CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Caravelle 2,5 tdi Syncro

Go down 
+14
ArneO
livar
Remi
Espen V
dieselfan
OyvindSP
Sten Rune
Johnny
Harald
Jan
Cecotto
joka
Thomas
Jan Ole
18 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AvInnlegg
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeTor 15 Mai 2008 - 20:48

Denne bilen har 102 hk og 250nm. Ikke en rakett, men god og stødig trekkbil med masse plass, spesiellt i lang utgave,
Ubekreftede rykter sier at -03 mod har større motor, men er oppgitt med standard 102 hk. Dette skal visstnok være en nedjustert 150hk som yter 120+.
Det er nå mulig å få oppjustert vogntogvekten fra 4500kg til 5000kg.
Dette dekker de fleste om ikke alle trekkbilbehovene når det gjelder campingvogner.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeFre 16 Mai 2008 - 22:52

Sikle sikle.... Har lyst på å bytte til Caravelle jeg Smile Men, siden det bare er 5-6 mnd siden vi kjøpte Mondeo'n er ike kona helt enig i å bytte igjen gitt. Hvis det er identisk motor som den som har 150 hk skal det vel være en smal sak å øke kreftene litt?? Eller..??? Uten den berømte chippingen altså.
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 0:06

caravelle hadde modellskifte i juli 2003...
t4 har 102 og 150hk tdi
t5 har 105hk (1,9 tdi) 130 og 174 hk 2,5tdi
hvis noen t4 -03 har 120+ så må det vel være at det er t5 motorer i dem.... ?

det finns også en 88 hk utgave i t4, men jeg tror ikke den er solgt i norge...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 0:32

Thomas skrev:
Sikle sikle.... Har lyst på å bytte til Caravelle jeg Smile Men, siden det bare er 5-6 mnd siden vi kjøpte Mondeo'n er ike kona helt enig i å bytte igjen gitt. Hvis det er identisk motor som den som har 150 hk skal det vel være en smal sak å øke kreftene litt?? Eller..??? Uten den berømte chippingen altså.

Nja, det er jo nettopp chipping vi snakker om. En moderne bil har en datafil som setter parameter for hva som er maks og min for mange ting, eksempelvis turbotrykkk.
Greia her er at rykter sier at det er nettopp en 151 hk som står i de siste t4 syncro, men den er ned"chippet" til ca 120 og solgt som vanlig 102 hk på papiret. Dette har jeg ikke fått anledning til å sjekke fysisk selv, så om noen får muligheten til det ville det være greit å få det avkreftet eller bekreftet.
Forøvrig er det en smal sak å øke kreftene litt på en 102 hk også.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 0:33

joka skrev:
caravelle hadde modellskifte i juli 2003...
t4 har 102 og 150hk tdi
t5 har 105hk (1,9 tdi) 130 og 174 hk 2,5tdi
hvis noen t4 -03 har 120+ så må det vel være at det er t5 motorer i dem.... ?

det finns også en 88 hk utgave i t4, men jeg tror ikke den er solgt i norge...

Joda 88 finnes, er ikke sikker på om de er solgt nye i Norge, men det tror jeg. Du ser det på om I-en i tdi er blå.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 18:55

J.O. skrev:
joka skrev:
caravelle hadde modellskifte i juli 2003...
t4 har 102 og 150hk tdi
t5 har 105hk (1,9 tdi) 130 og 174 hk 2,5tdi
hvis noen t4 -03 har 120+ så må det vel være at det er t5 motorer i dem.... ?

det finns også en 88 hk utgave i t4, men jeg tror ikke den er solgt i norge...

Joda 88 finnes, er ikke sikker på om de er solgt nye i Norge, men det tror jeg. Du ser det på om I-en i tdi er blå.

Vi har et vennepar som har hatt en 88hk. Den var kjøpt ny i Norge på Orkanger og var 99 eller 00 modell.......så de finnes.......
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 20:12

En ting skal man være klar over på T4 Caravellen, girkassene er ikke så glad i effektøknig på motoren. Det er mange biler som har fått girkasse havari som følge av chipping, noe å tenke på?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 21:25

May-Britt skrev:
J.O. skrev:
joka skrev:
caravelle hadde modellskifte i juli 2003...
t4 har 102 og 150hk tdi
t5 har 105hk (1,9 tdi) 130 og 174 hk 2,5tdi
hvis noen t4 -03 har 120+ så må det vel være at det er t5 motorer i dem.... ?

det finns også en 88 hk utgave i t4, men jeg tror ikke den er solgt i norge...

Joda 88 finnes, er ikke sikker på om de er solgt nye i Norge, men det tror jeg. Du ser det på om I-en i tdi er blå.

Vi har et vennepar som har hatt en 88hk. Den var kjøpt ny i Norge på Orkanger og var 99 eller 00 modell.......så de finnes.......
broren min har og en 88 hk 2,5 tdi som arbeidsbil
kjøpt ny i norge
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeLør 17 Mai 2008 - 22:30

Cecotto skrev:
En ting skal man være klar over på T4 Caravellen, girkassene er ikke så glad i effektøknig på motoren. Det er mange biler som har fått girkasse havari som følge av chipping, noe å tenke på?

Antar dette hovedsaklig gjelder automat-kasser??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 0:09

Thomas

Jeg uttaler meg bare i forhold til det jeg har hørt på ryktebørsen, og det er at det økte dreiemomentet gjør at det i større grad lar seg gjøre å kjøre på femtegir med tung henger.
Dette medfører i følge ryktet at girkassen kan "ta kveld".

Femtegiret er på samme "kubben" som reversen, og den er ikke like sterk som de andre "fremovergirene".
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 0:24

Sten skrev:
Thomas

Jeg uttaler meg bare i forhold til det jeg har hørt på ryktebørsen, og det er at det økte dreiemomentet gjør at det i større grad lar seg gjøre å kjøre på femtegir med tung henger.
Dette medfører i følge ryktet at girkassen kan "ta kveld".

Femtegiret er på samme "kubben" som reversen, og den er ikke like sterk som de andre "fremovergirene".
det jeg har hørt er at det blir for lite smøring på 5.giret, og at det er årsaken til at kassene tar kveld
grunnener at det surrer så sakte rundt inni der på 5. at det ikke blir nok oljetrykk dit det trengs
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 7:22

Hei

uansett, bør det ikke være noen bombe at drivlinjen og kan slite ved chipping..... økt effekt og moment, skal jo overføres til bakken, og det meste utsettes da for økte krefter....

mange sier at det er bygget for det, og er overdimmensjonert.... mulig det, men her handler det om produsenters økonomi.... og drive å overdimmensjonere unødvenig, koster produsenten relativt mye.... og alle som øker effekten, gjør jo dette for å bruke kreftene..... hvis ikke, er det jo bare tull og chippe...

på min bil, sier forhandler ; ikke noe problem og chippe, men jeg har valgt å ikke gjøre dette... nettopp fordi alt utsettes for økte belastninger..
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 9:12

Vegard

Hvor stor er effekten og dreiemomentet Santa-Feen din da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 9:19

Cecotto skrev:
Vegard

Hvor stor er effekten og dreiemomentet Santa-Feen din da?

Cecotto

Jeg har jo den som heter CRDI VGT 2,0 , effekten på den er 125 hk, Momentet er jeg litt usikker på men tror det er 285 Nm.... men jeg vet CRDI 2,0, har 112 hk, og 255Nm....

Selve motorene på disse er jo like, men det er en annen turbo i VGT, samt at den har et helt annet 4x4 system....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 11:43

Vegard skrev:
Hei

uansett, bør det ikke være noen bombe at drivlinjen og kan slite ved chipping..... økt effekt og moment, skal jo overføres til bakken, og det meste utsettes da for økte krefter....

mange sier at det er bygget for det, og er overdimmensjonert.... mulig det, men her handler det om produsenters økonomi.... og drive å overdimmensjonere unødvenig, koster produsenten relativt mye.... og alle som øker effekten, gjør jo dette for å bruke kreftene..... hvis ikke, er det jo bare tull og chippe...

på min bil, sier forhandler ; ikke noe problem og chippe, men jeg har valgt å ikke gjøre dette... nettopp fordi alt utsettes for økte belastninger..
Hva er problemet for de som skifter bil hvert 3.år....er det ikke full garanti på drivlinjen til man skifter da??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 12:14

Harald skrev:
Vegard skrev:
Hei

uansett, bør det ikke være noen bombe at drivlinjen og kan slite ved chipping..... økt effekt og moment, skal jo overføres til bakken, og det meste utsettes da for økte krefter....

mange sier at det er bygget for det, og er overdimmensjonert.... mulig det, men her handler det om produsenters økonomi.... og drive å overdimmensjonere unødvenig, koster produsenten relativt mye.... og alle som øker effekten, gjør jo dette for å bruke kreftene..... hvis ikke, er det jo bare tull og chippe...

på min bil, sier forhandler ; ikke noe problem og chippe, men jeg har valgt å ikke gjøre dette... nettopp fordi alt utsettes for økte belastninger..
Hva er problemet for de som skifter bil hvert 3.år....er det ikke full garanti på drivlinjen til man skifter da??

Harald

jo, men ikke alle bilmerker opprettholder garantien ved chipping.... for selv om du chipper tilbake, kan en lese av hvor mye krefter en del komponenter er utsatt for... feks girgasser...

en kompis har eget firma, og kjøpte den nye caravellen med den største dieselmotoren... denne har vel ca et sted rundt 170 hk, og ble chippet til noe litt over 200 hk.... etter noen måneder, røyk turboen, og bilen ble chippet tilbake til det orginale, før reklamasjonen på turboen ble foretatt..... men beskjedev fra VAG var rimelig raskt: denne bilen har vært chippet..... og de ville ikke ta turboen på garanti, da bilens ytelser var blitt forandret.....

nå ordnet dette seg imidlertid, fordi han dreiv å skulle kjøpe noen firmailer til.....

men enkelte merker bryr seg så vidt jeg har forstått, ikke om dette, mens andre er nøye på at ytelsene ikke køddes med....

Hos feks Toyota, får du orginale chip, og da er jo saken grei.... der er det ikke noe å diskutere... hos min forhandler, sier de at det ikke gjør noe, men jeg er ikke så sikker, den dagen en evt står der med gåen girkasse, eller noe annet i drivlinja som koster flesk.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 12:19

Vegard skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Hei

uansett, bør det ikke være noen bombe at drivlinjen og kan slite ved chipping..... økt effekt og moment, skal jo overføres til bakken, og det meste utsettes da for økte krefter....

mange sier at det er bygget for det, og er overdimmensjonert.... mulig det, men her handler det om produsenters økonomi.... og drive å overdimmensjonere unødvenig, koster produsenten relativt mye.... og alle som øker effekten, gjør jo dette for å bruke kreftene..... hvis ikke, er det jo bare tull og chippe...

på min bil, sier forhandler ; ikke noe problem og chippe, men jeg har valgt å ikke gjøre dette... nettopp fordi alt utsettes for økte belastninger..
Hva er problemet for de som skifter bil hvert 3.år....er det ikke full garanti på drivlinjen til man skifter da??

Harald

jo, men ikke alle bilmerker opprettholder garantien ved chipping.... for selv om du chipper tilbake, kan en lese av hvor mye krefter en del komponenter er utsatt for... feks girgasser...

en kompis har eget firma, og kjøpte den nye caravellen med den største dieselmotoren... denne har vel ca et sted rundt 170 hk, og ble chippet til noe litt over 200 hk.... etter noen måneder, røyk turboen, og bilen ble chippet tilbake til det orginale, før reklamasjonen på turboen ble foretatt..... men beskjedev fra VAG var rimelig raskt: denne bilen har vært chippet..... og de ville ikke ta turboen på garanti, da bilens ytelser var blitt forandret.....

nå ordnet dette seg imidlertid, fordi han dreiv å skulle kjøpe noen firmailer til.....

men enkelte merker bryr seg så vidt jeg har forstått, ikke om dette, mens andre er nøye på at ytelsene ikke køddes med....

Hos feks Toyota, får du orginale chip, og da er jo saken grei.... der er det ikke noe å diskutere... hos min forhandler, sier de at det ikke gjør noe, men jeg er ikke så sikker, den dagen en evt står der med gåen girkasse, eller noe annet i drivlinja som koster flesk.....
takler ikke bilen å ta ut 20% ekstra ville eg skiftet bil....da er det ikke sprekt nei
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 12:26

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
Vegard skrev:
Hei

uansett, bør det ikke være noen bombe at drivlinjen og kan slite ved chipping..... økt effekt og moment, skal jo overføres til bakken, og det meste utsettes da for økte krefter....

mange sier at det er bygget for det, og er overdimmensjonert.... mulig det, men her handler det om produsenters økonomi.... og drive å overdimmensjonere unødvenig, koster produsenten relativt mye.... og alle som øker effekten, gjør jo dette for å bruke kreftene..... hvis ikke, er det jo bare tull og chippe...

på min bil, sier forhandler ; ikke noe problem og chippe, men jeg har valgt å ikke gjøre dette... nettopp fordi alt utsettes for økte belastninger..
Hva er problemet for de som skifter bil hvert 3.år....er det ikke full garanti på drivlinjen til man skifter da??

Harald

jo, men ikke alle bilmerker opprettholder garantien ved chipping.... for selv om du chipper tilbake, kan en lese av hvor mye krefter en del komponenter er utsatt for... feks girgasser...

en kompis har eget firma, og kjøpte den nye caravellen med den største dieselmotoren... denne har vel ca et sted rundt 170 hk, og ble chippet til noe litt over 200 hk.... etter noen måneder, røyk turboen, og bilen ble chippet tilbake til det orginale, før reklamasjonen på turboen ble foretatt..... men beskjedev fra VAG var rimelig raskt: denne bilen har vært chippet..... og de ville ikke ta turboen på garanti, da bilens ytelser var blitt forandret.....

nå ordnet dette seg imidlertid, fordi han dreiv å skulle kjøpe noen firmailer til.....

men enkelte merker bryr seg så vidt jeg har forstått, ikke om dette, mens andre er nøye på at ytelsene ikke køddes med....

Hos feks Toyota, får du orginale chip, og da er jo saken grei.... der er det ikke noe å diskutere... hos min forhandler, sier de at det ikke gjør noe, men jeg er ikke så sikker, den dagen en evt står der med gåen girkasse, eller noe annet i drivlinja som koster flesk.....
takler ikke bilen å ta ut 20% ekstra ville eg skiftet bil....da er det ikke sprekt nei

Harald

jo mere du utsetter utsyret for av krefter, jo kortere blir som regel levetiden..... garantiene tar jo i utgangspunkt i de kreftene bilen har orginalt...

men noen bryr seg, andre ikke...... XC 90 og chipping har det da vært litt blanda erfaringer med..... har det ikke vært noen automatkasser der, etter en tids bruk?????? men jeg vet ikke åssen Volvo håndterer dette da.....

Men hvor går grensa da, for hva som bør tilates av økning mener du????

har en chippet, er det jo vesentlige endringer.....
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 12:32

kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 12:42

Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Harald

Ok.... jeg vet bare en kompis i haugesund fikk trøbbel med kassa, i det han skulle levere bilen, og chippingen var antydet som en mulig medvirkende årsak..... det lyste noen servicelamper på kassa, som flere ganger kom tilbake på kort tid.... men det var en av de første XC-90'ne som kom til Norge da.... han bytta den jo inn i en Q-7...

men vet jo vet jo det er gjort endringer i drivlinja på den bilen, siden da.....
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 13:49

Jan skrev:
Sten skrev:
Thomas

Jeg uttaler meg bare i forhold til det jeg har hørt på ryktebørsen, og det er at det økte dreiemomentet gjør at det i større grad lar seg gjøre å kjøre på femtegir med tung henger.
Dette medfører i følge ryktet at girkassen kan "ta kveld".

Femtegiret er på samme "kubben" som reversen, og den er ikke like sterk som de andre "fremovergirene".
det jeg har hørt er at det blir for lite smøring på 5.giret, og at det er årsaken til at kassene tar kveld
grunnener at det surrer så sakte rundt inni der på 5. at det ikke blir nok oljetrykk dit det trengs

Ok.. Jeg kjøper alle grunner. Har aldri hørt noen årsak, bare at de ikke tåler det og det..
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 13:55

Vegard skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Harald

Ok.... jeg vet bare en kompis i haugesund fikk trøbbel med kassa, i det han skulle levere bilen, og chippingen var antydet som en mulig medvirkende årsak..... det lyste noen servicelamper på kassa, som flere ganger kom tilbake på kort tid.... men det var en av de første XC-90'ne som kom til Norge da.... han bytta den jo inn i en Q-7...

men vet jo vet jo det er gjort endringer i drivlinja på den bilen, siden da.....
Trodde ikke du Vegard trodde på antydninger......skal som regel mer enn det til for¨å overbevise deg om noe study study
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 15:58

Harald skrev:
Vegard skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Harald

Ok.... jeg vet bare en kompis i haugesund fikk trøbbel med kassa, i det han skulle levere bilen, og chippingen var antydet som en mulig medvirkende årsak..... det lyste noen servicelamper på kassa, som flere ganger kom tilbake på kort tid.... men det var en av de første XC-90'ne som kom til Norge da.... han bytta den jo inn i en Q-7...

men vet jo vet jo det er gjort endringer i drivlinja på den bilen, siden da.....
Trodde ikke du Vegard trodde på antydninger......skal som regel mer enn det til for¨å overbevise deg om noe study study

Harald

han hadde ikke bilen til dette var i orden, så jeg vet ikke hva det endte med....
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 19:16

Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Hvor har du tallet 700 Nm ifra? Jeg tviler sterkt på at girkassene til Volvo er laget med så mye overkill, dårlig økonomi i det vil jeg tro... Det koster betydelig mye mer å produsere en kasse som skal tåle 700 Nm enn f.eks 400 Nm.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 19:19

Cecotto skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Hvor har du tallet 700 Nm ifra? Jeg tviler sterkt på at girkassene til Volvo er laget med så mye overkill, dårlig økonomi i det vil jeg tro... Det koster betydelig mye mer å produsere en kasse som skal tåle 700 Nm enn f.eks 400 Nm.

mine tanker var vel de samme, for jeg føler det vil være å skyte spurv med kanon..... men holder heller stille, siden jeg ikke vet noe om dette...
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 19:23

Cecotto skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Hvor har du tallet 700 Nm ifra? Jeg tviler sterkt på at girkassene til Volvo er laget med så mye overkill, dårlig økonomi i det vil jeg tro... Det koster betydelig mye mer å produsere en kasse som skal tåle 700 Nm enn f.eks 400 Nm.
Det har eg fra en kamerat av meg.......du fnyser sikkert nå Surprised)
Men han driver sitt eget verksted og er godkjent av Volvo....også på reklamasjoner osv.
I tilegg er han instruktør for Volvo Norge når det gjelder kursing/etterutdanning av mekanikere.

Vil jo være enda dyrere å utvikle en kasse for hvert motoralternativ skulle eg tro...Så eg føler eg har ett godt grunnlag for å uttale meg her.
Til Toppen Go down
Cecotto
CARAVANER
CARAVANER
Cecotto


Male
Antall Innlegg : 126
Registration date : 06.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:04

[quote="Harald"]
Cecotto skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Det har eg fra en kamerat av meg.......du fnyser sikkert nå Surprised)
Men han driver sitt eget verksted og er godkjent av Volvo....også på reklamasjoner osv.
I tilegg er han instruktør for Volvo Norge når det gjelder kursing/etterutdanning av mekanikere.

Vil jo være enda dyrere å utvikle en kasse for hvert motoralternativ skulle eg tro...Så eg føler eg har ett godt grunnlag for å uttale meg her.
Sluker ikke den påstanden rått fordi at du har en kompis som driver med Volvo. Tallet du påstår, er usannsynlig høyt. Andre produsenter er ikke i nærheten av de marginene du legger fram her, dessuten er jo det helt klart billigere å produsere en billigere kasse til hovedsegmentet til Volvo enn en kraftig (og mye dyrere) kasse til alle modellene. Vil tro Volvo har en egen kasse til de kraftigste dieselmotorene sine...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:19

Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:26

[quote="Cecotto"]
Harald skrev:
Cecotto skrev:
Harald skrev:
kassene til volvo er beregnet for ca 700nm.....plenty å gå på men andre ord....er jo samme kasse i T5 med langt over 300 hk.....no problemas
Grensen går der ikke motoren greier å holde normal temp lenger...da må man roe seg,men det er langt til den grensa...

Det har eg fra en kamerat av meg.......du fnyser sikkert nå Surprised)
Men han driver sitt eget verksted og er godkjent av Volvo....også på reklamasjoner osv.
I tilegg er han instruktør for Volvo Norge når det gjelder kursing/etterutdanning av mekanikere.

Vil jo være enda dyrere å utvikle en kasse for hvert motoralternativ skulle eg tro...Så eg føler eg har ett godt grunnlag for å uttale meg her.
Sluker ikke den påstanden rått fordi at du har en kompis som driver med Volvo. Tallet du påstår, er usannsynlig høyt. Andre produsenter er ikke i nærheten av de marginene du legger fram her, dessuten er jo det helt klart billigere å produsere en billigere kasse til hovedsegmentet til Volvo enn en kraftig (og mye dyrere) kasse til alle modellene. Vil tro Volvo har en egen kasse til de kraftigste dieselmotorene sine...
Nei,det trenger du heller ikke gjøre.......kanskje litt dårlig sammenligning men om du har en løftestropp (grønn) er denne godkjent for to tonn.....men har en sikkerhetsmargin på 6....dvs at den ryker på 12 tonn...en girkasse har også en uoffisiell margin selv om man sier at den er beregnet for 400 nm ryker den kanskje ikke før 700 nm....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:38

J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.
den kjøper jeg, føler meg ganske sikker på at du er på trygg grunn med den uttalelsen der ja
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:41

Jan skrev:
J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.
den kjøper jeg, føler meg ganske sikker på at du er på trygg grunn med den uttalelsen der ja

Kan jo være ei gammal ombygd gearkasse fra en Anglia. Caravelle 2,5 tdi Syncro 265129
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 20:43

Johnny skrev:
Jan skrev:
J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.
den kjøper jeg, føler meg ganske sikker på at du er på trygg grunn med den uttalelsen der ja

Kan jo være ei gammal ombygd gearkasse fra en Anglia. Caravelle 2,5 tdi Syncro 265129
scratch hmm ja mulig det lol!
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 21:18

J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.

Tja.... V70 var jo tidligere levert med 2,5tdi fra VW..... så de har nå/har hatt ett samarbeid.... he he

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Caravelle 2,5 tdi Syncro Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:02

Sten Rune skrev:
J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.

Tja.... V70 var jo tidligere levert med 2,5tdi fra VW..... så de har nå/har hatt ett samarbeid.... he he

Sten Rune

VW leverte jo noen D6 motorer til 240 og..... og de satt vel i 740 tubodiesel og...... noen dritt-makiner fra LT.....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitimeSøn 18 Mai 2008 - 22:03

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
J.O. skrev:
Caravelle Syncro tdi har i alle fall IKKE volvo girkassse. Det er jeg helt sikker på.

Tja.... V70 var jo tidligere levert med 2,5tdi fra VW..... så de har nå/har hatt ett samarbeid.... he he

Sten Rune

VW leverte jo noen D6 motorer til 240 og..... og de satt vel i 740 tubodiesel og...... noen dritt-makiner fra LT.....


Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil Twisted Evil

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Caravelle 2,5 tdi Syncro Caravan
Til Toppen Go down
Sponsored content





Caravelle 2,5 tdi Syncro Empty
PosteTema: Re: Caravelle 2,5 tdi Syncro   Caravelle 2,5 tdi Syncro Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Caravelle 2,5 tdi Syncro
Til Toppen 
Side 1 av 5Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» VW caravelle 2,4D
» Caravelle VR6
» VW Multivan 2,5 TDi
» Caravelle 1,9 tdi 105 hk 2005 mod
» vw caravelle t4 151hk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TREKKBILER-
Gå Til: