CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 alden koker over

Go down 
3 posters
AvInnlegg
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alden koker over Empty
PosteTema: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeFre 22 Jan 2010 - 23:10

hei
jeg har en alde 3000 som ikke fungerer opptimalt.Når jeg kommer til kald vogn å skal starte varmen så må jeg kjøre den på 1kw en stund til jeg får opp litt temperatur i systemet,eller så koker den over i ekpansjonstanken, å glykolen renner ut i vogna.
når jeg får lunk på kjøleveska kan jeg skru opp varmen å det fungerer helt fint.
starter jeg den på gass med en gang så koker det ganske fort over.
har hatt en periodisk feil med at sikringen på uttaket i stolpen slo ut når jeg skrudde på elkolbene.
disse har nå blitt byttet, men problemet med at det koker over er der fortsatt.
var en liten tur oppe i vogna idag å prøvde det, starta det opp på en kw å kjørte det med mer å mer effekt,lufta litt siden kolbene nettopp har blitt bytta å det kom ut noen små bobler.
men når jeg kjørte det på 3kw å gass kokte det plutselig over igjen.
vogna er en polar 730 2001 mod å sirkulasjonspumpen er 12v å sitter på siden av alden.
er det noen som vet hva som kan være problemet?
vogna er på vintercamp, med 2 timer kjøring til vogna, å det kan være opp mot -30 dær når vi kommer dit.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeFre 22 Jan 2010 - 23:12

gåen termostat eller luft i systemet er det første som detter i hodet på meg
hvis termostaten er treg med å åpne kan det være at det koker over før den klarer å åpne
hvis det er termostat der da, tenker da på en slik som man finner på en bilmotor eller lignende
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeFre 22 Jan 2010 - 23:16

Jeg hadde også mye luft etter montering av ny pumpe, riktignok ikke så mye som her. Har du 12V pumpe sett den ned på laveste hastighet. Sjekk om konvektorer gir jevn varme, hvis ikke sjekk etter luftepunkter. I hjørner bak sittegruppen er det sannsynligvis 2 stk. Dette høres ut som lufteproblemer. Er tanken så varm at du ikke kan ta på den uten å brenne deg er det noe feil, da bør du stoppe anlegget og be om hjelp. Maxtemp med bruk av gass skal vel være 75-80 grader i tanken.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeFre 22 Jan 2010 - 23:28

Har ikke gjort denne erfaringen selv, men svært ofte er det luft som lager problemene, nesten alltid. Denne sitter som en propp og hindrer sirkulasjonen og når du legger inn mye effekt stiger nok tempen lokalt i Alden hurtig.
Mitt råd må da bli å gjøre seg godt kjent med alle lufte nippler rundt om. I en så stor vogn er det en del av dem. Gjerne i forbindelse med hulbuer og hjørner i tillegg til at de sitter på varmeplater på toalett og evt, håndkletørkere.

Lufting kan gjerne med fordel utføres med sirkulasjonen avslått.
Det kan også være behov for å heve/senke vogna endeveis for å hjelpe lufta ut.

Setter pris på at du forteller etter hvert hvordan det går.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 9:28

ifølge instruksjonsboka til vogna så er det bare 1 luftenippel å den sitter på badet.
så det er langt i ifra ekspansjonstanken å å rundt til alden på returvannet.
prøvde å klemme litt på gummislangene i hjørnene å gummislangen som er ifra siste rør å inn på alden på returvannet.
kom da en rar surklelud som varte 10-15sek.
hadde veldig lav systemtemperatur, vridde på termostaten til systemtemperatur (messingskruen) å måtte vri den nesten helt av før alden kopla ut som den skal når den når når rett temeratur.
har ikke noe hastighetsregulering på 12v pumpa.
kjente varme i alle konvektorene.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 10:25

Er det jevn varme f.eks langs vinduer i sittegruppen? Jeg hadde varme i rør og i konvektorene, men langs vinduene var det nesten ikke varme langs deler av vinduene. Tror du har langt flere luftenipler, hvis ikke er det besynderlig. I min Dethleffs vet jeg om minst 5 punkter, tror at det er noen i området under sengene også. Da blir et 7 stk.

Når du åpner for lufting vil du, hvis et er luft der, høre et kort "fres" og så kommer kjølevæsken. Du trenger ikke å åpne mer enn et sekund eller to, og så skru til. Jeg luftet 3-4 ganger på 2 ventiler, og lot systemet gå med full fart i 10-15 min mellom. Jeg vet ikke hvor mye væske du har, men hos meg er det anbefalt at nivået står 1-2 cm over nedre nivå når væsken er avkjølt. Er det for mye må du tappe bort litt med en hevert eller annen måte.
På noen vogner er det lufting der slanger går over hjulbuen, da det er et av de høyeste punktene, som Jan Ole sier, og let i hjørnene av vogna. Du får begynne å sjekke om du finner noe. Jeg fant en i et skap bak ei plate, og en under kjøkkenbenken etter litt leting.
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 10:44

som tidliger forklart så står det i instruksjonboken at det er 1 luftenippel å den er under vasken på badet.
ellers så sitter det en messingventil oppå 12v pumpa med ett rør som går igjennom gulvet. å det står forklart et systemet skal være selvluftende.
har vært på di fleste plasser hvor rørene går i vogna, å ikke funnet flere luftenippler.
synes selv dette er rart på ei så stor vogn hvor det er mange plasser det kan stå luft.
prøvde å kjøre anlegget ei stund stoppet det å åpnet litt på luftenippelen, men kom ikke noe luft ut.
har kjøleveske ca 1cm over min merket som anbefalt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 10:58

Da tror jeg at jeg med mine begrensede kunnskaper om dette må melde pass. Det er vel noen her med Polarvogn som kan hjelpe, eller det er en forhandler som du kan ringe til?
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 11:35

snakka med forhandler å fikk bare til svar å jeg måtte rigge ned vogna å komme inn på verksted til dem.
derfor hadde jeg håpet at noen hær inne kanskje hadde opplevd det samme å funnet ut hva problemet er,har vogna på vintercamp med fortelt oppe i finland så hadde ikke så veldig lyst til å begynne å rigge ned.
men skal opp en tur neste helg så får jeg prøve å se over det med lufting da, evt løsne teltetengern litt å skru opp labbene å løfte vogna i hver ende
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 11:56

Det er litt rart at din 12V pumpe ikke har 2 stillinger, trodde at det var standard på Alde 3000. Den høyeste hastigheten er for lufting, og da er det normalt at det bobler. På laveste, normalstilling, skal det vel ikke ikke boble i det hele tatt.


Sist endret av JanP den Søn 16 Okt 2011 - 15:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ørjan
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 21
Registration date : 22.01.2010

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 12:42

har ett bilde av pumpa men får ikke lagt det inn.
har lett rundt å på pumpa men finner ikke noe bryter, så den har nok bare en hastighet
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 13:53

Er ikke så sikker på at to-hastighets 12V pumpe er vanlig, har selv bare sett det i to vogner, min med Alde 3010 og din med 3000 JanP.

Om det er sånn 12V som er plassert i toppen av exp tanken er nok 230V pumpa mer effektiv på sirkulasjon.

Men for å terpe på det tidligere nevnte, det er med stor sannsynlighet luft som er problemet, skal ikke store lommen til for å bremse sirkulasjonen veldig.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitimeLør 23 Jan 2010 - 14:08

Tok det for gitt at det var 2 hastigheter, med tanke på lufting. Det er vel bare vi eiere av luksusvogner som er så heldige?alden koker over Icon_smile alden koker over Icon_smile alden koker over Icon_smile

Fra spøk til alvor, et system skal vel være selvluftende, men noen ganger er man vel nødt til å ordne opp sjøl. Har du prøvd å la dette gå i flere timer og sett om det har blitt bedre. Jeg erfarte at når jeg kjørte på full hastighet ble det bedre etter hvert, men siden det tok sin tid begynte jeg å lete etter ventiler. Og jeg er enig med Jan Ole, utifra det lille jeg har av erfaring, at dette kan være luft. Når du klemmer slangen før ekspansjonstanken skal nivået stige tilsvarende. Gjør det ikke det, er det luftproblemer du har. Surklingen kan også tyde på det. Hadde dette på en bil, med defekt vannpumpe. Surklingen fortsatte helt til all lufta var borte.
Til Toppen Go down
Sponsored content





alden koker over Empty
PosteTema: Re: alden koker over   alden koker over Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
alden koker over
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 2012 Hobby koker batteriet
» Knakelyder fra Alden
» Fylle varmtvannskjelen når Alden er i drift
» Retning på glykolen fra alden?
» maxe varmekten utav alden

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: