CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 ctek d250s dual som booster?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
matsh




Antall Innlegg : 6
Registration date : 10.01.2013

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 16:41

Har en ctek d250s dual som var tiltenkt for lading av batteri i vognen fra bilen. som en batteri booster og skillerele.
denne har også solcellepanel funksjon så man kobler både solpanel og pluss fra bilens dynamo/batteri. og den velger da hvem kilde som gir best lading.
jeg skal ikke ha solcellepanel, men bruke den som en ren booster for lading fra bilen.

men har blitt litt usikker om denne gjør denne oppgaven eller om den er mere som et automatisk skille mellom solcelle/bilen/vognbatteri.

noen som kan si om denne gjør jobben som en booster bra? eller heller satse på en ren booster fra f.eks kamafritid ?


Sist endret av matsh den Tor 10 Jan 2013 - 19:59, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 17:15

Den har ikke en direkte boosterfunksjon
Ifølge manual så har den slett ikke en sådan funksjon, ei heller supply-funksjon som f.eks 25000. Det som står er at den lader når den får DC inn.

Og støyer den like mye som 25000 som jeg har så er det en dårlig løsning i ei vogn, om du ikke får gjemt den unna sittegruppe og senger da.
Til Toppen Go down
matsh




Antall Innlegg : 6
Registration date : 10.01.2013

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 19:54

trur ikke den vil lage noe støy siden den ikke har noen form for vifte.
ser ut som denne er mere et automatisk veksle/skillerele med litt avansert ladestyring av forbruksbatteri, men den gjør ikke noe med spenning slik en booster vil prøve og øke denne for optimal lade spenning.


dette står det på hjemmesiden til ctek....
står ikke at den øker spenninga fra bilen, men står jo at den skal optimere energien for riktig lading. og velge selv inngang strømmen fra solcelle eller fra bil/vekselstrømgeneratot.


D250S DUAL lader får sin energi fra DC-kilder som vekselstrømsgeneratorer, solcellepaneler eller vindkraft, og optimerer energien for å møte ladekravene til ulike batterier. D250S DUAL velger automatisk beste likestrøms energikilde som den er koblet til (av to) for dette formålet, og skifter mellom disse energikildene for å oppnå høy effektivitet når det gjelder flertrinns ladning. D250S DUAL er svært godt egnet for ladning av campingvigner, campingbiler, båter og hytter som ikke har tilgang til nettspenning. Den automatiske ladningen starter med en gang likestrøm er koblet til laderen, som fra vekselstrømsgeneratorer når kjøretøyet er startet eller fra solcellepaneler når de er tilkoblet. D250S DUAL har temperatursensor som sikrer optimal ladespenning ved alle temperaturer. D250S DUAL sikrer at dine batterier alltid er i god stand, rask ladning og lang brukstid for batteriet.

D250S DUAL er en helautomatisk, 5-trinns lader som leverer 20 A til 12 V batterier på 40-300Ah. Laderen er IP65-klassifisert (motstår vannstråle, er støvbeskyttet og godkjent for utendørs bruk), beskytter kjøretøyselektronikk og er egnet for alle typer bly/syre-batterier (våt, MF, gel, AGM). Laderen leveres med to års garanti.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 20:26

Sjekk om du vil ha strøm, eller tyrenger det, selv om batteriet tar kvelden. Det kan du med de største laderne som 25000 (om den heter det fortsatt). Har den ingen vifte så vil det jo bli lydløst.


Stod ikke noe om vifte, ihvertfall fant jeg ikke noe om det da jeg kjøpte min 25000. Ble en smule overrasket over det høye støynivået da jeg fikk den plassert. Men siden klemmene var kappet av og erstattet med kabelsko så var det litt sent å irritere seg over støynivået.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 21:05

Janp
Har ikke du Mascot da?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
matsh




Antall Innlegg : 6
Registration date : 10.01.2013

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 21:09

men uansett lyden spiller ingen rolle siden den er for dc/dc lading via bilen når det kjøres.
ved stillestående med mulighet for strøm så har jeg en mascot 20ah lader og en emtech 30ah liggendes. så en av disse skal brukes til lading ved tillgang til 220v.
ble bare litt usikker på om denne d250s dual saken øker spenninga fra bilen slik en ladebooster gjør.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeTor 10 Jan 2013 - 23:59

Om den ikke øker spenningen, hva skulle den ellers gjøre som er nyttig?
Er det 20A den er oppgitt med? Må vel ha ganske heftige kabler for det i såfall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 13:17

Den yter 20A, og et aber er at den krever minimum 12,8V for å yte. Synker spenningen under det i mer enn 10 sek. så lader den ikke. Derfor er det viktig å ha solide kabler.


Tror rene boostere takler lavere spenningsfall enn 12,8V, men det er ikke noe som jeg har engasjert meg i så jeg kan nok være på sykkeltur. Igjen!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 13:18

Jan Ole skrev:
Om den ikke øker spenningen, hva skulle den ellers gjøre som er nyttig?
Er det 20A den er oppgitt med? Må vel ha ganske heftige kabler for det i såfall.
Den holder seg vel til den ene oppgaven, slik den er bestemt til. Multitasking er vel neppe en opsjon her. Suspect
Til Toppen Go down
matsh




Antall Innlegg : 6
Registration date : 10.01.2013

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 17:12

har lagt 2 stk 6kv kabler fra bilen og til 13 pin kontakta på pin 9 og 10.
skal legge opp nytt i vogna også så tenkte og bruke både pin 9 og 10 på vogna og til en lader/booster. så da får jeg 2x6kv hele veien som burde være mer en godt nok.
jord har jeg også lagt 6kv på pinne 11 og 13 så har like mye gjord som +.

elektriske i bilen til kontakta er koblet via en emtech automatisk skillerele. så den gir kun ut strøm ved spenning over 13.2v mener jeg den står på,, under dette så kutter den strømmen til forbruker.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 18:54

janp skrev:
Jan Ole skrev:
Om den ikke øker spenningen, hva skulle den ellers gjøre som er nyttig?
Er det 20A den er oppgitt med? Må vel ha ganske heftige kabler for det i såfall.
Den holder seg vel til den ene oppgaven, slik den er bestemt til. Multitasking er vel neppe en opsjon her. Suspect

Ja, du er våken og med ja lol! lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:06

Jan Ole skrev:
janp skrev:
Jan Ole skrev:
Om den ikke øker spenningen, hva skulle den ellers gjøre som er nyttig?
Er det 20A den er oppgitt med? Må vel ha ganske heftige kabler for det i såfall.
Den holder seg vel til den ene oppgaven, slik den er bestemt til. Multitasking er vel neppe en opsjon her. Suspect

Ja, du er våken og med ja lol! lol! lol! lol!
Er i ferd med å våkne nå.


Skal visst få en visitt fra Deknepollen, bilen er for høy til å få plass i hotellgarasjen. I gården her skulle det gå greitt med både 3 og 4 meter høyde, det er ubegrenset med takhøyde ute på tunet. :shocked:
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:24

Han kan vel slippe ut litt luft så blir det vel en råd, 25cm i dekkene og en 8-10cm på bakfjærene..... Laughing Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:35

Han ringer på litt senere, skal si ifra. Very Happy


Han har "on-board air" som det heter på nynorsk (medbrakt luft på boks=oversatt til norsk??). Da er det bare å tappe før innkjøring og åpne ventilene for påfyll vel ute i det fri.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:37

Joda, er klar over det, har lest meg opp. Men Ctec har har han kanskje ikke....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:40

matsh skrev:
har lagt 2 stk 6kv kabler fra bilen og til 13 pin kontakta på pin 9 og 10.
skal legge opp nytt i vogna også så tenkte og bruke både pin 9 og 10 på vogna og til en lader/booster. så da får jeg 2x6kv hele veien som burde være mer en godt nok.
jord har jeg også lagt 6kv på pinne 11 og 13 så har like mye gjord som +.

elektriske i bilen til kontakta er koblet via en emtech automatisk skillerele. så den gir kun ut strøm ved spenning over 13.2v mener jeg den står på,, under dette så kutter den strømmen til forbruker.
Godt jobbet, da er du sikret mot spenningsfall. Jeg har lagt opp 25mm2 fra batteriet, men det er litt for en 300w sinus-inverter og Viair kompressor. Og utvendig 120A strømuttak.


Har startet på å montere et solcelleanlegg på 400w i vogna, så booster trenger jeg ikke da jeg har Ah å gå på i batteri. Men for mange er det en fornuftig investering.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:41

Jan Ole skrev:
Joda, er klar over det, har lest meg opp. Men Ctec har har han kanskje ikke....
Å lese seg opp tok vel sine timer. Men CTEK; nei det har'n ikke! ler
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:48

Jeg tenkte å montere boosteren som jeg har liggende, men jeg ser at kontakt innmaten mangler på bilen for de pinnene, helt vanlig på VW, var sånn på Tiguanen også. Må vel skifte hele kontakten da regner jeg med. Trenger god kapasitet siden boosteren er på 20A jeg også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:49

janp skrev:
Jan Ole skrev:
Joda, er klar over det, har lest meg opp. Men Ctec har har han kanskje ikke....
Å lese seg opp tok vel sine timer. Men CTEK; nei det har'n ikke! ler

Er jo rett i nabolaget han holder til, og enda mye nærmere slekta så det er jo greit å ha kontroll..... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 19:59

Jan Ole skrev:
Jeg tenkte å montere boosteren som jeg har liggende, men jeg ser at kontakt innmaten mangler på bilen for de pinnene, helt vanlig på VW, var sånn på Tiguanen også. Må vel skifte hele kontakten da regner jeg med. Trenger god kapasitet siden boosteren er på 20A jeg også.
Trond (offpist) tabbet seg vel litt ut med det, husker ikke hvor stor boosteren hans (er) var før den tok kvelden. Gjelder vel kanskje å ikke ta i for mye, heller en liten en med ev. litt større batteri, 100-110Ah skulle vel duge.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeFre 11 Jan 2013 - 20:19

Skal det være så skal det være, har vel 115Ah batteri i dag og boosteren har jeg hatt liggende en stund, fulgte med på lasset etter Dagmar....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 21:17

Det var en 20A booster jeg monterte, fungerte fint flere uker men en dag batteriet i vognen nesten var tomt holdt den på å brenne opp sikringsboksen i bilen. Byttet sikringsboks og la nye ledninger til kontakten så nå går det nok bra.

Man kan få kjøpt slike pinner til hengerkontakten på møller, det har jeg gjort selv. Ikke store jobben å legge frem strøm da. Husk korrekt sikring Wink

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 21:35

Samme boostern som jeg har etter det jeg husker, jeg har batteriet fremme i bilen og derfor lenger ledninger enn deg i tillegg til at batteriet i vogna er ganske langt bak. Hva slags kvadrat må jeg gå for da? Og all strøm over en pinne i kontakta eller er det lurt å fordele på 2+2?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 22:30

Ja, mener å huske du også har 20A booster.
Man kan fort komme opp i mot 25A+ på siden mot bilen.. det er ganske mye strøm.
10mm2 burde likevel være nok. Selv bruker jeg 2 x 6mm2.
Boosteren skal monteres så nære vogn batteriet som mulig.

Jeg har koblet sammen pinne 10 og 12 er det vel, slik at de begge har strøm rett fra batteri.

Husk at god jordforbindelse fra 11 og 13 er minst like viktig, disse er nok ikke lagt opp på din VW heller.

Kjøleskapet har jeg koblet på en bateribryter slik at jeg kan kjøre det på batteriet, og kretsen fra boosteren kan jeg slå av og på manuellt. Har jeg kjøleskapet på, og boosteren på så kjører jeg i praksis kjøleskapet fra bilen slik det er originalt, men jeg lader også batteriet litt samtidig. Trenger jeg lading kjører jeg kjøleskap på gass og lader 20A fra bilen.

Er litt å holde styr på men enda ikke våknet med tomt bilbatteri, selv men den dagen kommer nok Wink Da er det bare å snu boosteren og lade bilen fra vogna.

Dette fungerer fint for meg men jeg vil ikke anbefale "alle" å tukle med slikt.. Wink
Er så surt når det går galt.

En 8-12A booster er så mye tryggere.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 22:47

offpist skrev:
Ja, mener å huske du også har 20A booster.
Man kan fort komme opp i mot 25A+ på siden mot bilen.. det er ganske mye strøm.
10mm2 burde likevel være nok. Selv bruker jeg 2 x 6mm2.
Boosteren skal monteres så nære vogn batteriet som mulig.

Jeg har koblet sammen pinne 10 og 12 er det vel, slik at de begge har strøm rett fra batteri.

Husk at god jordforbindelse fra 11 og 13 er minst like viktig, disse er nok ikke lagt opp på din VW heller.

Kjøleskapet har jeg koblet på en bateribryter slik at jeg kan kjøre det på batteriet, og kretsen fra boosteren kan jeg slå av og på manuellt. Har jeg kjøleskapet på, og boosteren på så kjører jeg i praksis kjøleskapet fra bilen slik det er originalt, men jeg lader også batteriet litt samtidig. Trenger jeg lading kjører jeg kjøleskap på gass og lader 20A fra bilen.

Er litt å holde styr på men enda ikke våknet med tomt bilbatteri, selv men den dagen kommer nok Wink Da er det bare å snu boosteren og lade bilen fra vogna.

Dette fungerer fint for meg men jeg vil ikke anbefale "alle" å tukle med slikt.. Wink
Er så surt når det går galt.

En 8-12A booster er så mye tryggere.
Når jeg er ferdig med mitt prosjekt så blir det å koble kjøleskapet på en 230V tilførsel fra Inverteren, og ikke bruke det på 12V. Under kjøring så går jeg ut fra at solcellepanelene produserer mer enn nok til å holde Inverteren i gang og sørge for 230V til kjøleskapet, og lade opp batteriene i tillegg.
I sommer lå produksjonen på 8-12A på delvis skyet/ganske klart. Med 400W panel burde jeg klare det doble sånn cirka, om det ikke er for mye effekttap.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 22:54

Ja, jeg også opplevde å kunne kjøre kjøleskap på solceller på fine dager, men blir ikke så mye igjen til lading. Men nå har jeg svært kjøleskap også. (16-18A forbruk)

Å kjøre kjøleskapet via inverter på 230V vil vel skape en del ekstra tap så jeg ser ikke helt fordelen med det. Litt synd det ikke er kompressor teknologi i disse skapene.. Trekker bare 1/4 av effekten. Men da ville de ikke virket på gass.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 23:01

Når jeg er ferdig med mitt prosjekt så blir det å koble kjøleskapet på en 230V tilførsel fra Inverteren, og ikke bruke det på 12V. Under kjøring så går jeg ut fra at solcellepanelene produserer mer enn nok til å holde Inverteren i gang og sørge for 230V til kjøleskapet, og lade opp batteriene i tillegg.

Hahaha, og hva skal du gjøre når du skal kjøre gjennom Lærdalstunnelen, maten din er sikkert nesten råtten når du kommer ut i andre enden ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeLør 12 Jan 2013 - 23:10

offpist skrev:
Ja, mener å huske du også har 20A booster.
Man kan fort komme opp i mot 25A+ på siden mot bilen.. det er ganske mye strøm.
10mm2 burde likevel være nok. Selv bruker jeg 2 x 6mm2.
Boosteren skal monteres så nære vogn batteriet som mulig.

Jeg har koblet sammen pinne 10 og 12 er det vel, slik at de begge har strøm rett fra batteri.

Husk at god jordforbindelse fra 11 og 13 er minst like viktig, disse er nok ikke lagt opp på din VW heller.

Kjøleskapet har jeg koblet på en bateribryter slik at jeg kan kjøre det på batteriet, og kretsen fra boosteren kan jeg slå av og på manuellt. Har jeg kjøleskapet på, og boosteren på så kjører jeg i praksis kjøleskapet fra bilen slik det er originalt, men jeg lader også batteriet litt samtidig. Trenger jeg lading kjører jeg kjøleskap på gass og lader 20A fra bilen.

Er litt å holde styr på men enda ikke våknet med tomt bilbatteri, selv men den dagen kommer nok Wink Da er det bare å snu boosteren og lade bilen fra vogna.

Dette fungerer fint for meg men jeg vil ikke anbefale "alle" å tukle med slikt.. Wink
Er så surt når det går galt.

En 8-12A booster er så mye tryggere.

Er stort sett som jeg har tenkt dette, slipper egen bryter for kjøleskapet, det trekker fra batteriet om jeg setter det på 12V uansett.

Egentlig litt uventet problem dette med boosteren for det jeg har lest meg til før er at dette regulerer seg selv ved at inn-spenningen synker pga evt tynne kabler så går også ut-effekten på boosteren ned, dermed blir forbruket gjennom inn-kablene begrenset. Vanskelig å forklare, men hele greiene flyter på at det er et tap i virkningsgrad gjennom boosteren og den lager en viss prosent med strøm av det den får, får den mindre, produserer den mindre.
Med utgangspunkt i dette ble jeg overrasket når det ble varmt i bilen din.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeSøn 13 Jan 2013 - 9:46

Så lenge batterispenningen i vogna er under 14,2V så vil boosteren gjøre alt den kan for å guffe 20A INN på batteriet . 14x20=280W.

Spenningen inn på boosteren vil synke pga effektap i kabelen. Så for å få opprettholdt 280W ut ved for eksempel 10V inn så har man plutselig oppe i 28A.
I tilegg må man huske at inverteren bare har 87% effektivitet så det går bort 2-3A i inverteren på full guffe.

Desto mere dårligere kabel du har frem til boosteren desto MER strøm vil den trekke.
Den vil så klart gi seg ved et visst punkt, men tror det er så lavt som 10V. Den virker helt ned til 8V.
Har du et effektap på 4V i kabelen ved 28A så har du en varmekabel på 112W igjennom bilen din.. Wink

Ble veldig teoretiske tall det her, mest for å illustrere funksjon og effekt.
Boosteren TREKKER ikke 20A fra bilbatteriet, den GIR 20A til vognens batteri.
Veldig effektivt oppsett, og kombinert med solcelle har jeg faktisk vært oppe i nesten 40A lading i sommer.


ctek d250s dual som booster? 179321_10151791247450182_732975841_n
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeSøn 13 Jan 2013 - 14:40

Godt du har kontroll, jeg legger varmekabelen under bilen tror jeg....

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeSøn 13 Jan 2013 - 15:19

Med 10mm2 så er du trygg. Da handler det mer om å sørge for at det ikke blir svake kontaktpunkter ved batteri, sikring, hengerkontakt osv.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeSøn 13 Jan 2013 - 17:12

Jan Ole skrev:
Når jeg er ferdig med mitt prosjekt så blir det å koble kjøleskapet på en 230V tilførsel fra Inverteren, og ikke bruke det på 12V. Under kjøring så går jeg ut fra at solcellepanelene produserer mer enn nok til å holde Inverteren i gang og sørge for 230V til kjøleskapet, og lade opp batteriene i tillegg.

Hahaha, og hva skal du gjøre når du skal kjøre gjennom Lærdalstunnelen, maten din er sikkert nesten råtten når du kommer ut i andre enden ctek d250s dual som booster? 232937 ctek d250s dual som booster? 232937 ctek d250s dual som booster? 232937


Haha, det er maten som kommer ut i den andre enden. Shocked
Tror du har misforstått jeg. Eller ha et snev av en periodisk tilbakevendende forstoppelse. Eller fystasjopphengsproblemer. Eller noe annet som ligger latent i kroppen! Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitimeSøn 13 Jan 2013 - 20:09

Bare pass på at maten ikke er råtten når du stapper den inn i første enden, kan bli det med din tekninske plan etter at du kjører gjennom Lærdalstunnellen... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





ctek d250s dual som booster? Empty
PosteTema: Re: ctek d250s dual som booster?   ctek d250s dual som booster? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
ctek d250s dual som booster?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Ctek D250S Dual
» Hylende Ctek-lader.
» CTEK ladere M300 og XMS 25000
» Hva er et batteri booster?
» Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: