CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Cabby - isolering-lufting-alde

Go down 
4 posters
AvInnlegg
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 2:18

Hei.
Vi har en cabby 740+ 2008 modell. Dette er første vinteren vår i denne vognen. Hadde en cabby 650 før denne og det var en helt super vintervogn. Hadde aldri noen problemer med å holde varmen gjennom vinteren med den. Kan ikke si det samme med denne versjonen av cabby.. Det er konstant kaldt på gulvet, vannbåren varme, er en liten lunk i en tynn stripe midt på gulvet.. Det er flere huller rett igjennom gulvet under alle radiatorene, og det blåser friskt langs gulvet og trekker kald luft ned i fra skapkøye, og inn rundt samtlige vinduer i vognen. Og så må jeg bare nevne, siden jeg kommer til å legge inn noen bilder, jeg har aldri vært borti en så dritten vogn før. Fikk den faktisk levert uvasket og med sprukket takluke fra selger(butikk). Alden lekker antagelig siden jeg nå har fylt på med omtrent 2 liter væske i løpet av det siste halvåret, men jeg finner ingen lekkasje..

Skal det virkelig være så mye trekk i en vogn? Klarer ikke å få temperaturen over 18 grader selv om jeg fyrer med gass. Eneste forskjellen mellom bare strøm og strøm+gass er at driftstemperaturen på er høyere. Er nå rimelig frustrert og veldig klar for å heve kjøpet, men er litt usikker på om det lar seg gjøre 🤔

Håper at noen har såpass peiling på vogn at jeg kan få noe gode tips og råd om hva jeg kan gjøre 🙏

Frustrert frue med litt peiling på vogn bruk 😏😇
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 7:06

Skal prøve å hjelpe deg litt.
Først hullene i gulvet.. Dette er ventilasjon som har 2 hensikter. Etter det jeg vet skal det være ventil/rist i gulv pga gass og ev. lekkasjer. Propan er tyngre enn luft, og tanken er vel da at den skal forsvinne ned under vogna. Og så er det ventiler for friskluft. Disse er plassert rundt om i vogna, på forskjellige steder. I de Dethleffs jeg har hatt er de plasert i hjørner.
En kjedelig bieffekt av dette er at de ligger under plater som er lagt for sirkulasjon av luft under skap/benker/senger etc. Når det er kaldt ute så kjøels lufta så mye ned at konvektorene ikke klarer å skape nok varme til å få sirkulasjon av lufta bak vegger i sitteavd og senger. Konvektorene er varme, men du får ikke sirkulasjon. Og da blir det kaldt.

For å avhjelpe den kalde luften utenfra tettet jeg disse ventile fra undersiden på den vi hadde fra 2009-2017. Vi hadde ned mot minus 30 i Folldal, og da var det iskaldt i gulvet. Og liten eller elendig varme i sittegruppen. Men i sengeavdelingen var det en rørstuss litt oppover veggen, og der ble det ikke kald trekk. Men i sitteavdelingen når kaldlufta kommer ut i det området luft skal passere for å sirkulere rundt konvektorer hindres dette pga den lave temperaururen. Og da blir det ingen varme. Men om du gjør som meg så ordner det seg kanskje. Men du må være litt kreativ,
I min vogn, 209 modell Dethleffs, samt mange andre vogner fra Dethleffs, er det en 70 liter vanntank plassert under en benk i sitteavdelingen. Den er plasser rett på gulvet og erplasseert nesten helt inntil bakveggen. Resultatet eringen varme i en stor del av den ene langveggen. Det måtte en "oppgradering" til, en selvfix. Det ble to PC-vifter fra Noctua, montert i en plexiglassramme (med egen bryter) forå få sirkulasjon. Og det hjelper. Alde gulvvarme i Dethleffs er elndig forlagt. Måtte bytte vogn, pga feil fra fabrikk. Og den som forhandler bestillte ble ved en feil levert med elektrisk gulvvarme. Da jeg fikk tegninger over hvordan den var lagt så var jeg ikke i tvil: elektrisk ville jeg ha. DEn vannbårne varmen er kn en slynge akkurat der du har føtter i sittegruppen, elelrs ingen ting i et stort område i oppholdsavdelingen. Ubrukelig i kulde.

Om du har gulvtepper så pass på at de ikke stenger forsirkulasjon ved benker skap og senger.

Når det gjelder gulvvarmen har jeg bare positive ting å si om Cabby. Jeg har hatt campingnaboer som var veldig godt fornøyd med gulvvarmen. Hvordan den er forlagt vet jeg ikke. Fabrikken er borte, og jeg vet at det gjorde en del endringer for å spare penger. Innredning som skap ble visst langt dårligere, og jeg tror mange opplevde kvaliteten som synkende de siste årene. Hvordan gulvvarmen er forlagt, og om det er flere kretser, aner jeg ikke. ER det det så må du prøve å sjekke ut litt. Det er en forhandler på Øysand som solgte Cabby. Han var dyktig. I dag selger de visst my biler, men det går an å ringe de. En gang var navnet BBC fritid eller noe lignende.

Du kan prøve å spørre litt på dette forumet i Sverige, og se om det er mere info å få der:

https://www.husvagnochcamping.se/forum/

Eller her:
http://campingforum.net.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 7:31

Glemte en viktig ting: ventilene i gulvet er der for å sikre naturlig lufting (tvangslufting). Dette skal sørge for et godt inneklima, samt å hindre dugg på vinduer. Men det er kanskje bedre å stenge noen av de fra undersiden for å få varme. Hjelper lite med frisk luft om man fryser.
At det er kaldt rundt vinduer er ikke uvanlig. Med Cabby har vel rammevinduer ala Kabe, og ikke utenpåliggende slik det er på min vogn. Rammevinduer er bedre konstruert, og skal gi mindre varmetap. Men du bør bruke silikon for å myke opp tettelistene. Det kan hende de er tørket ut. Jeg har gjort dette en gang eller to pr år når vi hadde gammelvogna.

En annen ting som du bør sjekke ut er om det er luftbobler i systemet. Dette krever en lufting av systemet. Om du ikke vet hva du skal gjøre så får du spørre igjen. Men det er nok beskrevet her på forumet flere ganger, så et søk burde hjelpe deg. Og siden det lekker så mye væske så er det en feil et eller annet sted. Jeg måtte fylle på 1/2 liter pr år i vår gamle vogn av og til, men ikke flere ggr pr år.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 10:19

Her har vel svaret du har fått dekket det meste. Bare en liten ting angående gulv-ventilene, på eldre Cabby hadde disse en slags trakt som leder luften opp og fordeler den langs et bra langt stykke av konvektorene. Jeg tror dette var genialt, men det må da være noen uten denne løsningen for sikkerhets ventilasjon av evt propangass.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 21:05

Hei.
Trodde som du Cabby er gode vogner. De har fått mye skryt for isolasjonstyper som er brukt i vegger. Og sikkert også i gulv og tak. Og jeg har vært inne i et par nyere på vinteren, og jeg husker den lune og jevne gulvvarmen. Er overrasket av det du skriver, men jeg vet at kvaliteten på innredning som skap og benker visstnok skal ha blitt vesentlig dårligere de siste årene.
Cabby gikk jo konkurs av en eller flere årsaker. Og sviktende salg kommer nok ofte av slike ting som høy pris i forhold til opplevd kvalitet f.eks Service er jo en annen faktor. Hva som veltet de siste gang vet jeg ikke, men de slet lenge med økonomien. Har vært innom fabrikken flere ganger på ferieturer til Mariestad og Kalmar, da det lå en grei campingplass rett ved siden av fabrikken. Da passet det ofte med en overnatting. Og vi kikket litt på Cabby i en periode, men vi fant ingen med ønsket innredningsløsning.

Du har ikke sagt noe om hvor du bor eller camperer, men om du gjør det så kan det tilfeldigvis være noen som er her av og til som ev kjenner noen der du camperer. Men start tråder på de fora jeg linket til, der er det kanskje noe hjelp å få. Hagbart på det ene forumet er oppegående. Dessverre gikk det flotte forumet Husvagnsforum ned for full telling, visstnok pga uenigheter. Der var det mye bra stoff om de fleste kjente merker, og svært aktivt forum i flere år. Men det gikk nedenom og hjem.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 22:12

Vil anbefale at du sjekker opp alden samt slanger og koblinger for lekkasje. Høres mest ut som du har problemer med sirkulasjonen i systemet. Og en liten luftblære ett eller annet sted i varmesløyfa kan lage mye trøbbel.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeFre 5 Feb 2021 - 23:26

Tusen takk for svar 👍😊
Jeg har også, før jeg la ut innlegget, søkt og leitet her i forumet og på nettet generelt etter informasjon om dette, men finner ingen gode svar på dette.. Det jeg ikke skjønner er at det skal være nødvendig med så mange huller i gulvene, de er ikke akkurat så liten heller. De er mellom 3 og 4 cm store. Jeg har funnet 3 st under dobbelt sengen bak i vognen, 2x2 huller foran på venstre side med sittegruppe og og det samme på høyre side, resten av vognen kommer jeg ikke til pga spikertelt. Det blåser friskt inn rundt kjøleskapet, sikkert pga lufte-dekselet og det virker lite tett rundt hjulbuene, er boggie vogn. Det fryser snø/is rundt vindu mellom vegg og vindu inni bak listen. Nei jeg er skremt over hvor dårlig kvalitet det er på denne vognen i forhold til cabbyen som vi byttet inn... Den vi byttet inn var en cabby 650+ 2006 modell, og helt super, men da jeg fant denne (cabby M 740+ 2008 modell) på nett, så virket det helt genialt å få 2 sittegrupper i stedenfor 1.
Løsningen i vognen er helt super, men med alle problemene som fulgte med kjøpet, så har jeg angret siden. Har reklamert, vært over fjellet på ferie for at de kunne få vognen inn igjen for å fikse opp i diverse, men fikk vognen tilbake med langt under halve jobben, som ble avtalt, gjort, og med alde som var begynt å lekke.. Og med et kjøleskap/frys som stinker død fordi de ikke holdt avtalen om å sette vognen på strøm mens de hadde den..
Med tanke på om det er luft i systemet, så er det godt mulig siden jeg har måttet etterfylt noen ganger, men jeg har vært rundt på lufteskruene og sjekket. Der var det bare væske på 2 av de og den tredje var det antagelig litt luft, men ingen endring på varmen. Det som er rart, er at når jeg bare bruker strøm, så viser turtall bare 0 selv om jeg har på kontinuerlig drift, og driftstemperatur ligger på rundt 65-70. Kjører jeg på med gass i tillegg, så ligger den og slår inn og ut, ca 3 min på og 5 av, og driftstemperaturen ligger da på 80-91. Rom temperatur har jeg stilt inn på 28 grader, men klarer ikke mer enn toppen 20 grader.. Jeg har 3 slynger på gulvet, men likevel er gulvet kaldt..

Nei det er bare for forhandler å komme og hente vognen.. Nok er nok!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeLør 6 Feb 2021 - 7:29

Tror ikke at det er vanskelig å få ordnet noe av dette. Men du må kanskje ha hjelp av et dyktig verksted.
Jeg ville få byttet kjølevæasken, av et verksted som har pumpe til dette formålet. Det gjøres fort og effektivt. 2 ting du oppnår, ny væske og en (sannsynligvis) god lufting av anlegget.
Det du sier om inn og ut av pumpe høres ut som om det skjer pga høy returtemp av vann. Mao ikke effektiv varme. Lengre intervall ville ha vært naturlig. Men det kan og være sånn at 3010 er satt opp til å holde en lav Deltaverdi (forskjell mellom uttemp og inntemp). Kjenn på pumpa di om den går, kanskje har du 2. Endre hastighet på pumpa, det avhenger av type om du må gjøre det på pumpa eller via panelet. Kjenn at hastigheten endres. Gjør den ikke det så er det noe galt.
Beskriv, og gjerne med bilde, fra panel og i Alden, hva du har. Det er litt enklere med bilder.
Du bor sannsynligvis i Bergen, og camperer på Voss. Og da er det langt å kjøre. Og ikke trivelig å være der om det er kaldt.

Lufting gjør man litt forskjellig. Men om du har spikertelt så er det ikke enkelt. Men en metode er å heise vogna i front, sette maks hastighet på pumpa, og kan du velge mellom 230 og 12V prøv hver enkelt på maks. Stopp Alden etter 15-20 min, åpne alle lufteventiler etter tur. Kommer det væske og ikke luft stengden elelr de med en gang. Jeg har brukt litt papir og holdt rundt foor å unngå søl. Når du har sjekket alle (du må være sikker på at du har åpnet alle), start Alden igjen og gjenta prosessen. På bad har Alde hatt konvektorer med lufting på toppen. Det er da det høyeste punktet. Ogder er det greitt å lufte litt ekstra. Men pass på at det ikke blir tomt med væske i ekspansjonstanken når du holder på med dette.

Det du sier om gulvet tyder helt sikkert på at det er noe alvorlig feil med sirkulasjonen. Luft er en mulighet, ødelagt pumpe(r) er en annen. Men også noe i Alden siden det står 0 rpm på panelet.

Og det at du mister mye væske er også noe som skurrer. Hvor blir det av den? Fordampes den eller er det en skjult lekkasje. Er det mulig å legge noe under Alden (på bakken), slik at du kan se at det har rent ut noe i overløpet f.eks.

Gi oss litt tilbakemelding om hvordan du bor (spikertelt f.eks), da er det jo ikke nkelt å ra rundt med vogna. Og det er vinter. Vet ikke om forhandlere på Voss som kan Alde (utdannet), men jeg ville ha undersøkt dette og tatt med vogna og betalt for dette. Men gjort selger oppmerksom på dette, og fått en avtale om at andre hjelper deg og han aksepterer dette. Hvis ikke så får du vårre tøff. Sjekk også ut om selger har kvalifiserte Alde-personell hos seg. Har de ikke det så sier det også litt. Diplomer fra sertifiseringer blir hengt synlig på skryteveggen...

Kanskje har du noen campingnaboer som er dyktige også?

EDIT: hastigheten du leser av er nok hastighet på avgassvifta. Den står naturligvis i ro når du bruker strøm. På 3020 som jeg har er det 2 hastighetsområder, varierer rundt 2200 på det ene og litt over 3000 på det andre.

Når det gjelder panel og innstillinger på 3010 så har både Johnny og Jan Ole det samme. Og de kan kanskje komme med tips.
Sender deg en PM om diverse.

Adria alpina 743UP likes this post

Til Toppen Go down
Adria alpina 743UP

Adria alpina 743UP


Female
Antall Innlegg : 19
Age : 47
Localisation : Bergen - Voss
Registration date : 04.02.2021

Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitimeLør 6 Feb 2021 - 22:19

06.02.21
Takker veldig for arbeidet du legger ned i å prøve å hjelpe meg 🤗
Kan gjerne legge inn litt bilder, men litt lettere om jeg vet nøyaktig hva jeg skal vise. Jeg vet ikke om jeg kan endre pumpehastighet, eller om jeg kan se via display hvilken temperatur som kommer i retur.

Bergen - Voss 👍😊
Lufting - spikertelt 👍🤓
Kjøpte vogn på nett fra østlandet - ba om full ærlighet, bilder og forespørsel om han ville ha kjøpt den selv.. Var som tidligere nevnt, over fjellet på ferie for å sette vogn igjen hos forhandler sånn at de kunne imøtekomme reklamasjonen. De la seg langflat og var veldig hyggelig og imøtekommende, men det var et labert arbeid de hadde utført i forhold til hva vi kom til enighet om.
Nærmeste forhandler her på min kant av landet som betjener Voss, er Bergen Caravan og så er det blitt nevnt en annen som jeg ikke husker navnet på, men vi er like langt fra de..

Har muligens funnet en lekkasje fra under vognen. Vet ikke, men kan det muligens være aldevæske som lager fargen rundt det våte? Synes ihvertfall det kan se ut til å komme innenfra? Dette er i nærheten av der jeg kan strupe gulvvarmen..

Har prøvd å få lagt inn bilder, men vet ikke helt om jeg har fått det til...

hvorfor den kitt klumpen er der ved "lekkasjen" på bildet, vet jeg ikke 🤨
https://servimg.com/view/20307481/20
Til Toppen Go down
Sponsored content





Cabby - isolering-lufting-alde Empty
PosteTema: Re: Cabby - isolering-lufting-alde   Cabby - isolering-lufting-alde Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Cabby - isolering-lufting-alde
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde comfort 2921, Sirkulasjon og lufting
» Glykolbytte og lufting - Alde comfort 2923
» Alde 2920 eller alde 2910?
» luftenippler/lufting av kjølevann solifer s5 2001
» Fylling og lufting av sentralfyr på Knaus Azur 600, 1984

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: