CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Monarch




Antall Innlegg : 3
Registration date : 15.07.2015

Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Empty
PosteTema: Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v   Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Icon_minitimeFre 23 Jun 2023 - 15:35

Hei folkens,
Jeg vsr forsøkt å søkt litt her, men fant ikke noe eksakte svar. Jeg har installert batteri i vognen vår, og mye av lysene går på 220v. Tenkte å flytte de over til 12 v, slik at jeg kobler de til batteriet.
Spørsmålet er, kan jeg bruke samme ledningsnett som er brukt på 220v, eller må jeg bytte?

Håper å slippe og trekke opp nye kabler og kan bruke de som er der, og bsre bytte lampe. Tenkte å kjøre alt som kan gå på 12 v på 12 v. Jeg har koblet opp solcelleanlegg og har i tillegg en kraftig batterilader. Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Empty
PosteTema: Re: Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v   Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Icon_minitimeMan 3 Jul 2023 - 22:55

Min første innskytelse som svar er følgende: HVA I ALL VERDEN ER DET DU TENKER?????
Ut fra det du skriver så er jeg sterkt tvilende til om du har noen kunnskap om dette eller ikke, jeg heller mest til at du ikke har noen forståelse for dette.

Det er mange grunner til at du aldri skal gjøre noe slikt, det er rett og slett farlig- Og det avslører, for meg, at dette vet du ikke noe om. Det er farlig, og det er ulovlig også. Og det er fordi din vogn er typegodkjent etter spesifikasjoner, som du ikke skal gjøre noen endringer på. Og  det er også en forståelse for strømmer og spenning som du må ha kunnskap om. Og de tynne ledningene som brukes til 230V er ikkke egnet til 12V, pga at der tynne og slett ikke egnet for 12V bruk.
Det er i hovedsak 3 kabeltyper for lavspent, og det en-trådet, flertrådet og mangetrådet. Og  jeg har holdt på med lavspent i mange år, og vet  en del om kabeldimensjoner og strømmer. Og ikke minst viktigheten av å bruke gode kabelsko og godt, og riktig, verktøy for sammenpressing av dette. Jeg har lagt opp mye i bobilen vår nå i fjor, og det fikk jeg testet med en Inverter og ei kokeplate som trekker 2000w ifjor sommer. 2000w på 12V blir over 150A strømtrekk. Og jeg fikk sjekket kabeltykkelse på viktige punkter og koblinger på distribusjonsblokk. 150-160A og 50mm2 gikk bra det, bilen tok ikke fyr den.
Så overlat dette til fagfolk,om du ikke har bedre kunnskap om det enn det som fremkommer i din første post.


Sist endret av janp den Man 3 Jul 2023 - 23:03, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Empty
PosteTema: Re: Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v   Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Icon_minitimeMan 3 Jul 2023 - 23:01

Se litt m er i denne tråden for å lese av litt om dimensjoner for 12V ledningsnett. Jeg postet noe i den tråden som du kan se litt mere på.

https://caravan.norwegianforum.net/t6062-easy-camper-ladning-via-hengerkontakt#255188
Til Toppen Go down
Monarch




Antall Innlegg : 3
Registration date : 15.07.2015

Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Empty
PosteTema: Re: Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v   Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Icon_minitimeFre 21 Jul 2023 - 16:38

janp skrev:
Min første innskytelse som svar er følgende: HVA I ALL VERDEN ER DET DU TENKER?????
Ut fra det du skriver så er jeg sterkt tvilende til om du har noen kunnskap om dette eller ikke, jeg heller mest til at du ikke har noen forståelse for dette.

Det er mange grunner til at du aldri skal gjøre noe slikt, det er rett og slett farlig- Og det avslører, for meg, at dette vet du ikke noe om. Det er farlig, og det er ulovlig også. Og det er fordi din vogn er typegodkjent etter spesifikasjoner, som du ikke skal gjøre noen endringer på. Og  det er også en forståelse for strømmer og spenning som du må ha kunnskap om. Og de tynne ledningene som brukes til 230V er ikkke egnet til 12V, pga at der tynne og slett ikke egnet for 12V bruk.
Det er i hovedsak 3 kabeltyper for lavspent, og det en-trådet, flertrådet og mangetrådet. Og  jeg har holdt på med lavspent i mange år, og vet  en del om kabeldimensjoner og strømmer. Og ikke minst viktigheten av å bruke gode kabelsko og godt, og riktig, verktøy for sammenpressing av dette. Jeg har lagt opp mye i bobilen vår nå i fjor, og det fikk jeg testet med en Inverter og ei kokeplate som trekker 2000w ifjor sommer. 2000w på 12V blir over 150A strømtrekk. Og jeg fikk sjekket kabeltykkelse på viktige punkter og koblinger på distribusjonsblokk. 150-160A og 50mm2 gikk bra det, bilen tok ikke fyr den.
Så overlat dette til fagfolk,om du ikke har bedre kunnskap om det enn det som fremkommer i din første post.


Hei, takk for svar. Det hadde egentlig holdt med å bare si ”nei, for tynne kabler”, i stedet for den overhøvlingen. Alt har jo med tykkelsen på kabel, det er jo snakk om et par led lamper.
Snakket med en som jobber som elektroniker på min arb plass, og han fortalte meg at det går fint så lenge man ikke drar mer en 10 amp.

asghegg likes this post

Til Toppen Go down
Sponsored content





Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Empty
PosteTema: Re: Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v   Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Bruke samme ledningsnett 220v —> 12v
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 220V aut.sikring slår ur på '10 Hobby 720UKFe
» Elektrisk ledningsnett på bobil/campingvogn
» Electrolux Rm 4270, bytte 220v elementet
» Elkolbe og 220v pumpe.
» 220V ledning blir varm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: