CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri

Go down 
3 posters
AvInnlegg
eriso




Antall Innlegg : 2
Registration date : 05.05.2016

Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Empty
PosteTema: Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri   Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Icon_minitimeTor 5 Mai 2016 - 19:57

Hei,

Jeg er ganske ny med bobil, og kjøpte en fabrikkny bobil i fjor. Leverandøren som solgte bobilen monterte et Alpine GPS-navigasjonssystem i bobilen før levering. Navigasjonsanlegget slås ikke automatisk av når jeg slår av tenningen på bilen, og hvis jeg glemmer å slå av anlegget helt tapper det startbatteriet ganske raskt. Jeg har allerede måtte bestille veihjelp flere ganger pga. dette Embarassed

Løsningen fra leverandøren er å alltid ta ut tyveribeskyttelsen på anlegget etter hver eneste kjøring for å sikre at batteriet ikke tappes. Jeg synes dette høres merkelig ut, da ingen vanlige nybiler har tilsvarende problem.

Jeg lurer på to ting i forbindelese med dette:
1. Er det korrekt oppsett at navigasjonssytemet er koblet på startbatteriet framfor bodelsbatteriet? Jeg ville tro at startbatteries bør kun brukes til start, ikke noe annet, slik at man alltid får start på bilen?
2. Burde ikke slike navigasjonsanlegg som er levert i nye biler være koblet slik at de slås av når man slår av tenningen?

Jeg er redd for at leverandøren har valgt "enkleste løsning" og bare koblet seg på lettest tilgjengelig strømkrets framfor å koble det slik det egentlig skal gjøres. Siden jeg er på tynn is her, har jeg så lite å komme med når leverandøren er avvisende og bare sier at man skal ta ut tyverisikringen for hver gang. Dette er jo en dum løsning, siden tyveridelen er en liten dings som vil få mekanisk slitasje over tid, og vil garantert bli ødelagt på et tidspunkt.

Setter pris på alle innspill! Very Happy

Hilsen,
Erik
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Empty
PosteTema: Re: Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri   Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Icon_minitimeTor 5 Mai 2016 - 21:04

GPS-en skulle nok vært strømforsynt etter tenningslåsen, eller annen innretning enten på startbatteri eller annet batteri slik at det blir strømløst i hvilestilling.

Ombrd i båten er alt slikt (kartplotter, VHF, stereo) koplet på strøm etter hovedbryter. Kanskje du kan sette inn en bryter til GPS-en slik at du slipper å fjerne tyverisikringen hver gang?

Enig, det blir en for enkel løsning å koble GPS-en direkte på batteriet. Og mekanisk slitasje blir det nok, som du nevner, som over lang tids bruk kan bli ødelagt.

I min bil er GPS-en koplet på sigarettenneruttaket, og det er strømløst når motoren er av - dvs. går på sitt eget batteri i sånne tilfeller.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
HansM
CAMPER
CAMPER



Male
Antall Innlegg : 33
Localisation : Lørenskog
Registration date : 20.09.2015

Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Empty
PosteTema: Re: Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri   Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Icon_minitimeTor 5 Mai 2016 - 22:59

Enkel løsning som sier er nok helt klart valgt her, men fryktelig tung løsning i lengden.
At navigasjonen går over startbatteriet som i en hvilken som helst bil er ikke problemet.
Å få den ene styreledningen koblet på rett plass burde latt seg gjøre. om det er CAN-bus i bobilen må den mulignes ha et adapter.
Er bare å stå på sitt her å få det slik du skal ha det. Ta kontakt med Bilradiospesiallisten eller en annen bilradio-butikk så får du nok forklart hvordan det skal gjøres i forhold til hvilken type bobil du har.

Til Toppen Go down
eriso




Antall Innlegg : 2
Registration date : 05.05.2016

Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Empty
PosteTema: Re: Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri   Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Icon_minitimeLør 7 Mai 2016 - 8:37

Hei Tasle og HansM,

Tusen takk for raske og gode svar! Da skal jeg prøve å ta en runde til med leverandøren for å prøve å finne en ordning på dette. I første omgang kommer jeg til å be de koble om "korrekt", forhåpentligvis via tenningsstrømmen (ACC eller CAN-bus) uten at det tapper batteriet. Hvis det ikke fungerer så kommer jeg til å be om en bryter slik Tasle foreslo.

Det tar kanskje litt tid, men jeg skal prøve å oppdatere denne tråden når løsningen er på plass!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Empty
PosteTema: Re: Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri   Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Problemer med navigasjonsanlegg som tapper startbatteri
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Problemer med kjøleskap:(
» Hva tapper batteriet når hovedbryter er slått av?
» Problemer med el. anlegget.
» Problemer med panel
» Problemer med vannpumpe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: