CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri

Go down 
+3
HobbyTom
Fjell_fant
aseoghenrik
7 posters
AvInnlegg
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeLør 21 Okt 2017 - 15:38

Hei,
Jeg fikk nylig installert batteri i vogna mi, og fikk da vite at jeg bør ta batteriet inn for vinteren. Så da må jeg jo koble det fra. Hvordan gjør jeg det? Er det bare å skru av de to koblingene som sitter rett på batteriet? Hva gjør jeg for å unngå støt? Er det trygt å berøre en pol om gangen, eller må jeg sørge for hansker med isolasjon?

Og hvor oppbevarer dere batteriet om vinteren? Antar at en kjellerbod er mest aktuelt, men er det noe man bør tenke på ift sikkerhet (lekasje av syrer/gasser, eksplosjon, selvantennelse)? Og hva slags temperatur er best?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeLør 21 Okt 2017 - 16:45

Du må unngå å få verktøyet du bruker på noen måte i forbindelse med begge polene på en gang. Deg er det ikke så farlig med Smile . Batteriet har ikke høyere spenning enn et batteri til en røykvarsler.

Jeg lar batteriet stå i vognen gjennom vinteren, men med en pol frakoblet. To tre ganger før våren måler jeg spenningen over polene og kontrollerer at den er over 12V. Hvis ikke bør batteriet lades. Jeg har dog aldri opplevd at det har vært nødvending.

Batteriet har lavest selvutladning når det står kaldt.

/Ole
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeLør 21 Okt 2017 - 17:48

Tar ikke batteriet ut av vogna, bare slår av strømbryteren og så setter jeg på strøm for lading en gang eller fire i løpet av vinteren alt etter hva jeg kommer på.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTir 24 Okt 2017 - 9:26

Vogna vinterlagres med hovedstrømbryter avslått og strømkabel tilkoblet. Dermed tar batteriladeren, en CTEK MXS25 seg av batteriet på beste tenkelige måte gjennom hele vinteren, helt av seg selv.
Den eneste strømforbrukeren som står på er et voltmeter jeg ser gjennom vinduet, sånn at jeg uten å gå inn i vogna kan sjekke batteritilstanden. Voltmeteret er digitalt og lyser med LED. Denne er koblet utenom hovedstrømbryter nettopp for enkel vinterinspeksjon. Har egen bryter for å slå voltmeter av og på, også er det selvsagt koblet med sikring ved batteri. Man skal aldri hente usikret strøm fra batteri, det er farlig.
Til Toppen Go down
aseoghenrik




Antall Innlegg : 17
Registration date : 12.05.2017

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 14:50

Alle tre som har svart lar altså batteriet stå gjennom vinteren. Men Camping-gården på Lierstranda, som monterte batteriet for meg, anbefalte altså å ta det inn. Rolling Eyes confused

Er det kanskje ulike typer batterier? Slik at noen batterier tåler å stå ute, mens andre ikke tåler det? Og at jeg, i motsetning til de som har svart i denne tråden, har fått et som ikke tåler det?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 17:29

Alle batterier tåler å stå ute så lenge de er ladet.
Er du i tvil kan du godt ta det inn, men du må fremdeles sørge for at det er ladet.

Ole
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTir 31 Okt 2017 - 20:13

Om batteriet skal oppbevares i streng kulde så må det være nytt og toppladet. Det må også lades noe av og til for å være på den sikre siden. Er det gammelt og noe utgått så fryser det i stykker ved streng kulde. Det er stor forskjell på AGM og AGM fra div produsenter. Velg kvalitetsmerke, det angrer du ikke på. Og den ev. merkostnaden som du får kontra billige fra Biltema er verdt pengene når du bl. annet utlader batteriet flere ganger. Jeg har dette i dag, og i nyvogna blir det 2 stk

https://www.westsystem.no/gfx/imported/Elektronikk/Batterier-1224V/1041955_xl.jpg

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri 1041955_xl

Ca kr 1500/stk om du handler på rett sted!

Om natteriet fryser er noe du aldri vil glemme, det finnes det god dokumentasjon på div fora. Og sikkert Youtube.

Går det lang tid mellom bruk på vinteren, så må det kobles fra om du okke har lader. Jeg har i gammelvogna en CTEK 7A vedlikeholdslader, men har også en CTEK 25A i tilfelle. Vogna er tilkobler 230V hele vinteren, og jeg kamera montert for å sjekke div. Og så fjernstarter jeg gulvvarme, kjøleskap og Alde hjemmefra noen timer før bruk.
Til Toppen Go down
Kraftus




Male
Antall Innlegg : 6
Age : 49
Localisation : Trondheim
Registration date : 01.06.2017

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeOns 1 Nov 2017 - 17:38

Jeg har latt batteriet stå vinteren over men med "klattlading" av og til
I vår monterte jeg et 160W solcellepanel på taket av vogna (har villcampa i sommer) og da slipper jeg å "klattlade" også.
Batteriet overlevde 20 minus sist vinter - og med stadig opplading via solcellepanelet regner jeg med at det skal gå uproblematisk i år også
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeOns 1 Nov 2017 - 18:26

janp skrev:
Velg kvalitetsmerke, det angrer du ikke på. Og den ev. merkostnaden som du får kontra billige fra Biltema er verdt pengene når du bl. annet utlader batteriet flere ganger.

Dette temaet blir nok aldri utdatert.

Jeg kjøpte rimelig konebil for ni år siden. En Honda Accord, som den gang var 7 år gammel. En eier, som hadde hatt bilen siden den var ny. Honda leveres i Norge med Sønnak-batterier. Sønnak-batteriet ga seg etter 5 år, akkurat etter bilens garantiutløpstid. Selgeren fortalte at han ble skuffet over at garantien ikke dekket et batteri som døde etter fem år og noen måneder. Han sjekka ladespenning, og at det ikke var noe unormalt standby-forbruk i bilen, men alt var greit så han kjøpte det billigste batteriet han fant på Biltema, og ga avslag da jeg kjøpte bilen to år senere fordi han regna med at batteriet snart måtte skiftes.

Batteriet fra Biltema står i bilen den dag i dag. Har aldri lada det, kun kjørt. I ni år. Altså snart dobbel levetid sammenlignet med Sønnak, and still counting.

Jeg bytta til Biltema-batteri i vogna, det er nå 10 år gammelt og har vært utlada noen ganger. Ingen merkbar forskjell.

Biltema lager ingenting selv. Ikke batterier, ikke olje. Så lenge kanna er merket med spesifikasjonene angitt i kjøretøyets manual, og du skifter olje og filter minst like ofte som forutsatt i kjøretøyets manual, kan du ikke gjøre noe som helst galt. Sånn er det med batterier også. Så lenge du har et batteri av den typen dynamo og spenningsregulator i bilen din er konstruert for, er det ingenting i min erfaring som tilsier at det lønner seg å kjøpe et dyrere merke bare for merkets skyld.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeOns 1 Nov 2017 - 19:21

Alle batterier har forskjellige egenskaper. Det er platenes tykkelse om er vesentlig for egenskapene, og må velges til rett bruk. Det hjelper ikke at du kjøper et Sønnak-batteri. Det må være riktig type. Og bruken er viktig sammen med hvordan du steller batteriet. Jeg velikeholder batterier jevnlig, hele året.

Battiene til min Land Cruiser (produsert i Japan) byttet jeg etter 12 år, selv om de ikke var kaputt. Men de ble noe lekkasje etter litt koking rundt påfyllingslokkene (ikke vedlikeholdsfrie).Jevnlig ladet og etterfyllt vann mange ganger pr år.

Og ja, jeg vet at Biltema ikke lager sine egne. De er laget i Kina, som mye annet. Og at du har ett som har fungert lenge er slett ikke noe kvalitetsstempel. Og jovisst kan du gjøre mye galt med batterier. Den største feilen er ikke foreta seg noe når det gjelder vedlikehold, og det synder sikkert nesten alle bileiere mot. De tror at vedlikeholdsfrie batteier er nettopp det. Og det er fullstendig feil. Alle fritids-/bilbatteri skal og må vedlikeholdes. Hele året.

For meg er det ganske enkelt: jeg kjøper (sannsynligvis) batterier av bedre kvalitet enn tilsvarende hos Biltema, og hos min  forhandler får jeg fagkunnskap på kjøpet.

Og det batteriet som jeg linket til over er jo langt rimeligere enn Biltemas tilsvarende, så det er enda en grunn til å ikke kjøpe noe som er dyrere. Men det er ingen problemer med å finne forhandlere som tar langt mere.

Jeg lærte mye en gang jeg satte opp 198 batterier à 200 Ah (99 på pluss og 99 på minus) i et system med 3 X 33 seriekoplede i 400V DC-system, totalt 40000Ah, da jeg hadde en gjennomgang med leverandøren. Og det er mye forskjellige ting som jeg ikke visste fra før. Temperatur er en viktig faktor for batteriets levetid. Batterier i UPS'er halverer fort levetiden når temperaturen overstiger 23-24 gr. Bilbatterier som utsettes for høye temperaturer jevnlig og langvarig, og uten nedkjøling, lever kortere tid. Så det er nok feil som vi kan gjøre, det er min mening om det.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTor 2 Nov 2017 - 7:45

Sønnak-batteriet som døde ble levert i bilen da den var ny. Norsk importør av Honda hadde helt sikkert rettet en lik forespørsel med korrekte batterispesifikasjoner til flere leverandører før Sønnak ble valgt, sannsynligvis delvis på grunn av bra omdømme i markedet.

Noterer meg at du kjøper dyre batterier, og vedlikeholder dem. Likevel holder altså Biltema-batteriene mine lengre, uten vedlikehold i det hele tatt. Også påstår du at du kjøper batterier av bedre kvalitet enn Biltema.

Basert på dette kan det se ut som om vi måler kvalitet etter ulike kriterier.
Til Toppen Go down
awt
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
awt


Male
Antall Innlegg : 205
Localisation : Karmøy
Registration date : 13.08.2015

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTor 2 Nov 2017 - 8:30

Ole3 skrev:
Du må unngå å få verktøyet du bruker på noen måte i forbindelse med begge polene på en gang. Deg er det ikke så farlig med Smile . Batteriet har ikke høyere spenning enn et batteri til en røykvarsler.

Slik bør du absolutt ikke skrive! Det er ikke spenningen som er farlig, men strømmen, og denne er veldig mye høyere i et bilbatteri enn et røykvarslerbatteri. Støt fra et bilbatteri kan enkelt og greit være livsfarlig!
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTor 2 Nov 2017 - 8:42

janp skrev:
Og ja, jeg vet at Biltema ikke lager sine egne. De er laget i Kina, som mye annet.

For meg kan det se ut som om janp ikke er klar over hvor Exide lager sine batterier.

http://www2.exide.com/hk/en/contact.aspx
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeTor 2 Nov 2017 - 11:43

awt skrev:
Ole3 skrev:
Du må unngå å få verktøyet du bruker på noen måte i forbindelse med begge polene på en gang. Deg er det ikke så farlig med Smile . Batteriet har ikke høyere spenning enn et batteri til en røykvarsler.

Slik bør du absolutt ikke skrive! Det er ikke spenningen som er farlig, men strømmen, og denne er veldig mye høyere i et bilbatteri enn et røykvarslerbatteri. Støt fra et bilbatteri kan enkelt og greit være livsfarlig!

Her er jeg HELT uenig med deg.
Spenningen i et bilbatteri er ikke høy nok til å drive strøm av betydning gjennom en menneskekropp.

Det er fint du er våken overfor feilaktige (og farlige) påstander, men det jeg har skrevet ovenfor står jeg helt greit fast ved Smile

/Ole
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeMan 6 Nov 2017 - 9:56

Det er riktig, Ole3.  12 V kan ikke lage ca. 17 mA, som er skadelig eller dødelig.  For en menneskelig motstand på 50 000 ohm gir 12 V en strøm på 0,00024 A (0,24 mA).

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitimeSøn 6 Mai 2018 - 15:16

HobbyTom skrev:
janp skrev:
Og ja, jeg vet at Biltema ikke lager sine egne. De er laget i Kina, som mye annet.

For meg kan det se ut som om janp ikke er klar over hvor Exide lager sine batterier.

http://www2.exide.com/hk/en/contact.aspx
Denne har jeg ikke sett, noe tid siden den var oppe. Lenken gir ikke mye mening, da.

Exide produseres forøvrig i flere europesiske land, forøvrig. Husker ikke alle, men det er mer enn 2. Kinakvalitet er og blir både og. Biltema har vel en klar policy: billigst mulig og størst mulig volum. Det tror jeg gjelder mange av varene i deres sortiment, men ikke bånnkvalitet lengre. Heldigvis. Men de har jo noe som har bemerkelsesverdig god kvalitet til en rimelig pris, slik som en god del verktøy.

Offtopic: Jeg prøver forøvrig å handle varer som er produsert på Taiwan om jeg handler fra Ebay. Taiwanesere har en helt annen tilnærming til arbeid, kvalitet og ikke minst yrkesstolthet. Lønnsnivå er også bedre, og Taiwan er et meget rikt land.
Vi får også en delegasjon på 10 personer på besøk til sommeren. Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Empty
PosteTema: Re: Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri   Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Nybegynnerspørsmål: koble fra batteri
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» koble lader og batteri?
» Koble fra batteri på Hobby Autark
» Koble batteri i Fendt 650 2007 modell?
» Koble batteri/lader i burstner ventana
» Koble ut bremser

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: