CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial

Go down 
2 posters
AvInnlegg
voide
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
voide


Antall Innlegg : 21
Registration date : 29.01.2009

Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 22:33

Hei
Har en Hobby 2008mod med Alde 3010.
Når jeg bruker alden funker alt hvis jeg har på noe av belysningen i vognen. Men, hvis jeg slår på mye lys kommer det opp Low batt på displayet, slår jeg av noe lys går feilmeldingen bort. Noen ganger kommer Serial også opp i displayet samtidig.
Har satt på en ekstra lader tilfelle det var den som ikke leverte nok, men samme er feil. har 13.8 V på batteriet.

Tips ønskes.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 23:02

Så lenge vogna di er koblet til 230V så bruker den ikke strøm fra batteriet. Strømmen kommer direkte fra omformeren, så at du har 13,8V på batteriet hjelper ikke.

Det kan være omformeren som leverer for lav spenning eller spenning med for dårlig kvalitet ved høy belastning. Det kan være dårlig kontakt et sted det går mye strøm slik at spenningsfallet blir stort, jeg tenker da spesielt på kablene mellom omformeren og styreboksen i vogna.

Dersom du drar ut 230V kontakta til vogna slår den seg over på batteridrift. Forsøk å skru på like mye lys og se om du får samme feilmeldinga. Om du ikke får den er det sannsynligvis omformeren. Jeg har byttet 2 omformere pga blafrende lys, men har aldri fått feilmelding på Alde'n.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitimeTir 12 Apr 2011 - 23:25

Og mål spenningen på Alden også. Så ser du hva som skjer. Utifra det som du skriver så synker tydeligvis spenningen så mye at Alde detekter at spenningen er for lav. I min Dethleffs var alt lyset til soverom, sofa, 12V kjøleskap og Alde 3000 på en og samme kurs. Nå har jeg 4 kurser, med opptil 2 X 4mm2 på de lengste kursene. En egen kurs til Alden er trekt opp, 2X 2,5 mm2 som egentlig er mere enn nødvendig.

Og mens jeg før hadde stort spenningsfall når jeg tappet vann, slo på lys i soverom eller sofa (hørte at vifta i Alden reduserte turtall også ved gass) er det til nærmet null i spenningsfall i dag. Og så har jeg lagt opp 2 X 10 mm2 ut fra batteri til fordeler (har ingen omformer).

Er ikke uvanlig med dårlig kontakt. Finner du ikke ut av det er det en mulighet til å legge opp en egen kabel fra batteriet og direkte til Alden og se hva som skjer. Er ganske sikker på at du ikke vil få en feilmelding utifra beskrivelsen din. Lykke til!
Til Toppen Go down
voide
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
voide


Antall Innlegg : 21
Registration date : 29.01.2009

Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitimeSøn 17 Apr 2011 - 12:12

Har prøvd bare på batteridrift, samme problemet da.
Men, så la jeg egen kabel fra batteriet direkte til Alde, så var alle problemer borte!!

Tusentakk for hjelpen.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitimeSøn 17 Apr 2011 - 12:25

Bra at du fant ut av det. Men om den kursen dekker andre ting så er det noe du bør finne ut av. At Alden har fusket er bare et tegn p at du har elektriske kontaktproblemer et eller annet sted.

Når du kobler om/legger opp en ny kurs så sørg for at du bruker et godt verktøy for stifthylser. Biltema selger dette, samt Torshov. Og kanskje Clas Ohlson også. 200 kr cirka.

NB: Dra hardt i kabel for å se om den sitter fast i hylsa, løsner den må du gjøre det om igjen!
Til Toppen Go down
Sponsored content





Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Empty
PosteTema: Re: Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial   Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Alde 3010 - Feilmelding Low Batt og Serial
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Feilmelding i displayet på Alde 3010
» Alde 3010, får opp serial i aldepanelet.
» Alde 3010
» Alde 3010
» Sirkulasjonspumpe 12 V i Alde 3010.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: