CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Mindre trykk på varmtvannet

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeSøn 6 Jul 2008 - 23:12

Heisann!

Jeg jobber med å klargjøre vogna. Merket her om dagen at trykket er lavere en før for varmtvannet.

Det jeg ser er at når jeg åpner krana så tar det noen sekunder før det kommer vann. synes trykket er dårligere enn før Noen tips? Det var ikke slik før...

Er det en tilbakeslagsventil eller noe slikt som ikke virker lenger?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeSøn 6 Jul 2008 - 23:41

Tommy skrev:
Heisann!

Jeg jobber med å klargjøre vogna. Merket her om dagen at trykket er lavere en før for varmtvannet.

Det jeg ser er at når jeg åpner krana så tar det noen sekunder før det kommer vann. synes trykket er dårligere enn før Noen tips? Det var ikke slik før...

Er det en tilbakeslagsventil eller noe slikt som ikke virker lenger?

mvh
Tommy
har merket det samme med dårligere trykk på vår og, og har en misstanke om frostskadet tilbakeslagsventil og pumpe.
alt virker slik det skal, men ikke riktig så bra som før.
mitt råd er å ta kontakt med en forhandler og få lånt identisk pumpe og ventil for å sjekke dette for da ser du det med en gang, og får jo da enten bekreftet eller eliminert den saken.
har ikke gjort noe med vår da det ikke utgjør noe problem da trykket ikke er så mye dårligere, men dårligere er det
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 0:54

Jan

Ok - sliter litt med at det skal være en frostskade, da det har fungert helt fint helt frem til forrige helg, men jeg skal dra vogna på service i morra. får høre i morgen... Jeg vet ikke hva jeg gjør med det. Synes bare det er jævlig irriterende.

Har tenkt litt på muligheten å bygge om til trykktank ala Bjølseth, men det blir vel dyrt?

Det har vært helt akseptabelt helt frem til nå. Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 5:52

Tommy skrev:
Jan

Ok - sliter litt med at det skal være en frostskade, da det har fungert helt fint helt frem til forrige helg, men jeg skal dra vogna på service i morra. får høre i morgen... Jeg vet ikke hva jeg gjør med det. Synes bare det er jævlig irriterende.

Har tenkt litt på muligheten å bygge om til trykktank ala Bjølseth, men det blir vel dyrt?

Det har vært helt akseptabelt helt frem til nå. Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy


Tommy

vedr trykk-pumpe.... nå har jeg hatt trykkpumpe i en god del år, og i tre vogner, men har enda ikke hatt noe problem med dette, men skrur jo av pumpa og slipper ut litt trykk ved kjøring.

Shur-flo pumpe kan anbefales, men ikke monter den oppå tanken....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 6:39

Tommy skrev:
Heisann!

Jeg jobber med å klargjøre vogna. Merket her om dagen at trykket er lavere en før for varmtvannet.

Det jeg ser er at når jeg åpner krana så tar det noen sekunder før det kommer vann. synes trykket er dårligere enn før Noen tips? Det var ikke slik før...

Er det en tilbakeslagsventil eller noe slikt som ikke virker lenger?

mvh
Tommy


Hei Tommy

en tilbakeslagsventil er fullt mulig årsaken, men det er og absolutt mulig at dette er første tegn på at pumpa ikke vil mere.....
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 13:15

Vegard

Har du noen forklaring på hvorfor det gjelder bare varmtvannet?

Når det gjelder Shur-flo pumpe.. Hva må til for å bygge om? Må man ha andre kraner f.eks? (og hva mener du mht monteringen?)

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 16:45

Tommy skrev:
Vegard

Har du noen forklaring på hvorfor det gjelder bare varmtvannet?

Når det gjelder Shur-flo pumpe.. Hva må til for å bygge om? Må man ha andre kraner f.eks? (og hva mener du mht monteringen?)

mvh
Tommy

Tommy

for ombbygging til Shurflo, så trenger du strengt tatt ikke skifte kraner, men det er svært lurt og skifte kraner...... de kanene du har, er jo ikke beregnet på å stå med trykk på, noe jo et shurflo anlegg gjør.... du må og gå over alle koblinger og sjekke de, montere strømbryter til pumpa.... så må du sjekke om den typen rør du har, og tåler shurflo, dvs å stå med trykk på...

at det bare merkes på varmtvannet, får meg til å lure på om det er en knekk eller noe på et rør, ett eller annet sted.....
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:38

Hei igjen..

Jeg orka ikke tanken på at pumpa skulle stoppe opp mens vi hadde ferie..

Kjøpte og monterte denne:

http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=656&produkt_id=8056

Virka også. Trodde det var viktig å montere ledningene riktig, men ble forsikret at pumpa virka "okkesom"..

Uansett - Godt trykk nå, så da kommer jeg til at det er en tilbakeslagsventil i selve pumpa..?

Nå har jeg jo en i reserve også!

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:41

Tommy skrev:
Hei igjen..

Jeg orka ikke tanken på at pumpa skulle stoppe opp mens vi hadde ferie..

Kjøpte og monterte denne:

http://www.maxfritid.no/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=656&produkt_id=8056

Virka også. Trodde det var viktig å montere ledningene riktig, men ble forsikret at pumpa virka "okkesom"..

Uansett - Godt trykk nå, så da kommer jeg til at det er en tilbakeslagsventil i selve pumpa..?

Nå har jeg jo en i reserve også!

Tommy

Tommy

det er ei grei pumpe..... og du, det er viktig med pluss og minus,..... pumpa virker uansett, men skal du oppnå den kapasiteten som er oppgitt, må pluss og minus være riktig.... dette fordi dreieretningen snus når dette skiftes, og kapasiteten går ned..... dette har med pumpeskovlene og pumpehusets utforming....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:47

Tommy skrev:
Jan
Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy
Fikk det vått i helgen. Koblingen som går opp i akkumulatortanken løsnet litt... Var heldig, det lå masse håndklær innerst i skapet der som tok opp mesteparten av fuktigheten.
Vet ikke om noen kan ha kommet borti når de la håndklærne inn i skapet eller om koblingen kanskje ikke var helt på plass i utgangspunktet...? Uansett så er det kjedelig med vann som kommer sildrende der det ikke skal...håper det er lenge til neste gang.

Bra det ordnet seg med trykket ditt Tommy.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:49

Vegard...

Jeg er ingen elektrikker jeg da, men kobla brun mot brun og blå mot blå - i håp om at det var en slags standard der.. Hva tror du? Kan jeg sjekke på noe vis?

Tommy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:51

Lars Egil skrev:
Tommy skrev:
Jan
Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy
Fikk det vått i helgen. Koblingen som går opp i akkumulatortanken løsnet litt... Var heldig, det lå masse håndklær innerst i skapet der som tok opp mesteparten av fuktigheten.
Vet ikke om noen kan ha kommet borti når de la håndklærne inn i skapet eller om koblingen kanskje ikke var helt på plass i utgangspunktet...? Uansett så er det kjedelig med vann som kommer sildrende der det ikke skal...håper det er lenge til neste gang.

Bra det ordnet seg med trykket ditt Tommy.

Lars Egil

du skrur av pumpa, og slipper ut litt trykk før du kjører???? det er ofte lurt..... for kjører du fra sjø til fjell, øker faktisk trykket inni tanken en del.... dessuten er det jo bevegelser ved kjøring, så om ei kobling ryker, så er det dumt den gjør det når en kjører, og pumpa bare gir på alt tanken har......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:53

Tommy skrev:
Vegard...

Jeg er ingen elektrikker jeg da, men kobla brun mot brun og blå mot blå - i håp om at det var en slags standard der.. Hva tror du? Kan jeg sjekke på noe vis?

Tommy

Tommy

det høres i utgangspunktet rett ut...... ofte er den ene eller begge og merket med en forhøyning i isolasjonen eller noe...... men når det er farger, tror jeg du har det rett.....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 20:58

Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Tommy skrev:
Jan
Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy
Fikk det vått i helgen. Koblingen som går opp i akkumulatortanken løsnet litt... Var heldig, det lå masse håndklær innerst i skapet der som tok opp mesteparten av fuktigheten.
Vet ikke om noen kan ha kommet borti når de la håndklærne inn i skapet eller om koblingen kanskje ikke var helt på plass i utgangspunktet...? Uansett så er det kjedelig med vann som kommer sildrende der det ikke skal...håper det er lenge til neste gang.

Bra det ordnet seg med trykket ditt Tommy.

Lars Egil

du skrur av pumpa, og slipper ut litt trykk før du kjører???? det er ofte lurt..... for kjører du fra sjø til fjell, øker faktisk trykket inni tanken en del.... dessuten er det jo bevegelser ved kjøring, så om ei kobling ryker, så er det dumt den gjør det når en kjører, og pumpa bare gir på alt tanken har......
Har som regel ikke pumpa på eller trykk på systemet når jeg kjører, men når du nevner det så er du muligens inne på noe.
Grindafjord er bare en liten time fra oss, så jeg fylte likesågodt tanken opp hjemme. Har kun hovedbryter på når vi kjører (for å få kjøleskapet til å funke), men det var nok trykk på systemet, for jeg fylte opp varmtvannstanken også....
Laveste punkt i trekantsambandet er vel ca. 260muh... blir vel trykkforskjell av slikt...?

Ja, ja. Man lærer noe nytt hverdag Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:03

Lars Egil skrev:
Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Tommy skrev:
Jan
Ulempen med trykk er jo at det fort kan bli litt vått om det er en løs slangeklemme...

mvh
Tommy
Fikk det vått i helgen. Koblingen som går opp i akkumulatortanken løsnet litt... Var heldig, det lå masse håndklær innerst i skapet der som tok opp mesteparten av fuktigheten.
Vet ikke om noen kan ha kommet borti når de la håndklærne inn i skapet eller om koblingen kanskje ikke var helt på plass i utgangspunktet...? Uansett så er det kjedelig med vann som kommer sildrende der det ikke skal...håper det er lenge til neste gang.

Bra det ordnet seg med trykket ditt Tommy.

Lars Egil

du skrur av pumpa, og slipper ut litt trykk før du kjører???? det er ofte lurt..... for kjører du fra sjø til fjell, øker faktisk trykket inni tanken en del.... dessuten er det jo bevegelser ved kjøring, så om ei kobling ryker, så er det dumt den gjør det når en kjører, og pumpa bare gir på alt tanken har......
Har som regel ikke pumpa på eller trykk på systemet når jeg kjører, men når du nevner det så er du muligens inne på noe.
Grindafjord er bare en liten time fra oss, så jeg fylte likesågodt tanken opp hjemme. Har kun hovedbryter på når vi kjører (for å få kjøleskapet til å funke), men det var nok trykk på systemet, for jeg fylte opp varmtvannstanken også....
Laveste punkt i trekantsambandet er vel ca. 260muh... blir vel trykkforskjell av slikt...?

Ja, ja. Man lærer noe nytt hverdag Very Happy

Lars Egil

hovedstrømmen må stå på under kjøring..... men skru av bryteren til vannpumpa, den med bilde av ei kran..... åpne så krana og slipp ut noe av trykket, både på varmt og på kaldt..... jeg bruker å ha hendelen på midten, og tapper til jeg ser trykket er godt redusert, før kjøring.... derved får du ut trykk både av trykktanken, berederen og hele systemet....
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:11

litt off topic.... det med høyere trykk når man kommer til fjells...

det gjelder vel dassen også????...

hmmm må vel være forsiktig så ikke man blir sprøyte-lakkert...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 21:13

joka skrev:
litt off topic.... det med høyere trykk når man kommer til fjells...

det gjelder vel dassen også????...

hmmm må vel være forsiktig så ikke man blir sprøyte-lakkert...

Joka

det er trykkventil i tanken, som utjevner dette........ så om du ikke har en gammel do, så er ikke det noe problem.......
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeMan 7 Jul 2008 - 23:24

Heisann!

Angående denne trykkventilen... Når jeg tar ut kasseten og setter den ned på bakken, så har den en tendens til å lekke litt fludium ut av denne ventilen... Sad Bruker å hjelpe å trykke på den en gang så blir den tett...

Siden jeg har doåpningen inne i forteltet har jeg jeg lært ("learing by doing") å bære kassetten mer eller mindre "vannrett" ut av teltet!

Er det noen som har noen triks på lager? scratch

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeTir 8 Jul 2008 - 1:08

Tommy skrev:
Heisann!

Angående denne trykkventilen... Når jeg tar ut kasseten og setter den ned på bakken, så har den en tendens til å lekke litt fludium ut av denne ventilen... Sad Bruker å hjelpe å trykke på den en gang så blir den tett...

Siden jeg har doåpningen inne i forteltet har jeg jeg lært ("learing by doing") å bære kassetten mer eller mindre "vannrett" ut av teltet!

Er det noen som har noen triks på lager? scratch

mvh
Tommy
fortsett å bær den vanrett lol!
det gjør jeg etter 2. buksebytte
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeTir 8 Jul 2008 - 5:56

Tommy skrev:
Heisann!

Angående denne trykkventilen... Når jeg tar ut kasseten og setter den ned på bakken, så har den en tendens til å lekke litt fludium ut av denne ventilen... Sad Bruker å hjelpe å trykke på den en gang så blir den tett...

Siden jeg har doåpningen inne i forteltet har jeg jeg lært ("learing by doing") å bære kassetten mer eller mindre "vannrett" ut av teltet!

Er det noen som har noen triks på lager? scratch

mvh
Tommy

Tommy

ventilen jukser da litt..... skift den, du får kjøpt de løse.....
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeSøn 27 Jul 2008 - 16:33

Tommy, hvor lang tid tok det å skifte den vannpumpa di?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitimeLør 6 Jun 2009 - 2:48

Det gikk meget fort å bytte pumpa!

Jeg klippa av ledningen og putta på en ekstra sukkerbit.. Mindre styr da...

(Beklager sent svar) Smile

Fornøyd med Solifer'n?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Mindre trykk på varmtvannet Empty
PosteTema: Re: Mindre trykk på varmtvannet   Mindre trykk på varmtvannet Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Mindre trykk på varmtvannet
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Hva heter pæren som er mindre enn MR11?
» Utbedre mindre fuktskade i gulv
» er sommer fortelt mindre en vinter telt ???
» Trykk på varmtvann
» Dårlig trykk på gassbluss

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: