CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Langtur til Nordkapp i september?

Go down 
+3
joka
Johnny
Saddleback
7 posters
AvInnlegg
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 16:28

Jeg har igjen en ferieuke som jeg har tenkt å ta ut i september, og vurderer sterkt å ta vogna på langtur nordover. Har aldri vært i Finnmark, og i disse koronatider (jada, utslitt frase, jeg vet) frister det sterkt å ta turen på 215 mil (en vei) for å oppleve bl.a. Nordkapp med et minimum av turister.

Dette er i mine øyne en "once-in-a-lifetime" mulighet, men gaper jeg over litt for mye på litt for kort tid med en slik tur? Jeg har tenkt å ha rene transportetapper nordover og kjøre så langt jeg orker hver dag, for å ta det rolig på tilbaketuren, men er det realistisk å se for seg en fin ferietur når man må kjøre opp mot 4500km på 9,5 døgn? Min lengste campingtur hittil er drøyt 100 mil og 3 stopp iløpet av en uke, så det kan jo ikke sammenlignes.

Når jeg først er der oppe vil jeg jo også gjerne se meg litt om før jeg drar nedover igjen, så jeg er redd for at det kan bli litt for mye stress på den tiden jeg har til rådighet. Bør jeg beregne mer tid og ev. søke om par ekstra feriedager, eller er det overkommelig for en som reiser alene?

Tanker rundt dette?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 16:58

Vanskelig å gi deg et godt svar her. Vet ikke hvor langt sør du bor heller. Vi brukte ca 4 døgn fra Kristiansand til finmark og da kjørte vi om østkysten av sverige, gjennom finnland og til Kirkenes.
Kunne helt sikkert reist raskere men vi liker ikke å stresse avsted.
Vet heller ikke hva du ønsker å oppleve/gjøre på en slik tur. Nordkapp er jo en avstikker du bruker noen timer på å kjøre ut til, gå ut av bilen og kikke litt rundt, bruke noen penger på inngangsbilett, ta selfies ved globen og så snu tilbake til fastlandet igjen.
Finmark er egentlig så mye mere enn Nordkapp og vi kan godt tenke oss en ny tur opp dit igjen. Varangerhalvøya, er jo en perle med mange flotte steder som jeg gjerne vil tilbake til igjen. Og mange andre steder å besøke.
Og hvor mange dager du trenger, ja det kan ikke jeg svare deg på. Men kunne nok ha ønsket meg 2 til 3 uker det oppe neste gang.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 17:30

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å komme med et godt svar på et slikt spørsmål.

Jeg bor på nedre Romerike og har som sagt ca 215 mil å kjøre til Nordkapp ifølge finn.no. Det er ikke Nordkapp i seg selv som er målet, det er vel bare endel av min "bucket list" som jeg ønsker å krysse av, og kanskje aller helst selfie fra Knivskjelodden med Nordkapp i bakgrunnen;-)

Er helt enig i at man kan bruke flere uker der oppe uten å bli mett, men spørsmålet mitt var vel egentlig om det var verdt å ta en "snartur" opp nå som det er lite turister. Og det har du vel egentlig gitt et ganske godt svar på :-)
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 18:38

litt viktig med høy snittfart på så en sånn tur.. 215 mil blir 30 timer kjøring med snitt på 71,6 km/h
vær også obs på ferga mellom bognes og skarberget, siste på kvelden går 00:15 og neste 04:00,
det er også en tunnel (2-3 mil nord for skarberget) som er er endel stengt pga vedlikehold,
https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/reiseinformasjon/trafikkmeldinger#/fylke?fylke=Nordland

når du passerer Fauske, beregn ca to og en halv time til ferga på Bognes 16 mil
så tur/retur 4 dager (med 15 timer daglig kjøring), da har du 5 dager igjen til selfier Smile






Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 19 Aug 2020 - 19:52

Nja, en snittfart på drøyt 70 km/t blir nok litt for voldsomt, jeg har lagt meg rundt 55-60 på mine dagsetapper.

Hvis jeg kommer meg avgårde rett etter jobb fredag kan jeg rekke opp til rundt Tynset/Kvikne før jeg tar kvelden, og på lørdag bør jeg regne med å nå Mo i Rana (ca 60 mil). Samme distanse på søndag, da bør jeg ha passert Bardufoss med god margin, og da er det én dagsetappe igjen til Skarsvåg/Magerøya mandag ettermiddag.

Takk for info om ferge og tunnelstenging! Da blir det ev. søndagsetappen som kanskje bør planlegges litt nøyere, så jeg slipper unødig venting. Høres dette overkommelig ut? Andre ting jeg ev. bør ha i bakhodet på turen oppover?
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 25 Aug 2020 - 18:21

Bump, nærmer seg avreise.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 26 Aug 2020 - 7:07

Ha en god tur. Og imøteser gjerne et lite refferat fra turen.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 26 Aug 2020 - 14:42

Jeg bumpet egentlig tråden i håp om å få noen svar på de siste spørsmålene mine, men kan selvfølgelig også snekre sammen en liten reiseskildring når jeg kommer hjem Smile
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTor 27 Aug 2020 - 0:22

Fint, hadde vært kjekt å lese den. Må ærlig innrømme at jeg ikke helt forstår meg på de som kjører til Nordkapp i september på sommerferie, men flott og greit, så er det noen som liker dette, og god tur!

Har kjørt helt nord, men det var på høysommerstid, og ikke engang da var det hyggelige sommertemperaturer. Besøkte venner i Vadsø, var utover til Vardø og fuglefjell før Hamningberg, og kjørte mye omkring i området. Kjørte til Alta, Kautokeino m.v., og vidda over Beskades. Interessant å ha gjort det, men har null interesse i å gjenta turen, slik er det. Kan gjerne anbefale å ta turen, gjerne med lokalkjente guider slik vi hadde, men en gang holder for vår del. Selv om vi fikk laks i Jakobselv!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeFre 28 Aug 2020 - 0:53

Norge er et fint land, og både den nordnorske og vestlandske naturen er mange steder spesielt flott. Enkelte steder i NN kan imponere, jada, men liker i grunn best naturen på kysten av vestlandet, med bergknatter og knøs, lune viker og svaberg, og innimellom fine strender. Det blir noe rolig og fint med dette landskapet. Sitte på et svaberg å fiske, og få fisk til grillen, det er hyggelig for hele familien.
Men igjen, det er mange regnfulle og vindfulle dager i en vestlandssommer, for eksempel denne sommeren. Da er vestlandet lite hyggelig, vind og vann er en dårlig kombo, ikke sommerferieaktig. Vestlandssommer er således et sjansespill, og derfor ikke fristende for endel, slike som oss, som fant veien til supersommer i Italia med superplasser med fantastisk standard.

Men ok, har du lyst har du lov. Kjør nordover i september, og kryss av Nordkapp på listen din. Håper du får en fin tur, og ser frem til å få en rapport. Hvis du har tid ville jeg besøkt Alta, Vadsø, Vardø og Tana og fuglefjell nordover fra Vadsø. Hamningberg er spesielt, fraflyttet fiskevær. Fisk selv også gjerne her og der, men ikke i Tana der lokale helter har alle fordeler og du tvinges til å fiske med svær "haikrok", som du nesten er garantert ikke å få fisk på. Glem det, men flott elv. Inne på vidda kryr det av små vann med mye fisk, nydelig i steikepanna med løk og rømme! Supert med steikte baguetter og litt krydder og tomater, super middag! Prøv da vel!
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeFre 28 Aug 2020 - 17:53

Hadde ikke tenkt å spørre noen om tillatelse til å dra på tur, men godt å høre at det er OK for deg. Må innrømme at de to innleggene fra deg virker en smule negative, og ikke så rent lite nedlatende, men det er kanskje bare jeg som leser de feil.

Hva er det som er så rart ved at folk drar på ferie til Nordkapp i september? Det er ikke alle som takler varmen like godt, og jeg har selv vært forvist innendørs med aircondition kjørende for fullt hele sommeren. Når sommeren nå nærmer seg slutten og temperaturene begynner å komme på et (for meg) levelig nivå er det min tur til å nyte den lille ferietiden jeg måtte ha igjen, og jeg kan omsider komme meg ut og bort en tur. Må ærlig innrømme (for å bruke dine egne ord) at jeg synes høsten er en fabelaktig årstid, og gleder meg til turen nordover, da jeg aldri har vært lenger nord enn Sandnessjøen for 20 år siden. Finnmarksvidda og Varangerhalvøya er det dessverre ikke tid til denne gangen, men hvis denne turen gir mersmak vil det utvilsomt bli flere og mer langvarige turer nordover i vårt langstrakte og nydelige land.

For all del, du må gjerne kose deg glugg ihjel på din supersommer i Spania Italia, det unner jeg deg av hele mitt hjerte, men du trenger ikke rakke ned på min ferietur til litt kjøligere breddegrader bare fordi du liker sol og varme mer enn meg.

Edit: Feil land
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeFre 28 Aug 2020 - 20:20

Har aldri tenkt tanken om noen "tillatelse" til å dra på tur, vet ikke helt hvor du har fått den tanken. Er heller ikke det minste nedlatende på noe vis, har ønsket deg god tur og foreslått steder å besøke. Du må gjerne dra til NN i september, selvsagt, men dette er ikke noe jeg ville anbefale. Selv da jeg var i Finnmark og Troms midtsommers var det nokså kjølig, og det er grunnlaget for min negative holdning til september med lavere temperaturer. Men vil man ha det kjølig, så selvfølgelig er det fint.

Jeg "rakker ikke ned" på noen, alle må finne sine foretrukne reisemål, men jeg vil altså gjerne ha skikkelig sommer i sommerferien, derfor kjører vi sørover. Forventer aksept for det, på samme måte som at andre velger andre reisemål og får aksept for de målene.

Men var alvorlig i forhold til anbefalte reisemål i Finnmark, bare prøv!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeLør 29 Aug 2020 - 21:21

Saddleback, reis i vei. Har du lyst så benytt muligheten. Ser selv frem til den tid da vi kan laste vogna eller bobil for tur på andre tidspunkter enn juli måned. Og lysten på en ny tur til feks Finnmark blir stadig sterkere.
Har hatt mange fine opplevelser på de 2 turene til Nord Norge vi har hatt.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeSøn 30 Aug 2020 - 22:11

Selvsagt, reis i vei og lykke til! Og se gjerne innom de stedene jeg nevnte om du har tid, og har du tid så ta gjerne en fisketur også. Litt irriterende at du som turist må bruke "haikrok" -størrelse på flue i Tana, men slik er/var det desverre. Blir liksom veldig lite glad i såkalt urbefolkning når det er slik.
Men ok, det er uansett fine fiskemuligheter i hele Finnmark, og fisk får du! Supert å legge på grillen. Ønsker deg god tur, selv om det gjerne blir kjøligere enn jeg ville likt.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 31 Aug 2020 - 22:33

Spretta støttebeinpilsen i Skarsvåg kl 19:42 i kveld, og den var dæven så god!

210 mil på tre dager. OK, da har jeg prøvd det, og kan med hånden på hjertet si: Aldri mer! Transportetapper på 70 mil høres kanskje greit ut på papiret, og ja, det er mulig å få til, men det er et stress og et jag som ikke hører hjemme på en ferietur, så for tilbaketuren har jeg beregnet en ekstra dag.

Da har jeg to dager til rådighet her oppe, så jeg håper været fortsatt vil være på min side slik det har vært de siste par dagene. Kan nesten ikke tro at jeg har hatt så flaks med knallvær både over Saltfjellet, fergeovergangen Bognes-Skarberget (og tunnelen var åpen, uten ventetid!), Kvænangsfjellet og Sennalandet, når begge dagene har startet og avsluttet med regn.

En liten nedtur var at mobilen min døde søndag kveld, så nå er jeg uten telefon og fikk heller ikke tatt noen bilder under dagens etappe. Oppturen er jo at jeg kan si at jeg dro helt til Honningsvåg for å kjøpe en ny telefon, hvilket jeg sterkt vurderer om jeg ikke får liv i den gamle til imorra tidlig...

Edit: Skriveleif
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 31 Aug 2020 - 22:51

værmeldingen sier knall vær de nærmeste dagene, så du får det akkurat som du ønsker Smile
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 31 Aug 2020 - 23:01

joka skrev:
værmeldingen sier knall vær de nærmeste dagene, så du får det akkurat som du ønsker Smile

Javel? Har ikke sjekket værmeldingen, men hvis det stemmer var det kanskje ikke så dumt å legge den tredje ferieuka til uke 36 og Nordkapp likevel Smile
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 2 Sep 2020 - 19:52

Det har vært et fabelaktig flott vær her oppe i dag, kan nesten ikke fatte hvor heldig jeg har vært på denne turen! Nå kom det nettopp litt tromming av regn på taket, men det er kjærkomne dråper mot slutten av en utrolig dag.

Måtte ty til min trofaste gamle EOS-400D idag, men fikk tatt endel bilder av turen ut til Knivskjellodden. Kirkeporten måtte dessverre utgå da beina mina var som overkokt spaghetti da jeg kom tilbake til vogna, og jeg tok aldri turen helt ut til Nordkapp-platået. Hvorfor skal jeg betale 200,- for parkering og en runde på platået med en obligatorisk selfie ved globusen etter den turen jeg hadde i dag, det kan ikke sammenlignes!

Imorra tidlig vender jeg snuta sørover igjen. I går tok jeg bilen og kjørte Magerøya rundt, og i dag ble det en uforglemmelig tur til Europas virkelig nordligste punkt. Skal straks sjekke om restauranten her i Skarsvåg har åpent, i så fall blir det en bedre bursdagsmiddag om litt. Hva mer kan jeg egentlig be om etter en slik tur?

joka likes this post

Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 2 Sep 2020 - 19:59

Artig lesing detta. Ser frem til den tid da vi kan dra på langtur på andre tidspunkt enn juli mnd.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTor 3 Sep 2020 - 22:01

Våkna tidlig i dag, og rakk en tur til Kirkeporten før jeg pakket sammen og begynte på returen sørover. Hvert eneste skritt var en smertefull opplevelse etter turen i går, men da jeg kom frem etter en snau halvtime var det absolutt verdt det! Til og med klatreturen i terrenget for å få Nordkapphornet i perfekt posisjon inni Kirkeporten gikk noenlunde greit, selv om det var mye bannskap underveis. Beina har for øvrig også gjort seg godt til kjenne hver eneste gang jeg har stoppet og gått ut av bilen etter å ha kjørt en stund, utrolig hvor fort man stivner når man sitter rolig bak rattet!

Vil også komme med en litt mindre hyggelig historie fra turen. Underveis til Knivskjellodden nådde jeg igjen et tysk ektepar, og vi slo følge den siste biten, Hyggelige folk, vi pratet litt løst og fast, og hjalp hverandre med å ta bilder. Jeg begynte tilbaketuren litt tidligere enn de, og etter en stund så jeg et redningshelikopter komme flyvende. Tenkte ikke noe mer over det da, annet enn at de kanskje kom for å hente en fransk familie som hadde bestemt seg for å sykle(!) til Knivskjellodden. Mor, far og to mindre barn på hver sin mountainbike, aner ikke hva de tenkte på!

Vel, da jeg kom tilbake til campingplassen idag tidlig etter turen til Kirkeporten møtte jeg kona, som var alene. Mannen hennes hadde sklidd på svaberget på tilbaketuren og brukket beinet, og lå nå på sykehus. Det var altså de som helikopteret hentet. En liten påminnelse om hvor fort ting kan gå galt der altså.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 7 Sep 2020 - 16:58

Det er etterspurt bilder, og her kommer de.

Først vil jeg bare nevne at da jeg forlot parkeringsplassen og begynte på turen til Knivskjellodden ca 09:15 var det rundt 8-10 grader og ganske kald og frisk vind, så skalljakken med hette var veldig kjekk å ha. Etter hvert fikk sola mer tak og vinden avtok, og både hette og jakke forsvant. Det som da slo meg var den totale stillheten rundt meg. Det var ikke en lyd å høre, verken vind, dyr, trafikk eller andre folk, og det ga et veldig sterkt inntrykk der jeg sto midt på vidda helt alene!

Kameraet lå nedpakket i sekken på turen ut til odden, så de første bildene ble tatt da målet var nådd:

2000-årsvarden:
Langtur til Nordkapp i september? 4570_w1200

Undertegnede stolt poserende ved varden med Nordkapp-platået i bakgrunnen, lykkelig uvitende om smerten i beina 3 timer senere:
Langtur til Nordkapp i september? 4579_w1200

Spissen av Knivskjellodden:
Langtur til Nordkapp i september? 4595_w1200

Utsikten mot sørvest fra odden:
Langtur til Nordkapp i september? 4600_w1200

Her er noen bilder fra tilbaketuren:

Langtur til Nordkapp i september? 4604_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4608_w1200

Jeg støtte på flere små flokker med (vill?) rein på turen, og alle de utenlandske turistene jeg møtte og snakket med syntes jo dette var veldig eksotisk og spennende. Dyrene var helt klart vant til mennesker, men trakk seg unna når jeg kom for nærme, disse var vel ca 20-30 meter unna:
Langtur til Nordkapp i september? 4616_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4623_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4627_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4634_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4635_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4638_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4650_w1200
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 7 Sep 2020 - 18:19

Og til slutt noen bilder fra Kirkeporten torsdag morgen:

Langtur til Nordkapp i september? 4655_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4658_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4664_w1200

De som har risset inn initialer/navn her burde skamme seg:
Langtur til Nordkapp i september? 4666_w1200

Med litt klatring finner man stedet hvor Nordkapphornet vises midt i Kirkeporten:
Langtur til Nordkapp i september? 4667_w1200

Langtur til Nordkapp i september? 4683_w1200
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 7 Sep 2020 - 21:44

sunny


Sist endret av janp den Ons 9 Sep 2020 - 21:06, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 8 Sep 2020 - 19:41

Fjernet innhold etter at annet forummedlem slettet alle sine innlegg i diskusjonen, så det siste svaret mitt ble irrelevant for tråden.


Sist endret av Saddleback den Man 14 Sep 2020 - 17:30, endret 1 gang
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 9 Sep 2020 - 0:04

Fine bilder da! Og du var utrolig heldig med været, i motsetning til oss som kjørte øst- og sørover, der det ble mye vind og regn. Kjekt å ha flaks med været, særlig nordpå.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeOns 9 Sep 2020 - 18:13

Takk for det. Jeg var veldig heldig med været under turen ja, og lokalbefolkningen jeg snakket med sa også at september var en veldig stabil værmåned hvis man vil unngå de største omskiftingene der oppe, så det er kanskje ikke så dumt å planlegge en sen sommerferie / tidlig høstferie nordpå.

Men det er jo ikke sydentemperaturer da ;-)
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTor 10 Sep 2020 - 19:13

Helt i orden at folk ikke er enige i alt jeg skriver, det lever jeg godt med. Å slette alle sine innlegg i ettertid, og dermed ødelegge hele tråden og diskusjonen for alle andre som er innom for å lese, det syns jeg derimot er skikkelig lavmål.

Du vet selv hvem du er, og det gjør også de andre som leser denne tråden.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 14 Sep 2020 - 17:42

Lar siste innlegg stå urørt som en avslutning på avsporingen i denne tråden. Har ellers ryddet litt og fjernet den andre halvparten av en irrelevant diskusjon, og håper at jeg ikke opplever dette her inne en gang til.
Til Toppen Go down
johan_a
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 89
Localisation : Steinkjer
Registration date : 02.12.2011

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 14 Sep 2020 - 18:12

Når du linker til din egen hjemmeside så er det vel kun for å få mest mulig klikk. Og for all del; ikke tenk på de som plages med å se bildene dine. Om din pc skalerer perfekt så er det slette ikke sikkert at alle har pc eller nettbrett som skalereralt perfekt.
Og hva om hjemmesiden din endrer adresse, eller at du legger den ned? Vips. Alle bilder borte! Og det er mange bilder som er blitt borte pga eksterne lenker som ikke virker lengre. Kun en logo fra f.eks photobucket.

Så legg litt av egoet tilside, og ha i bakhodet at ikke alle kan lese bildene dine uten å scrolle sidelengs. Og hva som er irrelevant i en tråd kommer an på øynene som ser. Ingen eier noe som helst, ei heller du. Og istedet for å skjelle så kan du tenke litt. Og det som er borte var saklig og greitt, men du holder på ditt. Og konstruktiv tilbakemelding er greitt å ha i mente.
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 14 Sep 2020 - 18:25

johan_a skrev:
Når du linker til din egen hjemmeside så er det vel kun for å få mest mulig klikk. Og for all del; ikke tenk på de som plages med å se bildene dine. Om din pc skalerer perfekt så er det slette ikke sikkert at alle har pc eller nettbrett som skalereralt perfekt.
Og hva om hjemmesiden din endrer adresse, eller at du legger den ned? Vips. Alle bilder borte! Og det er mange bilder som er blitt borte pga eksterne lenker som ikke virker lengre. Kun en logo fra f.eks photobucket.

Så legg litt av egoet tilside, og ha i bakhodet at ikke alle kan lese bildene dine uten å scrolle sidelengs. Og hva som er irrelevant i en tråd kommer an på øynene som ser. Ingen eier noe som helst, ei heller du. Og istedet for å skjelle så kan du tenke litt. Og det som er borte var saklig og greitt, men du holder på ditt. Og konstruktiv tilbakemelding er greitt å ha i mente.

Wow, du har virkelig ikke fått med deg noe som helst du! Men det er helt i orden for meg, du må gjerne få siste ord i denne tråden selv om du ikke har uttalt deg tidligere, og moderator kan gjerne slette hele denne tråden for min del.
Til Toppen Go down
vesto
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
vesto


Antall Innlegg : 336
Localisation : Trondheim, Hommelvik
Registration date : 19.01.2013

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeMan 14 Sep 2020 - 19:03

Til opplysning så har bildene i denne tråden vært perfekt til min PC.
Ingen behov for å scrolle sideveis.

Ellers ble det en unødvendig avsporing på en hyggelig og fin tråd!
Ha en fin fin uke alle sammens!
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 15 Sep 2020 - 7:07

Flotte bilder og artig med en en slik tur. Og bildene vises perfekt på min Chromebook med Google chrome.
Håper du kan bidra med mere slike fortellinger.
Har og vært inne på hjemmesiden din og lest om andre turer du har hatt og sett på bildene derfra.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 15 Sep 2020 - 8:43

Takk for det. Forumet skalerer visst bra i mobilvisning (Chromebook, nettbrett o.l.), men vanlig skrivebordsvisning for PC har visst en bug som gjør at skaleringen ikke funker, og det er jo uheldig.

Uansett ble det så mye bråk og spetakkel rundt disse bildene mine at jeg har valgt å fjerne de fra denne tråden, så da slipper folk å scrolle sideveis. Det er også veldig lite givende å prøve å bidra litt her inne når man blir møtt med den tonen som enkelte utviser, så jeg må bare ta en vurdering på om jeg skal fortsette å skrive.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 15 Sep 2020 - 17:16

flotte bilder.. det var ikke noe problem å se de på min (5 år gamle) macbook pro 13"
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVANER
CARAVANER
Saddleback


Antall Innlegg : 147
Registration date : 16.06.2020

Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitimeTir 29 Sep 2020 - 19:20

Sender en kjempestor takk til Nordkapp Elektroservice AS som klarte å finne et nytt batteri til min gamle telefon (ingen her nede som kunne det), og som også bestilte det og fikk det sendt nedover etter at jeg hadde kommet hjem igjen. Det kaller jeg kundeservice!

Med et nytt batteri fikk jeg liv i telefonen min igjen, og kunne hente fram noen bilder fra turen oppover som jeg trodde var tapt:

De har veldig store elger i Østerdalen, og veldig blanke..!:

Langtur til Nordkapp i september? 20200829001-w1200

Langtur til Nordkapp i september? 20200829002-w1200

Passerte porten til Nord-Norge søndag morgen, og måtte jo ta de obligatoriske bildene:

Langtur til Nordkapp i september? 20200830001-w1200

Langtur til Nordkapp i september? 20200830002-w1200

Knallvær over Saltfjellet og kryssingen av Polarsirkelen:

Langtur til Nordkapp i september? 20200830003-w1200

Og til slutt noen bilder fra fergestrekningen Bognes - Skarberget:

Langtur til Nordkapp i september? 20200830004-w1200

Langtur til Nordkapp i september? 20200830005-w1200

Langtur til Nordkapp i september? 20200830006-w1200

Langtur til Nordkapp i september? 20200830007-w1200
Til Toppen Go down
Sponsored content





Langtur til Nordkapp i september? Empty
PosteTema: Re: Langtur til Nordkapp i september?   Langtur til Nordkapp i september? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Langtur til Nordkapp i september?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Langtur
» Oslo - Nordkapp, gode campingplasser og fricampmuligheter.
» Kristiansand - Bodø - Nordkapp sommeren 2012?
» Lasting av vogna for langtur?
» Caravanmessen i september

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Langs Norske veier-
Gå Til: