CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Italia 2023

Go down 
5 posters
AvInnlegg
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeMan 26 Des 2022 - 23:15

Straks nytt år, og forhåpentligvis greie muligheter til igjen å kjøre nedover Europa til Italia til sommeren. Vi forkastet bytte til elbil, det blir å dra vogna med V6 diesel også i fortsettelsen. Da vet vi at vi har solid trekkdyr som ikke trenger hyppige ladestopp.
Sommeren 2022 var super, håper på flott tur også i 2023. Får vel bestille båtbilletter tidlig på nyåret som vanlig. Anbefaler alle å ta turen sørover! Mye å se og oppleve på turen, og standarden på superplassene ved Adriaterhavet er bare fantastisk.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeTir 27 Des 2022 - 20:27

Fint for dere at dere har funnet plass dere trives på år etter år. Men for oss blir det ikke noe med det første da flere plasser stenger ned på senhøsten. Vi har bestillt plass der vi var i høst. Men det blir da fra november og ut januar 2024. Deretter blir det et par måneder lengre sør i Spania. Muligens Almeria eller rundt Torremolinos. Totalt ca 6-7 måneder, med hjemkomst i april.
Du og dine har jo stoppet på mange plasser på vei opp og ned, og det er mange fantastisk fine plasser som man kommer over bare man tar sideveier som en del av reiseruta. Vet ikke om dere har stoppet i Hameln og fått med dere forestillingen "Rottefangeren". Vi stoppet der 1 natt nå på vei hjem, en flott by og et område op mot Kassel som vi skal utforske på turen ned eller opp.
Elbil blir noe annet med nyere batteriteknologi. Aldeles for kort rekkevidde i dag. Teoretisk er en ting. Noe helt annet er den virkeligheten man opplever. For å stoppe flere ganger for lading på en kort tur Trondheim-Oslo er som å kjøre bil på sekstitallet. Og kranglete ladestasjoner med kø og laaang ventetid på travle dager er noe som ikke vi vil bruke tida på. Touareg'en hadde rekkevidde på over 1400 km uten vogna bak, med en del last. Og din V6 har vel samme forbruk? Godt under 0,7 liter pr mil med totalvekt på rundt 2500-2550 kg er rimelig å kjøre. Buzz'en får utgå, alt for høyt forbruk og kort rekkevidde ble utslagsgivende.
Ha tålmodighet til ny teknologi kommer, for det er her snart. Og da blir det nok mange brukt elbiler for salg. Kjenninger på NTNU drypper litt info, men det meste er omgitt av absolutt hemmelighetskremmeri pga de enorme verdiene somer i spill.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeOns 28 Des 2022 - 1:35

Joda, vi har funnet vår favorittplass ved Adriaterhavet, der vi tilbringer to gode uker hver sommer og kanskje vel så det. Mange gjengangere på plassen, og alltid hyggelig å treffe gamle campingvenner, både tyske, italienske og norske (lite nordmenn da, de drar helst til Union Lido). Men samtidig, vi er på tur i seks uker, og tar start og retur med Oslo - Kiel slik at vi er kjapt avgårde og har grei retur, så vi liker godt å kjøre ulike ruter og besøke ulike steder i Europa både på vei sørover og nordover. Hyggelig vinteraktivitet å planlegge turen! Hameln har vi ikke fått med oss hittil. Vi har også hatt endel turer i Nederland, Belgia og Frankrike, mye kjekt å se der også. Vi hadde for noen år siden venner som bodde i Brussel i flere år som var glimrende guider! Men vi liker oss vel helst bedre i Tyskland, Østerrike og Italia, selv om Provence er fint og kystveien fra Marseille til Genova er nydelig!
Joda, allroaden er snill i matfatet den hvis man ikke drar skikkelig på, men da vil den ha mat. Ca. 0,6 på langkjøring i Norge, men med strekker i 170 - 240 i Tyskland drar den glatt godt over literen. Med vogn ca. 1,0 - 1,2, spørs fart og antall forbikjøringer. Har tempo 100, og utnytter den godkjenningen. Blir fint å kjøre på tur igjen, vogna har fått nye dekk og ny Truma XT mover, og er klar. Gassfilteret har jeg kuttet ut, ble bare problem. Nå virker alt, til og med kjøleskapet på gass! Vi kan ikke være månedsvis på tur , men med litt planlegging seks uker pluss en dag eller tre, ikke så verst det.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeOns 1 Mar 2023 - 15:02

Da var billetten på Oslo - Kiel på plass, så nå er det bare å glede seg. Blir supert å kjøre i land i Kiel, fyre opp kjøleskapet, så rett opp på Citti for å bunkre mat og drikke. Så er det bare å legge i vei, har bestemt å kjøre A9 i år, mye veiarbeid på A7. Ikke så mye planlagt foreløpig, men det blir et stopp i Ingolstadt for å handle litt tax free på Ingolstadt Village, et svært outlet med bra priser. Også tenkt et besøk i München og Nymphenburg slott, og muligens slottet til Ludvigen på Herreninsel om været er bra.
Mangler disse to slottene, så har vi besøkt samtlige. Uansett, det våres, og vi gleder oss stort til ny tur nedover Europa.
Retur går trolig kystveien fra Genova til Marseilles, og kjøre Provence nordover. Vi får se hvor mye tid vi har til returen.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeFre 5 Mai 2023 - 16:47

I og med at vi har lokket familie til Garden Paradiso denne sommeren blir det nok relativt kort tur sørover, kun en ukes tid, vil være der i forkant av at familien kommer 01.07. for å innta en casa mobile. Men endel skal vi nok klare å få tid til. Håper at været er med oss så vi får til et bra besøk på Herreninsel for å besøke Versailles-kopien til Ludvigen, har hatt flere forsøk som har regnet vekk.
Og Munchen og Ingolstadt vil vi nok innom før vi lander på lidoen, det blir bra dette.
Anbefaler å ta turen, bedre camping enn på lidoen tror jeg knapt finnes.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeFre 5 Mai 2023 - 17:55

Ha en god tur når den tid kommer. Her blir det kun mimring om tidligere turer. Vet ikke om det noen gang blir noen ny tur men har inntil videre valgt å beholde bobilen. Helse utfordring har satt full stopp for all slik aktivitet og forøvrig mye annet.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeFre 5 Mai 2023 - 18:31

Takker for gode ønsker. Uff, ikke hyggelig når helsen ikke spiller på lag. Ønsker god bedring, og anbefaler gjerne tur nedover til Italia. Mye å se på veien, og fabelaktige plasser på lidoen.

akseim likes this post

Til Toppen Go down
akseim




Female
Antall Innlegg : 3
Registration date : 12.06.2023

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeMan 12 Jun 2023 - 16:08

Å, så godt det er å finne en faktisk diskusjon om å reise til Italia. Very Happy Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
akseim




Female
Antall Innlegg : 3
Registration date : 12.06.2023

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeMan 12 Jun 2023 - 16:12

Jeg planlegger en tur til Firenze i slutten av august. Det er en veldig vakker by som jeg aldri har hatt mulighet til å besøke. I år har kona og jeg endelig fått flybilletter og gleder oss til ferien. Jeg ønsker dere alle gode reiser til stedene dere drømmer om!
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeOns 2 Aug 2023 - 21:38

Firenze i august blir trolig svært varmt. Men ok, det er en fin by. Også nokså rimelig å ta taxi, og det vil dere nok ønske pga varmen, gjerne 40 pluss. Dere kan ellers gjøre bra handel på skinnjakker etc, super kvalitet. Ellers anbefales besøk hos Medici-familiens kirke og krypt, imponerende saker. Besøk bl.a. graven til Leonardo da Vinci der. Domkirken er jo fin, men mest på utsiden. Ikke stå i timevis kø der, gå heller til Medici-familiens kirke.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeOns 2 Aug 2023 - 21:48

Tilbake etter 6 uker på tur. Italia var supert også i år. Ingen hetebølge, 36 på det meste et par dager, ellers svinget det rundt 30 .
Men, tror nok jeg må trekke tilbake mine sterke anbefalinger av Garden Paradiso. Den unge generasjonen har overtatt, og bygget kraftig ut med leiehytter (Flamingo Lodge). Og uten å utvide elnettet, slik at strømmen forsvinner mange kvelder på tomtene for campere, lite kjekt. Også negativt at miljøet har endret seg fra campere til hyttebeboere dessverre. Sanitærbyggene trenger også renovasjon, håper dette blir utført til neste år. Hvis ikke blir det Union Lido med tysk presisjon (og strøm døgnet rundt til klimaen). Vi får de, men lite hyggelig å snakke med den nye unge sjefen på GP og oppleve at han bare lyver!?? Det holder ikke!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeLør 5 Aug 2023 - 19:19

quattro1 skrev:

Men, tror nok jeg må trekke tilbake mine sterke anbefalinger av Garden Paradiso. Den unge generasjonen har overtatt, og bygget kraftig ut med leiehytter (Flamingo Lodge). Og uten å utvide elnettet, slik at strømmen forsvinner mange kvelder på tomtene for campere, lite kjekt. Også negativt at miljøet har endret seg fra campere til hyttebeboere dessverre. Sanitærbyggene trenger også renovasjon, håper dette blir utført til neste år. Hvis ikke blir det Union Lido med tysk presisjon (og strøm døgnet rundt til klimaen). Vi får de, men lite hyggelig å snakke med den nye unge sjefen på GP og oppleve at han bare lyver!?? Det holder ikke!

Dessverre er det lett for å prioritere lettvinte penger foran oss som er gjengangere. Mere inntekt pr overnatting er vel noe som ligger bak. Så dette i Spania i høst, der det er firma som får plassert hytter på campingplasser, og fastplasser (for vogner/bobil) må vike fremfor hytter som leies ut av eierne. Med døgnpriser på godt over 100 Euro pr døgn istedet for rundt 20 for biler og vogner så er det kanskje ikke så rart. Kortsiktig profitt etter mye tap pga pandemi går ut over de som vil reise sørover og vil bo rimelig eller som dere , oppleve ting på en tur, ikke får plass. Eller får dårligere betingelser når det kommer til standard. Men se dere rundt, det er vel plasser som kan være verdt å sjekke ut til senere turer.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeSøn 6 Aug 2023 - 17:32

Joda, det er mange alternativer. F.eks. Union Lido som Audi eier. Der er det stålkontroll på det meste, men den plassen er svært stor, altfor stor etter vår smak. 22 restauranter og overnattingskapasitet for 12000 blir litt i meste laget for oss. Det har vært den hyggelige atmosfæren på Garden Paradiso som har vært så kjekt for oss, samt å møte diverse andre gjester igjen år etter år. Også i år møtte vi mange kjente, t.o.m. Hells Angels-gubben og konen, hyggelige folk! Men den unge sjefen på GP sa de skulle renovere sanitærbyggene til neste sesong og sørge for rikelig strøm for oss campere. Vi får nå se, han løy om mye annet, så det er nok slik at jeg tror det når jeg ser det. Men håper det stemmer, det er jo GP som er blitt superplassen for oss!

cityhopper likes this post

Til Toppen Go down
MoThor




Antall Innlegg : 3
Registration date : 27.09.2018

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeOns 17 Jan 2024 - 23:47

Jeg og min familie reiste til Italia for første gang i 2023. Det vil si, jeg gjorde det for første gang i 1999, men den gangen var jeg kun 8 og kun passasjer.
Vi er to voksne og barna var 5år, 3år og 5mnd. Vi har en 2010 Skoda Superb og Adria Adora 613PK fra 2018. Vogna opp mot bilens maksgrense ved avgang. 1760kg fullpakket.

Dro fra Kristiansand en torsdag i slutten av juli. Hadde bestilt plass på Piani Di Clodia fra tirsdagen etter, beregnet god tid. Var usikker på hvordan kjøringen skulle gå mtp små barn, håpte på Flensburg, men kom til Sudsee sør for Hamburg første dagen. Der var det fullt når vi kom fram, endte med en Autohof like i nærheten og oppdaget da at batteriet i vogna var helt tomt. Ble en kjip første natt i vogna.
Dagen etter startet vi tidlig og kjørte til Gøttingen hvor vi besøkte et lite badeland og stekte vafler i vogna. (Klarte å stjele litt strøm fra en Stellplatz like ved badelandet.) Kjørte videre til en rolig og koselig camping et stykke sør for Kassel og hadde natt nr to der.
På lørdagen kjørte vi på videre og kom oss til Camping Schlossberg, Itter. Her har jeg vært 8-10 ganger tidligere og kost meg på den flotte lekeplassen. Jeg ville derfor at mine barn også skulle få teste den. Mye var fortsatt likt som da jeg var her sist i 2007. Vi hadde dårlig vær hele turen nedover og fant ut at det var først når man kom seg over alpene at sols ville titte fram, så jeg ringte til Piani og fikk ombooket slik at vi kunne komme dit allerede på søndagen.
Vi startet søndagen med et besøk på Hanhenkamstreif, utforbakken i Kitzbuhel. Flott tur med gondol som alle fem likte. Eller, hvertfall de fire av oss som kan snakke😊
Veien videre forbi Innsbruck og over Brenner gikk fint. Var usikker på hvordan den gamle Superben skulle klare ferden over Alpene, men det gikk uten et feilslag. Oljetempen var noe høy, rundt 128c da vi kom til bomstasjonen på Østerisk side, men den roet seg greit ned igjen. Varmen begynte å komme da vi steg ned igjen på italiensk side av Alpene.
Vel fremme ved Gardasjøen fant vi en ok plass på campingen og badet og koste oss i 14dager. Plassen var okkupert av nederlendere og tyskere så sent på sommeren. Så et par danske vogner og tre nordmenn, alle med Adria!
Hjemturen startet en søndag og vi var i Hirtshals på fredagen, trygt og godt hjemme etter en fantastisk tur.Italia 2023 9cffe210

Italia 2023 9cffe210
Italia 2023 C7b9f610
Italia 2023 6fadc410
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitimeFre 15 Mar 2024 - 17:36

Italia er supert! Vi har kjørt dit i mange år, men med mange interessante stopp på veien, mye kjekt å å se og å besøke nedover Europa. Særlig Bayern er fint, anbefales. Og så kan det være greit å handle klær på svære outlet som Wertheim village eller Ingolstadt village på taxfree, fantastisk mye billigere enn hjemme! Hver person kan ta med varer for 6000 inn i Norge uten toll og moms!
Men tilbake til tema, det er fantastisk flott tur over Brenner på sør, nydelig natur og temperaturen som stiger ettersom man kjører nedover Trentino. Og Garda er fint, med god temp og herlig luft. Vi liker oss best nede ved Adriaterhavet, der det er behagelig temperatur både i luft og vann, og nydelige sandstrender!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Italia 2023 Empty
PosteTema: Re: Italia 2023   Italia 2023 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Italia 2023
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Italia 2024
» Italia 2019
» Italia 2020
» Italia 2021
» Italia 2022

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Italia-
Gå Til: