CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Teste 12 volt og omformer med bilen ?

Go down 
5 posters
AvInnlegg
otika
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 24
Registration date : 08.10.2009

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeTor 6 Mai 2010 - 23:33

Har omformer i vogna,men litt etter litt har lysene dødd, har bare igjen lys på 2 lamper,resten går på 220 volt...
Alt av sikringer er i orden og finner ikke noe annet feil,enn at målt ved formeren er det ut eller inn 11.2 v ,første lampe viste 8v og neste 4 v...etter litt tid døde alt av lys her

Har ikke noe batteri å hive ned i kassa nå,så lurer på om jeg kan koble til campingvogna med bilen ??? vil jeg i såfall finne ut om omformeren har tatt kvelden da ?

Hvis jeg kan gjøre dette ,er det noe jeg må gjøre med omformeren før jeg kobler til ? har så lite greie på dette,men tipper at omformeren er halvveis død Mad

Kan jeg ødelegge noe ved å gjøre dette ? sorry,men strøm er ikke min sterkeste side,men vil gjerne vite hva jeg skal kjøpe Smile
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeFre 7 Mai 2010 - 10:52

Jeg kan ikke mye om strøm jeg heller, men det er ikke så dyrt å få hjelp som og ødelegge Wink

Ring og gjør en avtale med en campingforhandler med verksted i nærheten og få hjelp. Eller noen andre med kunnskap om strøm.
Til Toppen Go down
Svein2

Svein2


Male
Antall Innlegg : 16
Localisation : Elverum
Registration date : 11.04.2010

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeFre 7 Mai 2010 - 13:37

Jeg ville ikke koblet til bilen hvis det er noe strømfeil på vogna. Fort gjordt å tappe batteriet på bilen eller ødelegge noe elektronikk på den.

Vet ikke helt hvordan det ser ut i vogna di, men jeg ville skaffet meg ett batteri eller helst en 12V batterilader med automatsikring å koblet på. Så prøvd å feilsøke med instrumentet ditt eller et ohmmeter (strømløst) for å sett hvor feilen ligger. Eventuellt delt opp 12V anlegget på en passende plass, for å se om feilen ligger før eller etter oppdelinga.

Hvis det lyser og alt ser greit ut da du setter på spenning tyder det på at det er omformeren din.

Men enig med ArneO, fagfolk er fagfolk. Lykke til.
Til Toppen Go down
hpk
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
hpk


Male
Antall Innlegg : 1432
Age : 58
Localisation : Raufoss
Registration date : 06.03.2008

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeFre 7 Mai 2010 - 21:10

Hvis du har 8V på første lampe 4V på andre lampe tyder det på dårlig kontakt et sted slik at lampene blir koblet i serie i stedet for i parallell (som når det er dårlig jording i baklyset på bilen og parklyset blinker i stedet for blinklyset). Selv om det er lav spenning ut fra omformeren skulle det vært tilnærmet samme spenning overalt.
Til Toppen Go down
otika
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Antall Innlegg : 24
Registration date : 08.10.2009

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeFre 7 Mai 2010 - 23:46

Tusen takk for svar Smile

Har ringt min kjære elektrikker svoger som skal se på det Smile

Men må jeg ha både batteri OG lader eller holder det med en lader ?

Må få tak i en også, for den jeg har er på bare 4.6 v (?) står bare det på den..Ikke noe mulighet for vedlikehold lading heller (sikkert noe søppel Smile
Tipper de 2 lampene som er igjen å lyser her er koblet til 220 v,siden resten er dødt,men skal måle litt mere i morra...Klarer meg med strøm og gassovn jeg Wink
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeLør 8 Mai 2010 - 8:27

Batteri i vogna er noe jeg vil ha i alle fall. Da funker ting selv om jeg ikke har en strømkontakt å koble meg til. Om det så bare er for å gå på do ved en stopp langs veien.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeLør 8 Mai 2010 - 10:46

jeg har en litt annen løsning. Har lagt 12 v på pinne 9 på bilen. Dermed fungerer alt i vogna under reise. Når vi reiser på fricamp har jeg laget en batterikasse som jeg kopler på isteden for bilen. Dette gjør at jeg ikke behøver og spise av dyrbar lastevekt. Fungerer meget bra for meg.
Til Toppen Go down
Thomas
GENERAL!
GENERAL!
Thomas


Male
Antall Innlegg : 3084
Age : 47
Localisation : Hønefoss
Registration date : 20.05.2007

Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitimeSøn 16 Mai 2010 - 13:45

Tom RS skrev:
jeg har en litt annen løsning. Har lagt 12 v på pinne 9 på bilen. Dermed fungerer alt i vogna under reise. Når vi reiser på fricamp har jeg laget en batterikasse som jeg kopler på isteden for bilen. Dette gjør at jeg ikke behøver og spise av dyrbar lastevekt. Fungerer meget bra for meg.

... og jammen var kassa fiiin... Wink

Men, jeg skal investere i en omformer å ha inne i bilen slik at de håpefulle kan spille PS2 i bilen mens vi durer sørover i sommer. Noen som har anbefalinger??

Hva sier/tror folket om denne??

http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12594
Til Toppen Go down
Sponsored content





Teste 12 volt og omformer med bilen ? Empty
PosteTema: Re: Teste 12 volt og omformer med bilen ?   Teste 12 volt og omformer med bilen ? Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Teste 12 volt og omformer med bilen ?
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» omformer
» Ny her. + Vogna er lav bak / bilen er for høy bak...
» 12V i vogna fra bilen
» Mangler 12 volt
» Omformer/batterivelger

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: