CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kasser over taklukene

Go down 
+7
Ronny
Jan
Johnny
siemens
Jan Ole
Sten Rune
Fjellcamping
11 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 7:47

Hei! Jeg ser det er mange som lager kasser og setter over taklukene på vintercamping. Bør jeg lage det og sette på min nye vogn på fjellet? Fordeler/ulemper? Question
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 8:00

Fjellcamping.

Mange sier de har glede av disse kassene.Jeg har aldri hatt brukt for det på noen av våre vogner.Har vintercampet i 15 sesonger.

Fordelen må jo være at man får luftet gjennom luken,selv om det har snødd endel.

Du vil sikkert få flere meninger om dette,som med mye annet som er "kjekt å ha",men som man egentlig klarer seg greit uten.

Akkurat som med spikerbu.Noen bare MÅ ha det,mens andre klarer seg uten,et helt campingliv.


Husk på å feste kassene forsvarlig i så fall.Har sett sånne luker komme flyende i uvær.Kan forårsake store skader på omgivelsene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 10:40

Fjellcamping
Vi har også kasser over taklukene...vi har brukt forskalingsplater disse brune vannfaste...og di er tunge og di behøver heller ikke lages høyere enn nødvendig akkurat nok til og få opp lukene...noe setter og på pleksiglass på toppen for å få lyset inn....hvorfor vi har det...er for å spare lukene når du kommer å skal måke snøen av taket...di lukene sprekker for ett godt ord i kulda og di er dyre å kjøpe syns jeg hvertfall....
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 11:20

Hvis det kommer mye snø oppå disse kassene - vil ikke det da lage mye trykk akkurat rundt takluka? Kan det være fare for at de kan trykke ned området rundt lukene?
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 12:36

Fjellcamping skrev:
Hvis det kommer mye snø oppå disse kassene - vil ikke det da lage mye trykk akkurat rundt takluka? Kan det være fare for at de kan trykke ned området rundt lukene?

Vi har hatt disse kassene i 9 år nå og har absolutt ikke merket noe til det....nettopp pga. tyngden er disse platene valgt...for at di ikke skal blåse av som Arve nevner her men det gjelder jo alt løsøre....mange som har fått grillen i vognveggen.....også er di jo veldig kjekke da ved at du kan ha taklukene åpne hele perioden du er der med tanke på luftsirkulasjonen...blir også en gjevnere varme da etter mitt skjønn....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 13:28

T.H.O. skrev:
Fjellcamping skrev:
Hvis det kommer mye snø oppå disse kassene - vil ikke det da lage mye trykk akkurat rundt takluka? Kan det være fare for at de kan trykke ned området rundt lukene?

Vi har hatt disse kassene i 9 år nå og har absolutt ikke merket noe til det....nettopp pga. tyngden er disse platene valgt...for at di ikke skal blåse av som Arve nevner her men det gjelder jo alt løsøre....mange som har fått grillen i vognveggen.....også er di jo veldig kjekke da ved at du kan ha taklukene åpne hele perioden du er der med tanke på luftsirkulasjonen...blir også en gjevnere varme da etter mitt skjønn....

Hei

må bare spørre..... jeg ser nemlig ikke helt vitsen med disse kassene.... har aldri brukt det, og lukene er hos oss alltid oppe..... å åpne de, er det første vi gjør når vi kommer til vogna, og å lukke de, er det siste vi gjør før vi reiser hjem.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 13:37

Vegard skrev:
T.H.O. skrev:
Fjellcamping skrev:
Hvis det kommer mye snø oppå disse kassene - vil ikke det da lage mye trykk akkurat rundt takluka? Kan det være fare for at de kan trykke ned området rundt lukene?

Vi har hatt disse kassene i 9 år nå og har absolutt ikke merket noe til det....nettopp pga. tyngden er disse platene valgt...for at di ikke skal blåse av som Arve nevner her men det gjelder jo alt løsøre....mange som har fått grillen i vognveggen.....også er di jo veldig kjekke da ved at du kan ha taklukene åpne hele perioden du er der med tanke på luftsirkulasjonen...blir også en gjevnere varme da etter mitt skjønn....

Hei

må bare spørre..... jeg ser nemlig ikke helt vitsen med disse kassene.... har aldri brukt det, og lukene er hos oss alltid oppe..... å åpne de, er det første vi gjør når vi kommer til vogna, og å lukke de, er det siste vi gjør før vi reiser hjem.....

Vegard.
Du har ikke lett for smelle igjen lukene da hvis vinden blåser for hardt...jeg kjenner vinden veldig godt sjøl jeg selv med di kassene....men jeg føler jeg sparer lukene når jeg måker av snøen også, og noen kanger finner en jo igjen vogna med en 40-60 cm.snø på....er det kaldt så kan jo lukene reskere å gå føyken..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 14:49

T.H.O

har jo tidliegere bare lempet opp lukene i andre enden når det blåser, så de ikke styrer vinden ned i vogna.... og har da ikke kjent noe....

Mår jeg kommer opp, er vogna stått varm et drøyt døgn, og det er da aller oftest tint av over lukene....

Men rett skal være rett..... tror aldri vi har hatt så mye snø på taket som du nevner, da vinden gjør sitt..... tror aldri det har vært mere enn 25 cm på det taket.... tar jo av snøen, pluss at vinden tar av....

Men på Hovden, måtte dette vært festet..... med orkan i kastene, hadde de jo flagret.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 15:09

Vegard skrev:
T.H.O

har jo tidliegere bare lempet opp lukene i andre enden når det blåser, så de ikke styrer vinden ned i vogna.... og har da ikke kjent noe....

Mår jeg kommer opp, er vogna stått varm et drøyt døgn, og det er da aller oftest tint av over lukene....

Men rett skal være rett..... tror aldri vi har hatt så mye snø på taket som du nevner, da vinden gjør sitt..... tror aldri det har vært mere enn 25 cm på det taket.... tar jo av snøen, pluss at vinden tar av....

Men på Hovden, måtte dette vært festet..... med orkan i kastene, hadde de jo flagret.....

Okeey...kanskje du bor utsatt til i fohold til oss på Haglebu.....men veit jo at ting har fyki avgårde i vindværet både griller og hagebord....hageborda blir jo som flaggskip....ække morro å ha fått et sånt i sida på vogna....trur jeg hadde blitt rimlig sur.......bare fornavnet det........
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 18:57

Hei

Der jeg har vogna har 98% kasser over lukene, og hva jeg hører der er det for å ikke ødelegge lukene med spaden...

Når jeg kom opp på lørdag var det drøyt 30 cm snø på taket og det var ikke vanskelig å se hvor ventilene og takluka var etter at varmen hadde stått på et døgn... Bruker konsekvent kost på vogntaket og har ikke så dårlig tid at jeg treffer de lukene/ventilene....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kasser over taklukene Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:01

Sten Rune skrev:
Hei

Der jeg har vogna har 98% kasser over lukene, og hva jeg hører der er det for å ikke ødelegge lukene med spaden...

Når jeg kom opp på lørdag var det drøyt 30 cm snø på taket og det var ikke vanskelig å se hvor ventilene og takluka var etter at varmen hadde stått på et døgn... Bruker konsekvent kost på vogntaket og har ikke så dårlig tid at jeg treffer de lukene/ventilene....

Sten Rune

Stemmer så bra med min erfaring...... Bruker sånn svaber jeg.....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:06

Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kasser over taklukene Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:10

Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Sten Rune

jeg har og sett noen sånne "vogn-killere" i aksjon...... med spaden..... Lurer på hva som beveger seg oppe i knotten på de......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:17

Sten Rune skrev:
Hei

Der jeg har vogna har 98% kasser over lukene, og hva jeg hører der er det for å ikke ødelegge lukene med spaden...

Når jeg kom opp på lørdag var det drøyt 30 cm snø på taket og det var ikke vanskelig å se hvor ventilene og takluka var etter at varmen hadde stått på et døgn... Bruker konsekvent kost på vogntaket og har ikke så dårlig tid at jeg treffer de lukene/ventilene....


Har folk virkelig så lite gangsyn så de ikke klarer å ta det litt rolig i området rundt der en vet/burde vite at taklukene/ventilene er.... ??



Og snøskuffe på vogntaket???? HALLO!!!!!!!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:26

Jeg ville ikke hatt sånne kasser om det var fare for at vinden tok dem og det er det stort sett der jeg er. Da tror jeg de er til større bekymring enn nytte.
Men, må inrømme en ting, jeg kom ut av tellingen en gang, tellingen av takluker. Det flexet liksom slik under føttene mine, jeg stod på luka på badet!! affraid affraid affraid affraid lol! lol!

Men det gikk bra, er bare 80kg........

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:40

skal de kassene ha noen effekt så må en vel og ha kasser over ventilene om det er for snømåkingen sin del de er der.......... og da blir det ikke særlig ventilasjon........

er vel ikke så mange luker og ventiler at en ikke har kontroll på de........vi har 4 luker og 3 ventiler..........vet akkurat hvor de er jeg i alle fall.........

og som nevnt her...........det er godt synlig hvor de er når vogna er varm........
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:44

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Sten Rune

jeg har og sett noen sånne "vogn-killere" i aksjon...... med spaden..... Lurer på hva som beveger seg oppe i knotten på de......

Hvis noe beveger seg oppi der...... har det iallefall kjempegod plass....

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kasser over taklukene Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:45

Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Sten Rune

jeg har og sett noen sånne "vogn-killere" i aksjon...... med spaden..... Lurer på hva som beveger seg oppe i knotten på de......

Hvis noe beveger seg oppi der...... har det iallefall kjempegod plass....

Hva stresser dere med ?????

Sånne folk kjøper seg bare ny vogn når våren kommer.............
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:49

May-Britt skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Sten Rune

jeg har og sett noen sånne "vogn-killere" i aksjon...... med spaden..... Lurer på hva som beveger seg oppe i knotten på de......

Hvis noe beveger seg oppi der...... har det iallefall kjempegod plass....

Hva stresser dere med ?????

Sånne folk kjøper seg bare ny vogn når våren kommer.............


Jepp.... og dytter den dritten over på uskyldige "ferskinger" som ikke er sikker på åssen en kan se at vogna er behandlet av forrige eier.... Evil or Very Mad

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Kasser over taklukene Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:50

Sten Rune skrev:
May-Britt skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk kort bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Sten Rune

jeg har og sett noen sånne "vogn-killere" i aksjon...... med spaden..... Lurer på hva som beveger seg oppe i knotten på de......

Hvis noe beveger seg oppi der...... har det iallefall kjempegod plass....

Hva stresser dere med ?????

Sånne folk kjøper seg bare ny vogn når våren kommer.............


Jepp.... og dytter den dritten over på uskyldige "ferskinger" som ikke er sikker på åssen en kan se at vogna er behandlet av forrige eier.... Evil or Very Mad

Det er nok livets brutale sannhet ja..........Shocked Shocked
Til Toppen Go down
siemens
CARAVANER
CARAVANER
siemens


Male
Antall Innlegg : 92
Age : 46
Localisation : Drammen og sande i vestfold
Registration date : 08.12.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 19:52

Jeg også bruker slike kasser over lukene Smile lukker aldri lukene, selv ikke om vinteren.
Jeg tok pappas lufte luke da jeg skulle være snill og måke før han kom opp Mad
Hadde på 2av3.

Man må selvfølgelig lage hull til lufting bounce

Fordeler: beskytter lukene, slipper luft ut og inn selv da du ikke er der, slipper ikke inn lys etter hard natt med SKÅL hehe, eller bare vil sove lenge på morgen og du kan fyre opp gassen med engang du kommer opp.

Ulemper: blir fort stygge, enkelte blir flygeobjeketer,

Jeg har mine på heleåret, og det er ingen fare ang vekt rundt luka.

Nå har ikke jeg sjekket hvor mange som har slike kasser på haglebu, men har et inntrykk at flestparten har, eller hva T.H.O??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 20:00

siemens skrev:
Jeg også bruker slike kasser over lukene Smile lukker aldri lukene, selv ikke om vinteren.
Jeg tok pappas lufte luke da jeg skulle være snill og måke før han kom opp Mad
Hadde på 2av3.

Man må selvfølgelig lage hull til lufting bounce

Fordeler: beskytter lukene, slipper luft ut og inn selv da du ikke er der, slipper ikke inn lys etter hard natt med SKÅL hehe, eller bare vil sove lenge på morgen og du kan fyre opp gassen med engang du kommer opp.

Ulemper: blir fort stygge, enkelte blir flygeobjeketer,

Jeg har mine på heleåret, og det er ingen fare ang vekt rundt luka.

Nå har ikke jeg sjekket hvor mange som har slike kasser på haglebu, men har et inntrykk at flestparten har, eller hva T.H.O??

Siemens

mulig de kassene er smittsomme..... på Hovden er det ikke ei......
Til Toppen Go down
siemens
CARAVANER
CARAVANER
siemens


Male
Antall Innlegg : 92
Age : 46
Localisation : Drammen og sande i vestfold
Registration date : 08.12.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 20:09

Så et par stykker i helgen med en SVÆR snø skoffe på vogn og bu affraid

Skal sies at de var ny campere pirat
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 21:35

Sten Rune skrev:
Vegard

Kjøpte en sånn garasje-kost, sort, myk bust... fungerer utmerket...

han med Belcanto'n foran meg måkte av taket for første gang i helga... var 83 cm der.... og jeg grøss når jeg hørte de lydene fra skuffa som traff/skrapte mot vogn-taket..... affraid affraid Evil or Very Mad Evil or Very Mad

Bare så det er sagt ingen kan engang se at det er blitt brukt plastskuffe på mitt tak...taket mitt slett og pent som fy.....varsomme med tingene våre vi.....Razz Razz Razz
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeMan 14 Jan 2008 - 21:37

siemens skrev:
Jeg også bruker slike kasser over lukene Smile lukker aldri lukene, selv ikke om vinteren.
Jeg tok pappas lufte luke da jeg skulle være snill og måke før han kom opp Mad
Hadde på 2av3.

Man må selvfølgelig lage hull til lufting bounce

Fordeler: beskytter lukene, slipper luft ut og inn selv da du ikke er der, slipper ikke inn lys etter hard natt med SKÅL hehe, eller bare vil sove lenge på morgen og du kan fyre opp gassen med engang du kommer opp.

Ulemper: blir fort stygge, enkelte blir flygeobjeketer,

Jeg har mine på heleåret, og det er ingen fare ang vekt rundt luka.

Nå har ikke jeg sjekket hvor mange som har slike kasser på haglebu, men har et inntrykk at flestparten har, eller hva T.H.O??

Helt rett....
Til Toppen Go down
Fjellcamping
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Fjellcamping


Male
Antall Innlegg : 1238
Age : 55
Localisation : Hokksund / Blefjell
Registration date : 28.11.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 9:53

Mange bra innspill her, men jeg har ikke blitt noe klokere på om jeg skal lage meg kasser eller ei... Wink
På Fagerfjell var det 70-80cm snø på takene i helga og man er nødt til å bruke snøskuffe. Selv har jeg kjøpt en av de skuffene UTEN metallkant nederst og er i sort "myk" plast. Jeg vet hvor lukene mine er så det går bra å måke uten å lage riper eller ødelegge noe. Wink
Til Toppen Go down
http://www.5-elementer.no
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 10:18

[sizALLEe=18][/size]

Ja...der fikk jeg så "hatten"ene passa...og god sirkulasjon mellom øra ser jeg Razz Razz Razz
Føler at jeg må kommentere her...om disse kommentarene er direkte til meg eller andre dummis dere ser på deres vei vites ikke.....
Jeg har også kommet til vogna mi med meter`n med snø (som kom over natta) det ble fri fra jobben det for å få måkt snøen av...høsten 2000....og det var f... ikke godt å se verken luker eller ventiler da......og da kunne dere prøve med kosten deres da Razz Razz Razz ....og den skrapinga høres mye værre ut enn det det er Very Happy Very Happy Jeg skuffer heller ikke snø som en villmann fordi jeg har hatter på taket...hvem har sagt det Question ikke jeg....Og om taket flexser har det kanskje noe med valg av vogn....vet ikke for jeg har aldri hatt Hobby....Og dytter heller ikke "dritten" min over på andre og har ei heller ikke økonomi til å bytte vogn hvert år... Da er det heller andre ting jeg ville påpeke en å måke av vogntaket for å kunne bli kaldt en vognkiller....Dusjing i vogn foreksempel...Herreg.. når ikke en gang Bademiljø kan gi meg mer enn 10 `år`s garanti på et baderom og det til 25 000.- for m2 hva da med med respatexplatene...di er jo ut for lengst...Tenk dere May-Britt (som også har kommentert) med sine 6 familiemedlemmer......2 ungdommer 2 ganger om dagen....det betyr 8 runder i dusjen det...pr. dag....da får jeg følelsen av vognkiller da Razz Razz Razz Også får jeg håpe helt til slutt at "fjellcamper" har fått et innblikk i hva han skal velge å gjøre...for det var det som var påenget.... Andelen av "hatter" var veldig stor på Ble leste jeg....hele 98% i følge Sten Rune..... Razz Razz Razz Razz
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 10:22

Fjellcamping skrev:
Mange bra innspill her, men jeg har ikke blitt noe klokere på om jeg skal lage meg kasser eller ei... Wink
På Fagerfjell var det 70-80cm snø på takene i helga og man er nødt til å bruke snøskuffe. Selv har jeg kjøpt en av de skuffene UTEN metallkant nederst og er i sort "myk" plast. Jeg vet hvor lukene mine er så det går bra å måke uten å lage riper eller ødelegge noe. Wink

"Fjellcamper"

Da ville jeg hørt på gutta og kjører uten denne vinter`n også får heller erfaringen tale for seg siden....uannsett ingen skade skjedd....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:00

Tove.

Angående soliditet og vandring på tak,så er Bjølseth den eneste vogna du kan gå på uten å lage bulker på taket.Ligger jo treplater ut mot aluhuden,noe som Bjølseth var alene om.

Merker det og godt når man forflytter seg på knærne for å polere taket.Bjøllene tåler knærne,mens på andre burde man ha noe under,så ,man ikke peprer taket med knemerker.Der ligger jo isolasjonen rett under plata.

Og som mye annet innen campinglivet,er det jo mange måter å få et ok vognliv,med forskjellige virkemidler.Vegard og jeg klarer oss uten kasser på taket,mens andre ikke vil være uten.Begge deler funker utmerket,så valget er jo opp til hver enkel.

Noen synes det er tull med dusj,jeg har og vært av den oppfatning til nå,men setter pris på det i nåværende vogn,og passer på å tørke godt etter dusjing,og vet at fabrikanten har tatt høyde for at den skal brukes.

Og apropos måking av tak,så går jeg svært sjelden helt inn til takplata når jeg tar av snøen.Om det er et tynt sjikt med snø på taket,så tåler vogna det utmerket godt.Bruker hendene rundt luker og utlufting av Alden f.eks.

Utolig bra verktøy de hendene vi har fått utlevert.Hehe.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:12

Tove

må bare si.... jeg har ikke ment noe galt vedr disse hattene, og ikke ment noe kritikk.

Ja, vi har ei vogn med eget dusjrom, hvor vi alle fem dusjer, og tørker nøye opp hver gang.... og fuktigheten tas ut av vogna.... Produsenten garanterte at den var bygget for dusjing.... og da dusjer vi....

ei vogn som det her snakk om, har jo heller ikke den intensiteten av dusjing, som det er hjemme.... dette både i ant og lengde på dusjen.....

Bademiljø forutsetter nok adskillig mere dusjing enn, det som er vanlig i ei vogn.....

Dusjen i vogna, er nok noe jeg ikke vil unvære..... den setter vi pris på....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:20

ARVE skrev:
Tove.

Angående soliditet og vandring på tak,så er Bjølseth den eneste vogna du kan gå på uten å lage bulker på taket.Ligger jo treplater ut mot aluhuden,noe som Bjølseth var alene om.

Merker det og godt når man forflytter seg på knærne for å polere taket.Bjøllene tåler knærne,mens på andre burde man ha noe under,så ,man ikke peprer taket med knemerker.Der ligger jo isolasjonen rett under plata.

Og som mye annet innen campinglivet,er det jo mange måter å få et ok vognliv,med forskjellige virkemidler.Vegard og jeg klarer oss uten kasser på taket,mens andre ikke vil være uten.Begge deler funker utmerket,så valget er jo opp til hver enkel.

Noen synes det er tull med dusj,jeg har og vært av den oppfatning til nå,men setter pris på det i nåværende vogn,og passer på å tørke godt etter dusjing,og vet at fabrikanten har tatt høyde for at den skal brukes.

Og apropos måking av tak,så går jeg svært sjelden helt inn til takplata når jeg tar av snøen.Om det er et tynt sjikt med snø på taket,så tåler vogna det utmerket godt.Bruker hendene rundt luker og utlufting av Alden f.eks.

Utolig bra verktøy de hendene vi har fått utlevert.Hehe.

Arve

Var ikke meninga å anngripe deg eller Vegard her...men følte for å forsvare meg sjøl litt særlig når kommentaren min blei bombadert som en av fler uforsvarlige vogneiere...stakkars "Fjellcamper" han har ikke blitt klokere heller.....anng. dusj i vogna, folk får gjøre som di vil men kan ikke fri meg for tanken med en storfamilie i dusjen der...det går fort en halvtime i dusjen når min sønn på 18 skal dusje........men kanskje når det bare er far og meg igjen...Wink Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:24

Tove

Les nøyere så ser du at det ikke var taket på Hobbyen som "flexet" men takluka!

Ellers så har jeg sett sånne ferdige hatter i plast hos en forhandler en gang, vekta/vindfanget kan jeg ikke uttale meg om.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:39

J.O. skrev:
Tove

Les nøyere så ser du at det ikke var taket på Hobbyen som "flexet" men takluka!

Ellers så har jeg sett sånne ferdige hatter i plast hos en forhandler en gang, vekta/vindfanget kan jeg ikke uttale meg om.

"J.O."

Sorry ser det........og alt detta for et uskyldig innlegg om min mening om hatter og snømåking "på forespørsel".....ja...ja...Wink Wink
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:40

T.H.O. skrev:
ARVE skrev:
Tove.

Angående soliditet og vandring på tak,så er Bjølseth den eneste vogna du kan gå på uten å lage bulker på taket.Ligger jo treplater ut mot aluhuden,noe som Bjølseth var alene om.

Merker det og godt når man forflytter seg på knærne for å polere taket.Bjøllene tåler knærne,mens på andre burde man ha noe under,så ,man ikke peprer taket med knemerker.Der ligger jo isolasjonen rett under plata.

Og som mye annet innen campinglivet,er det jo mange måter å få et ok vognliv,med forskjellige virkemidler.Vegard og jeg klarer oss uten kasser på taket,mens andre ikke vil være uten.Begge deler funker utmerket,så valget er jo opp til hver enkel.

Noen synes det er tull med dusj,jeg har og vært av den oppfatning til nå,men setter pris på det i nåværende vogn,og passer på å tørke godt etter dusjing,og vet at fabrikanten har tatt høyde for at den skal brukes.

Og apropos måking av tak,så går jeg svært sjelden helt inn til takplata når jeg tar av snøen.Om det er et tynt sjikt med snø på taket,så tåler vogna det utmerket godt.Bruker hendene rundt luker og utlufting av Alden f.eks.

Utolig bra verktøy de hendene vi har fått utlevert.Hehe.

Arve

Var ikke meninga å anngripe deg eller Vegard her...men følte for å forsvare meg sjøl litt særlig når kommentaren min blei bombadert som en av fler uforsvarlige vogneiere...stakkars "Fjellcamper" han har ikke blitt klokere heller.....anng. dusj i vogna, folk får gjøre som di vil men kan ikke fri meg for tanken med en storfamilie i dusjen der...det går fort en halvtime i dusjen når min sønn på 18 skal dusje........men kanskje når det bare er far og meg igjen...Wink Wink

Tove

vedr dusjing..... skal love din sønn på 18 og er rask i dusjen, fordi han må bære vannet selv, og berederen er jo ikke dimmensjoonert for noen halvtime i dusjen...... kjenner jo dette fra to tenåringsjenter...... men de skjønner godt sin besøkstid i vogndusjen
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitimeTir 15 Jan 2008 - 11:41

Tove.

Hehe,følte ikke dette som om du angrep oss jeg da.Tåler veldig godt klar tale,og lufting av synspunkter.Stå på !!!!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kasser over taklukene Empty
PosteTema: Re: Kasser over taklukene   Kasser over taklukene Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kasser over taklukene
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» Kasser over taklukene

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: