CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Litium batteri i vogn

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Ole Martin




Antall Innlegg : 3
Registration date : 05.08.2022

Litium batteri i vogn Empty
PosteTema: Litium batteri i vogn   Litium batteri i vogn Icon_minitimeFre 5 Aug 2022 - 20:05

Jeg trenger hjelp😬 Har kjøpt meg en 2010 Hobby 545 La Vita. Jeg har drevet litt med 12 v anlegg i båt tidligere, men ikke med så mye remedier som det er i vogna her.
Jeg skal blant annet montere solcelle, men det er greit nok.
Greia er at jeg vil gå fra bly til litium batteri, har kjøpt mef det siste til Skanbatt.

Er det bare å montere inn dette, og forvente at laderen her gir riktig volt, 12.4 står anbefalt på batteriet. Har målt, og kommer frem til at ladespenningen på anlegget pr nå er 13.8 v, noe jeg frykter er for høyt.

Noen erfaringer eller tips der ute?

Og hva er det som er laderen? Har jo så mye omformere og greier her🙄
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Litium batteri i vogn Empty
PosteTema: Re: Litium batteri i vogn   Litium batteri i vogn Icon_minitimeFre 5 Aug 2022 - 20:51

Hei. Ladespenning på 12,4 v høres veldig lavt ut på lithium. Kjører 14,4v  maks på mitt batteri. Også kjøpt fra skanbatt. Solcelle regulatoren er stilt på lithium batteri.
Når det gjelder disse omformer greiene i hobby så har jeg ikke peiling. Har sluppet å forholde meg til dette.
Har colcelle regulatoren, en 230v lader og en dc-dc lader på 18A på mitt oppsett. (cabby bobil fra 07)

Ole Martin likes this post

Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Litium batteri i vogn Empty
PosteTema: Re: Litium batteri i vogn   Litium batteri i vogn Icon_minitimeFre 5 Aug 2022 - 21:20

Ole Martin skrev:


Er det bare å montere inn dette, og forvente at laderen her gir riktig volt, 12.4 står anbefalt på batteriet. Har målt, og kommer frem til at ladespenningen på anlegget pr nå er 13.8 v, noe jeg frykter er for høyt.

Noen erfaringer eller tips der ute?

Og hva er det som er laderen? Har jo så mye omformere og greier her🙄

Nei, du må ha en ordentlig lader. Koble ut den dritten som står i vogna, om mulig. Trekk ut pluggen hvis det lar seg gjøre. Kjøp en Victrom Blue Smart, minst 15A. Helst 30. Jeg har begge to, byttet til 30A varianten når det ble gjort mye endringer på batterisiden. Nå er det 3 X 100Ah fra Ultraserien, samt 125Ah i reserve. Begge variantene har 2 forskjellige nivå på utsiden, 15A varianten har 4 eller 5 A om jeg husker rett. 30A utgaven har mere.
Victron nhar gode muligheter for å endre spenninger under de forskjellige lademodus. Har 5 produkter fra Victron, 4 er i bruk. Kjøp også en Victron MPPT for solcelle, men ikke for liten. Vil du koble til 1 ekstra panel så må du også ha en sikkerhetsmargin. Mine solcellepanel har ladet opptil 330watt (2 stk a 190w). Ladespenning er innstillt til 14,40, noe under 14, mulig 13,7 eller 13,8V justerte jeg til under floatmodus.

Ole Martin likes this post

Til Toppen Go down
Sponsored content





Litium batteri i vogn Empty
PosteTema: Re: Litium batteri i vogn   Litium batteri i vogn Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Litium batteri i vogn
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen som har Knaus 530 vogn? eller tilsvarende vogn
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Batteri
» 12 V fra batteri til LED-lys/vannpumpe
» Batteri og knallgas.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: