CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Gammel Alde 2736 - info og hjelp

Go down 
2 posters
AvInnlegg
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Gammel Alde 2736 - info og hjelp Empty
PosteTema: Gammel Alde 2736 - info og hjelp   Gammel Alde 2736 - info og hjelp Icon_minitimeTir 2 Jul 2013 - 11:01

I min gamle Tabbert står det en Alde 2736 EL/Gass varmer, og rundt vognen går det et rør med radiatorer rundt om kring.

Etter det jeg forstår skal denne også kunne varme forbruksvann, men det ser ut som om noen (tm) har gjort noen triks slik at den kursen er blokkert, vesken i kursen ser blåaktig ut og jeg antar dette er frostveske.

Systemet ser ut til å bli styrt av en (ettermontert?) trådløs termostat, som fungerer. En liten 12V pumpe på toppen av gassdelen starter å gå når man justerer termostaten.

Elkolben kan styres med tre trinn og den blir ikke varm.
Gassdelen har masse rust (og fuktighet) på toppen av brenneren, og jeg er ikke helt sikker på om jeg stoler på en slik gammel sak med ild og gass i løsvekt, så tror ikke jeg prioriterer den.

Men så til spørsmålene:
- Hvordan fyller/sjekker man veskenivået (og eventuell frostveske) i sentralvarmen?
- Hvordan skulle varming av varmtvann ha fungert (er det bare kaldt inn i bunn og varmt ut på toppen?)?
- 12V pumpa sitter som nevnt på Gassdelen, men det ser da ut som at det er to separate vannsløyfer for el og gass, driver den ene pumpa vannet rundt i sentralvarmen?
- Ekspansjonstank, har ikke sett noen slik. Trenger man ikke det?

Vurderer også å rive ut hele saken og heller basere meg på ren 220V oppvarming...

Takker for alle svar (og info/tips for eventuell enkel annen fiks)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Gammel Alde 2736 - info og hjelp Empty
PosteTema: Re: Gammel Alde 2736 - info og hjelp   Gammel Alde 2736 - info og hjelp Icon_minitimeOns 3 Jul 2013 - 18:58

Til Toppen Go down
jafo
CARAVANER
CARAVANER
jafo


Male
Antall Innlegg : 67
Age : 53
Localisation : Langhus
Registration date : 01.07.2013

Gammel Alde 2736 - info og hjelp Empty
PosteTema: Re: Gammel Alde 2736 - info og hjelp   Gammel Alde 2736 - info og hjelp Icon_minitimeTor 4 Jul 2013 - 9:33

Den eldste dokumentasjonen der er riktignok 10 år yngre enn min sentralvarmer, men fikk jo noen av spørsmålene besvart.

Lufting gjøres vel på samme metoden fremdeles.
Øverste delen av varmeren benyttes som ekspansjonstank, man fyller den bare ikke helt full.

Pumpa kan ved hjelp av noen enveisventiler drive vannet rundt, men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er gjort slik. Kan jo kanskje være at det egentlig er to selvstendige enheter som kan selges/monteres separat og brukes separat?

Sentralvarmesystemet:
Gammel Alde 2736 - info og hjelp Qqg6
Elpatron, gassvarmeren står i "metallskapet" til høyre på bildet.
1) Kontrollboks som blir styrt av trådløs termostat.
2) Antatt varmt forbruksvann - ut.
3) Antatt varmt vann fra gassvarmeren.
4) Antatt kaldt forbruksvann - inn.
5/6) inn/ut sentralvarme.
7) T-ledd (ikke på bildet) for tilførsel av vann til gassvarmeren.

Elkolben:
Gammel Alde 2736 - info og hjelp Rpwy

Rusten gassvarmer med pumpa:
Gammel Alde 2736 - info og hjelp V0el
Til Toppen Go down
Sponsored content





Gammel Alde 2736 - info og hjelp Empty
PosteTema: Re: Gammel Alde 2736 - info og hjelp   Gammel Alde 2736 - info og hjelp Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Gammel Alde 2736 - info og hjelp
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» Alde 2920 eller alde 2910?
» Gammel Sprite
» Gammel Adria 550
» Gammel vogn fra Flekkefjord

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: