CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)

Go down 
2 posters
AvInnlegg
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Empty
PosteTema: Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)   Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Icon_minitimeTir 21 Jul 2020 - 23:22

Hei.

Har denne Bjølseth-vogna fra 1983 (600 grand de luxe) som vi fortsatt driver og fikser på. Fikk nylig tak i ei delevogn av samme modell, men 5 år nyere, siden vi har slitt litt med varmen. De to har nærmest identisk oppsett i så måte, det meste ser helt likt ut, bare litt oppdatert. Bare betjeningspanelet på ALDEn er litt forskjellig. Ellers er det lik elpatron, varmtvannsbereder, panne osv.

MEN, det er en liten forskjell: elpatronen er koblet til motsatt side av varmtvannsberederen på de to vognene, hvis dere skjønner hva jeg mener: Det er to slanger i underkant av varmtvannsbereder. Den ene går inn på et t-stykke mot retur på elpatron og varmeovner, mens den andre går rett mot varmeovnene i andre sida av vogna (framdelen på den nyeste vogna, bakdelen på den eldste(!)). Ut fra manualen til berederen (Alde 2957) jeg fant i den nye vogna, er det rett å koble t-stykket (retur) på den sida som den var montert på i den gamle vogna, men i den nye vogna er det altså motsatt sidee, og jeg verifiserte at anlegget fungerte der før jeg demonterte det.

Så... er det laget forskjellige utgaver av disse berederne, eller er det bare hipp som happ hvor en kobler? Nå koblet jeg det nye anlegget inn i den gamle vogna slik som det gamle anlegget var montert der (for å unngå nytt røropplegg), og jeg opplever at anlegget ikke klarer å sirkulere. Det kan jo være luft, men også feilkobling. Tenkte å sjekke litt før jeg tapper av systemet enda en gang.
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Empty
PosteTema: Re: Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)   Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Icon_minitimeOns 22 Jul 2020 - 8:30

Plasser vogna slik at du får luftepunktet så høyt som mulig og start sirkulasjonspumpen. og etterfyll kjøleveske når  det krymper på ekspansjonstanken. Da først får du svar på om du har gjort alt rett. affraid
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Empty
PosteTema: Re: Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)   Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Icon_minitimeOns 22 Jul 2020 - 9:26

Rashid skrev:
Plasser vogna slik at du får luftepunktet så høyt som mulig og start sirkulasjonspumpen. og etterfyll kjøleveske når  det krymper på ekspansjonstanken. Da først får du svar på om du har gjort alt rett. affraid

Ja, trodde jeg hadde gjort det, men kanskje ikke nok. På disse vognene ser det ikke ut til å være flere luftingsmuligheter enn i ekspansjonstanken, altså er høyeste punkt midterst i vogna. Er fortelt montert, men får kanskje prøve å heise opp og ned med jekk her og der, kanskje. Mulig vogna ikke er helt 100% i vater sideveis...
Til Toppen Go down
lars667
CAMPER
CAMPER



Antall Innlegg : 33
Registration date : 19.07.2017

Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Empty
PosteTema: Re: Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)   Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Icon_minitimeOns 22 Jul 2020 - 23:44

For å svare meg selv. Det har ingenting å si, bortsett fra at vinter/sommer-kran funker andre veien...
Til Toppen Go down
Sponsored content





Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Empty
PosteTema: Re: Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)   Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x) Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Varmtvannskolber på gamle Alde-system (292x)
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Gamle Minner
» Alde 2920 eller alde 2910?
» Alde 30 00
» Ny type varmtvannstank til Truma-system
» Dorlig trykk i vann system Cabby

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: