CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...

Go down 
4 posters
AvInnlegg
alfeliassen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 30.04.2013

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeLør 6 Jul 2013 - 16:19

Hei! Noen som kan gi meg tips og/eller råd angående følgende:

Vogna er en 2006 Hobby 650 KFU (flott vogn!) uten batteri, men med en omformer som gir 12V til alt 12V-utstyr når 220V eksternt er tilkoblet.
Sikringene i det jeg formoder er 220V til 12V omformer (Dometic med en rekke synlige sikringer, boksen helt til høyre på bildet) har en egen rød led som lyser om man napper ut eller kortslutter. Riktignok 5 led-lamper på 6 sikringer, men det er vel sånn det skal være. Den første 15A-sikringen er hel men led lyser ikke når jeg tar den ut, likeså med 15A sikring nr 3 fra venstre. De andre lyser opp når jeg trekker ut sikringene.
Taklampene i sittegruppen virker helt fint, vegglampene likeså. Vannpumpen i vasken fungerer, de blå lysene i tv-skapet også. Resten (lysslynger, kjøkkenbelysning og lys inni skap) virker ikke og det er ikke det karakteristiske "klikket" når man trykker på veggpanelet. Dette klikket forekommer på enhetene som fungerer.
Er det noen sikringer en eller annen plass jeg ikke vet om eller ikke har sett? Eller er det et mer alvorlig problem?
Hyggelig om noen med ekspertisen har anledning til å forbarme seg over en ekte amatør.
Med hilsen Alf

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Elektro1
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeLør 6 Jul 2013 - 16:49

Skru av lokket på boksen til venstre på bildet. (største boksen).
Må mi er sikringene synlig, da det er hull i boksen til bryterpanelet.
Vill tro at der er sikringer som står under lokket.

Når det gjelder strømforsyningen til Dometic har jeg ikke sjekket tegningen, men med meg er det slik at du kan trekke ut hviken som helst sikring og alt fungerer, helt til du trekker ut den "siste" da går lyset.

Virker på meg at det er en rekke med reservesikringer, og når en av disse går lyser LED lyset, men den andre tar over og drifter videre.
Har aldri sprengt noen av dem, men kun forsøkt å ta dem ut.
Til Toppen Go down
alfeliassen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 30.04.2013

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeLør 6 Jul 2013 - 19:25

Takk for ditt svar, meget prisverdig av deg å ta deg tid til å hjelpe. Jeg har skrudd av dekselet på boksen til venstre og det er dessverre ingen sikringer å se inni den boksen. Det virker å være et distribusjonspanel for 12V-anlegget, med reléer og kontakter tilkoblet nummererte ledninger. Det finnes selvfølgelig ikke et eneste dokument som viser hva de forskjellige kontaktene går til, så det er lite hjelp å hente der også.
Når man først er på denne tråden, er det noen som vet hvor man eventuelt kan koble til et 12V batteri i boksen til høyre, for å få batteridrift av 12V-anlegget når vognen ikke har utvendig tilkobling til 220V (f.eks. ved frikamp)? Har ikke funnet noen skjema eller brosjyrer på Dometic-boksen til høyre, så jeg aner ikke hva Batteri+, P1, P2 osv skal bety.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeLør 6 Jul 2013 - 22:41

Boksen til venstre er styreboksen for det meste av 12V lysene. Det skal "klikke" i et rele inne i boksen når du trykker på bryterpanelet.
Lysdiodene i omformeren lyser når sikringa ryker, men bare dersom det er en strømkrets som strømmen kan gå gjennom. Hvis hele belastningen styres gjennom et rele i boksen og det ikke er inne vil ikke lysdioden lyse om du tar ut sikringen.
Batteriet skal kobles inn der det står Batt. Kabelen som sitter der kommer trolig fra tilhengerkontakta og den gjør at du har 12V i vogna når den er koblet til bilen.
P1 P2 P3 er bare nummeret på kontaktene. Hvis jeg ikke husker helt feil er det 12V på P3 bare når vogna er koblet til 230V. Den kan brukes som vinterkobling til å starte fyren eller til å lade batteriet via en booster.

Ang problemet ditt så spørs det om det er noe defekt på bryterpanelet eller i releboksen i og med at det ikke "klikker"
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 0:35

Litt usikker på vogna pga årsmodell, men synes det er rart om der ikke er sikringer på de forskjellige kursene utenom det som er i omformeren.

Se oppe til venstre på nederste boksen, der står sikringene mine. Kan det være gjømt blant ledninger når du tar av lokket?

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... <a href=Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... 4wcs" />


Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... <a href=Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Qj9k" />


Sist endret av Harald- den Søn 7 Jul 2013 - 1:36, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 0:47

Her ser du sikringene oppe til venstre i boksen.

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... <a href=Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Gu1e" />
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 1:08

2011 modellen med bedre oppløsning


Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... <a href=Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Npz" />


Sist endret av Harald- den Man 8 Jul 2013 - 11:09, endret 1 gang (Reason for editing : Bedre oppløsning)
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 11:06

Kom over denne, ser ikke ut som der er sikringer i denne boksen på 2007 heller...

http://www.campen.de/fahrzeugtechnik/35287-hobby-ww-autoradio-anklemmen-autarkpaket.html
Til Toppen Go down
alfeliassen




Antall Innlegg : 3
Registration date : 30.04.2013

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeSøn 7 Jul 2013 - 20:32

Tusen takk for tipsene så langt, skal ta en liten oppfølging i morgen. Noe er fikset, andre utfordringer er dukket opp, men det tyske dokumentet i linken til forrige poster svarte på en del spørsmål. :-)
Til Toppen Go down
benmag




Antall Innlegg : 13
Registration date : 15.11.2010

Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitimeTor 18 Jul 2013 - 21:27

Det samme har skjedd med mine lys, mange lys som ikke virker, fant du ut av dette I din vogn, Alf
Til Toppen Go down
Sponsored content





Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Empty
PosteTema: Re: Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...   Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp... Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Fersk Hobby-eier trenger el-hjelp...
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» BO i campingvogn? Hobby 560 WLU Prestige! Trenger hjelp!!
»  bjølseth 520 dl 1aksel 1991mod delevogn/aksling
» 2013 720 prestige div spm, fersk eier:)
» Hjelp! Trenger virkelig HJELP.
» Trenger sårt hjelp

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: