CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe

Go down 
+18
Fru_Ulven
HobbyTom
lange
Breda
petter34
Lense Lars
Fjell_fant
janp
maya
OyvindSP
Perkrs
ulven
FLO fritid
Harald-
Jan Ole
Åge P
Jan
Redneck
22 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AvInnlegg
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 18:23

1 Euro er ca 7,50 NOK pr i dag, så det er bare å gange og se hva du sparer Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 19:37

Hipp hurra for alle dere som kjøper Hobby i utlandet, og klarer å få det til å se ut som dere sparer en god slump penger. Flere ganger her på forumet har Hobbykjøpere postet innlegg om sine store besparelser, men noen utelater en del kostnader for å få hele regnestykket til å se ut så fordelaktig som mulig. Sannheten er, og jeg har sjekket 2-3 ganger, at dette regnestykket slett ikke er så gunstig som flere, og nå ser det ut til at det er Redneck som har gjort et godt kjøp i Tyskland.


Med et godt tilbud her hjemme f.eks, så blir kjøpssummen fort bli en god del lavere om du er en flink kjøper. Reiseutgifter og annet utelates også har jeg lagt merke til, for mange som handler Hobby fra f.eks Tyskland tar det jo som en tur allikevel. Joda, kanskje er det lurt det.



Anbefaler alle å presse sine forhandlere å se hva de kan få.


Sist endret av janp den Lør 30 Mar 2013 - 15:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:07

Vogna kommer på 165.000,- eller kanskje 175.000,- ved en dårligere € kurs. (Inkludert to uker exportskilter/forsikring, norsk moms, norsk registrering)

I Norge koster den med samme utstyr kr 224.000,- minus jeg kunne få 2% rabatt ved "ikke innbytte", altså ca 219.000,-.
Ja, jeg har regnet med det som er standard på en "norsk" utgave.

Jeg vet ikke med deg, men for meg er 50.000 kr differansen som gjorde at jeg overhodet tenkte på å kjøpe ny vogn.

Etter å ha eid mange gamle bruktbiler har jeg lært en ting:
Dersom du skal ha et overkommelig økonomisk bilhold så er det en ting man må få NED:

KJØPESUMMEN!!!!

Dette tror jeg gjelder campingvogn også!



Til de på forumet som mener at jeg utelater utgifter i regnestykket mitt:

---
Reisen for å hente vogna:
Til Tyskland i påska skulle vi uansett - kona er tysk.
---
Fergebilletten:
Siden vi kjøper vogn i Tyskland SPARER vi fergeutgifter i påska 2013!
Dersom vi ikke hadde kjøpt vogn, hadde vi dratt Soliferen begge veier.
Nå må vi bare betale personbiltakst ned, det er langt under halv pris.
---
Økte bensinutgifter:
For de pengene jeg sparer på fergebiletten, så dekker jeg inn at bilen drar 1,8 liter i stedet for 1,4 liter pr mil, pluss omveien på bare 124 km for å gå innom forhandleren.
---
Registrering av vogna i Norge:
Registrering koster 490,- kr for visningstimen, tar 90 minutter, og prøveskilt i plast kan jeg låne på jobb.
Edit: Det kostet 60 kr bare, men det tok 2 timer og 50 minutter.

---
Tilbakeføring av tysk moms:
Jeg er helt sikker på at jeg får den tyske momsen tilbake problemfritt. (Jeg må betale tysk mva ved kjøp, og så får jeg den refundert når vogna er dokumentert ute av eu)
Har tidligere tatt inn ny 2004 og 2008 bobil, og en litt brukt 2006(?) modell, mwst tilbakeføringen gikk problemfritt.
Dersom forhandleren ikke betaler tilbake, så har svigerfar firma i Tyskland, og kan sikkert skrive noen sinte juridiske mail - og jeg kan gå innom på neste tur og spør hvor pengene er, siden det er så liten omvei øst for A7.
---
Jeg vet at Hobby kanskje får en feil eller to, det er vel ikke akkurat Mercedes dette. Men jeg har jo ikke Mercedes foran vogna heller, for å si det mildt.
Vi er i Tyskland flere ganger i året med vogn, på ferie.
Garantijobber/fukttester osv kan jeg jo få utført der da, hvis det blir nødvendig?
Men ærlig talt... det er jo bare en tilhenger med noe sofaer og senger inni. Klarer jeg ikke selv å fikse det som ramler i stykker, så er jeg en dårlig automatikkmekaniker.


De som ikke liker at jeg deler min erfaring og mulige besparelse, men heller vil gi 300.000 kroner for en tilhenger i Norge må gjerne det.
Jeg har for mange unger og for lav inntekt til å tenke sånn..


flower flower flower flower flower

(ungene over her)




(jeg og kjerringa under)


king queen




https://www.youtube.com/watch?v=jhRNYhDjhJA




Sist endret av Redneck den Tir 21 Mai 2013 - 22:55, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:26

Det går sikkert an og plokke ifra hverandre alle tall og snurre den rundt slik man ønsker.Selv har jeg tatt hjem 2 vogner 1 Hobby og 1 Knaus. Dette er vogner som er mindre en vogna til Reneck og derfor endel rimligere men min erfaring er en besparelse på ca. 25.000,- inkl. frakt som utgjorde ca. kr. 5.000,-
Jeg har ikke erfart at visningstime har kosten noe men skilt kr. 75,-
Til JanP, sitat" Og alle reparasjoner/reklamasjoner kunne gjøres på verksted og slik slippe med å bestille deler og gjøre reparasjoner selv". Det høres nesten ut som om feil og mangler nærmest raser inn noe jeg ikke har erfart selv om småting har jeg måttet ta. Det er eller ikke sånn at alle carvanister har en forhandler som nabo og mange må nok kjøre noen mil for service eller reklamasjon. Har også erfaring med at en forhandler i Tyskland kommer opp hver høst for service og klamasjoner men er nok lettest for oss som bor på sentrale Østland og benytte seg av.
Jeg syntes også det må være opp til alle hva man ønsker og for meg var nå 25.000 en hyggelig rabatt på kjøpet. Til Redneck så er det bare å legge mer ut på forumet, syntes det er hyggelig lesning i kulda. Lykke til med ny fin vogn.


Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:32

Du har min fulle støtte og forståelse Redneck! (Er egentlig litt uenig i ditt nick, oppfatter mange her inne som mye mer redneck enn deg, så det er kanskje ironi?)

Vi tok inn vår vogn fra Tyskland i 2007 og har bare positive erfaringer. Jeg har aldri brydd meg om å regne ut hvor mye jeg sparte: Tror nok det var mye mer men si at det var bare 10.000,-: Alternativene her i området er så begredelige at jeg aldri kommer til å handle der, EVER! (For å si det sånn, vi bor i nærheten av Lier...) I Tyskland derimot ble vi tatt i mot med åpne armer og brede smil. Norsk bruksanvisning, norsk tekt på alle skilt og knapper, varme og batteri, alt fiks ferdig. Ingen problemer i garantitida, fukttest årlig, de småtingene som detter fra hverandre fikser jeg selv. En kompis som kjøpte på samme sted fikk trøbbel med laderen etter et år: Ny ble sendt med ekspress uten kostnad. Alt i alt en flott opplevelse.

Nå står vogna plassert i Skåne, og der blir den nok i mange år. Vi trives utrolig godt der nede, sentralt som bare det, ca. tre timer til Hamburg og en svensk harry-tur unna Rügen.

Lykke til med ny vogn!

Oss:
flower flower flower flower
king queen
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:36

hehe, så lenge det ikke dukker opp flere kostnader enn det som er ramset opp, så er det penger spart..

men ikke alle er ofte i tyskland likevel og ikke alle er like flinke til å ordne selv, dem blir det nok mere utgifter i det lengre løp.

noen som har det Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:38

Det er nå ei ny billigvogn... Blilr sikkert fint!
Blir det for mye galt, så er det jo bare å skrelle av overbygget, så har jeg et bra chassis til å lage varehenger av. 2,2 tonn tillatt totalvekt, bra akslinger da!

Har jo fiksa masse på den gamle "luksus" vogna, for å få den ship shape, og vi hadde mange fine turer med den, lengste til Nordkapp.

Min erfaring med norske bilverksteder er, så der... Jeg krever av andre håndverkere at de legger sin ære i jobben. Det prøver jeg å gjøre med min jobb. Har blitt skuffet noen ganger.
Derfor skrur jeg selv, på alt av biler - og kommer til å holde vogna i orden selv også.


La oss pense tankene over på sommer...
Her med den gamle trekkvogna, på ei strand i Danmark.

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 IMAG1565

Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:40

Glemte å fortelle at jeg ikke har opplevet så god service noen sted her hjemme som jeg har fra Tyskland. Det er dessverre alt for mange norske forhandlere som ikke vet hva service er og en arroganse uten like.(dessverre) Vil nok også i framtiden handle i utlandet.
Bifaller dermed innlegget til OyvindSP.
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:45

Perkrs, vi var innom en forhandler i handewitt området og så god service har jeg enda til gode å oppleve i Norge, og vi handlet ikke vogn en gang.. Wink
men spørs om ikke neste vogn er der i fra Wink
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 21:53

OyvindSP skrev:
Er egentlig litt uenig i ditt nick, oppfatter mange her inne som mye mer redneck enn deg, så det er kanskje ironi?


Redneck var noe jeg fant på siden jeg kjører rundt i det jeg egentlig syntes er amerikansk "idiotbil", en bil som ikke passer å ha i Norge.
Mercedes ligger hjertet nærmest - det er beste bilen i verden!! (med noen unntak - Vito f.eks, er knapt halve bilen av en god Transporter mener jeg)

Min drømme familiebil er en VW kassevogn - de koster 800.000,- med litt hk og 4-trekk - uaktuelt!
Eller en stor Mercedes SUV med 7 seter - de koster også mye penger, men man kan få de billig brukt. Men til prisen jeg ga for chevyen får du et vrak av en Mercedes.

Kjører chevy, for, den har
4 trekk
9 seter
motor nok til at det er like gøy med vogna blafrende bak
masse utstyr
- og den kostet meg under 80.000,- kroner med 107000km på telleren!

Mercedes suv til den prisen er et vrak - Chevy til den prisen er bra bil... Så, alt med seg.
Derfor heter jeg Redneck Wink
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Jan 2013 - 22:31

Sukk... i Tyskland koster en Multivan 4Motion med 180 hk TDI fra ca. 400.000....det er 100k mindre enn utgangsprisen for vår Sharan...

Ingen tvil om at vi savner Multivanen, men vi hadde rett og slett ikke råd til å bli gammel sammen med den..
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 8:17

janp skrev:
Hipp hurra for alle dere som kjøper Hobby i utlandet, og klarer å få det til å se ut som dere sparer så uhorvelig mye penger. Flere ganger her på forumet har Hobbykjøpere postet innlegg om sine store besparelser, mens store kostnader utelates for å få hele regnestykket til å se ut så fordelaktig som mulig.
Sannheten er, og jeg har sjekket 2-3 ganger, at dette regnestykket slett ikke er så gunstig som flere, og nå ser det ut til at det er Redneck som har gjort et godt kjøp i Tyskland.


Med et godt tilbud her hjemme f.eks, så blir kjøpssummen fort bli en god del lavere om du er en flink kjøper. Reiseutgifter og annet utelates også har jeg lagt merke til, for mange som handler Hobby fra f.eks Tyskland tar det jo som en tur allikevel. Og da koster det ikke en skilling i frakt og transport. Lurt, ike sant?



Og nei, jeg har ikke stått opp med den dårlige foten i dag. Men det har vært, og ser ut til å fortsette, at "alle" som kjøper Hobby i Tyskland har et behov for å fortelle hvor billig det er. Jeg skulle hjelpe min bror med å kjøpe ei Hobby for 2 år siden. Med et godt tilbud fra en norsk forhandler ble den store besparelsen halvert, så vognen ble kjøpt på østlandet. Og alle reparasjoner/reklamasjoner kunne gjøres på verksted og slik slippe med å bestille deler og gjøre reparasjoner selv.


Anbefaler alle å presse sine forhandlere å se hva de kan få.

Lister og punkt er tatt med før for å vise hva du sparer i tidligere tråder.
Dette var i sammenheng med sure oppgulp fra, ja jeg mener det var fra bruker ovenfor.
Jeg vet hva jeg sparer, og hva risk jeg tar.
Om du gangt på gang svartmaler dette pga misunnelse på pris, eller du ser opp til hvor modige slike "hobby kjøperer" er vet jeg ikke.
Men noe må det vel være..............

Men nå var vel ikke dette en tråd om for/imot import heller da................
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 10:34

Nei, nå får jeg bare si at du er ute på viddene. Overhodet ikke misunnelig. Men fritt for å tolke det jeg skrev for flere år siden og nå og konkludere med det du mener, selv om dine konklusjoner er langt fra min mening. Men jeg ser at når man tar opp dette så får man svar på tiltale.


Husker ikke i farten hvem som skrev om de fantastiske besparelsene ved å handle Hobby fra Tyskland, men flere lurte vel på om han hadde rabatter for å markedsføre denne forhandleren. Og jeg undersøkte da hva det ville koste å kjøpe den samme vognen med det utstyret, og kom til en helt annen pris enn det som besparelsen skulle være. Og det samme fenomen ser også andre plasser. Så derfor "oppgulpet".


Og ja; jeg er grønn av misunnelse når jeg ser at folk tør å importere selv. Hadde nok ikke våget å begi meg på noe slikt jeg.
Eller kanskje synes jeg egentlig det er ok at alle finner ei vogn som passer til seg og sine, innefor de økonomiske rammer som enhver har, på tross av at flere må fortelle hvor mye de sparte ved å kjøpe ei vogn fra f.eks Tyskland.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 13:49

Om besparelsene er feks 50k er jeg helt med på å vurdere det, om jeg til stadighet reiste til Tyskland uansett, hadde det vel vert nesten selvfølge, i alle fall om jeg i tillegg bodde på Østlandet.
Om jeg i tillegg til en eller flere av disse "fordelene" hadde mer enn helger med fri mellom de fem ukene jeg har om sommeren slik at jeg om nødvendig ganske lett kunne svippe nedom hadde jeg heller ikke vert så veldig i tvil om å importere selv.

Men, når den vogna jeg vil ha ikke gir mer enn 10K i fordel ved import og jeg i ettertid har opplevd at vogna har måttet repareres på garanti på et par relativt alvorlige punkter, alvorlige fordi det berører tetthetsgarantien, så har jeg ingen problemer med å påstå at jeg valgte helt riktig i 2008 når jeg kjøpte "lokalt" bare tre timer unna hjemstedet mitt.
Hva jeg gjør neste gang vet ingen.

Dette for atter en gang å belyse det faktum at ikke alle kan/vil/passer til egenimport, forsåvidt også fordi ikke alle vil ha standard Adria eller Hobby som vel helt klart har vert de vanligste på egenimportlista.

De som bestemmer litt angående import i Adria gjorde jo også et grep etter påtrykk fra norske forhandlere der de hindret egenimport av 763.


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 14:05

janp. Nå må du ikke se så svart på det. Tenk på hvor fint vi får det når vi slipper å reise til de dyktige servicefolka med vognene våre, slipper å gå i butikkene deres og sikle på ting vi har lyst på, slipper å snakke med hyggelige forhandler som spander kaffe etc, slipper caravanmesser osv.

Tenk på hvor mye fritid disse vil få når kundene uteblir, kan sitte på pauserommet uten andre bekymringer enn hvordan de skal betale regningene sine.

Etter hvert slipper vi disse utenlandske serviceteknikeren som ikke lenger trenger å komme til landet vårt, da ikke lenger har konkurranse fra norske.

Tenk på alle utenlandske caravanturister som ikke lenger tør å reis til Nordkapp i mangel på eventuell hjelp.

Sånn kan jeg vel drive på i all evighet.

Skal vi bo og leve i ett av verdens rikeste land, må vi ta vare på den næringsvirksomheten vi har her.

Jeg handler stort sett i Norge selv om jeg kanskje kan spare noe på kortsikt ved å handle i det store utland.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 14:35

Jan Ole skrev:
De som bestemmer litt angående import i Adria gjorde jo også et grep etter påtrykk fra norske forhandlere der de hindret egenimport av 763.

Jeg fant bare en Adria 763 på mobile.de.

Den koster 49999 Euro, og i annonsen står det:

Export ist nicht erwünscht, Fahrzeug ausschliesslich für Deutschland !!!

Det betyr:
Eksport ikke ønsket, kjøretøy utelukkende for Tyskland!!!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 14:58

Jan Ole skrev:
jeg valgte helt riktig i 2008 når jeg kjøpte "lokalt" bare tre timer unna hjemstedet mitt.
Hva jeg gjør neste gang vet ingen.

Dette for atter en gang å belyse det faktum at ikke alle kan/vil/passer til egenimport, forsåvidt også fordi ikke alle vil ha standard Adria eller Hobby som vel helt klart har vert de vanligste på egenimportlista.

Vi står alle fritt til å handle der vi vil. Dette er flott! cheers

Jeg er helt sikker på at du har gjort det som var mest fornuftig for deg! I love you

Jeg prøver det samme for meg selv! Very Happy

For en Kristiansander så er Tysklandsgrensa bare tre timer bilkjøring unna...
(pluss 2t15min på hurtigbåten eller 3t15min på Superspeed) Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 105954

At jeg og noen andre importerer, vil ikke legge ned de norske forhandlerne.
Det vil gi de litt pris-konkurranse, og det vil dra ned bruktprisene noe.
Det at bruktprisene går ned, er kjempebra! Da får flere anledning til å kjøpe vogn!


Dere som er mot import av campingvogn, og syntes jeg nå gjør noe galt mot Norske forhandlere:

Gjør jeg noe galt når jeg bestiller led-pærer fra dx.com (dealextreme.com) Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 94595
Den lokale kjøpmannen skal ha 200kr for ei led pære.

Gjør jeg noe galt når jeg fyller opp vogna med mat i Tyskland? pig
Når/hvis dere er i Sverige/Tyskland osv med vognene deres, og har lastekapasitet til overs:
Kjøper dere ikke billig mat i utlandet?
Hva er forskjellen på det, og at jeg kjøper ei campingvogn i landet?
Mat er småting? Niks!!
Koster mer med mat enn campingvogn tror nå jeg? Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 101469


Et fritt marked er selvregulerende.

Vi har for høye lønninger her hjemme i forhold til resten av Europa.
Kult når vi er turister på ferie - ikke så kult når Norge skal selge noe hjemmelaget overpriset ut av landet...?

Nettopp pga at alt blir mer åpent - så jevner alt seg ut, gradvis.
I Nord-Korea går ikke dette - enda. Men det kommer nok der også.



Er litt barnslig av meg å ta med dette bildet, men jeg gjør det alikevel:

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Special_olympics

Ber om unnskyldning dersom noen føler seg støtt av at jeg med det bildet - får jeg en PM om å fjerne det så tar jeg det vekk med en gang!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 15:00

Fjell_fant skrev:
Skal vi bo og leve i ett av verdens rikeste land, må vi ta vare på den næringsvirksomheten vi har her.


Ja, enig på sett og vis, men også uenig.
Næringsvirksomheten må tilpasse seg markedet.
Næringsvikrsomheten er her for KUNDENE, ikke omvendt?


Sist endret av Redneck den Søn 3 Feb 2013 - 16:39, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 17:51

janp skrev:
Nei, nå får jeg bare si at du er ute på viddene. Overhodet ikke misunnelig. Men fritt for å tolke det jeg skrev for flere år siden og nå og konkludere med det du mener, selv om dine konklusjoner er langt fra min mening. Men jeg ser at når man tar opp dette så får man svar på tiltale.


Husker ikke i farten hvem som skrev om de fantastiske besparelsene ved å handle Hobby fra Tyskland, men flere lurte vel på om han hadde rabatter for å markedsføre denne forhandleren. Og jeg undersøkte da hva det ville koste å kjøpe den samme vognen med det utstyret, og kom til en helt annen pris enn det som besparelsen skulle være. Og det samme fenomen ser også andre plasser. Så derfor "oppgulpet".


Og ja; jeg er grønn av misunnelse når jeg ser at folk tør å importere selv. Hadde nok ikke våget å begi meg på noe slikt jeg.
Eller kanskje synes jeg egentlig det er ok at alle finner ei vogn som passer til seg og sine, innefor de økonomiske rammer som enhver har, på tross av at flere må fortelle hvor mye de sparte ved å kjøpe ei vogn fra f.eks Tyskland.

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882 Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 95882
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 20:19

Redneck

Ser frem til videre oppdateringer når du har fått og prøvd vogna, syns det virker som gjennomtenkt og allikevel at du er åpen for at dette er en vogn du må prøve for å finne ut om den svarer til forventningene og ikke minst at den tåler sammenligningen med Soliferen.
Blir nok bra dette.
Om den blir like feilfri som en annen med samme vogn har opplevd gjennom flere år er jo også spennende å se. cheers

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Jan 2013 - 20:56

Man får det man betaler for.

2013 Hobby koster det samme som en 2001 Solifer averteres for.
Solifer 630 NS 2001, kr 169 000,-
http://www.finn.no/finn/car/caravan/object?finnkode=37818138
Soliferen er så gammel at noe begynner å skje. Hobbyen er så billig at noe sikkert skjer... hehe....

Hobbyen er noe av det eneste vi kan bruke = 3 barnekøyesenger i 192 cm lengde, og 2 i 145cm lengde(vinkelsofa slått ned)
Da får vi de 4 ungene vi har, pluss den foreløpig ufødte inni et og samme rom baki vogna, hovedsalongen forblir salong hele natta, og vi voksne kan sove fremst.

Ingen av prestisjemerkene har nok sengeplasser, uten å være en meter lengre.
Så den billigste vogna er faktisk best FOR OSS. (I teorien, vi får se i praksis)

Da jeg hadde båt, så hadde jeg først en Joda 7500 snekke, som gikk i 26 knop. Drømmebåt, med utrolig morsomme kjøreegenskaper!

Så hadde vi en Master 820, sjøens campingvogn, kjemperommelig og bra bobåt med litt liten motor. (17 knop)

Tenkte vi var lure som handlet Scand 29 Baltic (to-kabiners versjon) med 315 hk Yanmar.
Båten som er perfekt for så mange, produsert i over 1000 eks.
FOR OSS var Scand Baltic en ubrukelig båt! Kjempeskuffelse!!!
God motor og sjø/manøvreringsegenskaper - men så dum romløsning i forhold til Master 820 at vi blei lei hele båtlivet og kjøpte campingvogn i stedet!
Mulig en tre-cabiner i stedet for en to-cabiner hadde gjort at vi aldri kjøpte campingvogn, men nå ble det nå sånn...
Angrer på at jeg solgte Master'en.

Nå skal vi prøve et par år i fin ny campingvogn, og se om sjølivet kaller igjen!

cyclops
Til Toppen Go down
Lense Lars




Antall Innlegg : 1
Registration date : 13.10.2012

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeTir 5 Feb 2013 - 19:11

Halloen godtfolk!

Vi kjøpte en 2011 mod 650 KFU i fjor vår. Benyttet vognen til Sverige i sommer og står nå på vintercamping med Isocamp.

Vognen som er vår første, ble kjøpt privat og ble opprinnelig privatimportert fra Caravansenter Nord i Tyskland.

Vi er strålende fornøyd med vognen, og humrer hoderystende når "seriøse" caravanforhandlere omtaler den som piratimportert, og nekter å utføre fukttest. Jeg oppfatter merkeforhandler slik at evt reparasjoner kan de jo utføre, innimellom arbeid på Norske vogner. Dersom jeg hadde fått forståelsen av at mine penger til reparasjon og service var like gode som andres penger, er det ikke usannsynlig at jeg ville startet jakten på neste vogn hos norsk forhandler. Min neste jakt vil utvilsomt starte i Tyskland, hos en forhandler som snakker skandinavisk, er imøtekommende, oppgir priser pr telefon mens jeg venter og som gir meg en følelse av å være ønsket som kunde. At jeg kan finansiere en hel sommerferie for en familie på 7 kommer faktisk i annen rekke.

Vi har ingen problemer med å anbefale å kjøpe en "pirat"importert vogn!

God camping!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Feb 2013 - 21:02

I dag ringte jeg til forhandleren og ba om en ting til ekstrautstyr...noe som er standard i Norge, men koster ekstra i Tyskland.

350€ ferdig montert.

Vogna hadde kun elektrisk gulvvarme. Den hadde ingen mulighet for å få varm luft ved hjelp av 230 volt.

Nå skal forhandleren ettermontere Truma Ultraheat termostatstyrt 500w - 1000w - 2000w elektrisk varmeelement.

Så der gikk jeg på en 2600 kroners smell... Angrer nesten allerede på at jeg importerte en vogn.. albino
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Feb 2013 - 21:26

Trist å måtte bruke vifteovn fra Europris i nyevogna og da om det var alternativet. Hot Hot

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Mar 2013 - 22:47

I morgen ettermiddag skal sengetøy osv pakkes baki Chevyen, for en påske/hentetur.

Blir et godt stykke autobahn uten vogn, midt på natta.
Bare jeg husker at maks fart for biler som har tillatt totalvekt 3560kg er 80 kmt, så går nok turen bra. Den er uansett sperret på 112-Mph, så det kan ikke gå sååå fort nedover.
Innbiller meg at bilen er stødigere med 285/60-18" Michelin sommerdekkene enn den var med de originale vinterdekkene i den farta.

Blir gøy å se den nye varehengeren vår!
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 48
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeTir 19 Mar 2013 - 22:58

Ha en god tur, kjør pent, du har kostbar last med deg vettu Wink
Gleder oss til å se varehengeren etter påske Wink
God påske Wink
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 14:03

Redneck skrev:
I morgen ettermiddag skal sengetøy osv pakkes baki Chevyen, for en påske/hentetur.

Blir et godt stykke autobahn uten vogn, midt på natta.
Bare jeg husker at maks fart for biler som har tillatt totalvekt 3560kg er 80 kmt, så går nok turen bra. Den er uansett sperret på 112-Mph, så det kan ikke gå sååå fort nedover.
Innbiller meg at bilen er stødigere med 285/60-18" Michelin sommerdekkene enn den var med de originale vinterdekkene i den farta.

Blir gøy å se den nye varehengeren vår!

Det finnes vel ingen slike biler i Tyskland som er lastebiler, så med mindre du støter på en veldig vel-informert Polizist går det nok bra å ligge litt over 80!
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 15:54

Ha en god tur, alltid spennende med nytt og å få ta det i bruk med en gang er jo optimalt! Very Happy

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 16:26

Redneck, hvordan gjør du med skilter? God tur!
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 18:14

OyvindSP skrev:
Det finnes vel ingen slike biler i Tyskland som er lastebiler!


Du er inne på noe... pig

Petter:
Vogna står nå på to-ukers tyske exportskilter - det er tyske prøveskilter som er gyldige i utlandet også.

Takk for gode ønsker, vi gleder oss til å dra.
Ulven, takk for hyggelig sms.

Den nye snøen som er kommet her gjør det vanskelig å få parkert vogna her når vi kommer hjem.
Jeg vil henstille til alle som blir igjen i Norge, å tine så mye snø i påska som mulig.



Men, det viktigste... Jeg lurer på en ting:

Hva har jeg glemt nå?

Kjerringa pakker mat og klær.
Har pakket verktøysett - velutstyrt vertøykoffert - motorolje - spylervæske - reservehjul til vogna - ny 11kg komposittflaske - ny 30mbar regulator - varmedress - pass - Übergabe-checkliste Wohnwagen (overleverings-sjekkliste campingvogn, lastet ned fra tysk caravanforum) - gps - mobillader - ipad.
Har sjekket luft i dekkene, de 4 nye på bilen, og begge reservehjulene. Jekken til bilen kan brukes til å løfte tilhengeren også.

Noe mer jeg har glemt?

Svar fort, jeg må pakke ferdig i kveld!
Til Toppen Go down
petter34
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
petter34


Female
Antall Innlegg : 407
Registration date : 09.06.2010

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 19:32

Kvikklunsj må du vel ha? Privatimport? Jeg har vurdert det de 2 siste gangene og endt opp med nye norske vogner. Er faringene er at det som går i stykker på vogna gjerne er når du er utpå og da ordner jeg det selv, og ellers så er det såpass langt til forhandler at det er like greit å gjøre jobben selv. Den servicen jeg har opplevd fra forhandlerne er dårlig, så dårlig at jeg neste gang sterkt kommer til å vurdere import. Det er jo egentlig bare ved store feil det kan være en fordel å handle i norge. Et eksempel på dårlig service: en ny vogn i 05, leste meg til at det var en aksjon på takluken i 06, skulle ta fukttest og ba de sjekke takluken, da fikk jeg klar beskjed om at det gjorde de ikke for jeg hadde bare bestilt fukttest. Jeg måtte ta service på vogna for at de skulle sjekke luken. Da de var ferdig kom mekanikeren og visket til meg at han hadde sjekket luken og at den var i orden. En aksjon er jo fabrikken som ber forhandlerne sjekke ting de har oppdaget svakheter med. Jeg regner med fabrikken betaler for det. Det er mange cowboyer i bransjen!
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 20:08

Nå kjenner jeg kun til hobby forhandlere i Norge, og de er jo kjempevanskelige med å utføre noe som helst på en vogn fra utlandet. Det er vel ett opplegg de kjører for å få folk til å handle her.
Til Toppen Go down
Perkrs
CARAVANER
CARAVANER
Perkrs


Male
Antall Innlegg : 114
Localisation : Son i Akershus
Registration date : 14.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeOns 20 Mar 2013 - 23:09

Ja du tar opp en tema her som har vært diskutert mange ganger. Hadde de "originale" forhandlerne forstått litt om handel og normal oppførsel så hadde behovet for sideimport falt bort. Hobby er markedsledere og tror de kan diktere markedet. Må si de er utrolige kortsynte og ser ikke lenger enn nesa. Bilbransjen prøvde seg på samme måte for 10-15 år siden. I dag er dette ingen problem der. Så de gamle nisser i denne bransjen kommer nok etter når sideimporten blir stor nok. Skulle mer enn gjerne kjøpe "norskt" men ventetid og holdninger på " service" er lenger unna enn kontinentet. Ja at det ¨går an å være så naiv.
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 23 Mar 2013 - 14:22

1 døgn gammel, funnet 7 feil.
Så gøy at jeg har fått meg en hobby! Very Happy
Leveres tilbake til butikken i morgen, så kan den stå der og bli utbedret mens vi er i Kassel 3 dager.

For de som kan tysk, her er jobb-beskrivelsen til selgerens verksted:
(for dere andre, bruk google oversetter)

1: Antennenkabel-Steckdose Vorzelt nicht original nachgerüstet, Kabel hängt lose und Wasser kann eindringen.

2: Türscharniere an der „Haustüre“ schleifen am Türrahmen

3: Hängeschrank direkt neben dem Bad über dem Dopppelbett Tür krazt an der Badezimmerwand

4: Chromzierleiste rechte Tür im Hochschrank über der Truma Heizung hat sich über Nacht teilweise gelöst.
Die Heizung war für 5 stunden im Gasbetrieb auf Stufe 1/Gebläse 1.

5: Aussentemperanturanzeige am LCD Panel funktioniert nicht, es wird nur „+++“ angezeigt im Display. Fehlender sensor?

6: 12Volt Autarkbetrieb:
-Man kan nur 2 Lampen gleichzeitig anmanchen.
Das sollte bei einem Autark Paket jedoch möglich sein mehr als 2 Lampen an zu machen, ohne Autark Paket ist das normal um ein komplettes entleeren der Autobatterie zu verhindern.
-Wenn man den Memory-Schalter drückt gehen alle Lampen an ( ausser Ambiente 1 und 3) und man kan die einzelnen Lampen aus machen, aber nicht wieder an.
-Abiente Beleuchtung 1 und 3 lassen sich nur an der Lampe direkt an und aus schalten, jedoch nicht vom LCD Bedienpaneel aus. Man hört jedoch ein klicken im Schrank wenn die ensprechenden Knöpfe am Bedienpaneel betätigt werden.
-Schaltet man den Hauptschalter aus, bleiben Ambiente 1 und 3 weiterhin an,wenn man sie an der Lampe direkt eingeschaltet hat.

7: 220 Volt Stromkabel fehlt
Eventuelle Fehler im 220 Volt Betrieb haben wir nicht testen/finden können, da das Kabel für den 220 Volt Betrieb nicht mitgeliefert wurde.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitimeLør 23 Mar 2013 - 14:25

Godt den ikke kom i posten da. .... Skjønte ikkeno av teksten din. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe   Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøpt ny vogn - Hobby 650 kmfe
Til Toppen 
Side 2 av 4Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Kjøpt ny vogn- Og skal bo fast . Bra vogn? Trenger råd
» Endelig kjøpt vogn..
» kjøpt meg brukt vogn, fant fukt to dager etterpå..HJELP
» Hobby 545 De luxe (kmfe) 3 barnekøyer
» Har kjøpt vogn med fukt skade, tips til reprasjon:)

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: HOBBY-
Gå Til: