CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Komposittflasker til gass

Go down 
+14
kbanto
CGJ
Camping Kai
Thomas
Tommy
Remi
Jan
Espen V
ArneO
Jan Ole
Harald
Ronny
Johnny
ulla
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 21 Mai 2008 - 16:17

Jeg har lest at komposittflasker kan gi fra seg støv som kan tette dyser i f.eks. kjøleskap. og at rester av kompositfiber i flaskene kan gi problemer i gassanlegg.

Er det noen som vet noe mer om dette? Noen som har erfaringer eller kunnskaper? Stemmer dette?

Vi har kun alu flasker til gass i vår vogn, men jeg mener temaet bør belyses om komposittflasker kan påføre folk utgifter på kjøleskap og gassanlegg.
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 21 Mai 2008 - 16:52

Hmmm vi har brukt de flasker men ingen tette dyser,men takk vi ønsker å vite det vis så er..
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 21 Mai 2008 - 20:45

Har hørt rykter. Bruker kompositt selv og ingen problemer.
Har heller ikke truffet noen som har selvopplevd problem med komposittflaske og urenheter.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:32

Gammel tråd men har tenkt endel på dette med kompositt flasker og dette med problematikken rundt støv og lav utnyttelse av flasken på vintertid...jeg har begynt å bytte inn flaskene mine i aluminium etter hvert som de blir tomme,nesten like lette og tømmer seg bedre i lave temperaturer..alu støver vel heller ikke så mye.. Rolling Eyes dessuten så passer ikke disse flaskene helt i utsparingen i gasskassa på Adria'n
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:35

Eg har ringt rundt for å høre hos de største på gass i bergen.....ukjent problemstilling som de aldri har hørt om er svaret eg får....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:37

Harald skrev:
Eg har ringt rundt for å høre hos de største på gass i bergen.....ukjent problemstilling som de aldri har hørt om er svaret eg får....

Harald

tenker du da på støv, eller tempratur-problematikken?????
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:37

Vegard skrev:
Harald skrev:
Eg har ringt rundt for å høre hos de største på gass i bergen.....ukjent problemstilling som de aldri har hørt om er svaret eg får....

Harald

tenker du da på støv, eller tempratur-problematikken?????
støv.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:43

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
Eg har ringt rundt for å høre hos de største på gass i bergen.....ukjent problemstilling som de aldri har hørt om er svaret eg får....

Harald

tenker du da på støv, eller tempratur-problematikken?????
støv.....

I camping miljøet er det sikkert nok med en negativ opplevelse, så er det gjeldende regel. Suspect Suspect Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 21:53

Hei

jeg vet ikke om noen som har hatt problem med dette, men har lest om det..... muligens her inne.....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 22:37

Ronny skrev:
dessuten så passer ikke disse flaskene helt i utsparingen i gasskassa på Adria'n
Er det komposittflaskene eller aluminium flaskene som ikke passer i Adria'n din? Gasskassa vår vil vel være lik, siden det også er en Classica.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 22:46

kompositt, har ikke prøvd det selv..bare hørt det fra naboen som haddde Adria før..det var inner ringen som ble for trang med den tykkere flasketykkelsen.
Til Toppen Go down
Espen V
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1312
Age : 42
Localisation : Ålesund =)
Registration date : 23.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 22:51

Kompositt flaskene passer ikke rett inn i vogna mi heller. Festene på gulvet sitter for langt ute. Der er tre stykker, så jeg bare flyttet det ene, så får jeg med meg en liten komposittflaske jeg bruker til gassgrillen..
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 22:53

Finnes det noen enkel måte å måle hvor mye gass som er igjen på en aluminiums flaske? På en komposittflaske er det jo bare å lyse igjennom.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 22:57

ArneO skrev:
Finnes det noen enkel måte å måle hvor mye gass som er igjen på en aluminiums flaske? På en komposittflaske er det jo bare å lyse igjennom.
har kun brukt stål, men problemet er det samme
jeg bruker å løfte den opp og riste litt på den
gir ikke eksakt mengde men man hører jo da om det begynner å bli lite
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:01

Den enkle måten er med en vekt........

Akkurat denne går bare til 10kg, finn en litt kraftigere Smile
Komposittflasker til gass 26-788_l

Feks denne, tar 25kg, koster 99,- Very Happy
Komposittflasker til gass Img_985066269_0


Sist endret av Remi den Tir 21 Okt 2008 - 23:10, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:09

Hei

Har ei vekt da kan jeg veie flasken og med det finne ut hvor mye gass som er igjen.Se linken , på side 6 er det en flaske spesifikasjon.


http://www.aga.no/international/web/lg/no/likelgagano.nsf/repositorybyalias/prop_propanhandbok_2006/$file/propan_handbok_web.pdf
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:14

I tilfelle noen ikke vet det: Du kan lese av på flaska hva den veier tom, TARA/TARE, resten er ganske enkel matte Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:23

En vekt og enkel addisjon og subtraksjon skal nok gå greit Smile
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:25

Jeg skal rett og slett kjøpe meg en reserveflaske så er det bare å bytte...gidder ikke med vekt og greier.
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:33

Har 2x11kg i vogna +en 11kg til grillen hjemme, tenker jeg "sirkulerer" med alle 3 når det kommer til vintercamp.

Er jo også greit å slippe å bytte i Sverige. I sommer fikk vi bytta 11kg for 199,- her, i Umeå kosta det ca 450,- affraid
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTir 21 Okt 2008 - 23:44

Greit å ha en ekstra!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 6:14

Ronny skrev:
Greit å ha en ekstra!
Hei

ja, det er greit med ekstra flaske.... har to 11 kg ALU i vogna, som fulgte vogna ny...... og det er jo lite gass det går og, snaut to flasker i året, selv om vi har kjørt mye og da har kjøleskapet på gass... så fort ei er tom, bytter jeg den..... 199 på LPG eller felleskjøpet det.....
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 23:14

satser på å ha tre stk alu ivogna slik at jeg alltid har en ekstra og ikke trenger å tenke så mye på hvor mye gass det er i flaska..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeOns 22 Okt 2008 - 23:16

Ronny skrev:
satser på å ha tre stk alu ivogna slik at jeg alltid har en ekstra og ikke trenger å tenke så mye på hvor mye gass det er i flaska..

Ska'Sai........ jammen er du raus...... du trenger ikke tre, dersom du ikke vintercamper nord for Rovaniemi i Finland, uten mulighet for strøm......
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 0:06

Vi som har spikertelt har en i gassovnen,en i gass kassen og en i reserve..påska i fjor med alt fra 180-220 volt i kontakten med -26 ute lærte oss dette...
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 0:14

Ronny skrev:
satser på å ha tre stk alu ivogna slik at jeg alltid har en ekstra og ikke trenger å tenke så mye på hvor mye gass det er i flaska..

Heisann!

Vet ikke hvor strengt dette er, men strengt tatt har man vel ikke lov til å oppbevare mer enn 2 x 11kg flasker pr vogn? Det er vel heller ikke lov til å ha mer enn 2x11 kg oppbevart hjemme?

Skal vel innrømme at jeg har 3 selv i vogna... Mulig den ene er "tjuvlånt" av svigerfar... Komposittflasker til gass 105977

Uansett - Det er greit å være bevisst mht regler osv når man har med propan å gjøre. Feil bruk/oppbevaring er farlig.

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 5:54

Ronny skrev:
Vi som har spikertelt har en i gassovnen,en i gass kassen og en i reserve..påska i fjor med alt fra 180-220 volt i kontakten med -26 ute lærte oss dette...

Ronny

oki.... tolket degt som bare til vogna jeg.....
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 9:18

Tommy skrev:

Heisann!

Vet ikke hvor strengt dette er, men strengt tatt har man vel ikke lov til å oppbevare mer enn 2 x 11kg flasker pr vogn? Det er vel heller ikke lov til å ha mer enn 2x11 kg oppbevart hjemme?

Skal vel innrømme at jeg har 3 selv i vogna... Mulig den ene er "tjuvlånt" av svigerfar... Komposittflasker til gass 105977

Uansett - Det er greit å være bevisst mht regler osv når man har med propan å gjøre. Feil bruk/oppbevaring er farlig.

mvh
Tommy

2 av flaskene går vel i boenheten (§3-3 1. ledd), og den i spikerteltet går kanskje under §3-3 2. ledd "I frittliggende lagerhus, skur, båthus, garasje e.l" Very Happy

Referansene er til "Forskrift om brannfarlig vare"
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 9:58

Tommy skrev:
Ronny skrev:
satser på å ha tre stk alu ivogna slik at jeg alltid har en ekstra og ikke trenger å tenke så mye på hvor mye gass det er i flaska..

Heisann!

Vet ikke hvor strengt dette er, men strengt tatt har man vel ikke lov til å oppbevare mer enn 2 x 11kg flasker pr vogn? Det er vel heller ikke lov til å ha mer enn 2x11 kg oppbevart hjemme?

Skal vel innrømme at jeg har 3 selv i vogna... Mulig den ene er "tjuvlånt" av svigerfar... Komposittflasker til gass 105977

Uansett - Det er greit å være bevisst mht regler osv når man har med propan å gjøre. Feil bruk/oppbevaring er farlig.

mvh
Tommy


Har vel hørt dette før...og skal alikevel ha 3.... Komposittflasker til gass 928394
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 12:18

Trur ikke det er lov å fryse i hjel heller, §6.66 Smile
Har jo ikke noe førstehåds erfaring, men det de forteller meg her er at det kan gå ei flaske pr. helg hvis det er schweinkaldt, har du 3stk da så kan du tømme de helt & fortsatt ha plenty ekstra.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 12:21

Det er vel noe sånt som 28 timer kontinuerlig gassdrift på Alden på en 11 kilos flaske. Så blir det kaldt nok så går det vel det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeTor 23 Okt 2008 - 19:55

Ronny skrev:
kompositt, har ikke prøvd det selv..bare hørt det fra naboen som haddde Adria før..det var inner ringen som ble for trang med den tykkere flasketykkelsen.

På min Hobby er også ringen på gulvet i kassa for liten for komposittflaska. Blir noe vinglete men drar til bra med stroppen så står den stødig..
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeMan 27 Okt 2008 - 18:09

Driver og bytter alt til alu så det er ikke et problem lenger...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeMan 27 Okt 2008 - 20:38

Remi skrev:
Trur ikke det er lov å fryse i hjel heller, §6.66 Smile
Har jo ikke noe førstehåds erfaring, men det de forteller meg her er at det kan gå ei flaske pr. helg hvis det er schweinkaldt, har du 3stk da så kan du tømme de helt & fortsatt ha plenty ekstra.

Da skal det fanken meg være schweinkaldt. Jeg bruker samme gassflaske nå som den jeg hadde på vintercampen 2007 - 2008. Hadde da 23 døgn i hobbyen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitimeMan 27 Okt 2008 - 20:50

Tom RS skrev:
Remi skrev:
Trur ikke det er lov å fryse i hjel heller, §6.66 Smile
Har jo ikke noe førstehåds erfaring, men det de forteller meg her er at det kan gå ei flaske pr. helg hvis det er schweinkaldt, har du 3stk da så kan du tømme de helt & fortsatt ha plenty ekstra.

Da skal det fanken meg være schweinkaldt. Jeg bruker samme gassflaske nå som den jeg hadde på vintercampen 2007 - 2008. Hadde da 23 døgn i hobbyen.

Jeg har de seinere åra brukt ca to flasker i året.......
Til Toppen Go down
Sponsored content





Komposittflasker til gass Empty
PosteTema: Re: Komposittflasker til gass   Komposittflasker til gass Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Komposittflasker til gass
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Gass!
» gass lekasjetester
» Gass slange
» gass/narkosealarm
» Gass vs strøm

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: