Hei.
Har denne Bjølseth-vogna fra 1983 (600 grand de luxe) som vi fortsatt driver og fikser på. Fikk nylig tak i ei delevogn av samme modell, men 5 år nyere, siden vi har slitt litt med varmen. De to har nærmest identisk oppsett i så måte, det meste ser helt likt ut, bare litt oppdatert. Bare betjeningspanelet på ALDEn er litt forskjellig. Ellers er det lik elpatron, varmtvannsbereder, panne osv.
MEN, det er en liten forskjell: elpatronen er koblet til motsatt side av varmtvannsberederen på de to vognene, hvis dere skjønner hva jeg mener: Det er to slanger i underkant av varmtvannsbereder. Den ene går inn på et t-stykke mot retur på elpatron og varmeovner, mens den andre går rett mot varmeovnene i andre sida av vogna (framdelen på den nyeste vogna, bakdelen på den eldste(!)). Ut fra manualen til berederen (Alde 2957) jeg fant i den nye vogna, er det rett å koble t-stykket (retur) på den sida som den var montert på i den gamle vogna, men i den nye vogna er det altså motsatt sidee, og jeg verifiserte at anlegget fungerte der før jeg demonterte det.
Så... er det laget forskjellige utgaver av disse berederne, eller er det bare hipp som happ hvor en kobler? Nå koblet jeg det nye anlegget inn i den gamle vogna slik som det gamle anlegget var montert der (for å unngå nytt røropplegg), og jeg opplever at anlegget ikke klarer å sirkulere. Det kan jo være luft, men også feilkobling. Tenkte å sjekke litt før jeg tapper av systemet enda en gang.