallet i et område der den sirkulerer væske i motor og girkassen (jeg har automat med geartronic..)
Dette må du forklare meg mer om.
Helt iorden.

Gode gammeldagse automatkasser (ikke disse moderne som egentlig er en automatisert manuell girkasse f.eks DSG..) kjøles ved at det er en oljepumpe i girkassen. Denne drives av inngående aksel fra motor. Jo høyere turtall fra motor, jo fortere jobber pumpen. Dermed sirkulerer oljen gjennom kassen, ut i kjøler og tilbake fortere og oljen holder dermed en lavere temperatur enn om du tvinger den i høyeste gir med lav omdreiing på inngående som igjen gir varmere kasse pga belastningen.

Forøvrig så er det alltid kjekt med ekstra kjøler om man kan ha det, jeg skal ettermontere dette på min bil for ekstra sikkerhet Smile
Ja, men at dette skal være så voldsomt skummelt at man ikke kan bruke femte gir er overdrevet. Ja, opp en lang bratt bakke er det fint med bra kjøling, og risikoen er større. Men på rett strekke på motorvei i 90 km for eks, så er ikke dette et problem. Og hvor god er kjølingen selv om man har høyt turtall da? De fleste kjølere til automat har jo ikke egen vifte, og luftstrøm i for eks andre gir på 3500 o/min er jo ikke stor uansett.. Men du vet at for høy fart i veske gjennom kjøler gjør at den ikke klarer å senke seg nok i temperatur? Og at for lav temperatur heller ikke er bra?
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:13

Breda skrev:

Ja, men at dette skal være så voldsomt skummelt at man ikke kan bruke femte gir er overdrevet. Ja, opp en lang bratt bakke er det fint med bra kjøling, og risikoen er større.  Men på rett strekke på motorvei i 90 km for eks, så er ikke dette et problem. Og hvor god er kjølingen selv om man har høyt turtall da? De fleste kjølere til automat har jo ikke egen vifte, og luftstrøm i for eks andre gir på 3500 o/min er jo ikke stor uansett.. Men du vet at for høy fart i veske gjennom kjøler gjør at den ikke klarer å senke seg nok i temperatur? Og at for lav temperatur heller ikke er bra?
Jeg velger heller 4 gir og behagelig turtall enn å ligge å gire mellom 4 og 5 gir. Vi snakker ikke om 3500 rpm, mere 2300 rpm og ikke 1700 rpm som blir litt lavt på en turbobil med automat. Et annet ankepunkt her er at belastning av å henge en henger bak  bilen, låse den i 5 gir i 40 km/t tilsvarer omtrent å stallteste automaten. Staller du kassa for lenge, havarerer du..

Når det gjelder dette med med kjølere, min har i utgangspunktet kjøler plassert i radiator. Denne blir da kjølt med kjølevann til ca 80-85 grader. Et luftkjøler i tillegg, plassert slik at den får rikelig med luft så vil du i hastigheter fra 60-90 ha god gjennomstrømming og kjøling.

Og du får vel ikke for høy fart på væsken før du ha 5500 rpm....


Sist endret av Mr.Vikebø den Lør 2 Nov 2013 - 21:21, endret 2 ganger (Reason for editing : Bomma på numpaden og skrev 70 istedet for 40..)
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:29

Tror ikke at automatkasser er ditt sterkeste område, Breda. Sjekk hjemmesiene til RATS og ta gjerne et besøk hos de for å høre om hvordan en automatkasse fungerer. Tror de kan bruke timer og dager for å formidle den kunnskapen de har, og som for en som er oppriktig interessert i dette emnet vil ta det inn som å lese en bibel.

Å bruke 5. gir handler ikke om skummelt eller ikke. Det handler om kjøling og smidighet. Det er ikke noen problemer med alt for lav temp uansett når man har vogna bak.

På OBDII-utstyrte biler så kan du koble til en Bluetooth enhet, og laste ned en app for smarttelefoner. Og en kan lese av alle tenkelig parametre fra bilens "hjerne, blant annet oljetemperatur flere steder, eksostemperatur, kjølevæsketemperatur, temp i turboen osv. Og det er interessant å se hvordan eksostemp og temp i girkassa endrer seg under forskjellige belastninger. Og derfor er det viktig å la en girkasse jobbe lett og smidig med et turtall som gir minst belastning, og ikke bli tvangsstyrt på lavt turtall for å spare drivstoff.
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:40

Jeg synes at det gikk veldig bra i sommer. Brukte en Kabe med totalvekt 1600kg.
Funka veldig bra. Vanvittig bensinforbruk, men det er ikke så nøye.

Har firmabil nå - en ny Subaru Forester. Gleder meg til å prøve den. Smile
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:44

Har du kjøpt vogn da, eller bare lånt den Kaben?
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:48

Lånte Kaben av familie. Kom aldri så langt at det ble kjøpt. Men til våren, da er det BESTEMT at vi skal ha Smile
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 21:53

Det kan en like Smile
Til Toppen Go down
Rebell
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Rebell


Male
Antall Innlegg : 237
Registration date : 22.01.2012

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 22:24

Ja, det kan en like Smile Det blir valgets kval hva man skal kjøpe da.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeLør 2 Nov 2013 - 23:12

Mr.Vikebø skrev:
Jeg velger heller 4 gir og behagelig turtall enn å ligge å gire mellom 4 og 5 gir. Vi snakker ikke om 3500 rpm, mere 2300 rpm og ikke 1700 rpm som blir litt lavt på en turbobil med automat. Et annet ankepunkt her er at belastning av å henge en henger bak bilen, låse den i 5 gir i 40 km/t tilsvarer omtrent å stallteste automaten. Staller du kassa for lenge, havarerer du..

Når det gjelder dette med med kjølere, min har i utgangspunktet kjøler plassert i radiator. Denne blir da kjølt med kjølevann til ca 80-85 grader. Et luftkjøler i tillegg, plassert slik at den får rikelig med luft så vil du i hastigheter fra 60-90 ha god gjennomstrømming og kjøling.

Og du får vel ikke for høy fart på væsken før du ha 5500 rpm....
Det er jeg enig i, opp og nedgiring er jo slitsomt og gir unødig slitaske Men den gjør jo det nettopp fordi den selv merker feil belastning, turtall osv. Derfor jeg sier at vi egentlig ikke trenger å tenke på dette.
Låse kassa i 5 gir i 40 med henger får du jo aldri til, fordi som du sier, det er ikke bra. Derfor er det allerede løst fra fabrikk, så ecu lar deg aldri låse den veien. Men skjønner hvor du vil.

For høy fart på vesken når det gjelder negativ kjøling har ikke bare med turtall å gjøre, men tverrsnitt på slanger/rør, kjølerens evne til å kjøle, antall rader i kjøler, viskositet osv. Så ikke alltid en kjøler ekstra er bra heller.

janp skrev:
Tror ikke at automatkasser er ditt sterkeste område, Breda. Sjekk hjemmesiene til RATS og ta gjerne et besøk hos de for å høre om hvordan en automatkasse fungerer. Tror de kan bruke timer og dager for å formidle den kunnskapen de har, og som for en som er oppriktig interessert i dette emnet vil ta det inn som å lese en bibel.

Å bruke 5. gir handler ikke om skummelt eller ikke. Det handler om kjøling og smidighet. Det er ikke noen problemer med alt for lav temp uansett når man har vogna bak.

På OBDII-utstyrte biler så kan du koble til en Bluetooth enhet, og laste ned en app for smarttelefoner. Og en kan lese av alle tenkelig parametre fra bilens "hjerne, blant annet oljetemperatur flere steder, eksostemperatur, kjølevæsketemperatur, temp i turboen osv. Og det er interessant å se hvordan eksostemp og temp i girkassa endrer seg under forskjellige belastninger. Og derfor er det viktig å la en girkasse jobbe lett og smidig med et turtall som gir minst belastning, og ikke bli tvangsstyrt på lavt turtall for å spare drivstoff.
Jeg kjenner både Ole (rats) og broren hans, Anders Ringstad veldig godt jeg, og har masse kunnskap om automatkasser, så beklager, du klarer ikke å ta igjen nå heller. Overhalt flere selv også. Men langt ifra så guru som Ole er.
Men jeg mener mye av det folk sier om temaet er overdrevet, når det funker veldig fint uten masse styr for mange andre. Og at ingeniører har tenkt mye for oss allerede.
Helt enig i at mange biler har en software som gir for lavt turtall og et gir for høyt, spesielt diesel.

Ja, obd2 kan gi mye info til smarttelefonen din, og den samme info får både gem og ecu i bilen. Som igjen tar de skrittene som trengs for å endre ting, hvis motor eller girkassetemp blir for høy. Momentmåler i kassa sier også ifra hvis den bli belastet for mye. Hvis du for eks bytter bakdiff på en nyere bil med automat, så tror bilen at kassa slurer, fordi den får maks moment på feil turtall og går i nødmodus.
Og jo, for lav oljetemp er langt ifra bra, hverken på motor eller kasse. Da er den for tykk i forhold til riktig temp(på motor 80 grader) og smøring er dårlig. Det er derfor en kaldstart sliter på en bil og at en bil ikke skal belastes mye når den er kald. Det samme gjelder kasser.
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeSøn 3 Nov 2013 - 12:07

En annen årsak til at jeg velger kjøre automatkassen manuelt ved kjøring ved vogn er for å lettere kontrollere arbeidsbelastningen til bilen. Da slipper jeg og problemstillingen med at den forsøker å gå i lockup, noe som er vanligst rundt 85 km/t. Kjører jeg min automatisk så ligger den å veksler mellom 4 og 5 gir når vogna er på, noe som skaper stressende kjøring.

Kjenner til rats jeg og, men her vestpå blir det heller brukt Automatservice som er minst like god.
For min egen del så åpner jeg nok kassa selv om det skulle være nødvendig. Skrudd en del kasser på buss, eneste forskjellen er jo størrelsen Wink

Når det gjelder ekstra kjøler, så blir det bare montert en original ekstrakjøler fra Volvo, beregnet på formålet med henger.. Så jeg hiver hverken på en pinglekjøler eller en overdrevet stor en, formålet mitt vil være optimalisering.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeSøn 3 Nov 2013 - 13:06

Mr.Vikebø skrev:
En annen årsak til at jeg velger kjøre automatkassen manuelt ved kjøring ved vogn er for å lettere kontrollere arbeidsbelastningen til bilen. Da slipper jeg og problemstillingen med at den forsøker å gå i lockup, noe som er vanligst rundt 85 km/t. Kjører jeg min automatisk så ligger den å veksler mellom 4 og  5 gir når vogna er på, noe som skaper stressende kjøring.

Kjenner til rats jeg og, men her vestpå blir det heller brukt Automatservice som er minst like god.
For min egen del så åpner jeg nok kassa selv om det skulle være nødvendig. Skrudd en del kasser på buss, eneste forskjellen er jo størrelsen Wink

Når det gjelder ekstra kjøler, så blir det bare montert en original ekstrakjøler fra Volvo, beregnet på formålet med henger.. Så jeg hiver hverken på en pinglekjøler eller en overdrevet stor en, formålet mitt vil være optimalisering.
Og da er jo manuell kjøring veldig bra som sagt, veksling mellom girene unødig er jo både slitsomt og unødvendig slitasje. Men når du skrev dette så hørtes det ut som du aldri valgte 5 gir, og det er jo veldig overdrevet forsiktighet føler jeg.

Så lenge du er klar over ting rundt dette med kjøling, så er det jo ikke noe problem å montere en til, så lenge den ikke blir for kald. Smile
Ja, der er eneste forskjell størrelsen, og momentet de tåler Smile
Til Toppen Go down
Mr.Vikebø
CARAVANER
CARAVANER
Mr.Vikebø


Male
Antall Innlegg : 131
Age : 41
Localisation : Meland(Nordhordland)
Registration date : 14.08.2011

Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitimeMan 4 Nov 2013 - 11:41

Breda skrev:
Mr.Vikebø skrev:
En annen årsak til at jeg velger kjøre automatkassen manuelt ved kjøring ved vogn er for å lettere kontrollere arbeidsbelastningen til bilen. Da slipper jeg og problemstillingen med at den forsøker å gå i lockup, noe som er vanligst rundt 85 km/t. Kjører jeg min automatisk så ligger den å veksler mellom 4 og  5 gir når vogna er på, noe som skaper stressende kjøring.

Kjenner til rats jeg og, men her vestpå blir det heller brukt Automatservice som er minst like god.
For min egen del så åpner jeg nok kassa selv om det skulle være nødvendig. Skrudd en del kasser på buss, eneste forskjellen er jo størrelsen Wink

Når det gjelder ekstra kjøler, så blir det bare montert en original ekstrakjøler fra Volvo, beregnet på formålet med henger.. Så jeg hiver hverken på en pinglekjøler eller en overdrevet stor en, formålet mitt vil være optimalisering.
Og da er jo manuell kjøring veldig bra som sagt, veksling mellom girene unødig er jo både slitsomt og unødvendig slitasje. Men når du skrev dette så hørtes det ut som du aldri valgte 5 gir, og det er jo veldig overdrevet forsiktighet føler jeg.

Så lenge du er klar over ting rundt dette med kjøling, så er det jo ikke noe problem å montere en til, så lenge den ikke blir for kald. Smile
Ja, der er eneste forskjell størrelsen, og momentet de tåler Smile
Ser at den var utydelig. Dette gjelder kun ved kjøring med vogn. Uten vogn lar jeg kassa jobbe selv Smile
Til Toppen Go down
Sponsored content





Outlander Turbo 1.gen Empty
PosteTema: Re: Outlander Turbo 1.gen   Outlander Turbo 1.gen Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Outlander Turbo 1.gen
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Mitshubishi Outlander
» Mittibushen outlander vs vw Tiguan
» Bytte til Turbo vent
» Mitsubishi Outlander 2.0 Diesel 2007-2008 modell
» Mitsubishi Outlander 2.2 Diesel TC-SST autom. 2010 model

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: