CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Lading fra dynamo

Go down 
2 posters
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitimeTor 6 Jul 2023 - 9:10

Hei, kjøpte en Fiat Ducato 2014, det er min første bobil Laughing Den har elektroblokk Schoudt 99 og skal bytte 2 AGM batterier og har et spørsmål: trenger jeg å installere DCDC lader ? har lest at flere mener at det er nødvendig for at batterier ikke blir fort ødelagt ved å bli ladet fra dynamo.

Mvh. Prymus
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Re: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitimeFre 7 Jul 2023 - 9:50

Monterte agm batteri i bodelen på bobilen. 1 år og det var ubrukelig. Nå har jeg lithium med oppvarming for vinterbruk og mye mere strøm tilgjengelig på samme størrelse
Snakk med Scanbatt.no om batterier og lading i bobil.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Re: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitimeFre 7 Jul 2023 - 11:18

Man trenger ikkedc-dc lading fra dynamo, men det hjelper mye for å få å ladet opp batterir(er) ved fricamping.
Jeg fjernet, som Johnny, Agm i bodel, og kjøpte 3 stk av Ultra- serien fra Skanbatt. Og har 25A dc-dc som ekstra lading underveis.
Men dette bør du få fagfolk til å hjelpe deg med, om du ikke har kunnskap om det selv. Riktig innstilling på elektroblokk, sikring, tverrsnitt er viktige ging å ha kunnskap om om du fjerner agm-batterier. Litium er blitt ganske rimelige etterhvert, og det er flere fordeler med Litium. Sjekk ut lade-algoritmer på Schaudt-blokka, tror du bør endre til Gel på den om du går over til Litium. Sjekk spenningen.på de forskjellige innstillingene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Re: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitimeFre 7 Jul 2023 - 23:36

Takk Johnny og janp Smile

Jeg ser lithium er dobbelt så dyre men antar de er verd det.

Vurderer også solcellepanel, og har selvsagt begrenset plass på taket. Uansett hva batterier jeg velger men de er totalt 190 ah holder det med 280 W panel ? til 1-2 dager fricampe ? jeg har webasto vann/varme, skal ikke fricampe om vinteren men evt. senhøst
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Re: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitimeLør 8 Jul 2023 - 23:30

Hva som er nok er vanskelig å cinråd.om. men på gråværsdager så ef det lite strøm å hente. Har hatt solceller på taket i snart10 år, og erfaringen min er at det.tappes fort om man er uten sol i noen få dager. Har i dag 2 stk 190watt paneler, og TV brukes lite. Men det bfukes stføm via Inverter til kaffe, brødrister etc. Og Inverter trekker også mye pr.døgn, selv om den går i dvale. Med 300ah tilgjengelig.så har jeg nok vært nede på under 50%,  flere ganger, men jeg har gså ei kokeplate som brukes av og til (via inverter), samt at AC brukes litt også via Inverteren (når jeg er sikker på å få tilgang tilstrømnettet igjen for å få ladet opp batteriene).
Men skal du fricampe så er et 200ah batteri å anbefale. Og det koster ikke mye, om du kjøper kvalitet, da. Du må se på levetid også. Ikke bare lav pris.
Skanbatt anbefales, de er hjelpsomme ved problem (har erfart det selv).
Til Toppen Go down
Sponsored content





Lading fra dynamo Empty
PosteTema: Re: Lading fra dynamo   Lading fra dynamo Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Lading fra dynamo
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Finnes en slags dynamo å sette PÅ campingvogna?
» Lading
» lading batteri
» Lading vognbatteri - paralellkobling m/bilbatteri - BOOSTER!
» Batteriet lader men panelet indikerer null lading...

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: