CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batterilading under kjøring

Go down 
+11
Runerask
Camelot
hphorn
hpk
Jan
Espen V
Sten Rune
Cecotto
Jan Ole
Lars Egil
Tasle
15 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:03

På min bil har jeg en 7-polt kontakt, og bruker overgangsplugg til 13-pins plugg til vogna. Dermed får jeg ikke ladet batteriet under kjøring.

Bør jeg lage en provisorisk ladeledning - noen forslag? Hvor mange ampere snakker vi om når det gjelder en vanlig batteribooster?

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:06

Jeg har samme opplegget som deg. Jeg har ikke brydd meg med å lage til noe provisorisk. Batteriet blir jo ladet når vi plugger oss i stolpen der vi camper.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:06

Tasle skrev:
På min bil har jeg en 7-polt kontakt, og bruker overgangsplugg til 13-pins plugg til vogna. Dermed får jeg ikke ladet batteriet under kjøring.

Bør jeg lage en provisorisk ladeledning - noen forslag? Hvor mange ampere snakker vi om når det gjelder en vanlig batteribooster?

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg fått skiftet kontakten på bilen til en 13-pols.

Jeg har 13-pols kontakt originalt på bilen, noe som gjør at vognbatteriet lades under kjøring, jeg kjører kjøleskapet på 12-volt, ryggelys og tåkebaklys på vogna funker.

I tillegg - her i det høye nord hender det relativt ofte at vi camper uten strøm. Da er det godt å starte campingen med fullt batteri.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:11

Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:12

Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

Vet ikke, men i min verden er det en verkstedjobb.. ..ikke noe jeg gjør selv.. affraid
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:13

Det skal jeg fortelle deg om noen dager. Fikk kontakta i dag. Koster nærmer 500.- men da er det kvalitet.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:18

Sten skrev:
Tasle skrev:
På min bil har jeg en 7-polt kontakt, og bruker overgangsplugg til 13-pins plugg til vogna. Dermed får jeg ikke ladet batteriet under kjøring.

Bør jeg lage en provisorisk ladeledning - noen forslag? Hvor mange ampere snakker vi om når det gjelder en vanlig batteribooster?

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg fått skiftet kontakten på bilen til en 13-pols.

Jeg har 13-pols kontakt originalt på bilen, noe som gjør at vognbatteriet lades under kjøring, jeg kjører kjøleskapet på 12-volt, ryggelys og tåkebaklys på vogna funker.

I tillegg - her i det høye nord hender det relativt ofte at vi camper uten strøm. Da er det godt å starte campingen med fullt batteri.

En annen ubetinget fordel med 13-pols kontakt er at den er mer solid enn den tradisjonelle.
Det at du i tillegg "vrir den i lås" gjør at det er ordentlig kontakt hele tiden.
Den vil heller ikke bli like "slarkete" som en gammeldags 7-pols kontakt blir etter en del bruk.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:19

Sten skrev:

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg fått skiftet kontakten på bilen til en 13-pols.

Jeg har 13-pols kontakt originalt på bilen, noe som gjør at vognbatteriet lades under kjøring, jeg kjører kjøleskapet på 12-volt, ryggelys og tåkebaklys på vogna funker.

I tillegg - her i det høye nord hender det relativt ofte at vi camper uten strøm. Da er det godt å starte campingen med fullt batteri.

Ja, det er også min mening, å få den kontakten bytta ut på sikt. Og som du nevner, det er bra å ha eksempelvis kjøleskapet på 12 V under kjøring og fullt oppladet batteri ved stans/overnatting.

Men forløping vurderer jeg en "tjuvkobling" som nødløsning, om bare sikringene i bilen holder til lading.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:22

Jeg skal i alle fall ikke koble opp lading. Direkte kontakt mellom batteriene fører til havari på det beste/nyeste batteriet.
Skal jeg ha lading blir det via en booster, men behovet er relativt lite for meg så jeg tror jeg står over.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:24

Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

De fleste (?) ledningene ligger jo der fra før. I tillegg kommer vel et fåtalls ledninger - bl.a. den til batterilading. Noen timers arbeid hvis du er en handyman, tipper jeg.

Hvis du har en katalog fra BilXtra, så ser du koplingsskjemaet der både på 7 og 13-polt kontakter. (Eller sjekk på bilXtra.no om du ikke har katalogen)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:25

Hva skjer med ei sånn løsning om en stopper og går og handler...kommer en tilbake til en bil uten strøm??
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:25

J.O. skrev:
Jeg skal i alle fall ikke koble opp lading. Direkte kontakt mellom batteriene fører til havari på det beste/nyeste batteriet.
Skal jeg ha lading blir det via en booster, men behovet er relativt lite for meg så jeg tror jeg står over.

Jeg har booster med galvanisk skille, så den biten stoler jeg på.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:26

Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

Jeg bytta selv, la opp ny 2,5 kvadrats ledning for direkte pluss fra bilbatteri til forbruk på vogna. Det som ble jobben var å strekke ledningen fra motorrom til hengerfeste. Hele jobben tok drøye timen...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:26

Jeg kan ikke veldig mye om hvordan de forskjellige kontaktene er koblet, men jeg tror du på bilens 7-polede kontakt har en pinne som er "ledig".

Hvis du får koblet den sånn at den gir ladestrøm, og at den "treffer" rett pinne i den 13-polede i adapteret som du nå må benytte, trenger du ikke noe "tjuvkobling".

Snakk med en bilmekaniker/elektriker, så tror jeg du får gode råd om hva som er enklest.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:27

May-Britt skrev:
Hva skjer med ei sånn løsning om en stopper og går og handler...kommer en tilbake til en bil uten strøm??

Det må koples slik at det kun er spenning på den ladekabelen når tenninga er på. Ellers kan man risikere flatt batteri i bilen. Laughing

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:27

Tasle skrev:
Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

De fleste (?) ledningene ligger jo der fra før. I tillegg kommer vel et fåtalls ledninger - bl.a. den til batterilading. Noen timers arbeid hvis du er en handyman, tipper jeg.

Hvis du har en katalog fra BilXtra, så ser du koplingsskjemaet der både på 7 og 13-polt kontakter. (Eller sjekk på bilXtra.no om du ikke har katalogen)

IKKE kjøp kontakten der. Det gjorde de to ganger på verkstedet mitt til den forrige bilen, først når de skaffet en fra Hella fikk jeg en kontakt som holdt.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:28

May-Britt skrev:
Hva skjer med ei sånn løsning om en stopper og går og handler...kommer en tilbake til en bil uten strøm??

På min bil hvor dette er originalt, så lades bare vognbatteriet når bilmotoren er i gang. M.a.o tappes ikke bilens batteri.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:31

Rune skrev:
Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

Jeg bytta selv, la opp ny 2,5 kvadrats ledning for direkte pluss fra bilbatteri til forbruk på vogna. Det som ble jobben var å strekke ledningen fra motorrom til hengerfeste. Hele jobben tok drøye timen...

Kan godt tenke meg at strekkinga av den ledninga lager litt plunder. Jeg ville ha brukt et relé i mellom, og tatt styrestrømmen til reléet fra noe som kun er påslått når tenninga er på. Det var det der med det flate batteriet... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:33

J.O.

Kan være enig i at BilXtra ikke selger beste kvalitet, men poenget mitt var at selve koplingsskjemaet for kontaktene er i katalogen deres.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:36

.


Sist endret av Sten den Lør 26 Apr 2008 - 23:43, endret 2 ganger
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeLør 26 Apr 2008 - 23:38

Tasle skrev:
J.O.

Kan være enig i at BilXtra ikke selger beste kvalitet, men poenget mitt var at selve koplingsskjemaet for kontaktene er i katalogen deres.

Tror nok skjemaene deres er aldeles fortreffelige, men de finner du mange plasser. Tror jeg har sett dem på NCC sine sider også. De har sikkert mange fine ting der ellers også, men kontaktene har jeg førstehånds kjennskap til og det var den gangen noe dritt.
Forøvrig mener jeg at MulticonWest er et bedre system, men ikke så utbredt.
Med det systemet ville man måttet bytte konakt på vogna og.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 0:03

Tasle skrev:
Rune skrev:
Lars Egil skrev:
Hvor stor jobb er det å skifte fra 7-pol til 13-pol på bilen?

Jeg bytta selv, la opp ny 2,5 kvadrats ledning for direkte pluss fra bilbatteri til forbruk på vogna. Det som ble jobben var å strekke ledningen fra motorrom til hengerfeste. Hele jobben tok drøye timen...

Kan godt tenke meg at strekkinga av den ledninga lager litt plunder. Jeg ville ha brukt et relé i mellom, og tatt styrestrømmen til reléet fra noe som kun er påslått når tenninga er på. Det var det der med det flate batteriet... Very Happy

Jeg har forøvrig bryter på den plussledningen... bruker kun strøm til å spyle i do.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:06

Hvis du har en bil med 7 pols kontakt, er det alltid en kontakt som er ledig. Dvs. at du bruker 6 av pinnene til belysning/gods til vogna. Det er derfor mulig å legge opp en krets ifra bilens batteri (med et rele, styrestrøm klemme 15) til batteriet i vogna slik at bilen dynamo også lader batteriet i vogna.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:23

Hvor mye strøm trekker kjøleskapet når det står sånn og går på 12V?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:27

Må vel føye til at jeg kun spør av nysjerrighet.

Mekanikeren her i huset er klar på at ei sånn løsning ville IKKE han gått for..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:40

Sammenkobling av to ulike baterikretser er en dårlig løsning, her er det to ulike batterier, med ulik oppbygning, ulik alder og ulik størrelse som kobles sammen.... alt blir galt.... det beste batteriet vil etter hvert ta kvelden....

Bilens generator, er dimmensjonert for bilens batteri og forbruk, og litt til.... her legges det på mye mer.... to batterier.... og det i vogna er gjerne større enn det som er i bilen...

så mye batterianlegg har jeg vært borti, at lading fra bilen, skal jeg ikke ha...... for jeg vet åsssen det ender.....

Jeg har og 13 pins kontakt, men konstant-strøm ledningen ligger kveilet opp, og ikke tilkoblet i bilen........
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:45

May-Britt skrev:
Hvor mye strøm trekker kjøleskapet når det står sånn og går på 12V?

Det ligger nok på ca 120W 10A Med andre ord en forbruker på høyde med hovedlysene på bilen.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:48

J.O

jepp det er vel ca 120W det trekker, men det er konstant.... det er ikke koblet via termostat om jeg husker rett....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:49

... Sjekk prisen på ny dynamo på bilen deres, og se om det er verdt å kansje drepe den pga får stor belastning ved sammenkobling!! Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Batterilading under kjøring Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 9:59

Vegard skrev:
J.O

jepp det er vel ca 120W det trekker, men det er konstant.... det er ikke koblet via termostat om jeg husker rett....

Sånn var det før i alle fall.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 10:06

J.O. skrev:
Vegard skrev:
J.O

jepp det er vel ca 120W det trekker, men det er konstant.... det er ikke koblet via termostat om jeg husker rett....

Sånn var det før i alle fall.

Det er nok sånn enda, det er ikke så veldig lenge siden jeg så et skjema på et Dometic skap, og der var det ikke termostat på 12V delen....
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 15:48

May-Britt skrev:
Må vel føye til at jeg kun spør av nysjerrighet.

Mekanikeren her i huset er klar på at ei sånn løsning ville IKKE han gått for..........

Hvilken løsning ville han gått for da? Her er det snakk om hvordan det kan gjøres hvis man absolutt skal ha lading ifra bil til campingvogn... Om det er heldig for batterier og dynamo, er det her ikke snakk om...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 15:58

Cecotto

dersom man gir blaffen, driter i at dette ikke er heldig, ja da legger man det sammen..... en kobler da lading fra bilen..... så tar man i neste runde de problemene det medfører....

pass bare på å stanse returstrømmen fra vognas batteri når du slår av bilen, så bilen da ikke blir stående med strøm på lys, etc...

Blir jo som å starte med narko dette..... noen vet det er skadelig og lar være, andre kobler pumpa i årene, og gir pokker.....
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 16:32

Vegard
Du får jo ikke problemer med returstrøm hvis du bruker et rele som aktiveres via klemme 61 eller 15...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitimeSøn 27 Apr 2008 - 16:45

For mitt vedkommende så har jeg en booster i vogna. Den sperrer for returstrøm, og lader med maks. 12 A. Skal sjekke den boosteren om det lar seg gjøre å redusere ladestrømmen, f.eks. om den har et potmeter eller noe i den dur.

Det vil aldri bli aktuelt for meg å kople lading direkte fra ett batteri til et annet uten elektronikk i mellom, som både en forsikring og sikring.

Jeg har nå sjekket overgangspluggen, 7-13 pins. Den kan man åpne med skrujern. Skal også sjekke om det lar seg gjøre å lage en liten ladekopling inni der.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batterilading under kjøring Empty
PosteTema: Re: Batterilading under kjøring   Batterilading under kjøring Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batterilading under kjøring
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Adria 2010
» Kjøleskapdrift under kjøring
» Kjøring på vinteren!?
» kjøring med campingvogn
» Kjøleskap slukner under kjøring

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: