CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Dårlig kjøling i kjøleskap

Go down 
+11
Roxy
T_Rex
Jan Ole
campist
hpk
RuneB
kris10an
Thomas
thor_egil
Jan
Svein Tore
15 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 7:01

Hei..

I fjor kjøpte vi oss ei 86 modell Hobby delux 535 vogn. Var på ferie i fjor, merka da att det var elendig kjøling på kjøleskapet. Einaste råd for å få maten kald var å ha fryseboksen open.

Har noen tips om hva jeg kan gjøre her?
Hvordan skur jeg det eventulet ut for å få det fikset?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 8:41

vegardmat! Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 8:46

Storet skrev:
Hei..

I fjor kjøpte vi oss ei 86 modell Hobby delux 535 vogn. Var på ferie i fjor, merka da att det var elendig kjøling på kjøleskapet. Einaste råd for å få maten kald var å ha fryseboksen open.

Har noen tips om hva jeg kan gjøre her?
Hvordan skur jeg det eventulet ut for å få det fikset?

Hei

det er ingen stor bombe om det er elementet som er i ferd med å gå, men har su prøvd å kjøre skapet på gass???

er det da fortsatt dårlig, er en støvsuging mulig alt som skal til.... element skiftes, og rengjøring i luftveiene her, gjøres lett uten å ta ut kjøleskapet, for det er ikke fort gjort...

Du går inn via luftingen utvendig.... det er raskest og enklest.... der kan og elementet måles...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 8:49

jeg visste det.... hehehehe- at dette var vegardmat...

chris
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 8:54

Har prøvd å tent det på gass men får ikke fyring på det.. skal prøve å skru ut lutftinga på baksiden. Hva skal jeg måle av verdier på det som jeg når tak i?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 9:53

Storet.

Om du ikke får liv i gassen,kan det være rust som har ramla ned i den "sila" hvor gassen strømmer ut av.Skru av det utvendige dekslet,og demonter litt småtteri for å komme til.Vi brukte tynn ståltråd på reisevognas kjøleskap i fjor,da det var tett av rust der.Staka opp de små hullene i "sila",og etterpå var det bærre lækkert.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 10:18

Da vil dette bli testet når jeg kommer hjem fra jobben!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 10:25

Storet.

Jeg har jo den gode gamle 110 l (103,egentlig)Electrolux'en som satt i de nordiske vognene i mange år,på reisevogna.Den er fra '88,og det er vel noenlunde samme prinsippet på ditt kjøleskap,regner jeg med.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 10:30

Ja det skal du ikke se bort fra.... men viss jeg får den til på gassen... Vil det bli noe bedre kjøling ved det? kan det være termostaten som er gåen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 10:43

Storet.

Det jeg her nevner,er jo når det har tettet seg med rust,og når du ikke får fyr på gassen.Har du problem med å få det kaldt,uansett om det er på gass eller strøm,om du får gassen til å virke,så tror jeg at jeg bare kan referere til Vegards utmerkede innlegg.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 11:13

Hei

når du har åpnet fra yttersiden, så støvsuger du først skikkelig nedi der... kan love deg at det ikke er reint der.

vedr gassen, så er det store muligheter for at det er som de beskriver her.

vedrørende måling, så kobler du fra elementet, og så måler at dette er helt, dette kan ohm'es. det er ingen bombe om disse ryker, og du skifter de via ventilasjonen fra yttersiden av vogna. husk terrostat 2759 når du seTter inn ventlen igjen.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 16:59

Halloisen igjen..

No har jeg opna opp begge lukene på utsiden.. støvsugde opp alle hybelkaninene der. Faktisk så var det ikke så mange av de, hehe..

Fann egenlig ingen spesielle koblinger der, var veldig trangt der. Prøver å kun kjøre det på 12v nå, las i bruksanvisningen att da skulle den være uavhengig av termostaten.

Gassen ser jeg heller ikke inntaket til, men ser att det "gnister" når jeg trykker på tende knappen.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 17:17

Storet skrev:
Halloisen igjen..

No har jeg opna opp begge lukene på utsiden.. støvsugde opp alle hybelkaninene der. Faktisk så var det ikke så mange av de, hehe..

Fann egenlig ingen spesielle koblinger der, var veldig trangt der. Prøver å kun kjøre det på 12v nå, las i bruksanvisningen att da skulle den være uavhengig av termostaten.

Gassen ser jeg heller ikke inntaket til, men ser att det "gnister" når jeg trykker på tende knappen.
går jo ann å ta en live undersøkelse av dette her.
jeg bor i brattvåg selv og har alle telefonnummera til vegard hehe
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 18:08

Hehe.. ja kansje det.. fikk skrudd av røret der gassen går inn på brenneren, der kommer gass ut så den biten virker.. skal ta med noe verktøy fra jobben i morga for å sjekke om jeg klarer å skru av nederste delen av brenneren.. men det er jo så inni pokker så trangt........
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 18:25

Storet skrev:
Hehe.. ja kansje det.. fikk skrudd av røret der gassen går inn på brenneren, der kommer gass ut så den biten virker.. skal ta med noe verktøy fra jobben i morga for å sjekke om jeg klarer å skru av nederste delen av brenneren.. men det er jo så inni pokker så trangt........
du får si fra hvis du vil ha hjelp.
jeg kommer jeg, og vegard maser vi lett på over telefon


Sist endret av den Tir 19 Jun 2007 - 20:22, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 19 Jun 2007 - 18:46

Storet skrev:
Hehe.. ja kansje det.. fikk skrudd av røret der gassen går inn på brenneren, der kommer gass ut så den biten virker.. skal ta med noe verktøy fra jobben i morga for å sjekke om jeg klarer å skru av nederste delen av brenneren.. men det er jo så inni pokker så trangt........

Trangt og vanskelig er det, men å ta ut kjøleskapet, er slettes ikke det enkleste.... får en gjort det en skal via ventilene, er det desidert enklest, selv om det er trangt... du ser nå elemetet bakder, og kan også få kommet til det....

Men å prøve 12V hjelper ikke, fordi at er 230V elementet dårlig, så finner du ikke det ved å bruke 12V, da hverken termostat eller 230V element er i bruk på 12V. Du er altså like langt....
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeLør 14 Jul 2007 - 15:48

SOm tidligere eier av en 535 kan jeg skrive under på at det hverken er enkelt å komme til gassblusset bak skapet. Ventilene er plassert altfor langt til venstre, til at det skal foregå på noe enkelt vis.

Å skru ut kjøleskapet er dog enda verre, da det alt av rør som går til blussene til platetoppen er skrudd fast i skapet.

12V er jo også en fin måte å få tømt batteriet på. Hvor mye strøm er det som går da mon tro? Sikkert 10 A!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeSøn 15 Jul 2007 - 9:20

Thor Egil

Mener bestemt at forbruket til de kjøleskapene på 12V er adskillig høyere enn 10A.

Jeg hadde en gang en 495, 87 mod. den hadde jo samme kjøleskap som 535...

Når skapet her ble kjørt på 12V, ble kabelen bra varm.... jeg tror du langt Borti må dobble din antakelse....

Mener jeg målte dette en gang, men husker ikke forbruket....
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 17 Jul 2007 - 18:14

Løsningen ble å bare bruke 230V, da har jeg ca 5 grader i kjøla å det for være bra nok. Får bare passe på og ikke opne det når vi kjører lange etapper. 12V er vel bare for å dra batteri.. da kan det like godt være av
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 17 Jul 2007 - 19:10

Storet skrev:
Løsningen ble å bare bruke 230V, da har jeg ca 5 grader i kjøla å det for være bra nok. Får bare passe på og ikke opne det når vi kjører lange etapper. 12V er vel bare for å dra batteri.. da kan det like godt være av

Hei

Jeg har i alle år bare kjørt kjøleskapet på gass under kjøring. det er helt problemfritt....
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 17 Jul 2007 - 19:57

Hadde vel gjort det jeg og viss det hadde vært mulig å nå brenneren Cool
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeOns 18 Jul 2007 - 22:26

Hei! Blander meg litt inn her jeg.. Jeg hadde også et kjøleskap som ikke ville tenne. Leste litt i denne tråden og fant ut hvor man skulle begynne. Etter noe demontering av smådeler rundt brenneren satte jeg blåsestykket på kompressoren inntil det lille luftehullet i gasstilførselen og blåste til det sa "poff".. Nå brenner den som aldri før.. Kom en del små svarte udefinerbare partikler da ja.
Til Toppen Go down
Svein Tore
CARAVANER
CARAVANER
Svein Tore


Male
Antall Innlegg : 126
Age : 41
Localisation : Brattvåg
Registration date : 19.06.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeOns 18 Jul 2007 - 22:39

hmm trykkluft ja.. hvorfor tenkte jeg ikke på dette??!!.. Men nå reiser vi på ferie så får heller ta det igjen etter på......
Til Toppen Go down
kris10an

kris10an


Male
Antall Innlegg : 12
Age : 39
Localisation : Sotra
Registration date : 30.06.2009

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeMan 6 Jul 2009 - 23:33

Fin tråd. fikk mye hjelp her.
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 52
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeOns 6 Apr 2011 - 19:50

Frisker opp i denne tråden nå som sesongen snart begynner.
Vi har en Hobby 650 KFU 2008 mod. Fra første dag har vi slitt med kjøleskapet. Maten holder toppen noen dager før det er ødelagt og får ikke ordentlig kjøling, selv på normale sommerdager med 15-25 grader. Finnes det noen løsning på dette, eller er det produksjonsfeil?. Det blir kun kjørt på 220V
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeOns 6 Apr 2011 - 22:12

Hei RuneB

Er det et skap med hel eller to delt dør?
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeOns 6 Apr 2011 - 22:59

RuneB skrev:
Frisker opp i denne tråden nå som sesongen snart begynner.
Vi har en Hobby 650 KFU 2008 mod. Fra første dag har vi slitt med kjøleskapet. Maten holder toppen noen dager før det er ødelagt og får ikke ordentlig kjøling, selv på normale sommerdager med 15-25 grader. Finnes det noen løsning på dette, eller er det produksjonsfeil?. Det blir kun kjørt på 220V
Dette kjøleskapet skal bli så kaldt at du kan fryse isbiter i fryseren går ut fra at du har satt termostaten på max Forsøk å kjøre det på gass. Blir det kaldt da så er det El-kolba det er noe feil med. Blir det ikke kaldt er det enten noe feil med kjølemediet eller luftsirkulasjonen bak kjøleskapet. Du kommer til hvis du tar av lukene utenpå vogna.
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 52
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 7:20

hpk skrev:
RuneB skrev:
Frisker opp i denne tråden nå som sesongen snart begynner.
Vi har en Hobby 650 KFU 2008 mod. Fra første dag har vi slitt med kjøleskapet. Maten holder toppen noen dager før det er ødelagt og får ikke ordentlig kjøling, selv på normale sommerdager med 15-25 grader. Finnes det noen løsning på dette, eller er det produksjonsfeil?. Det blir kun kjørt på 220V
Dette kjøleskapet skal bli så kaldt at du kan fryse isbiter i fryseren går ut fra at du har satt termostaten på max Forsøk å kjøre det på gass. Blir det kaldt da så er det El-kolba det er noe feil med. Blir det ikke kaldt er det enten noe feil med kjølemediet eller luftsirkulasjonen bak kjøleskapet. Du kommer til hvis du tar av lukene utenpå vogna.
Fryser nok isbiter i fryseren så lenge de ligger helt nedpå i fryseren. Vinterstid virker det som kjøleskapet fungerer greit. Har tittet bak kjøleskapet, som forøvrig blir støvsugd flere ganger i løpet av sesongen, men alt ser greit ut der. Er ganske varmt baki der, men regner med at det er sånn det skal være.Har ikke testet gass,men virker som om dette er en garantisak som hobby får ta tak i selv??
Til Toppen Go down
campist
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
campist


Male
Antall Innlegg : 1132
Age : 106
Localisation : www.campist.no
Registration date : 16.09.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 9:15

Jeg ville bare hivd meg på butikken uansett, så lenge vogna ikke er eldre.
Jeg regner med at du ikke har vinterdeksler på utluftingen/innsuget? ( bare for å ha det eleminert).
Kanskje en ide utansett å prøve det på gass , for å se om det er strømdelen som er mangelfull?
Vi har ikke noe problemer med vårt kjøleskap, men vi slår det over på gass når vi er sydpå og temperaturen passerer cirka 25 i skyggen. Virkningen med gass er vesentlig bedre
Til Toppen Go down
http://www.campist.info
Gjest
Gjest




Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTor 7 Apr 2011 - 9:45

Har samme erfaring som Campist: Skapet virker best på gass.

Har du termostaten på MAX. kan det ofte hjelpe å skru med på ca. 1/2 effekt.
Rett og slett fordi skapet ikke klarer å kvitte seg med overskuddsvarmen.
Til Toppen Go down
RuneB
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 52
Age : 46
Registration date : 24.05.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 16:12

Har sett det selges vifter for å ha bak kjøleskap for å få sirkulert lufte bedre, noen som har prøvd dette om det har noe særlig effekt på kjølingen inni skapet
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeFre 8 Apr 2011 - 17:27

Tanken er jo grei den, men det skal jo ikke være nødvendig. Dessuten kommer strømforbruket og støy.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
T_Rex
CARAVANER
CARAVANER
T_Rex


Antall Innlegg : 105
Registration date : 27.05.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeLør 9 Apr 2011 - 21:29

Jeg har en slik vifte montert bak på kjøleskapet, se her. Denne er en Dometic original, er termostatstyrt og jeg kan ikke høre den innvendig, utvendig er det bare en svak sus hvis du ligger øret inntil. Jeg fikk denne montert inn fra forhandler på forrige vogn og har også det i nåværende. For oss har det fungert utmerket, men nå skal det sies at vi de siste 10-12 åra kun har vært i Sør-Europa. Tidligere satte jeg inn en pc-vifte selv med bryter, fungerte det også. Vitsen er å få transportert bort varm luft og få sirkulasjon. Ved normale temperaturer her i Norge skal dette som nevnt ikke være nødvendig.
Til Toppen Go down
Roxy




Antall Innlegg : 6
Registration date : 28.06.2008

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeSøn 10 Apr 2011 - 10:57

Jeg har brukt 2 PC-vifter for å øke luftsirkulasjonen på alle mine vogner. På nye vognen ble viftene montert før vognen ble tatt i bruk. Jeg bruker en liten bryter for å slå av og på viftene ved behov. Strømforbruker er minnimalt ca 0,25-0,3 A pr vifte, men det er en fordel å kjøpe litt dyrere vifter som støyer lite. Ytelsen på kjøleskapene ble i allefall såpass mye bedre at vi har droppet den ekstra kjølebaggen som vi brukte for brus og øl.

Men temperaturen bak kjøleskapet øker og effektiviteten minker selvsagt mer om kjøleskapveggen er solveggen, har du oppe fortelt på den samme veggen også så...



Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1136
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitimeTir 7 Mai 2013 - 23:59

Har Tech Tower med stort kjøleskap og egen frys. Første året, 2011, fungerte skapet perfekt både på gass og strøm, holdt greit 4 grader på turen sørover (gass) og i varmen på Lidoen (strøm), og isbiter var ikke noe problem. Suverent mye bedre enn de skapene vi har hatt før. I fjor fungerte skapet dårlig på gass, men holdt noenlunde greit på strøm også i Italia. Har hatt vogna inn på garanti, og de hevdet at kjøleelementene var løse, og at dette trolig var årsaken til problemene, for de fant ingen andre feil. Synes dette høres noe underlig ut, men skal sjekke når utetemperaturen overstiger kjølskapstemperatur med mer enn en grad eller to. Har også hatt vogna på gasstest, og den var ok.

Er det noen som har vært borti lignende problemer?
Til Toppen Go down
Sponsored content





Dårlig kjøling i kjøleskap Empty
PosteTema: Re: Dårlig kjøling i kjøleskap   Dårlig kjøling i kjøleskap Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Dårlig kjøling i kjøleskap
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Dårlig effekt på gassbluss komfyrtopp
» Gasskjøleskap tenner, men kjøler dårlig
» Ustabil kjøling, kjøleskapet
» Dårlig løsning
» Dårlig trykk på gassbluss

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: VEDLIKEHOLD-
Gå Til: