CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Defekt batteri?

Go down 
4 posters
AvInnlegg
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeSøn 26 Feb 2017 - 23:51

Hei. Har kjøpt vogn på fast vinterplass. På batteriet står det skrevet datoen 28.03.2012. Et 80 AH blybatteri, vedlikeholdsfri type. Vet ikke om det var testet eller nytt ved denne datoen. Strøm og varme i vogna står alltid aktivert. Strøm og varme tennes når betjeninga på campingplassen slår på strøm i stolpen. Når vi reiser derifra, skrur jeg av strømmen i stolpen. Dermed antar jeg at batteriet tømmes hver gang(?). Nå i vinterferien så jeg at displayet viste 13.6 etter at strøm og lading hadde vært på-kobla gjennom ei hel uke. Er ikke det dårlig? Med det samme jeg slo av strømmen varslet displayet "low battery". Til våren tenker jeg å reise med vogna. Ved fricamping trenger jeg et batteri som fungerer. Er batteriet mitt ødelagt? Dette er ei KABE-vogn fra 2009, men den er først tatt i bruk våren 2012. Hva slags batteri bør jeg kjøpe? Vurderer å ettermontere en mover og "sikler litt" på et moderat solcelleanlegg, men har ikke bestemt meg.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 27 Feb 2017 - 7:07

Jeg tror nok batteriet dessverre er ødelagt, ja.

Hvis du ikke kobler fra batteriet, fysisk eller med bryter, vil det lade seg ut over tid. Et batteri som har lav eller ingen ladning vil fryse ved noen f kuldegrader.

13,6V ladespenning er helt normalt.

Sjekk spesifikasjonen på den moveren du ønsker deg for å få en indikasjon på hvilket batteri du skal ha.

Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 27 Feb 2017 - 15:03

Jeg slår alltid av hovedbryteren når vogna forlates.  Har aldri hatt batteriproblemer så langt.

Det er en viss fare for at noe trekker strøm hvis hovedbryter ikke er av.  Et frakoblet batteri har ikke annet enn selvutlading.  13,6 V er helt OK under lading når batteriet er fullt.  Du må måle tomgangsspenningen over batteriet for å sjekke om det er kaputt.

Her ser du litt om lading og dårlige batterier:
http://www.hellanor.no/no/produkter/tilbehor/batterier/verdt_a_vite/

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 27 Feb 2017 - 15:13

Tasle skrev:


Du må måle tomgangsspenningen over batteriet for å sjekke om det er kaputt.


TS sier "Med det samme jeg slo av strømmen varslet displayet "low battery".

Burde vel være en måling god nok?


Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTir 28 Feb 2017 - 13:44

Jeg stoler bare ikke på hva "low battery" innebærer.  Er det 11 V, eller 5 V?  Er det i underkant av 12 V så kan det hende at batteriet er sulfatert.  En svært lav spenning tyder på at sufatering er kommet så langt at belegget i praksis kortslutter celler.

Det blir som et speedometer som bare sider "du kjører for fort", men ikke konkret hastighet.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTor 2 Mar 2017 - 10:56

På kabe skal du slå av 12v i panelet og vannpumpe når du drar fra vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTor 2 Mar 2017 - 18:57

På min Kabe er det også en hovdbryter på batteriet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeFre 3 Mar 2017 - 7:22

Ole3 skrev:
På min Kabe er det også en hovdbryter på batteriet.
Er de original?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeFre 3 Mar 2017 - 20:34

Ja, den er orginalmontert (2016-modell). Den sitter integrert i kassen batteriet er montert i.

Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeFre 3 Mar 2017 - 22:35


_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeLør 4 Mar 2017 - 14:21

Jeg har bare ikke lagt merke til at det har kommet en hovedbryter på de nyere vognene. Jeg tenker jeg slager meg en fjellkobling til kjøleskapet, det kom originalt på modellen etter vår.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 13 Mar 2017 - 18:57

Hei igjen, takk for alle svar. Går ut i fra at batteriet er ødelagt. Som nevnt er vogna fra 2009 og original-batteriet av blytype. Kan jeg uten videre erstatte det med et AGM-batteri? Nå bet jeg meg ikke merke i hva slags omformer/lader som sitter i vogna, om det er 25A eller 45A. Vogna er en 750 Diamant GDL KS. Uten inngrep i sofaen kan jeg få plass til et 40cm langt batteri. Biltemas 95 Ah AGM-batteri er 352mm langt. Er 95 Ah tilstrekkelig for en evt. mover og bra i forhold til lading med solceller? Ser at man nå får kjøpt Lithium-batterier til fritidsbruk, men naboen som driver med RC(fjernstyrte leketøy), mener de foreløpig ikke er noe å sove i samme rom som. Fryktelig dyre er de også.

Tasle skriver:"Det er en viss fare for at noe trekker strøm hvis hovedbryter ikke er av". ArneO skriver: "På kabe skal du slå av 12v i panelet og vannpumpe når du drar fra vogna."

Jeg avslører nok at jeg ikke har lest bruksanvisninga veldig godt. Jeg sitter hjemme i Fredrikstad, mens vogn og dokumentasjon er på Trysil. Jeg skrur av vannpumpa selvfølgelig (Av ukjent årsak er det en bryter ved pumpa i tillegg til på panelet). Vi skrur av alle lys og alskens elektriske duppeditter. Jeg vet saktens ikke godt nok hvilke valg for el-systemet som finns, men som sagt tuller ikke jeg med hverken ALDE- eller KABE-panelet. Jeg tar strømmen i stolpen når ALDE`n står på, slik at den begynner å varme opp vogna for oss igjen når campingplass-betjeningen skrur strømmen på igjen i stolpen, noen timer før vi ankommer. Derfor vet jeg ikke om det er noe som trekker strøm etter at vi har reist. ALDE-panelet er stengt av fra gassdrift når vi reiser og gassen er stengt.
Mvh Morten
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 13 Mar 2017 - 20:04

Uten å kjenne til laderen din, så antar jeg at elektronikken i laderen kan trekke litt strøm hvis du ikke har en hovedbryter.  Ikke mye det er snakk om - men nok til at batteriet blir utladet over en lengre periode.

Bare en tanke som slår meg.  Og kanskje noe annen kontrollelektronikk i tillegg ...
Det aller beste er om du monterer en hovedbryter.

Et 95 Ah batteri burde vel holde, men neppe noe mindre enn det.  AGM kan tørke ut om det lades kontinuerlig.  Det er de vedlikeholdsfrie blybatteriene og AGM som er de mest foretrukne typene.

En mover kjøres ikke lenge hver gang.  La oss si to minutter.  Det er 0,03 timer.  30 A forbruk gir da om lag 1 Ah fra batteriet.

Du får sjekke laderen om den er grei nok for AGM.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeOns 15 Mar 2017 - 15:45

Her er instruksjonsboka: http://www.kabe.se/documents/manuals/Instructions_2009-no.pdf

Les på side 77. Om du ikke slår av 12v på panelet vil styrestrømmen til Alden være på selv om du kobler ifra 230v.


Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeOns 15 Mar 2017 - 16:09

Det kan stemme for trådstarteren.  Det var sånne ting jeg kalte for "elektronikk".

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeOns 15 Mar 2017 - 19:06

Hei igjen. Takk for lenke. Det er punkt 5 jeg har bommet på :
"5 Slå av hovedstrømbryteren på campingvognens betjeningspanel."
Denne har stått på.

Flott å kunne kikke på bruksanvisningen på nett, skal søke litt mer på disse to alternative batteriladerne på side 38/39, husker ikke hvilken av de jeg har. Begge ser ut til å slå om til vedlikeholdslading når de "leser" at batteriet er fulladet. Derfor kan jeg vel velge om jeg går for bly/AGM eller for så vidt Lithium Lifepo4 med BMS, uten å være redd det ikke skal lade riktig.

Etter litt googling finner jeg ikke så mye om batteriladerne, men 25ah-laderen likner veldig på en Mascot-lader.
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeFre 17 Mar 2017 - 13:59

Om du ikke har ladebooster for å få bedre lading fra bilen tror jeg kanskje du kan ta som utgangspunkt at det er en Mascot lader.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 20 Mar 2017 - 20:02

Har lest meg opp litt på Lithiumbatteri og fristes veldig til å kjøpe noe slikt: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=66037255

Det står om mascotladeren bl.a at: "Grön lysdiod indikerar att batteriet är fulladdat och att batteriladdaren underhållsladdar batteriet (kompense- rar för batteriets skälvurladdning).".
Laderen går altså over til vedlikeholdslading når batteriet er full-ladet. Da går jeg utifra at det er trygt å benytte laderen til et slikt batteri? Er det noen som vet bedre?

Fra tidligere har jeg liggende en Schaudt wa1208 ladebooster for caravan: http://www.schaudt-gmbh.de/de/produkte/handelsprodukte_uebersicht/booster.php
Denne kan benyttes for riktig lading fra dynamo antar jeg.

Kunne jeg be om at en av dere hadde kikket på produktene i lenkene? Er til stor hjelp om jeg kan få bekreftet/avkreftet om jeg har utstyr som passer i hop. Batteriet alene koster nesten 7000,-. Ville vært dumt om det i etterkant viser seg at jeg må kjøpe til mer kostbart utstyr.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 20 Mar 2017 - 23:04

Hei morrun!

Ladekaraktereristikken kan være fundamentalt forskjellig for blyakkumulator og litium. Du må sjekke om laderen din også håndterer aktuell batteritype.

Litiumbatterier kan bli sinte og ta fyr om de drives med feil lader.

Det må normalt også være en utladingsbegrensning i tilknytning til litiumbatterier. De tåler ofte ikke å bli ladet under en viss cellespenning.

/Ole
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTor 23 Mar 2017 - 9:35

Hei igjen.

Foreløpig "detektivarbeide" tyder på at laderen min er en Mascot 2044, at ladespenninga er 14,7 Volt, mens tolleransevinduet til det nevnte lifepo4-lithiumbatteriet er mellom 14,1-14,5Volt. Vedlikeholdsladinga i Mascot`en er ikke optimal, sett i forhold til lithiumbatteriets behov. For øvrig er jo noe av "sjarmen" med lithium-batterier at de kan lades svært hurtig. "Noe" ved Mascot-laderen fører også til at den ikke vil kunne lade batteriet hurtig.
Som flere av dere sikkert skjønner er jeg ikke ekspert på 12Volt, men hadde vært artig å lært litt mer om dette. Nå blir det å finne ut av hva slags lader jeg trenger og ikke minst hvor billig/dyrt dette blir i tillegg til batteriet.

Mvh Morten
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTor 23 Mar 2017 - 11:56

Jeg kjøpte meg nytt batteri til vogna og hadde lyst på et som var litt større og kanskje annen teknologi. Men størrelsen på batteriene var forskjellige og da ble jeg veldig lite lysten til å lage nye hull i gulvet for å få stabil innfesting. Ser for meg et stykke arbeid for å fikse et hull i vannrøra i gulvet der. Og så fant jeg kliss likt batteri på tilbud hos Mekonomen så da valgte jeg den enkle løsningen.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeTir 28 Mar 2017 - 0:47

Hei.
Etter en hel del "att og fram" eller research sagt på fint, har jeg landet på dette(trur eg): https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms#tabs-accessories
Er litt ventetid, derfor litt betenkningstid.
I følge spesifikasjonene skal det passe "spot on" med originalladeren. Hadde jeg satset på de andre alternativene, kunne det betydd at jeg måtte bytta den og da hadde det muligens blitt dyrere.

Da ble det ikke noe AGM/Gel, det ble en dyrere løsning. Blir spennende å oppleve det i praksis. Håper det står til forventningene og prisen.

Takk for følget,
mvh Morten
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeSøn 2 Apr 2017 - 18:52

Hei Morrun.
Jeg kjøpte det samme batteriet, brukt, av en som hadde kjøpt et slikt fra China. Ikke samme utseende, men helt sikkert det samme batteriet. Jeg kjøpe med en brukt 20A lader også.
Du skal ikke bruke andre ladere enn de som er spesifikt beregnet på LiFePo4. En vanlig lader jobebr ikke med batteriets BMS. Det gjør de som er laget for LiFePo4. De kutter når batteriet er fullt, og starter ikke noen vedlikeholdslading ganske enkelt fordi det ikke er nødvendig. Mitt LiFePo4 hadde en hvilespenning på 13,9V når jeg fikk det, og det er langt over et bly/GEL/AGM.

Det er noen ting du må være obs på som er spåesiellt med et slikt batteri. En stor minus er at når BMS's kutter ut så er batteriet umulig å starte med lader. Du ma ha  en 12V konstantstrøm kilde (batteri) eller tilsvarende for å "åpne" BMS'n igjen. Jeg kjøpte en 230V AC til 12V DC hos Clas Ohlson, og den ligger i vogna. Det er bare å holde ledningene på begge polene så åpner den på deler av et sekund.

Til vanlig lading  (i vår-sommer-høst) har jeg solceller og MPPT som er tilpasset LiFePo4. Tror jeg satte den til 14,6V om jeg husker rett. Det er en kostbar lader på 30A, Morningstar, betalte rundt 5000 med fjerndisplay via EBAY. Solcellene er forøvrig på 400W.

Jeg måtte skifte ut den 20A laderen som jeg kjøpte med som brukt. Den er laget i Kina og har store feil i produksjonsteknikken., Det sitter store skiver av metall på innsiden av monteringsskruene som holder laderen sammen er festet til. Disse skivene sitter dårlig, og flere løsnet og kortsluttet elektronikken. Heldigvis hadde jeg solceller, og dessuten skjedde dette i siste del av ferien for et par år sien. Kjøpte så en mindre 10A lader. Men ulempen med alle disse laderne som ser lik ut er at de har vifter som støyer veldig mye. Og disse kutter ikke ut får batteriet er fulladet. Og det orket jeg ikke. Koblet til den 20A laderen til 230V når jeg kom hjem, det smalt skikkelig og masse røyk. Og sikring i huset koblet også fra.  Ved åpning så jeg jo hvorfor. Skivene lå løs der inne. Heldigvis koblet sikringen i vogna fra,  og ved feilsøking fant jeg årsaken. Vogna kunne jo i værste fall ha brent opp.

Hadde en CTEK 25A lader fra tidligere, til mitt AGM- batteri på 120Ah. Denne er nå med i tilfelle noe skjer. Den har "supply"-funksjon, slik at batteri ikke er nødvendig om det skulle skje noe.

Jeg har nå 2 mindre ladere, begge CTEK. Dette er en for LiFePo4 og en som jeg bruker i vinnterhalvåret for AGM-batteriet (det er byttet ledninger til den ene slik at jeg flytter kabel fra den ene til den andre laderen når jeg bytter batteri i viterhalvåret):

https://www.mekonomen.no/bil/tilbehor/garasje/batterilader/batterilader-pa26469no
http://www.mynewsdesk.com/no/kgknorge/pressreleases/ctek-lanserer-profesjonell-litiumlader-i-norge-899967

Vil du vite mer om den alderen som jeg ber deg unngå så skriv litt her. Den selges i bøtter og spann på Aliexpress, og sikkert EBAY. Alle ser like ut, men du må ev åpne de og lime fast mutrene slik at de ikke rister løs når du bruker de i vogna. Da står du der plutselig.

Slike ladere er det jeg snakker om:

Defekt batteri? 24V10A-electric-bike-lithium-ion-battery-charger.jpg_220x220

Aliexpress: charger 20a LiFePo4 kan du ev. google på. De finnes også i mye større utgaver. Og om du kjøper så få en med av ogpå-bryter. Den på 10A hadde ikke det, og dermed ble det CTEK for LiFePo4. Riktignok kun 5A om jeg husker rett. Men med 400w solceller så rekker det i massevis for meg.

Og jeg tror ikke at det er vellykket å bruke en annen lader som er bergnet for Bly/GEL/AGM. Ladekarekteristikk er å vidt forskjellig at du riskikerer å ødelegge batteriet, det er mitt tips.
Til Toppen Go down
morrun
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 87
Registration date : 07.06.2010

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 0:54

Takk janp, for utførlig forklaring og forslag til løsning. Jeg har satt meg fore å skjønne dette og finne en god, prisgunstig måte å kunne benytte lithium-batteri i vogna. Jeg beskrev hvilken lader jeg har da jeg kontaktet Seatronic i Moss og fikk til svar at med deres lithium lifepo4-batteri, kunne benytte laderen jeg allerede har. Skrekkscenario nummer 1 ville jo vært om det tok fyr og nummer 2 at batteriet gikk i filler, men det virker jo riktig å prøve med den laderen jeg har når selgeren skriver at:

"... siden du skal kjøpe Litium batterier, bør du vurdere disse - som har vesentlig høyere kvalitet enn de du her viser til(jeg sendte lenke til Maxpower sitt 100ah batteri). De har blant annet (kun 4 stk) prismatiske celler og UN godkjenning for flyfrakt, som er et test sertifikat som sier MYE om batteriets kvalitet;

https://seatronic.no/strom/batterier/skanbatt-litium-lifepo4-12v-batteri-med-innebygget-bms

På disse batteriene kan du bruke en hvilken som helst moderne elektronisk batterilader med sluttspenning på + - 14,6 volt og float spenning på under 13,8 volt."

En c-tek-lader koster ikke allverden å oppdatere til om det skulle vise seg å være påkrevd, men håper selger hos Seatronic er en rettskaffen fyr som gir riktig veiledning. Det virker lite trolig at disse er å få kjøpt brukt, ettersom de venter første leveranse av batteriene nå midt i april.

Litt usikker på hvilket produkt du sikter til på Clas Ohlson, er det en vekselretter som denne? http://www.clasohlson.com/no/Spenningsomformer-vekselretter-500-W/Pr364439000

Mvh Morten
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 10:29

Morrun: den du linker til blir andre veien. Du skal noe som gir 12V ut, og det er en slik en jeg kjøpte. Klippet av pluggen og så sjekket jeg ut hvilken som er pluss og minus selvsagt. Da er det bare å ta endene bort til batteriet så åpnes BMS'n igjen. Du kan jo bruke noe annet også, bare det gir 12-14V. Og det er ikke strømstyrken som er avgjørende, det er kun spenningen. Men noen milliamp må det sikkert være, men det er nok ikke store saken som trengs.

Se her:
http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=nrettagregaT&Nty=1&D=nrettagregaT&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true

Defekt batteri? 9132631588894
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitimeMan 3 Apr 2017 - 11:45

Viktig å være klar over når det gjelder LiFePo4, infor fra Victron's hjemmesider.
Dette er grunnen til at jeg har et AGM-batteri til vinterbruk. LiFePo4 skal ikke lades når batteriets temperatur er under 0 grader.
Nå kan det være slik at avanserte batteriladere for LiFePo4 som har temperaturføler sjekker dette og ikke lader når tempen er under 0.Men det er lurt å lese seg opp på dette. Det blir kostbart å tabbe seg ut. Forrige vinter sjekket jeg tempen i vogna flere ganger. På det kaldeste var det -minus 35 grader. AGM-batteriet lades hele vinteren med den 7A-lader som jeg lenket til, LiFePo4 lades med kun 5A. Men der kommer solcellene inn. Så da er det mer enn nok.

https://www.victronenergy.com/chargers/blue-smart-ip22-charger#manual

Fra manual:

"2.8Lithium-ion (LiFePO₄) batteries: NEVER attempt to charge a Li-ionbattery when its temperature is below 0°C."
Til Toppen Go down
Sponsored content





Defekt batteri? Empty
PosteTema: Re: Defekt batteri?   Defekt batteri? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Defekt batteri?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Batteri
» Baklys defekt
» Hva er et batteri booster?
» Defekt omformer i knaus 580
» Defekt Gulvvarme Hobby 560 Deluxe

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: