CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer

Go down 
3 posters
AvInnlegg
Hobby Siesta 555




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.09.2022

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeOns 14 Sep 2022 - 13:04

Hei dere !, kjøpte et trekk fra Nordiskcamping.no - fabrikatet på trekket er BRUNNER. Spesifikasjonen på trekket sier at det er "Water Repellent", som direkte oversatt betyr "Vannavvisende" på Norsk. Disse selges til Bobil og Caravan.

På vestlandet regner det som kjent myye, og ofte - så jeg tenkte dette måtte være en god investering.

Monterte det på bobilen vår og passformen var bra - rimelig greit å montere det også med mange stropper og snorer. Ble faktisk veldig fornøyd, men det varte desverre ikke så lenge.

Er inneforstått med at disse trekkene må puste, ellers gjør de vondt verre med innesperret fukt og dertil videre problemer. MEN, stor ble overaskelsen etter første skikkelige regndag her i Bergensområdet i høst da jeg om kvelden oppdaget at bilen var klissblaut under trekket - det rant vann ned fra veggene på bilen. og på taket var det dam under trekket - det regner tvers gjennom trekket !. Dagen etter var solen fremme og det var tørt hele dagen - trekket tørket fort på utsiden men var fortsatt klissbløtt på innsiden en god stund før det etterhvert tørket opp.

Henvendte meg til selger firmaet, og la ved bilder men lite hjelp å få der - de hadde solgt tusenvis av disse trekkene hevdet de og de kunne selvsagt ikke ta trekket i retur siden jeg hadde brukt det allerede - så det var det. Embalasjen og spesifikasjonene forteller at det er Water Repellent, så da så.

Funker nok bra mot støv og UV stråling / falming av lakk etc, men IKKE mot regn og vann.

Burde selvsagt gjort grundigere undersøkelser med flere leverandører før jeg handlet, men men....

Andre som har erfaringer med slike vintertrekk til vogn eller bil her inne ?? samme type eller andre fabrikater ?

Skuffet vintertrekk kjøper Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer 388844
Til Toppen Go down
Saddleback
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Saddleback


Antall Innlegg : 150
Registration date : 16.06.2020

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeOns 14 Sep 2022 - 17:18

Jeg kjenner ikke til det trekket der (eller andre trekk, for den saks skyld), men jeg hadde aldri godtatt et slikt svar fra selger! Angrerett er én ting, hvis varen er ubrukt (slik selger tydeligvis prøver å skjule seg bak slik du fremstiller det), men hvis de selger et trekk som er markedsført som "water repellent" uten å være det (merk: det er forskjell på water repellent og waterproof) kan du muligens ha en god grunn til reklamasjon.

Vet ikke hva du betalte, men slike trekk kan koste flere tusen kroner, så jeg ville absolutt meldt det inn som en reklamasjonssak. Hvis de fortsatt blankt avviser deg kan du gå videre og melde det til Forbrukerrådet, og være en skikkelig "vanskelig" kunde. Ikke sikkert du får medhold, men da har du hvertfall prøvd.
Til Toppen Go down
Hobby Siesta 555




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.09.2022

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeTor 15 Sep 2022 - 13:47

Takk for svar Saddleback ! ja trekket kostet tett på 5 tusenlapper så jeg vurderer å gå litt hardere på selger her.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeTor 15 Sep 2022 - 19:26

Hei.
Jeg har et 8 m trekk av denne typen, kjøpt til vogn for noen år siden.
Først av allt må du vite forskjell nellom vanntett og vannavstøtende. En Fjällreven fritidsbukse opereres det med betegnelsen vannavstøtende, med 1000mm vannsøyle. Dvs at om du heller 1000mm vann i et rør som presses mot stoffet så skal det ikke trenge gjennom. Men vanntett er det slett ikke, skal det være det så må du opp i kanskje rundt 5000 mm vannsøyle. Er det vanntett puster det heller ikke. Goretex puster heller ikke om det er helt rolig. Men beveges det så skapes det et overtrykk på innsiden, slik at fukt da skal trenge ut pga trykket.
Jeg la noe under duken, slik at det ikke skulle berøre taket for mye på bobilen sist vinter. Men der det kom i berøring frøs trekket fast til taket noen steder. Jeg hadde tenkt å lage profiler av isopor/styrofoam med saltaksprofil for å unngå for mye vann på taket. Viktig er det å ikke vatre opp vogn eller bil, men sørge for helling sideveis og i lengderetning.
Min mening er at Brunner lager mye bra produkter. Men du må bruke de slik de er tenkt. Vannavstøtende er noe helt annet enn vanntett. Vanntett puster ikke, og jeg tror ikke du har noe å reklamere på når det gjelder dette trekket. Jeg betalte forøvrig 2600 kr fra Casu.no for et trekk på 8 meter i 2019.


Sist endret av janp den Fre 16 Sep 2022 - 17:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Hobby Siesta 555




Antall Innlegg : 3
Registration date : 14.09.2022

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeFre 16 Sep 2022 - 7:51

Takk for god info Janp ! finner ikke info på mitt trekk vedr mm vannsøyle, kun opgitt water repellent. Lurer litt på hvordan det blir med alger og grønske under trekket dersom det i lengre perioder er vått / fuktig under trekket ? her vest kan det jo være vått og fuktig i månedsvis i strekk- samt de svarte renningene en normalt får der vannet renner av sidene, spesielt når bilen er nybonet ?
Litt rart design på taket på siestaen vår, taket går litt opp mot hekken slik at laveste punkt på taket er litt bak midten - der samler det seg dam når det regner og bilen står plant, og videre renner det ned på sidene naturligvis - har derfor tenkt på det samme som du skriver at bilen ikke bør stå i vater når den lagres, men kjøres opp på stegklosser fremme slik at vannet renner av bak (har alkove fremme) - kanskje også litt skjev sideveis.
Tenkte også på å lgge noe styrofoam klosser på takket for å lage en luftspalte under trekket, men usikker om det blir for mye mask - planen med et trekk var at det skulle være enkelt og kjapt å ta av og på for meg alene da vi bruker bilen innimellom gjennom hele året, bortsett fra de kaldeste vintermånedene.
Ok har lært mye om trekk siste dagene som jeg skulle / burde ha visst før jeg handlet Embarassed - ser nå at de selger trekk i UK til 2-3 tusenlapper, mens andre tar opp mot 7-8 tusen for 6-6,5 m trekk alkove.
Men drømmen om egen carport til bobilen er styrket de siste dagene - det hadde vært supre greier !! Very Happy
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeFre 16 Sep 2022 - 18:10

Når det er vind og mildt vil det tørke under duken. Men du må sørge for en helling av bilen, ellers vil det kanskje skape litt problem for deg.
Jeg hadde snø som lå i flere uker på taket, og den trykket jo duken ned på taket slik at det frøs fast når snøen smeltet på dagen.
Utenfor Strømstad, på Bofors camping så jeg for noen år siden vogner som også var kledt med duk på sidene. Der er det lite snø snø på vinteren også.

Sørg for god avrenning, det tror jeg er viktig. Og fordi duken puster så vil også vinden tørke ut mye fukt som ligger igjen på taket. Og prøv med litt isoporbiter for å lage skrå ut mot sidene.
Jeg måtte lage en dobbel gjennomføring av snorene i hurtigkoblingene, ellers løsnet de. Knytet sammen tampen mot snora som går under for å værd helt sikker. Stram godt opp av og til.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitimeFre 16 Sep 2022 - 18:14

TBrunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Img_2066
Til Toppen Go down
Sponsored content





Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Empty
PosteTema: Re: Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer   Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Brunner Vintertrekk til Bobil og Caravan - erfaringer
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Noen med erfaringer med Elite Caravan i Bergen?
» Beskyttelsestrekk, caravan
» Din Caravan Partner
» Caravan blader
» Brukte deler til campingvogn

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Utstyr-
Gå Til: