CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde Compact 3010 - Erfaringer

Go down 
+6
hoto
Arild
Johnny
Lars Egil
Jan
Jan Ole
10 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeMan 26 Nov 2007 - 15:23

nump.

Den er grei.Hehe,
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeMan 26 Nov 2007 - 16:37

Rufus skrev:
Monterte en Biltema boks med display for store tall for inne og ute temp. Fin for avaksynte bokfinken... Synlig på lang avstand over 50 cm :-) Men jæv... irriterende at det er avik på utetemå i orginalen i Alde displayet, :-(

Jobba tidligere som servicemann på kjøl og frys. Kom da stadig over butikker med to eller flere målere i samme disken. Brukte da å samle dem, holde dem frem og si: velg en lol! lol! lol!

Nesten bedre med en som måler feil enn flere motstridende. study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeMan 26 Nov 2007 - 18:02

J.O. skrev:
Rufus skrev:
Monterte en Biltema boks med display for store tall for inne og ute temp. Fin for avaksynte bokfinken... Synlig på lang avstand over 50 cm :-) Men jæv... irriterende at det er avik på utetemå i orginalen i Alde displayet, :-(

Jobba tidligere som servicemann på kjøl og frys. Kom da stadig over butikker med to eller flere målere i samme disken. Brukte da å samle dem, holde dem frem og si: velg en lol! lol! lol!

Nesten bedre med en som måler feil enn flere motstridende. study study

Joda, så enig så enig.

Og jeg har valgt Biltema boksen inntil videre. Dette ganske enkelt fordi Alde panelet viser feil og sitter høyt montert. Må reise meg. Sleep

At Alde'n selv jobber med sin interne temp. er greit nok, da denne er lik med Biltema displayet. Antagelig riktig. Utetempen på Alde displayet vil jeg ikke bruke til noe praktiskt om ikke sensor kan flyttes.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeTir 27 Nov 2007 - 12:55

[quote="Tom"]Hei !

Vi har en 2007 Polar 590 TR-DB med stort bad helt bak.
3010 Alde-panelet m/føler står fremme i overskapet v/døren sammen med et bryterpanel og stereo-/DVD-spilleren.

Det virker som DVD-spilleren avgir bra med varme når den brukes, og jeg har begynt å lure litt på om dette påvirker temp-føleren.

Noen erfaringer?

Jeg har vurdert om jeg skal ta en prøveflytting av føleren ned i sofabenken ca 0,5m over gulvet. Noen andre som har prøvd ?[/quot]



Før du gjør noe annet.
Ta å kalibrer temp.målern. Gå inni meny osv. Måtte justere min 3grader
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeTir 27 Nov 2007 - 13:13

tom

trur ikke du bør sette følern INNI benken, da tempen der inne reagerer senere enn i selve oppholdsrommet

om du skjønner hva jeg mener
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeOns 28 Nov 2007 - 13:47

nump.

Pluss at det ikke er gulvvarme under benkene,og det vil da stå kaldt fra gulvet på et slik sted.Kanskje ikke om man monterer 0,5 meter over gulvet,men.....tja,vet ikke om jeg anbefaler akkurat det der.

Kalibrering er jo enklere,og funker ofte veldig greit,som nevnt i et annet innlegg her.

Vi prøvde det på 690'en vår (Bjølle),og da funket det nesten ok på kveldstid/dagtid,mens om natta,så ble det plutselig mye varmere enn innstilt temp da vi senket tempen.Vi skjønte aldri det der,og etter utallige samtaler med Vegard om råd og tips,var vi like langt.

På den neste vogna,Kabe Onyx,og nå 790'en,gikk/går dette helt utmerket.Å kalibrere altså.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeOns 28 Nov 2007 - 13:50

ja, dette kan dere, jeg sier simplemente at i cabbyn står følern o,5 mtr over gulvet i oppholdsrommet, ved rundsittern, og det funker til tusen.
og det du skriver om inni benken er nøyaktig det jeg mener.

capiche?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeOns 28 Nov 2007 - 16:26

Ay Ay herr rørleggermester.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeOns 28 Nov 2007 - 22:17

numpsey skrev:
tom

trur ikke du bør sette følern INNI benken, da tempen der inne reagerer senere enn i selve oppholdsrommet

om du skjønner hva jeg mener


Hei

Neida, føleren er nok tenkt montert ut "i vogna"
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 18:37

Om noen har interesse av Alde'n; slik gikk det med sikringen vår:
Etter enda mer bruk har vi vi gjort oss enda noen erfaringer;

Vinterplass med 230 VAC med 10A sikring i stolpen.
Luftig plassert med god trekk og kjøling.
Nettspenning målt til 237 Volt.

Alde Compact 3010 m/LCD display Very Happy

Jeg tror temp.sensor er plassert oppunder overskapene i salongen. Synlig som en svart liten knott. Avlesning av denne stemmer rimlig bra med et kontrollinstrument fra Biltema. Utetemp sensoren lar seg imidlertid påvirke av temperaturen inne. Den ser ut til å ha et avvik på ca. 4-5 grader. Denne tror jeg heller ikke lar seg kalibrere på samme måte som innetemp.

Forbruket ser slik ut:

Trinn 0FF = 0 W = 4 A ( Uten varmeelementer innkoblet)
Disse 4 amperene er forbruket vi har i resten av vogna når vi måler. Dette kan endres avhengig av lys, tv, pc etc.

Alden alene drar disse ca. strømverdier ( som jeg har målt ):
Trinn 1 = 1050 W = 4 A ( Minste element )
Trinn 2 = 2100 W = 8 A ( Største element )
Trinn 3 = 3150 W = 12 A ( Begge element ca. 8 A + 4 A )

Husk altså at vi alltid har ca. 4 ampere i bunnen.

Trinn 1 er i svakeste laget for en norsk vinter. Derfor må jeg opp på trinn 2 som drar 8 amp. for å holde varmen. Om man legger til 4 ampere i bunnen ender jeg på ca. 12 amp. Dette ser det ut til at sikringen tåler fordi denne er plassert slik at den har litt god kjøling.

Jeg har nå stillt inn Amp max funksjonen i Alde'n til 13 A, som er noe større enn vår sikring på 10 A. Som beskrevet ser det ut at dette er greit.

Skulle det være at vogna totalt drar mer enn 13 A fra stolpen, vil Alden redusere til trinn 1 inntil totalforbruket tar seg ned igjen.

Natterstider bruker vi nattsenkingen og setter temperaturen ned til ca. 17 grader. Mer behagelig for nattesøvnen. Sleep

Dette funker jo genialt og jeg er foreløpig meget fornøyd med denne Alde'n Laughing
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 18:45

Om noen har interesse av Alde'n; slik gikk det med sikringen vår:
Etter enda mer bruk har vi vi gjort oss enda noen erfaringer;


Dette er absolutt interessant. Jeg har ikke egen erfaring med den nye typen Alde og har allerede lært mye av dine beretninger om hvordan dette virker i din vogn. Fortsett gjerne med disse betraktningene! study study study study study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:01

Må bare rette en liten greie:

Jeg har nå stillt inn Amp max funksjonen i Alde'n til 15 A, som er noe større enn vår sikring på 10 A. Som beskrevet ser det ut at dette er greit.

Skulle det være at vogna totalt drar mer enn 15 A fra stolpen, vil Alden redusere til trinn 1 inntil totalforbruket tar seg ned igjen.

Jeg hadde skrevet 13A noe som ikke lar seg gjøre. Alden hopper fra 11 til 15 A. Ingen valg innimellom her.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:03

Hva er neste trinn over 15A?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:12

J.O. skrev:
Hva er neste trinn over 15A?

16 og 17 A

17 Amp er forøvrig siste innstilling og passer fint når du har en 16 A sikring i stolpen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:17

Var det jeg tenkte på, i fremtiden med spikertelt går det kanskje å levere strøm ut igjen der med maksforbruks kontroll på denne måten?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:25

J.O. skrev:
Var det jeg tenkte på, i fremtiden med spikertelt går det kanskje å levere strøm ut igjen der med maksforbruks kontroll på denne måten?

Til det vil den være suveren. Supert å slippe faren for å måtte resette sikringen midt i nyhetene Very Happy
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:40

Må ha ny vogn............... Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:43

J.O. skrev:
Må ha ny vogn............... Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing


Ja det må du. Den du har er ubrukelig og udugelig. Ikke værd en shit den.
Bare ring med så skal jeg fjerne den gratis for deg,

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 928394
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:48

Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:51

På Alde 3000 blir det vel 5200w tror jeg. Er vel ikke så stor forskjell på de to modellene kanskje. study

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 19:56

Takk for svar.

Med så høy effekt skal det vel være ganske kaldt ute før man merker noe til det i vognen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 20:04

Arild skrev:
Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?

Min Alde 3010 er merket med 5,5 Kw propan.
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 20:13

Rufus skrev:
Arild skrev:
Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?

Min Alde 3010 er merket med 5,5 Kw propan.

Takk for svar.

Det blir interresant å teste utover vinteren. Har foreløpig bare hatt 3 minus.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeFre 30 Nov 2007 - 21:43

Arild skrev:
Rufus skrev:
Arild skrev:
Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?

Min Alde 3010 er merket med 5,5 Kw propan.

Takk for svar.

Det blir interresant å teste utover vinteren. Har foreløpig bare hatt 3 minus.

I Hobby Kfu er det ikke nok konvektorer til å "ta unna" all denne effekten, ikke ved de temperaturene jeg har prøvd i alle fall, slik at det blir inn og ut kobling relativt ofte på grunn av at systemtemperaturen kommer opp i maks, ca 70ºC.
Ikke noe problem egentlig, men med mer konvektorer ville tempen stige fortere.
Men så er den ikke nordisk, Hobbyen heller da lol! lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 10:14

J.O. skrev:
Arild skrev:
Rufus skrev:
Arild skrev:
Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?

Min Alde 3010 er merket med 5,5 Kw propan.

Takk for svar.

Det blir interresant å teste utover vinteren. Har foreløpig bare hatt 3 minus.

I Hobby Kfu er det ikke nok konvektorer til å "ta unna" all denne effekten, ikke ved de temperaturene jeg har prøvd i alle fall, slik at det blir inn og ut kobling relativt ofte på grunn av at systemtemperaturen kommer opp i maks, ca 70ºC.
Ikke noe problem egentlig, men med mer konvektorer ville tempen stige fortere.
Men så er den ikke nordisk, Hobbyen heller da lol! lol! lol! lol!

OK. Så da er ikke den reelle varme-effekten 5,5kw
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 11:29

Arild skrev:
J.O. skrev:
Arild skrev:
Rufus skrev:
Arild skrev:
Hei

Noen som vet hvor mange watt man får ekstra ved å fyre med gass ?

Min Alde 3010 er merket med 5,5 Kw propan.

Takk for svar.

Det blir interresant å teste utover vinteren. Har foreløpig bare hatt 3 minus.

I Hobby Kfu er det ikke nok konvektorer til å "ta unna" all denne effekten, ikke ved de temperaturene jeg har prøvd i alle fall, slik at det blir inn og ut kobling relativt ofte på grunn av at systemtemperaturen kommer opp i maks, ca 70ºC.
Ikke noe problem egentlig, men med mer konvektorer ville tempen stige fortere.
Men så er den ikke nordisk, Hobbyen heller da lol! lol! lol! lol!

OK. Så da er ikke den reelle varme-effekten 5,5kw

Det er nok dessverre riktig.
Den reelle varmeeffekten til vogna er den varmen konvektorer og rør og det selve "boksen" avgir i varme.
Dette er visstnok litt vel lavt på for eksempel kfu på grunn av mye innredning, dårlig konstruksjon for Alde system, les. luftspalter og antall lengdemeter med konvektorer.
Når temperatur differansen mellom glycolkrets og rom temperatur synker blir det vanskeliger å overføre varmen til rommet.

På den gamle Polaren min var det høyere temperatur på glycolkretsen, men på Alde er denne satt til ca 70ºC tror jeg. Dette er en egen driftstermostat som kontrollerer og den er vel vanligvis satt på fullt hos de fleste.

Medisinen her kan være 230V cirk pumpe, tykkere kabel til 12V pumpe, gjerne via rele, modifisering av luftspalter, montering av flere konvektorer, gjerne paralellt. Dette gir visstnok 50% økning pr meter, det vil si at om du har 400w pr meter, blir denne effekten 600w om du monterer en ekstra konvektor over. På badet er det en bitteliten konvektor med noen små vifter bak som skal yte ca 400w, her kunne jeg tenke meg å montere inn et lite varmeapparat som man får kjøpt i båtutstyrsforretninger, dette ville øke effekten på badet med ytterliger 1200w.
Ikke alle er villig til å gjøre så mye for å optimalisere vogna, er nok mest aktuellt for de som er spesiellt interesserte.
Jeg har gjort litt av disse tingene, men nå blir ikke vogna brukt til vintercamping lenger, så da er det ikke vits for meg å gjøre mer.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 12:00

Hei

tempraturen på vannet, eller panna da, det kan du regulere selv... det er en mesingskrue på fyrens side.... vrir du med klokka, øker du tempen.....

Og det er hel korrekt det JO her sier, prolemet med feks alde i obby, er at pga konstruksjonen, klarer ikke konvekoren å avgi såpass med varme,at fyren kan utnyttes.... følgelig slår termostaten stadig ut og inn i panna....

har selv målt på dette, på ei Hobby 720.... noe jeg skrev ganske grundig om i et annet forum, uten å på noen måte henge ut hobby. men moderatoren i NCC fjernet det innlegget etter en stund....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 12:03

Hei

på hobby er det forresten noe å hente på å sy opp gardinene litt, samt å ikke dra rullgardinene helt igjen..... dette da begge disse stenger for der varmlufta kommer opp bak putene.... derved blir lufta stående å stange bak gardiner og stårsj.... fordi det ikke er lufting igjenom overskapene, som på de nordiske.....

på de nordiske, går heller ikke gardinene helt ned på putene
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 12:11

Heldigvis er vi på en campingplass der vognene ikke står så tett.
Bruk av gardiner er da ikke så nødvendig.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 12:27

Vegard skrev:
Hei

på hobby er det forresten noe å hente på å sy opp gardinene litt, samt å ikke dra rullgardinene helt igjen..... dette da begge disse stenger for der varmlufta kommer opp bak putene.... derved blir lufta stående å stange bak gardiner og stårsj.... fordi det ikke er lufting igjenom overskapene, som på de nordiske.....

på de nordiske, går heller ikke gardinene helt ned på putene

Ikke helt riktig at det ikke er lufting gjennom overskapene, det er det på min i alle fall. Men, som ofte påpekt før, det kunne vert bedre.
Er ikke sikker, men er det ikke sånn nå på nye Hobby at de har rullegardiner som går nedenfra og opp?
Varme ledningsplaten ved sida av dobbelsenga måtte jeg senke 5 cm for å få bedre klaring til gardinene. Samtidig flyttet jeg den litt fra veggen også, dette har jeg gjort på begge sider ved rundsitteren også, med en forbedret luftsirkulasjon som resultat. Sagt på en annen måte, jeg fikk luftsirkulasjon opp langs veggen hele tiden. bounce bounce

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 12:52

J.O.

Hvis jeg ikke husker feil så er det bare på kjøkkenet der rullegardinen går nedenfra og opp.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 13:29

J.O. skrev:
Vegard skrev:
Hei

på hobby er det forresten noe å hente på å sy opp gardinene litt, samt å ikke dra rullgardinene helt igjen..... dette da begge disse stenger for der varmlufta kommer opp bak putene.... derved blir lufta stående å stange bak gardiner og stårsj.... fordi det ikke er lufting igjenom overskapene, som på de nordiske.....

på de nordiske, går heller ikke gardinene helt ned på putene

Ikke helt riktig at det ikke er lufting gjennom overskapene, det er det på min i alle fall. Men, som ofte påpekt før, det kunne vert bedre.
Er ikke sikker, men er det ikke sånn nå på nye Hobby at de har rullegardiner som går nedenfra og opp?
Varme ledningsplaten ved sida av dobbelsenga måtte jeg senke 5 cm for å få bedre klaring til gardinene. Samtidig flyttet jeg den litt fra veggen også, dette har jeg gjort på begge sider ved rundsitteren også, med en forbedret luftsirkulasjon som resultat. Sagt på en annen måte, jeg fikk luftsirkulasjon opp langs veggen hele tiden. bounce bounce

J.O

luftingen er i allefall ikke tilstrekkelig igjenom de skapene.... men vedr den rullgardina, så gikk den ovenfra og ned på den 720'n.... det var et sånn plasthåntak som stenger for lufta..... en sånn litt bred, grå plast-sak langs hele gardinas bredde......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeLør 1 Des 2007 - 19:02

Sånn ser rullegardin, gardiner og puter ut i rundsitteren på min -02 Kfu
Betyr ikke noe om rullegardina er nede her.


Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Famili10

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeTir 11 Des 2007 - 19:18

Rufus skrev:
Om noen har interesse av Alde'n; slik gikk det med sikringen vår:
Etter enda mer bruk har vi vi gjort oss enda noen erfaringer;

Vinterplass med 230 VAC med 10A sikring i stolpen.
Luftig plassert med god trekk og kjøling.
Nettspenning målt til 237 Volt.

Alde Compact 3010 m/LCD display Very Happy

Jeg tror temp.sensor er plassert oppunder overskapene i salongen. Synlig som en svart liten knott. Avlesning av denne stemmer rimlig bra med et kontrollinstrument fra Biltema. Utetemp sensoren lar seg imidlertid påvirke av temperaturen inne. Den ser ut til å ha et avvik på ca. 4-5 grader. Denne tror jeg heller ikke lar seg kalibrere på samme måte som innetemp.

Forbruket ser slik ut:

Trinn 0FF = 0 W = 4 A ( Uten varmeelementer innkoblet)
Disse 4 amperene er forbruket vi har i resten av vogna når vi måler. Dette kan endres avhengig av lys, tv, pc etc.

Alden alene drar disse ca. strømverdier ( som jeg har målt ):
Trinn 1 = 1050 W = 4 A ( Minste element )
Trinn 2 = 2100 W = 8 A ( Største element )
Trinn 3 = 3150 W = 12 A ( Begge element ca. 8 A + 4 A )

Husk altså at vi alltid har ca. 4 ampere i bunnen.

Trinn 1 er i svakeste laget for en norsk vinter. Derfor må jeg opp på trinn 2 som drar 8 amp. for å holde varmen. Om man legger til 4 ampere i bunnen ender jeg på ca. 12 amp. Dette ser det ut til at sikringen tåler fordi denne er plassert slik at den har litt god kjøling.

Jeg har nå stillt inn Amp max funksjonen i Alde'n til 13 A, som er noe større enn vår sikring på 10 A. Som beskrevet ser det ut at dette er greit.

Skulle det være at vogna totalt drar mer enn 13 A fra stolpen, vil Alden redusere til trinn 1 inntil totalforbruket tar seg ned igjen.

Natterstider bruker vi nattsenkingen og setter temperaturen ned til ca. 17 grader. Mer behagelig for nattesøvnen. Sleep

Dette funker jo genialt og jeg er foreløpig meget fornøyd med denne Alde'n Laughing

Det har kommet meg for øre at det muligens ikke er alle Alde 3010 som har disse funksjonene? Kan noen bekrefte/avkrefte?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hoto
CARAVANER
CARAVANER
hoto


Male
Antall Innlegg : 56
Age : 57
Localisation : Spikkestad
Registration date : 08.05.2007

Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitimeTir 11 Des 2007 - 20:48

Kan bare snakke for meg selv.Min -07 KFU har disse funksjonene på Alde 3010,bruker natt senking og max amp og det fungerer. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er plassering av føler til termostat. Den sitter i barnerommet, på veggen over den ene stolen,gjemt bak en gardin og spot. Skal flyttes til våren når vogna skal på 1 års kontroll. Regner med at riktig plassering er i midten av vogna på veggen til badet.
Til Toppen Go down
http://www.freewebs.com/hobby650
Sponsored content





Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Alde Compact 3010 - Erfaringer   Alde Compact 3010 - Erfaringer - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde Compact 3010 - Erfaringer
Til Toppen 
Side 3 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Styringspaneler til Alde Compact 3000 og 3010
» Alde 3010 Compact, strøm og gassdrift
» Sprengt alde compact 3010? Jeg trenger en ny bereder!?
» Alde Compact 3000
» Alde 3000 compact - sprengt motstand på circuit board

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: