CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Knakelyder fra Alden

Go down 
+2
Jørn O
Jon Erik
6 posters
AvInnlegg
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 13:10

Er det noen som har erfaringer med at det knaker og smeller fra rørene/konvektorene (heter det det?) på alden? Dette oppstår hos oss ved temperaturendringer, det vil si når systemet enten varmes opp eller kjøles ned. Regner med at det er metallet som utvider/krymper seg i takt med temperaturen. Har ei Adria 743 2009 mod. Har snakket med Alde om dette, men de har ingen god forklaring. Han menta at anlegget kanskje var montert for "stramt", og at dette forårsaket problemet. Det er ikke særlig plagsomt om dagen, men merker det av og til om natta når "orkesteret" starter. Er det noen som har gode råd???
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 16:06

Hei.
Har også hørt dette når termostaten styrer pumpa. Prøv å kjør pumpa på konstantdrift, da styrer termostaten el-kolba i stedet, og det blir mindre raske svingninger i systemtemperaturen. Dette eliminerer problemet på vår vogn. (Kabe)
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 16:51

I tillegg til mindre lyd, blir det også mer behagelig temperatur også siden man slipper svingningene i temperatur for å få pumpa til å stoppe og starte.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 18:46

ArneO skrev:
I tillegg til mindre lyd, blir det også mer behagelig temperatur også siden man slipper svingningene i temperatur for å få pumpa til å stoppe og starte.

men da får man dårligere varmt vann? dæven-slipper å vaske opp! Knakelyder fra Alden 820616
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 19:40

anton skrev:
ArneO skrev:
I tillegg til mindre lyd, blir det også mer behagelig temperatur også siden man slipper svingningene i temperatur for å få pumpa til å stoppe og starte.

men da får man dårligere varmt vann? dæven-slipper å vaske opp! Knakelyder fra Alden 820616

En god egenskap det å se det positive i alt Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 20:36

anton skrev:
ArneO skrev:
I tillegg til mindre lyd, blir det også mer behagelig temperatur også siden man slipper svingningene i temperatur for å få pumpa til å stoppe og starte.

men da får man dårligere varmt vann? dæven-slipper å vaske opp! Knakelyder fra Alden 820616
Ikke når det er kaldere enn ca -5 er nå min erfaring. Om du bruker bare varmt til håndvask så brenner du deg, og da er et for varmt til oppvask i alle fall. Om man trykker inn ekstra varmt vann, tror jeg sirkulasjonspumpa stopper mens du får ekstra varmt vann uansett. Men det må jeg prøve, vi bruker stort sett oppvaskmaskinen i service huset nå på vinteren. Men jeg kan jo sjekke det i vinterferien.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 20:46

ja, jeg får jo alde og adria til påske, det blir ikke vintercamp på meg , men kan jo strekke sommeren i begge ender! Askim og omegn caravan klubb arrangerer felles tur til malmø i påsken, så det bli jomfru turen! I fjor var vi i nederland så det er en fin klubb som er flinke til å arrangere treff og turer!!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 21:08

Det er forsåvidt ikke så mye i veien for å kjøre sirkulasjonspumpen kontinuerlig, bortsett fra nettopp det med tilgangen på varmtvann.
Som ArneO sier, ved en håndfull minusgrader blir vannet varmt nok uansett og man slipper å sette på ekstra vannoppvarming for å vaske opp.
Dette vil jo variere fra vogn til vogn og også fra person til person alt etter hva som defineres som varmt nok.
For å dusje er det uansett en fordel å ha varmtvannsberederen så varm som mulig fordi det ellers kan bli litt knapt med mengden varmtvann tilgjengelig.

Det har vert vanlig i "alle" år å kjøre pumpen kontinuerlig, men nå er det jo også sånn med Alde 3010 og digitalt panel at det er en mer avansert styring av anlegget, med regulering av både oppvarming og pumpehastighet, derfor kan man hevde at hva som passer best kanskje er litt forandret.

Selv har jeg lite erfaring med dette på grunn av litt for lite bruk i streng kulde, i helga funket det veldig bra med normal drift og -8°C som laveste temperatur.

Anbefaler å prøve selv, man gjør jo ikke noe galt uansett.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 21:16

For egen del så er det greit å slippe knitrelydene i konvektorene når man skal sove, og når Alden guffer på på morgenen etter automatisk nattsenking er det greit å våkne ut knitringen og at varmen kommer mykt og sigende. Jeg opplever ikke noe problemer med automatisk drift av pumpen heller.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 21:26

Thomas skrev:
anton skrev:
ArneO skrev:
I tillegg til mindre lyd, blir det også mer behagelig temperatur også siden man slipper svingningene i temperatur for å få pumpa til å stoppe og starte.

men da får man dårligere varmt vann? dæven-slipper å vaske opp! Knakelyder fra Alden 820616

En god egenskap det å se det positive i alt Smile

ja, som kjerringa sa da hun fikk en unge med et bein: Den går!!
ps. ikke mi kjerring, men allikevel!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 21:38

ArneO skrev:
For egen del så er det greit å slippe knitrelydene i konvektorene når man skal sove, og når Alden guffer på på morgenen etter automatisk nattsenking er det greit å våkne ut knitringen og at varmen kommer mykt og sigende

Ingenting kan måle seg med varmen fra en konvektor som knitrer litt, eller gjør den det? Jeg våkner til deilige bølger som slår mot ei øde strand, omkranset av palmer mener jeg å erindre. -Eller er det ekspansjonskaret som har lite lite glykol? Knakelyder fra Alden Kopfschuettel Nei, tror det er bølgene jeg våkner av. Helt sikkert det, ja!! Kjenner igjen lyden av bølgene som slår mot stranda i Cancun i Karibien. Knakelyder fra Alden 897742
For ingen vil vel våkne av ei vogn full av vifteovner?Knakelyder fra Alden Lol Knakelyder fra Alden Lol
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 22:26

Kjører alltid pumpa på konstantdrift om natta for å slippe knakelydene fra konvektorene. Utrolig irriternede å høre på når alt annet er stille og godt.

Og etter å ha lest innleggene i denne tråden innser jeg enda en fordel med Hobby: Isolasjonsevnen til veggene er så godt balansert at det aldri er noe problem med varmtvann om morra´n Embarassed Embarassed

Eller mer seriøst så har vi ikke opplevd noe problem med for lite varmtvann unntatt om sommeren, men da setter jeg pumpa over på termostatstyrt drift når jeg står opp og da er det varmtvann i springen i løpet av noen få minutter.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeTor 18 Feb 2010 - 23:59

Fra spøk til alvor: kan ikke huske å ha hørt en eneste knitring fra konvektorer, selv om dette er vår første vinter så har vi 20+ netter og ned mot 15 grader på det kaldeste. Utenom litt klukking da. Knakelyder fra Alden Star3

Monterte 230V pumpe tidligere pga støy fra 12V, men det er noe helt annet. Det ble tyst som en viss plass, slik det bør være.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 0:23

Og jeg fikk inntrykk nå i helga at knitringen har forsvunnet i min vogn, tror muligens at ting fungerer bedre nå etter at glycolen ble byttet på service og at det muligens har vert bittelitt luft i systemet tidligere.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 9:03

Takker for mange gode råd. Skal prøve å kjøre pumpa på konstant drift neste gang vi er i vogna. Må innrømme at jeg ikke visst at det gikk an, kanskje en god idé å sette seg ned med bruksanvisingen en stund. Må uansett finne ut hvordan jeg stiller inn Alden slik at pumpa går kontinuerlig. Kankje noen kan gi meg en "quick giude"? Vi har kun 12v pumpe, men er ikke plaget av støyen siden den står inne i et skap. Kanskje jeg etterhvert burde vurdere å bytte til 220v pumpe? Har det egentlig noe å si om man har 12v kontra 220v? Varmevann er ikke noe problem siden vi har spikertelt med innlagt vann og avløp, kjøkken og bad. Bruker derfor ikke vann i vogna i det hele tatt. Med 120 liters varmtvannstank holder det til både oppvask og dusjing for hele familien + litt til.

Jan Ole: har sett vogna di nede hos deg titt og ofte i det siste. Har du vinterdekk på den? [/img]
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 9:46

Jepp. M/S står det på dem. Går så det griner det.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 14:18

Jon Erik skrev:
Takker for mange gode råd. Skal prøve å kjøre pumpa på konstant drift neste gang vi er i vogna. Må innrømme at jeg ikke visst at det gikk an, kanskje en god idé å sette seg ned med bruksanvisingen en stund. Må uansett finne ut hvordan jeg stiller inn Alden slik at pumpa går kontinuerlig. Kankje noen kan gi meg en "quick giude"? Vi har kun 12v pumpe, men er ikke plaget av støyen siden den står inne i et skap. Kanskje jeg etterhvert burde vurdere å bytte til 220v pumpe? Har det egentlig noe å si om man har 12v kontra 220v? Varmevann er ikke noe problem siden vi har spikertelt med innlagt vann og avløp, kjøkken og bad. Bruker derfor ikke vann i vogna i det hele tatt. Med 120 liters varmtvannstank holder det til både oppvask og dusjing for hele familien + litt til.

Quick guide til konstantdrift på pumpa på Alde 3010 med digitalt panel med knapper (ikke det med touch skjerm):

  1. Pil høyre til det trompetlignende symbolet nederst til venstre på skjermen blinker.
  2. Trykk på +/ON, da blir hele den nederste menyraden synlig
  3. Pil høyre til teksten "Meny" på den nederste raden blinker
  4. Trykk på +/ON, da går du inn i menyen for "avanserte valg"
  5. Pil høyre til displayet viser PE, som er punktet for valg av konstantdrift eller termostatdrift på pumpa
  6. Trykk på +/ON for å aktivere konstantdrift, displayet viser PE ON
    eller
    trykk på -/OFF for å deaktivere konstantdrift, displayet viser PE OFF
  7. Trykk på STORE for å lagre innstillingen

Mange trykk, men når du har gjort dette 2-3 ganger tar det ca 4 sekunder Knakelyder fra Alden Icon_smile
Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeFre 19 Feb 2010 - 15:29

Takker og bukker. Skal bli spennede å se hvilken effekt dette vil gi. Har stor tro på at dette vil løse problemet. Skal gi en tilbakemelding så snart resultatet er i havn Surprised
Til Toppen Go down
Jon Erik
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 64
Registration date : 18.02.2010

Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitimeMan 29 Mar 2010 - 22:30

Her kommer en liten tilbakemelding etter å ha kjørt Alden med kontinuerlig pumpedrift for å bli kvitt knakingen. Fungerer meget bra. Nå slipper vi å plages med plutselige knakelyder i løpet av natten. Zzzzzzzztilt og fredelig.......... God påske alle sammen!!!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Knakelyder fra Alden Empty
PosteTema: Re: Knakelyder fra Alden   Knakelyder fra Alden Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Knakelyder fra Alden
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» alden koker over
» Fylle varmtvannskjelen når Alden er i drift
» Retning på glykolen fra alden?
» maxe varmekten utav alden

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: