CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 maxe varmekten utav alden

Go down 
+4
jan erik
ArneO
Johnny
Arild s
8 posters
AvInnlegg
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeOns 12 Nov 2014 - 19:20

Har kun ei original 12v pumpe på Alden. Vogna e ei knaus 780 royale.he lest at ej kan få 30% meir efekt ved å bytte til 220v pumpe.vogna bruker satans lang tid på å få opp komfort varme.er dette den beste løysninga for å få opp effekten?eller finnast der andre lure triks?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeOns 12 Nov 2014 - 21:36

Arild. vet ikke hvor lang tid du egentlig mener men alt etter hvor mye du fyrer på med strøm og gass så kan det gå noen timer på ei såpass stor vogn før du har en god komfortvarme.
Og husk å lufte anlegget litt av og til spesielt dersom det ikke er montert automatisk lufting.
Kan nok være at du oppnår bedre effekt med 230v pumpe men har aldri selv testet dette.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeOns 12 Nov 2014 - 22:53

Tror jeg ville målt forskjell i temperatur på vannet ut fra Alden og inn til den. Dersom du ikke blir "kvitt" varmen gjennom konverktorene vil vel ikke mer sirkulasjon gjøre den store endringen? Da trenger du vel mer kald luft inn under slik at den kan varmes opp gjennom konvektorene. Det finne svel noen vifter til å sette på konvektorene tror jeg.

Men nå har jeg da hatt både 230 V og 12 V pumper på både Adriaen og i Kaben. Men det tar jo litt tid fra man slår på varmen til det er komfortabelt inne, det er jo en del vann som skal varmes opp.
Til Toppen Go down
jan erik
CAMPER
CAMPER
jan erik


Male
Antall Innlegg : 33
Age : 74
Localisation : Jessheim
Registration date : 11.12.2008

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeTor 13 Nov 2014 - 8:35

Nå kom vi til kald vogn igår , en Cabby 740 , og det var 3 pluss ute og det samme inne omtrent.
Satte fyren på 28 grader og på 2 og samtidig satte på gass.Etter 3,5 til 4 timer var det 26 grader her og godt og varmt,men kunne ennå kjenne litt rå luft som ble borte etter hvert.Da slo vi av gassen og bruker bare strøm.

Er vel siste gang vi ikke ringer i forveien og ber de sette i strømmen for oss.

Jan Erik.
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeTor 13 Nov 2014 - 21:10

Automatisk lufting har eg aldrig hørt om før:) er ingen ny begynner når det kommer til vinter camping.er ingen mistanke om luft i systemet
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeTor 13 Nov 2014 - 22:05

Arild s skrev:
Har kun ei original 12v pumpe på Alden. Vogna e ei knaus 780 royale.he lest at ej kan få 30% meir efekt ved å bytte til 220v pumpe.vogna bruker satans lang tid på å få opp komfort varme.er dette den beste løysninga for å få opp effekten?eller finnast der andre lure triks?

Det eneste du oppnår ved å installere en 220V pumpe er at den er stillere (ikke lager så mye støy) som en 12V pumpe gjør. Skal du ha mer effekt så er det vel å stille opp effekten fra 2kW til 3kW...
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeTor 13 Nov 2014 - 23:20

okay da blir d vanskelig fårstår eg.har alerede 3kw element montert i alden:)
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeFre 14 Nov 2014 - 7:30

Har for lenge siden fått opplyst at i forhold til den lille 12V pumpen som noen har i toppen ekspansjonstanken kan man få opp til 30% bedre varmeovergang med en 230V sirkulasjonspumpe.
Dette som følge av bedre sirkulasjon. Dette vil selvfølgelig være avhengig av vogn og røropplegg.
Luft i systemet er svært vanlig årsak til nedsatt sirkulasjon og varmeovergang. Å sjekke at man faktisk har det strømtrekket som man skal med 3x1050w kan jo også være lurt. Ellers er jo ikke gass så veldig dyrt.  Når det er kaldt er min på slik at Alden legger den inn etter behov.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeFre 14 Nov 2014 - 18:40

Er klar over dette som du nemner jan ole.Men at alden ikkje klarer og holde ok inne temp når det bare er 3- utan å måtte bruke gass.det synest eg er alt for dårlig.Fraus ikkje i lmcen sjølv når de bikka 27-
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeFre 14 Nov 2014 - 19:45

Hei Arild.

Du skriver at du er en erfaren vintercamper. Eller rettere sagt ingen nybegynner. Men det du skriver ser ut til at du har mere å lære, som alle oss andre.

Du har fått flere tips, men det ser ikke at du responderer noe særlig på det.
Først: har du sjekket at Alden trekker 1050, 2100 og ev 3150w?
Starter gassen, det kjenner du varmen på røret/slangen. Det har du vel heller ikke bekreftet. Har du vitterlig sjekket at det er varmt over alle konvektorer? Jeg har opplevd at det måtte luftes noen ganger, da konvektorer i sittegruppen har vært delvis kalde. Dette fordi de er de første i slyngen.

Og å skylde på Alde'n virker noe patetisk, må jeg få si. Alde, uansett vogn, bruker Alde'n inntil 3,15 kw strøm som omformes til varme i "pannan" som svenskene sier. Og gassen varmer like mye, enten det er ei Kabe, Hobby, Knaus eller en bobil eller i en båt for den saks skyld. 5500w i min Alde 3000.

Er alt i orden med konvektorer, alle steg på stømmen trekker det de skal og gassen kobler inn og ut ved behov, ja så er det bare vogna  igjen. Dårlig isolasjon og stor vogn er det du skal skylde på. Varmetapet er enkelt og greit er resultat av store flater som lekker som ei sil i ei stor vogn. Stor vogn med mye tak, vinduer, vegger osv gir mye varmetap. Og er det ei vogn som ikke har f.eks Styrofoam, men bare simpel isopor så er det vognas skyld og ikke Alde. Om du mener at det er for dårlig så selg vogna og kjøp noe som er mindre og/eller bedre isolert. Men ikke klag på Alde, det vitner ikke noe særlig om erfaring med vintercamping. ER det kjølig i ei vogn så er det vognas konstruksjon, ev sammen med få konvektorer, som har skylda. Det er stor forskjell på ei vogn med Alde og ei anna vogn med Alde. Dethleffs har mange og lange konvektorer langs veggene, det er ikke mye av veggen som ikke er dekt. Hobby, derimot, er noe helt  annet. Jovisst er det Alde, men når Hobby ikke har råd til å legge opp nok konvektorer så er det slett ikke Alde sin skyld her heller. Det er Hobby, eller produsentene, som ødelegger noe av ryktet til Alde fordi de underdimensjonerer systemet. Sjekk ut dette først, og slutt å klage på Alde

Men det kan også være noe så enkelt som en defekt termostat, men det er det bare du som kan sjekke ut. Men du er ikke noe særlig mottakelig for råd, og sjekke ut tipsene for å utelukke alle enkle ting. 230V pumpe gir mere varme, og det vet du jo. Så det er bare å starte der. Men kommer du til ei iskald vogn og tempen er minus 10 eller lavere så tar det mange timer å varme opp alle møbler, overflater osv. Kjøp ev ei vogn med Truma, da får du varmere vogn mye raskere. Men med noen "morsomme" bieffekter da.

Og du ser ikke at det er forskjell på å ha 3 kw installert og det å bruke 3 kw, rådet var å at du måtte sjekke om du har innstillt Alden til å bruke 3 kw og ikke installere et 3 kw element. På mitt panel er det manuell innstilling av 1,2 eller 3 kw.

Prøv å ta til deg de råd du får, og se om du kan utelukke noe, slik at de som prøver å hjelpe vet om hva som fungerer, ev ikke fungerer. Kanskje ser du at det er noe som du har oversett allikevel.
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeLør 15 Nov 2014 - 1:19

Kjære janp:) er absolutt ikkje utlært når det kommer til camping.å d var ikkje meininga å virke arogant.Ja har sjekka at alden trekker det den skal.gassen kobler og inn/ut når den skal:) er varme i alle radiatorene.er absolutt motakelig for råd og lær dom,beklager vist du/dere oppfatter meg som en vanskelig person:) er absolutt ikkje meininga d.men det som du skriver om varme tap i ei vogn kan virke sansynelig.er ikkje meininga å snakke nedlatande om alde varmen i seg sjølv.
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeLør 15 Nov 2014 - 7:43

Ser at det ofte er sagt at 12V pumpenhar dårligere kapasitet.
Mulig det når man har en slik propellpumpe i toppen av ekspansjonskaret.
Det ser ut som dette er en enkel løsning med lav virkningsgrad.

Men for at ikke alle blir "blendet" av at 12V pumpen er dårlig og sitter i ekspansjonskaret, så har jeg på min Hobby 2011 kun èn pumpe.
Denne er 12V og sitter på slangesystemet før eller etter kjelen (mest sansynlig etter kjelen før konvektorene).

Denne er stillegående, og hører ikke at den går. (går kontinuerlig selv når Alden har oppnådd temperaturen på vinteren)

Her har alde gjort en forandring slik at på kjelen går der ut ett "T-Stykke/splitter" slik at om jeg velger 12V eller 230V på Alde displayet så er det samme pumpa som går, altså 12V pumpa.
Hadde planer om å sette inn enda en pumpe og en kabel til hvert av punktene for pumpedrift, men det er ikke gjort enda, og blir sikkert ikke gjort heller.

Det som er skummelt og dårlig gjort av Hobby/Alde er at tegningen ikke er oppdatert, der er det tegnet inn en pumpe på 12V og en på 230V, selv i lokket på kjelene. Dette burde selvsagt vørt oppdatert. Følger man tegningene kan man installere en 230V pumpe i god tro på punktet som gir 12V.

Så kort oppsumert;
-En 12V pumpe sitter nødvendigvis ikke i ekspansjonskaret.
-12V pumpe er nødvendigvis ikke dårligere eller bråker mer, dersom pumpehuset er likt med en 230V pumpe er det kun drivenheten som er forskjell, får man samme turtall på denne, så vill den levere samme flow.


Såg en Hobby 720 UKFe fra 2010, den hadde samme løsning.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeLør 15 Nov 2014 - 15:17

12V pumpa er ikke dårlig på grunn av at den er 12V, dette er erfaringer fra den tiden det bare var en liten og forsåvidt stillegående pumpe helt i toppen på ekspansjonskaret og en, ofte ettermontert 230V større kvalitetspumpe, som kunne være plassert på veggen eller nede på gulvet.

I de siste 10 årene har Alde 3010 vert levert med forskjellige pumpeløsninger, min vogn har to relativt like pumper på gulvet, en 12V og en 230V.
12V pumpa har mulighet for to hastigheter, den høyeste støyer en god del og er egentlig bare beregnet for å kjøres innimellom for å få luftet systemet. Når den går for fullt overgår den 230V pumpa i massevis.

I styringen til Alde 3010 ligger det inne automatisk hastighets justering for 230V pumpa, tror det er 5 eller 6 trinn.

Det er med andre ord mye som ikke er som det var dengang mange av "vandrehistoriene" ble forfattet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeLør 15 Nov 2014 - 18:26

Arild: siden alt fungerer så er det vognen i seg selv som slipper ut for mye varme, enkelt og greitt.

Men du sier ikke noe om hvor tett konvektorene sitter, og om det er mye slanger mellom disse igjen. Dette, sammen med nødvendig luftespalter ved sittegruppe/senger/etc er helt avgjørende for at et konvektorbasert oppvarmingssystem skal virke tilfredsstillende. Og selvsagt god isolasjon i vegger, og at du husker å dekke til store takvinduer og luker når det er kaldt. Og så må det være varme i gulvet også, det hjelper mye. Og ikke slik ei lita stripe langsetter som i Hobby, men folie som dekker det aller meste av gulvet. Konvektorene i Dethleffs sitter tett, men med bare elektrisk varme i gulv så merkes kulden når det blir svinkaldt.

Vi planlegger å tilbringe nyttårshelga i vogna, men kryper det ned mot -30 så tror jeg vi dropper det. Min bedre halvdel liker ikke kulden spesiellt godt så vi får se.
Til Toppen Go down
Arild s
CARAVANER
CARAVANER
Arild s


Male
Antall Innlegg : 89
Age : 47
Localisation : Leikong
Registration date : 28.10.2009

maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitimeMan 17 Nov 2014 - 21:30

Janp,har ikkje tenkt på luftspaltingane.skal sjekke ut dette neste gang eg skal inn til vogna.når det gjelder antall konvektorer eller lengd med slanger så har eg ikkje peiling.vi har varme i gulvet,den fungere greitt.men knaus skal da vere ei ok vinter vogn.så vil vel tru at den er ok isolert:)
Til Toppen Go down
Sponsored content





maxe varmekten utav alden Empty
PosteTema: Re: maxe varmekten utav alden   maxe varmekten utav alden Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
maxe varmekten utav alden
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» alden koker over
» Knakelyder fra Alden
» Fylle varmtvannskjelen når Alden er i drift
» Retning på glykolen fra alden?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: