CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Feilmelding i displayet på Alde 3010

Go down 
+4
Jan Ole
Remi
Harald
Jørn O
8 posters
AvInnlegg
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 2 Nov 2008 - 20:59

I helga blinket plutselig feilmeldingen: "FAN" opp i displayet, og brenneren i fyren ville ikke starte. I innstruksjonsboka stod det at det var feil hastighet i forbrenningsviften som var årsaken. Det stemte nok for viften startet ikke i det hele tatt.
Jeg tenkte at det kanskje hadde kommet noe små blader, barnåler eller lignende ned i innsuget fra taket og inn i viften, så jeg banket litt i siden på fyren, og ved neste opptenningsforsøk startet viften, og fyre tente.
Noen andre som har vært borti dette eller?
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 2 Nov 2008 - 21:16

Jørn O skrev:
I helga blinket plutselig feilmeldingen: "FAN" opp i displayet, og brenneren i fyren ville ikke starte. I innstruksjonsboka stod det at det var feil hastighet i forbrenningsviften som var årsaken. Det stemte nok for viften startet ikke i det hele tatt.
Jeg tenkte at det kanskje hadde kommet noe små blader, barnåler eller lignende ned i innsuget fra taket og inn i viften, så jeg banket litt i siden på fyren, og ved neste opptenningsforsøk startet viften, og fyre tente.
Noen andre som har vært borti dette eller?
nei,men så har eg bare brukt gassen tre-fire ganger også.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 15:21

Det var da som FAN. !!! geek

Har aldri vært noen fan av de nye displayene der jeg.

Men fra elendig spøk til alvor.....,nei har aldri hatt den meldinga der på de tre vognene vi har hatt med 3010-panna.
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 16:03

ARVE skrev:
Det var da som FAN. !!! geek

Har aldri vært noen fan av de nye displayene der jeg.

Men fra elendig spøk til alvor.....,nei har aldri hatt den meldinga der på de tre vognene vi har hatt med 3010-panna.
På grunn av sånne som deg så får du "gammel"-styringa til 3010'en også Smile

Feilmelding i displayet på Alde 3010 3010214

I HEITE, nytt touch display??????

Feilmelding i displayet på Alde 3010 3010413_front
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 16:05

Det her blir rett ned til forhandler i morgen, kan da ikke ha gammeldags display? Det er jo bare sååååå 2008 Wink
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 16:07

Pøh. Ser ikke sånn ut i -08 Sad Mad

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 3 Nov 2008 - 16:26

Tar videre diskusjon på det nye panelet her
"Ordnung must Sein"

(Beklager tysken min, har lært fra Derrick, Rammstein og div. tyske "spillefilmer")
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 21 Des 2008 - 23:08

Jørn O skrev:
I helga blinket plutselig feilmeldingen: "FAN" opp i displayet, og brenneren i fyren ville ikke starte. I innstruksjonsboka stod det at det var feil hastighet i forbrenningsviften som var årsaken. Det stemte nok for viften startet ikke i det hele tatt.
Jeg tenkte at det kanskje hadde kommet noe små blader, barnåler eller lignende ned i innsuget fra taket og inn i viften, så jeg banket litt i siden på fyren, og ved neste opptenningsforsøk startet viften, og fyre tente.
Noen andre som har vært borti dette eller?
Noen som vet mer om dette problemet?

Fikk samme meldinga på panelet mitt i dag. Kom til vogna og startet fyren på gass. Da funket den normalt, men da jeg kom tilbake etter et par timer blinket det FAN i displayet og det var ikke mer liv å få i gassen. I instruksjonsboka står det at feilen resettes automatisk etter 5 minutter. Jeg hørte at fyren forsøkte å starte igjen flere ganger pga klikking i releer, men vifta forble død.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeTir 23 Des 2008 - 22:23

hpk skrev:
Jørn O skrev:
I helga blinket plutselig feilmeldingen: "FAN" opp i displayet, og brenneren i fyren ville ikke starte. I innstruksjonsboka stod det at det var feil hastighet i forbrenningsviften som var årsaken. Det stemte nok for viften startet ikke i det hele tatt.
Jeg tenkte at det kanskje hadde kommet noe små blader, barnåler eller lignende ned i innsuget fra taket og inn i viften, så jeg banket litt i siden på fyren, og ved neste opptenningsforsøk startet viften, og fyre tente.
Noen andre som har vært borti dette eller?
Noen som vet mer om dette problemet?

Fikk samme meldinga på panelet mitt i dag. Kom til vogna og startet fyren på gass. Da funket den normalt, men da jeg kom tilbake etter et par timer blinket det FAN i displayet og det var ikke mer liv å få i gassen. I instruksjonsboka står det at feilen resettes automatisk etter 5 minutter. Jeg hørte at fyren forsøkte å starte igjen flere ganger pga klikking i releer, men vifta forble død.
Prøvd å klappe til fyren litt i siden? Jeg har ikke hatt problemer etter at jeg gjorde det. Forhandler sa forresten at de hadde byttet noen sånne brennervifter som hadde tatt kvelden. Var visst kurant sak å bytte.
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeTir 23 Des 2008 - 23:43

Hvilken funktion har denne "brenner vifta"? Ser man kan lese av turtallet på den på 3010'en
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeTir 23 Des 2008 - 23:44

Å skaffe stabil mengde med luft til forbrenningen. Blir vel mer effektiv/økonomisk med litt påtrykk.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeOns 24 Des 2008 - 9:36

Jørn O skrev:
hpk skrev:
Jørn O skrev:
I helga blinket plutselig feilmeldingen: "FAN" opp i displayet, og brenneren i fyren ville ikke starte. I innstruksjonsboka stod det at det var feil hastighet i forbrenningsviften som var årsaken. Det stemte nok for viften startet ikke i det hele tatt.
Jeg tenkte at det kanskje hadde kommet noe små blader, barnåler eller lignende ned i innsuget fra taket og inn i viften, så jeg banket litt i siden på fyren, og ved neste opptenningsforsøk startet viften, og fyre tente.
Noen andre som har vært borti dette eller?
Noen som vet mer om dette problemet?

Fikk samme meldinga på panelet mitt i dag. Kom til vogna og startet fyren på gass. Da funket den normalt, men da jeg kom tilbake etter et par timer blinket det FAN i displayet og det var ikke mer liv å få i gassen. I instruksjonsboka står det at feilen resettes automatisk etter 5 minutter. Jeg hørte at fyren forsøkte å starte igjen flere ganger pga klikking i releer, men vifta forble død.
Prøvd å klappe til fyren litt i siden? Jeg har ikke hatt problemer etter at jeg gjorde det. Forhandler sa forresten at de hadde byttet noen sånne brennervifter som hadde tatt kvelden. Var visst kurant sak å bytte.
Har forsøkt å banke den ganske kraftig, men det er ingen tegn til liv. Tipper at enten er vifta gåen eller så er det dårlig kontakt inni fyren en plass. La merke til at den brant ganske ujevnt før dette skjedde så det er mulig at vifta ikke gikk helt slik den skulle.

Har snakket med forhandleren så det ordner seg det, men problemet er at hvis det blir kaldt nå i romjula så hadde det vært godt å kunne spe på med litt gass.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 28 Des 2008 - 0:12

Fikk i gang igjen vifta i dag og dermed er alt fryd og gammen.

Da kvikksølvet krøp ned mot minus 10 bestemte jeg meg for å gjøre et dykk inn i fyren for å forsøke å komme til bunns i problemet. Vifta var veldig enkel å komme til. Demonterte den for å kontrollere om den mekanisk var i orden. Forsøkte å starte fyren med vifta ute (selvsagt med gassen stengt) og da gikk vifta som et uvær. Siden har den fungert.

Vet ikke helt hva som var feilen, men sannsynligvis dårlig kontakt på tilkoblinga på selve vifta inni Alde'n. Det eneste jeg forsåvidt gjorde var å løsne og sette på igjen den koblinga.

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Img5226pm8

Jørn O, kanskje samme problem som var med din. Bare at jeg ikke greide å dunke liv igjen i min??

All ære til forhandleren, Hagen Bil på Gjøvik, som ringte for å hjelpe meg på selveste julekvelden, men vi kom ikke videre da. De hadde ikke skiftet vifter i noen 3010.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 28 Des 2008 - 10:00

hpk skrev:
Fikk i gang igjen vifta i dag og dermed er alt fryd og gammen.

Da kvikksølvet krøp ned mot minus 10 bestemte jeg meg for å gjøre et dykk inn i fyren for å forsøke å komme til bunns i problemet. Vifta var veldig enkel å komme til. Demonterte den for å kontrollere om den mekanisk var i orden. Forsøkte å starte fyren med vifta ute (selvsagt med gassen stengt) og da gikk vifta som et uvær. Siden har den fungert.

Vet ikke helt hva som var feilen, men sannsynligvis dårlig kontakt på tilkoblinga på selve vifta inni Alde'n. Det eneste jeg forsåvidt gjorde var å løsne og sette på igjen den koblinga.

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Img5226pm8

Jørn O, kanskje samme problem som var med din. Bare at jeg ikke greide å dunke liv igjen i min??

All ære til forhandleren, Hagen Bil på Gjøvik, som ringte for å hjelpe meg på selveste julekvelden, men vi kom ikke videre da. De hadde ikke skiftet vifter i noen 3010.

Se der ja. Greit å vite at det var lettvindt å komme til der i tilfelle dette dukker opp igjen på min også. Du måtte plugge ut et par kabler for å få helt av det plastdekselet over der vel? Jeg tenker på det som er borte på bildet.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 28 Des 2008 - 10:41

Jørn O skrev:
hpk skrev:
Fikk i gang igjen vifta i dag og dermed er alt fryd og gammen.

Da kvikksølvet krøp ned mot minus 10 bestemte jeg meg for å gjøre et dykk inn i fyren for å forsøke å komme til bunns i problemet. Vifta var veldig enkel å komme til. Demonterte den for å kontrollere om den mekanisk var i orden. Forsøkte å starte fyren med vifta ute (selvsagt med gassen stengt) og da gikk vifta som et uvær. Siden har den fungert.

Vet ikke helt hva som var feilen, men sannsynligvis dårlig kontakt på tilkoblinga på selve vifta inni Alde'n. Det eneste jeg forsåvidt gjorde var å løsne og sette på igjen den koblinga.

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Img5226pm8

Jørn O, kanskje samme problem som var med din. Bare at jeg ikke greide å dunke liv igjen i min??

All ære til forhandleren, Hagen Bil på Gjøvik, som ringte for å hjelpe meg på selveste julekvelden, men vi kom ikke videre da. De hadde ikke skiftet vifter i noen 3010.

Se der ja. Greit å vite at det var lettvindt å komme til der i tilfelle dette dukker opp igjen på min også. Du måtte plugge ut et par kabler for å få helt av det plastdekselet over der vel? Jeg tenker på det som er borte på bildet.
Det var fire kabler som måtte plugges ut, og det grå dekselet satt i 3 små skruer og måtte dras litt til siden (nedover i bildet) før det kunne fjernes. Det er viktig å merke seg hvilke kabler som går hvor for det er mulig å bytte om kablene til 230V og 12V sirk.pumpa.
I de to grønne "klumpene" øverst til høyre sitter det små glassrørsikringer på 3,15A som sikkert også kan ryke i en gitt situasjon.

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Img5216bf0
Til Toppen Go down
Remi
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Remi


Male
Antall Innlegg : 1272
Age : 53
Localisation : Alta
Registration date : 16.08.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeSøn 28 Des 2008 - 14:51

hpk, slik skal det gjøres, noen bilder forklarer alt Smile
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeTir 24 Feb 2009 - 23:54

Nå er FAN-skapen i gang igjen. Ny vifte på gang. Tukler ikke mer med den gamle.

Fant forresten ut at velkomstfeilmeldinga GAS OUT og fislunken vogn ikke nødvendigvis betyr at det er tomt for gass.
Det kan like gjerne bety: Gå-ut-og-måk-fram-stigen-sett-den-opp-og-dra-deg-oppå-taket-og-måk-vekk-snøen-som-ligger tjukt-og-tetter-pipa-selv-om-du-har-kjøpt-pipeforlenger-for-å-unngå-nettopp-dette. Feilmelding i displayet på Alde 3010 830847
Til Toppen Go down
kbanto
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
kbanto


Male
Antall Innlegg : 207
Age : 42
Registration date : 24.05.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeOns 25 Feb 2009 - 11:58

hpk skrev:
Nå er FAN-skapen i gang igjen. Ny vifte på gang. Tukler ikke mer med den gamle.

Fant forresten ut at velkomstfeilmeldinga GAS OUT og fislunken vogn ikke nødvendigvis betyr at det er tomt for gass.
Det kan like gjerne bety: Gå-ut-og-måk-fram-stigen-sett-den-opp-og-dra-deg-oppå-taket-og-måk-vekk-snøen-som-ligger tjukt-og-tetter-pipa-selv-om-du-har-kjøpt-pipeforlenger-for-å-unngå-nettopp-dette. Feilmelding i displayet på Alde 3010 830847

lol! lol! oppdaga det æ å drunken
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 9:32

Hei alle sammen.
Nå er det lenge siden jeg har vært innom.

Håper dere kan hjelpe meg litt her.
På Alden min så blinker det til stadighet Gas Out. ( Det er ikke tomt for gass) og det er ikke snø på taket.
Jeg får den til å virke igjen ved å skru av og på for gass, men må gjerne gjøre det flere ganger etter hverandre. Jeg hører at den forsøker å tenne men ingen ting skjer og det begynner å blinke gas out igjen. Lurer på om det er at den ikke tenner eller at den ikke får gass? Regner med at det er en magnetventil som lukker og åpner etter behov. Hvis ikke denne funker så får den vel ikke gass. Og hvis den får gass, men det er tenneren som ikke virker, så er det vel samme problem.
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
Gjest
Gjest




Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 9:43

Kånå te Maen

Hvis du har prøvd å tenne gassen en gang kan det hende du må la den stå ett halvt minutt før du prøver igjen.....Hverfall er det slik på min alde........
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 10:04

Hei Kånå

Det har vært stille etter deg ei stund ja.

I en annen tråd https://caravan.norwegianforum.net/bjolseth-f7/alde-3000-sentralvarme-t602.htm#95797 sies det at Alde 3010 kan få denne type problemer f.eks. etter å ha byttet gassflaske. Rådet som beskrives er ikke så lett å få til om man har husholdningskobling på flaska (og det regner jeg med at du har). Kanskje det går an å tenne en annen gassforbruker f.eks. ei kokeplate og la den brenne ei stund for å få ut dette slagget.

Jeg har også opplevd at Alden har sluknet før det har vært helt tomt for gass. Kokeplater og kjøleskapet har fortsatt vært mulig å tenne.
Du bør være OBS om du er nesten tom eller om du bruker komposittflaske når det er kaldt.

Hvis du lytter på fyren når den skal tenne på gass vil du først høre ei vifte som starter (den er nok OK hvis ikke ville du fått FAN melding). Deretter hører du at det gnistrer. Om det går an å høre at magnetventilen åpner uten å åpne fyren er jeg usikker på.

Dette er sakset fra Alde's service manual. Det er en del å velge i mellom.

GAS OUT Caused by:
The heater has attempted to light the boiler repeatedly, without the electronics receiving the signal from the sensor that monitors the flame.

Probable reasons for the fault:
• No gas supply or insufficient gas supply in the vehicle.
• The electronics do not send a signal to the gas valve.
• The gas valve does not open.
• Impurities in the heater’s gas pipes or nozzle.
• No spark from the electronics.
• The spark electrode has been damaged or is incorrectly mounted.
• The sensor circuit in the electronics is not working.
• The sensor has been damaged or is incorrectly mounted.
• The exhaust/intake hoses have been damaged or are incorrectly mounted.
• Insufficient battery voltage or contact fault in cable.
• Break/short circuit in sensor no. 2 (red cable).
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 10:38

Ja her var det litt å ta tak i . Jeg har brukt stålflasker til vogna, og alt annet virker helt fint på gassen. Så det er nok noe feil på alden tenker jeg. Vi klarer se at den tenner, så det er nok heller det at den ikke får gass av en eller annen grunn. Forhandleren virket ikke helt oppdatert på problemet, så jeg tenkte jeg skulle komme med løsningen til han selv før de kommer opp for å ta service på vogna til våren.Smile
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 17:50

Så lenge du vet at den tenner kan du iallefall utelukke alt som har med tennelektroder og at magnetventilen ikke åpner.

Brenner den lenge når den først har tent?
Tenker på flammevakta. Om den ikke registrerer at flammen er tent innen 10 sekunder avbrytes tennprosessen og du får GAS OUT.
Om den brenner lenge kan det fortsatt være tull med flammevakta. Dersom den mister signalet i bare ett sekund så slukker flammen.

Her er link til servicemanual så kan du lese selv. Se på side 5 og 9. http://www.alde.co.uk/downloads/alde_3010_service.pdf
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 19:17

Det varierer en del. Den kan gjerne brenne i 4-5 timer eller mer. Så slukker den, og så kan jeg holde på å tenne den mange ganger etter hverandre, der de kun brenner i 15-20 minutter, eller bare forsøker å tenne og tenne.
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
Polar 680
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Polar 680


Male
Antall Innlegg : 161
Registration date : 04.11.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 21:15

Kånå te Maen skrev:
Det varierer en del. Den kan gjerne brenne i 4-5 timer eller mer. Så slukker den, og så kan jeg holde på å tenne den mange ganger etter hverandre, der de kun brenner i 15-20 minutter, eller bare forsøker å tenne og tenne.
Hei.
Kan være feil i kobblinga på gassflasken, kanskje den gir for lite trykk, kokebluss og kjøleskap tenner med lavere gasstrykk enn Alden
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 21:24

Kånå te Maen skrev:
Hei alle sammen.
Nå er det lenge siden jeg har vært innom.

Håper dere kan hjelpe meg litt her.
På Alden min så blinker det til stadighet Gas Out. ( Det er ikke tomt for gass) og det er ikke snø på taket.
Jeg får den til å virke igjen ved å skru av og på for gass, men må gjerne gjøre det flere ganger etter hverandre. Jeg hører at den forsøker å tenne men ingen ting skjer og det begynner å blinke gas out igjen. Lurer på om det er at den ikke tenner eller at den ikke får gass? Regner med at det er en magnetventil som lukker og åpner etter behov. Hvis ikke denne funker så får den vel ikke gass. Og hvis den får gass, men det er tenneren som ikke virker, så er det vel samme problem.

Kånå

heisann..... akkurat samme sak driver vi med her i ei Adria, og det ser ut for at det er flaskeventilen som skaper problemet..... det kommer rett og slett ikke nok igjenom.... Nå skal vi prøve å skifte den, for den kommer etter at vi har skrudd den på og av en del ganger, alternativt montere en industrikobling.....

dette er noe so har vært et problem på den vogna nå særlig i kulda, og det finnes regulatorer som gir mer enn den som sittet på, så en av de skal vi sette på til helga..... men enn så lenge, funker den bra, etter at vi har styra litt med den, og så langt, er ikke noe annet kunnet konstateres.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 21:27

Har sett tilfeller med isdannelse inni sånne. Om dette var fra kondens eller vannsprut vet jeg ikke, men tror nok at sånt kan påvirke kapasiteten.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 21:36

J.O. skrev:
Har sett tilfeller med isdannelse inni sånne. Om dette var fra kondens eller vannsprut vet jeg ikke, men tror nok at sånt kan påvirke kapasiteten.

Har ikke sett det, men det er jo is jeg og tenker, fordi det jo blir kulde når en tapper ei flaske, og gassen er kald...... men det er jo mye vitalt in den koblingen en ikke får sett da....
Til Toppen Go down
Kånå te Maen
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Kånå te Maen


Female
Antall Innlegg : 283
Age : 56
Localisation : Rogaland
Registration date : 06.04.2008

Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 22:30

Hei igjen.
Forhandleren vil først sende meg en ny regulator for å se om det kan hjelpe å skifte kun den. Trodde ikke det kunne være problemet. Fordi komfyr og koketopp virket helt fint. Men hvis det er slik at alden trenger et annet trykk, så er det kanskje verdt et forsøk. Har vært vanskelig å få på den koblingen uansett, veldig trøblete. Som regel har jeg måttet fått maen bak for å fikse det for meg. Ikke så veldig koselig å stå med en liten maglite i munnen og luka i hodet og prøve å få koblet til ny flaske SmileSmile
Til Toppen Go down
http://www.kosmodesign.net
Gjest
Gjest




Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitimeMan 2 Mar 2009 - 22:41

Kånå

det handler ikke om trykk, men mengde..... les av den du har, og hør om forhanddleren kan sende deg en som gir litt mer i mengde, men samme trykk.... Komfyr, kokebuss og kjøleskap funker helt topp her i den adria'n og......

det er ingen bombe at den koblingen er treg i kulda i vogner med kald kasse..... men samtidig får han varmet koblingen litt med hendene, samt rigglet på den

les av mengden den regulatoren du har, skal gi, i tillegg til trykket, og få den som gir mer..... mener det skal løse problemet
Til Toppen Go down
Sponsored content





Feilmelding i displayet på Alde 3010 Empty
PosteTema: Re: Feilmelding i displayet på Alde 3010   Feilmelding i displayet på Alde 3010 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Feilmelding i displayet på Alde 3010
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.
» Alde 3010
» Alde 3010
» gass alde 3010

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: