CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tapper dere ut vannet?

Go down 
+5
Harald-
ulven
HobbyTom
chg
Michael.77
9 posters
AvInnlegg
Michael.77

Michael.77


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Østfold
Registration date : 11.03.2013

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 6:56

Lurer på om dere tapper ut vannet hver helg hvis vogna kun blir brukt i helgene?
Til Toppen Go down
chg
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!



Male
Antall Innlegg : 308
Localisation : Østfold
Registration date : 25.06.2010

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 7:31

Drikker ikke fra vogna, ellers er vel det best å gjøre. Uke gammelt stillestående vann som varmes opp av sola dag etter dag er vel ikke det beste å drikke..
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 7:39

Tapper ut for hver tur, blåser slangene tomme og tørker rent i tanken.
Skyller også gjennom en del før hver tur.

På min vogn er det separat tank til spyling av klosett. Mange vogner henter vann til klosett fra kjøkkenvanntank, og det er vel ikke akkurat hva jeg vil kalle en hygienisk forbedring.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTor 20 Jun 2013 - 8:38

drikker heller ikke vannet fra vogna, har egen kanne til drikkevann/tannpuss osv. hadde oppe pumpa og der lå det noe hvit guffe rundt pumpe og slanger, så det ble en vask av det og siden brukes det kun til håndvask og skylling av kopper og kar, evt en kattevask på morgenen Wink
Til Toppen Go down
Michael.77

Michael.77


Male
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Østfold
Registration date : 11.03.2013

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeFre 21 Jun 2013 - 0:50

Takk for svar.
Drikker ikke det vannet vi heller. Men vi pleier å pusse tenna og vaske hendene der. Hadde "bio tab desinfeksjon" pulver i vanntanken og kjørte det gjennom kranene før sesongstart.

Vi har egen tank til toalettet.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeFre 21 Jun 2013 - 1:01

Vi drikker vannet.
Ingen dårlig smak på vannet heller.
Forsøker å tappe ut vannet når vi ikke er i vogna, slik det ikke setter smak.

En kan jo forsøke å driukke vannet som har stått i ett glass på nattbordet noen dager, ikke så god smak Smile
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeFre 21 Jun 2013 - 7:57

hadde folk vist hvordan de kommunale vannrørene ser ut innvendig, hadde ikke folk drukket vannet hjemme heller.. Wink

skulle nok ha brent litt alkohol og kjørt igjennom systemet for å desinfisere tank, slanger og kraner Wink
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeFre 21 Jun 2013 - 9:04

For de av oss som besitter diverse utstyr fra forsvaret, kan jeg tipse om at jeg brukte vannrensetablettene som ligger i futteralet til gassmaska til å rense en vanntank på båt for en onkel av meg som var klæbbete nok til å fylle diesel på vanntanken.

Min onkel slapp å kappe i båten for å få ut en syrefast tank som må ha blitt satt inn under bygging av båt. Vannet ble greit, og smak eller lukt av diesel kom ikke tilbake. Det ble brukt mye vann både før og etter tablettene, også oppvarmet vann. Fylte tanken flere ganger med varmtvannsspyler, om jeg ikke husker helt feil.

Jeg fikk nye piller på eget initiativ på neste øvelse. Disse var av annet fabrikat. Det kan tenkes at de jeg brukte hos min onkel var så gamle at de ikke lenger er i omløp. Hvem vet, kanskje de til og med var miljøskadelige?  Smile

Uansett, det må da finnes vannrensetabletter som renser opp i systemet ved behov innimellom.
Til Toppen Go down
ramski
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 34
Age : 41
Localisation : Ålgård
Registration date : 10.06.2013

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeFre 21 Jun 2013 - 23:24

Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 10:39


Det blir alltid liggende igjen restvann i systemet, selv om du tror du har drenert alt. Så en desinfisering, etterfylt av utskylling og fullstendig drenering er viktig.
Se gjerne:


Film for drenering av Vann http://www.keepfloeing.com/products-motorhome.html

Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 13:17

Michael.77 skrev:
Lurer på om dere tapper ut vannet hver helg hvis vogna kun blir brukt i helgene?
Ja, det gjør i hvert fall jeg. Skyller og vasker i tanken ved behov

Jeg drikker, pusser tenner og bruker vannet i vogna som alt annet vann jeg bruker i fra kran og jeg lever i beste velgående og er ikke mye syk.
Så da lurer jeg på hva de andre her mener er så skummelt og farlig med å bruke systemet i vogna er?
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 13:26

Breda skrev:

Jeg drikker, pusser tenner og bruker vannet i vogna som alt annet vann jeg bruker i fra kran
Samme her. Noe annet ville være særdeles tungvint og unaturlig.
Til Toppen Go down
Oddvars
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 24
Localisation : Bærum
Registration date : 17.11.2009

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 13:38

Jeg tenker ikke bare på å få rent vann, like mye på vinteren og restvann som kan fryse. Jeg har tappet og blåst at jeg var kar om, men ved montering av et system som gir meg muligheten til å bruke en pumpe til hjelp, fikk jeg ut nesten en liter ekstra vann, som lå igjen i systemet.
Har fått frostplugger som det har tatt timer å få ut etter at varmen ble slått på.
Dette restvannet som kan ligge i uker i en sommervarm vogn, kan også bli infisert av basslusker.
Så at man uansett renser/drenerer system et gang i mellom er ikke galt.
Oddvar
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 16:04

Her ble det lite om det TS startet med, kanskje TS kan endre litt i overskriften som inkluderer rensing av vann også?

Men å rense vannet/rører/kraner/slanger etc kan da gjøres mye bedre enn en tablett. Tror ikke slikt renser og desinfiserer særlig mye, ikke sammenlignet med klorin ihvertfall.

Jeg fyller opp vanntanken med 15-20 liter, og har i litt klorin, minst 2-3 dl på 20 liter ihvertfall.
Åpner deretter alle kraner, varmt og kaldt og lar det skylle igjennom alt, inkludert Aldens varmvannstank. Lar det stå natten over og skyller godt igjennom med rent vann (vanntanken tappes ut før rent vann fylles på). Det lille som ev. smaker av klor blir fort borte, men siden vi ei drikker særlig mye av vannet i kranene så gjør det ikke noe. Lit klorlukt til håndvasken og tannpussen er å leve med, så er vi rimelige sikre på å få drept eventuelle bakterier. Klorin er uvurderlig, og burde være fast innventar i vogna i tilfelle det skjer noe som forurenser vannet eller det er andre ting som gjør det påkrevd med bedret hygiene, for det er svært mye urenslighet på alle campingplasser.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 19:36

Forsvarets vannrensetabletter (og antakeligvis nåværende kommersielle) består av to tabletter - en som løser klor-ioner i vannet og en annen som omdanner klorionene til koksalt.

Janp sitt alternativ gjør samme jobben billig og effektivt siden vi normalt har tilgang på rikelig med rent vann.

Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 19:42

Forsvarets tabletter vel knapt noen utenom en engere krets som får tak i. Har ikke testet de så jeg vet null om de.

Ting som er veldig effektive til ting og tang er som regel unntatt salg over disk til oss vanlige, enten det gjelder rensetabletter, bilpolish, rensevæsker av ymse slag, rundop osv.

Klorin har en preventiv virkning når en tapper litt oppspritet blanding i dusjhoder f.eks. Prøver å gjøre dette et par ganger i løpet av sesongen.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitimeTir 22 Okt 2013 - 19:45

HobbyTom skrev:

Samme her. Noe annet ville være særdeles tungvint og unaturlig.
Ja, ikke sant. Hva ellers skal man med vannsystem i en vogn/bobil?

Oddvars skrev:

Dette restvannet som kan ligge i uker i en sommervarm vogn, kan også bli infisert av basslusker.
Så at man uansett renser/drenerer system et gang i mellom er ikke galt.
Oddvar
Det er jeg enig i, en rens iblant er jo aldri noe galt, for 100% rent er det aldri.
Men disse bassluskene det snakkes om, hvor farlig er egentlig de? Dør man, eller tror du at det er sterkt overdrevet hvor redd folk er for litt bakterier her og der?

janp skrev:
for det er svært mye urenslighet på alle campingplasser.
Ja, det er jo hovedgrunnen for at jeg bruker vogna for det den er, med dass, dusj og vann.[/quote]
Til Toppen Go down
Sponsored content





Tapper dere ut vannet? Empty
PosteTema: Re: Tapper dere ut vannet?   Tapper dere ut vannet? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tapper dere ut vannet?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 3000 som ikke pumper vannet rundt med 12 V pumpa.
» Hva tapper batteriet når hovedbryter er slått av?
» Hvor blir vannet av?
» Hobby 560 tapper batteri på bilen ved parkering
» Knaus Sudwind Exc 750 FKU - vannet fryser...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: