CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Trekkbil - Nye Tiguan?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Viti
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Age : 47
Localisation : Fosnavåg
Registration date : 16.05.2010

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeMan 25 Apr 2016 - 17:29

Ser den nye Tiguanen trekker 2500kg på automatkasse.... Kan dette virkelig være sant? Ser også at en "gammel" variant av Tiguan med benevnelsen Track kan trekke 2500kg med automat. Alle jeg snakker med sier "lykke til" hvis du er så gapen å kjøpe automat for å trekke så tungt..... Kassa ryker før du når 60.000km...

Er det noen som har erfaringer rundt dette? Automatkasser og tunge vogner....
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeMan 25 Apr 2016 - 17:50

Jeg har automatkasse på min Pajero og har ikke hatt noen problemer så langt.  Men kanskje ikke representabelt.
Og da vanligvis med mer manuell betjening av girene for å holde turtallet rundt 1200-1700 o/min.

Men hva er en "tung vogn"?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Viti
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Age : 47
Localisation : Fosnavåg
Registration date : 16.05.2010

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeMan 25 Apr 2016 - 20:33

Def. på tung vogn er vel max i forhold til hva bilen kan trekke...... Så i denne tiguanen sitt tilfelle vil det være en vogn på 2500kg

Kunne gjerne tenkt meg automat på neste bil uten at det blir ein bil av str Amarok. Derfor har jeg da peilet meg inn på Tiguan, men får høre at jeg er "gal" som velger automatkasse når jeg trekker vogn.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeMan 25 Apr 2016 - 22:56

Viti: om en biøl kan trekke 2500 kg så er det langt ifra noen selvfølge at den kan gjøre det. Kan du ikke noe om automatkasser og belastning og Flushing/vedlikehold så les deg opp lenge før du vurderer å trekke lang og tung vogn (= 2000 kg eller mere).
Det er få biler som leveres med automatkasse som ikke trenger vedlkehold. Min bil kan det, men jeg fluskhet kassa før den hadde gått 200' km.

Det som er langt værre er stabilitet, eller mangel på stabilitet. Utifra det en på forumet har erfart så er ovennevnte bil en farlig kombinasjon med lang vogn, 9m pluss. Jeg har erfart noe meget viktig, og den lærepengen er enkelt og greit at bilen skal veie mer enn vogna. Takket være at bilen min veier ca 25% over vognvekta på 2000 kg så er jeg i live i dag. Hadde jeg dratt den med en puslete Tiguan så hadde det nok vørt vår sikre død for noen år siden under de samme forhold. En brå sving utenfor hvitstripa pga trailer som kjørte forbi en annen trailer i en sving medførte ingen voldsom kontra, så det var bare å kjøre videre. Med en Tiguan ville vi hablitt smadret i fronten av et eller to vogntog. Med en LC og permanent 4WD så gikk det bra den gangen.

Kort akselavstand og lang vogn er en høyrisiko for de som liker å tro at de er konger på veien. Inntil de erfarer at slik er det nødvendigvis ikke.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeTir 26 Apr 2016 - 0:01

Regner med at det er DSG det er snakk om på Tiguan. Det er jo egentlig to manuelle sammenbygde girkasser med elektronisk styring på clutchene, og man kan vanligvis gire selv også, altså overstyre automatikken. Her er heller ingen momentomformer, så det er ikke en automatkasse i vanlig forstand. Hvor mye disse clutchene tåler vet jeg ikke, men registrerer at slike kasser også blir benyttet på svært kraftige biler. Prøv å sjekk ut hvordan erfaringene er på Tiguan. Samme type kasse (Audi kaller den S-tronic) fungerer supert på min bil (vogn 1700 kg).

Ellers er jeg enig med generalen i at bilen bør veie mer enn vogna, ville være skeptisk til 2500 kg vogn bak en Tiguan.
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeTir 26 Apr 2016 - 13:33

sånn utenfor Tiguanserien men fremdeles på Volkswagen kan man jo minne om at svaret fra norsk faginstans (leverandører) var at man aaaaaaldri behøvde bytte girolje på automatkassene til T4 transporterserien.

Med det til følge at når da en kasse som produserer 115' i kassa på en olje som koker ved 90' så gikk ting slik som de gikk. T4 og automat er bare å unngå, for dem som skal trekke bak VWs busser. De går det jo en del av rundt om i landet.

Det er "noe" med DSG-kassa i T5b-serien av transporterne også, ligger på diverse fora på nett. Jeg mistenker at T5bs DSG-kasse er samma som står i Tiguan for samme periode men nå er både buss og Tiguan kommet i nye versjoner, da.

Hva T4 med automatkasse angår, så skal det hjelpe å montere oljekjøler som senker oljetemp i kassa såpass at oljespec fremdeles har noe å si. Det kan man lese om på f.eks bussforumet.
Til Toppen Go down
Viti
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Age : 47
Localisation : Fosnavåg
Registration date : 16.05.2010

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeTir 26 Apr 2016 - 17:38

Ka anbefaler folket da.... Ser at Tiguan kan bli litt puslete. Har i dag ei 740 RFK på 2t som blir trukket av ein crv. Grei bil å trekke med, men kunne tenke meg litt mer "kraft".

Touareq og Amarok ser ut som greie biler, men syns det begynner å blir dyrt.....
Til Toppen Go down
Rudeboy
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 116
Localisation : På landeveien
Registration date : 05.02.2011

Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitimeTor 28 Apr 2016 - 10:08

131hk VW T5 sier noen trekker 2tonnersvogn lett.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Trekkbil - Nye Tiguan? Empty
PosteTema: Re: Trekkbil - Nye Tiguan?   Trekkbil - Nye Tiguan? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Trekkbil - Nye Tiguan?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Tiguan Som trekkbil.
» VW Tiguan
» Mittibushen outlander vs vw Tiguan
» Stereo, Navi, DVD for Tiguan
» Tiguan bremser automatisk ved vibrasjon i hengerfeste

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: