CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vinduer hvor lamineringen går opp.

Go down 
5 posters
AvInnlegg
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeSøn 23 Jul 2017 - 10:48

Hva gjør man når caravan vinduer deler seg, dvs limet mellom inner og ytter acrylen  svikter?
Noen med samme erfaring?
Noen som vet hvor man får reparert sånne skader om mulig?
Noen som har gjort det  selv?  evt hvilket lim egner seg?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeTir 1 Aug 2017 - 12:50

Du tar kontakt med en forhandler og får hjelp der. De kjenner best til hvordan dette kan løses
Til Toppen Go down
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 8:26

Tom skrev:
Du tar kontakt med en forhandler og får hjelp der.  De kjenner best til hvordan dette kan løses

Var jo det som ble løsningen, men det var ikke så enkelt som det hørtes ut til. En ringerunde ga stort sett svar som at det reparere vi ikke, skaff nye vinduer.
Ett unntak var Oslo Caravan som sa de kunne . Venter på time der.
Har selvfølgelig googlet på emnet, og på engelske caravan fora er temaet tatt opp, og noen har funnet løsninger for gjør det selv, men fant at det var vanskelig å få tak i det limet som trengs og usikkerhet om resultatet ville bli brukbart.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 8:54

Kom til å tenke på relativ fuktighet:

Om vinduet limes sammen i 20 grader med 45 % relativ fuktighet, så blir duggpunktet på om lag 7-8 grader.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:22

Ser at kondens kan bli et problem. Men er usikker på hvor tette acrylvinduer er , om ikke fuktighet diffunderer inn (og ut) uansett.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:31

Det stemmer nok helt sikkert, plast er ikke 100 % diffusjonstett, men det skal nok et overtrykk til.  Enten fra inn- eller utside.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:37

får bare krysse fingrene å håpe det beste. Lite aktuelt å bytte vinduer, ser for meg at det kan bli problem å skaffe vinduer til 12 år gammel vogn og kostnad er også av betydning. 2 vinduer foreløpig, regner med at det kan bli flere etter hvert.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:43

Det går nok sikkert bra.  Dette med fuktighet var kun en tanke som dukket opp, man kan jo ikke helt se bort fra "antydning til dugging".  Smile

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:50

Fra Kabes manual:

Campingvognvinduene er laget av akrylplast. Vanndamp kan
vandre langsomt gjennom akrylplasten, noe som kan føre til at det dannes dugg eller kondens mellom rutene. Detter er naturlig og kondensen forsvinner etter en tid når vanndampen har vandret ut igjen.


/Ole
Til Toppen Go down
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 2 Aug 2017 - 9:52

Takk, satser på at det stemmer.
Til Toppen Go down
kraove




Antall Innlegg : 3
Registration date : 26.03.2015

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeMan 16 Okt 2017 - 16:14

Hvordan har dette gått? Jeg har ei Knaus 780 Royale -06 som jeg kjøpte senhøsten 2014. Hadde ei Kabe Safir fra -93 før det. Har merket meg at jeg har tørket dugg som bare det i denne vogna sammenlignet med den gamle. Nå merket jeg at dekoren på innsiden har begynt å flasse. Front vinduet har jeg visst en stund var punktert(der har jeg vann inni) men at alle vinduene nå viser seg har gått opp i lamineringen var et lite sjokk. Har fått tips av lokal forhandler at de kan splittes, rengjøres og limes på ny. Det må bli løsningen - er jo ikke villig til å betale like mye for nye vinduer som vogna er verdt. Er heller ikke lysten på å ta den ut og ned til forhandler for å reparere dette. Så da må jeg opp en tørr helg å demontere alle vinduer og bruke tilbygget som tørke-/arbeidsplass og forhåpentligvis klare alle vinduene i løpet av samme helgen.

Da lurer jeg på om noen andre har gjort dette og hvilken erfaring dere har. Forstod at jeg kunne bruke silikon eller en acryllim for å lime vinduene. Men rengjøring? Har brukt aceton på glass men det blir kanskje for tøft for plasten. Rødsprit? Hvordan deler jeg vinduene? Tapetkniv eller klarer jeg å trekke de forsiktig fra hverandre uten at de sprekker?
Til Toppen Go down
haottoha




Antall Innlegg : 6
Registration date : 23.07.2017

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeMan 16 Okt 2017 - 17:49

hei
Sjekket en god del steder om de kunne reparere vinduene.
Fikk positivt svar fra Oslo Caravan (Jessheim).
De limte og plugget de to vinduene som hadde gått opp.
For sikkerhets skyld ble de øvrige vinduene plugget slik de forhåpentligvis ikke åpner seg.
Pluggene sitter helt i kanten og vises ikke fra innsiden.
Ser bra ut og grei pris.
Anbefales.
Til Toppen Go down
kraove




Antall Innlegg : 3
Registration date : 26.03.2015

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 18 Okt 2017 - 15:30

Takk for svar :-)  Skulle nok også bare levert vogna inn men siden det er så mange vinduer hos meg vil jeg prøve å ta det på plassen. Kvier meg også for å ta vogna ut.
Skal få til dette....blir vel ekspert når jeg er ferdig - det er jo 6 vinduer det gjelder - kanskje også de 3 som vender inn i isocampen - men de haster jo ikke :-D
Til Toppen Go down
espela




Antall Innlegg : 4
Registration date : 05.05.2020

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeLør 5 Sep 2020 - 21:43

kraove skrev:
Takk for svar :-)  Skulle nok også bare levert vogna inn men siden det er så mange vinduer hos meg vil jeg prøve å ta det på plassen. Kvier meg også for å ta vogna ut.
Skal få til dette....blir vel ekspert når jeg er ferdig - det er jo 6 vinduer det gjelder - kanskje også de 3 som vender inn i isocampen - men de haster jo ikke :-D

Hvordan endte dette, gjorde du jobben? Har selv et vindu so har delaminert og søker erfaringer for fiksing....
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeOns 16 Sep 2020 - 21:38

Husk å rengjøre flater før det limes, slik at det ikke kommer luft inn pga utttheter.
Til Toppen Go down
kraove




Antall Innlegg : 3
Registration date : 26.03.2015

Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitimeTir 26 Jan 2021 - 9:29

espela skrev:
kraove skrev:
Takk for svar :-)  Skulle nok også bare levert vogna inn men siden det er så mange vinduer hos meg vil jeg prøve å ta det på plassen. Kvier meg også for å ta vogna ut.
Skal få til dette....blir vel ekspert når jeg er ferdig - det er jo 6 vinduer det gjelder - kanskje også de 3 som vender inn i isocampen - men de haster jo ikke :-D

Hvordan endte dette, gjorde du jobben? Har selv et vindu so  har delaminert og søker erfaringer for fiksing....

Det endte ikke så bra. Det første vinduet fungerte fint etterpå. De 2 neste gikk opp igjen. Kanskje litt for kaldt når eg limte siden jeg gjorde det på plassen ute. Så fikk jeg påvist fukt i vogna som igjen medførte borttauing for grundigere undersøkelser - som igjen endte med salg til forhandler for "gi-bort-pris". Ga rett og slett opp hele campinglivet og endte i høst med hytte :-). Men tror dette hadde fungert hvis det hadde vært gjort under optimale forhold: sommertemp og tørt - og sef skikkelig rengjort med aceton.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vinduer hvor lamineringen går opp. Empty
PosteTema: Re: Vinduer hvor lamineringen går opp.   Vinduer hvor lamineringen går opp. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vinduer hvor lamineringen går opp.
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vinduer til Dethleffs
» vedlikehold av vinduer
» Vinduer til Hobby 545 -89
» Missfargede vinduer
» Nye vinduer. Er disse prisene OK?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: