CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Solifer Finlandia 630 og vekt

Go down 
+3
Lars Egil
Jan
Jon76
7 posters
AvInnlegg
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 0:03

Hei, har akkurat medlt meg inn på dette forumet. Har fulgt med på det en tid, og synes det er mye bra info her!

Familien har kjøpt seg ny vogn, en Solifer 630lk2 2009 modell. Først og fremst må jeg bare si at det er en fantastisk vogn!! Herlig å kjøre med, kjører en V70 D5 2004 mod, veldig god opplevd kvalitet i alle ledd og mange bra løsninger i vogna. Vi har akkurat hatt fire deilige uker på campingferie. Synd men sant så er det en merkbar kvalitetsheving fra vår forrige vogn som var av kontinentalt merke.

Men det er desverre alltid et mén... Jeg trodde jeg hadde gjort jobben i forhold til vekt og lastekapasitet. Vogna er oppgitt med 1440 kg egenvekt, både i annonser på nettet og i vognkortet. Totalvekten er 1800. Mao 360 kg i lastekapasitet. Jeg fant ikke stort større differanse mellom egenvekt og totalvekt på vogner, da vi lette etter vogn å kjøpe, derfor trodde jeg at jeg hadde god klaring mht til lastekapasitet.

Derfor ble det en ikke liten overraskelse da jeg veide vogna ca midt i ferien og vekta endte opp med 1880 kg inkl nesevekt. Vekta var altså allikevel blitt ett problem. Jeg fikk da tømt vogna og veid på nytt. Helt tom vogn uten vann, men med gassflaske og ekstrautstyr som den ble levert med, veide 1680 kg. Vekt med vanntanken fyllt er mao 1720 kg, altså bare 80 kg fri lastekapsitet igjen. Dette var jeg på ingen måte klar over, det ble ikke opplyst om da jeg kjøpte vogna, og jeg tror heller ikke da den ble solgt ny i fjor fra forhandler.

Nå har jo vogna mye utstyr, ekstra skuffer, 3m markise med vegger, sykkelstativ på draget, ekstra forheng til køyesenger, skinnsalong, termostatstyrt vifte bak i sovedel, stor komfyr, alt dette som gjør at vi synes det er en så flott vogn å feriere med. Jeg har prøvd å regne på det med rause vekter på ekstrautstyret, men synes allikevel vogna blir tung på aktuell egenvekt inkl ekstrautstyr.


Uansett er det jo dumt at Solifer og forhandler selger en vogn med så stor differanse mellom oppgitt egenvekt og den aktuelle egenvekt, særlig hvis det ikke opplyses om. Det blir jo f.eks meningsløst å ha dette sykkelstativet montert når jeg ikke kan bruke det pga vekta. Poenget er vel at vogner bør kunne brukes til det de er tenkt til når de selges, også med ekstrautstyr, hvis ikke bør det ihvertfall opplyses om. Vi bruker vogna primært til å kjøre med, så jeg er littt i tvil om hva vi nå skal gjøre. Vår bil kan bare trekke 1800, altså det samme som totalvekta på vogna, så å prøve å få oppgradert totalvekta på vogna blir en dyr løsning, for da trenger vi ny bil....

Hva sier dere, har dere forslag til hvordan jeg burde tenke rundt dette? Denne vogna vil vi nemlig svært gjerne beholde! Og vi vil gjerne anbefale Solifer slik som de selges nå for tiden!

Mvh

Jon
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 0:23

du må bare bite i det sure eplet og tømme vogna for ting som ikke er høyst nødvendig
men det står i stort sett alle vogner at egenvekt er uten noen form for ekstrautstyr, og det er helt utrolig hvor fort den vekta baller på seg.
ha kun 10-15 liter vann i tanken og lignende, komposittflaske i stedet for stål, og kun en flaske
syklene på taket av bilen osv
en del av campingutstyret kan kanskje være i bagasjerommet og underveis, for bilen har sikkert en del å gå på
ekstra skuffer og stor komfyr nærmer seg 100 kilo alene før du får sukk for deg, og sykkelstativet veier mer enn du skulle tro hvis det er et slikt fastmontert
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 9:10

Har jo en Bjølseth 600 som har oppgitt en egenvekt på 1410kg. Har til gode å veie den inn under 1500kg med minimalt av våre ting...

Så den typegodkjente vekta er nok kun korrekt for en helt ribbet standardvogn, tror det er likt for alle merker.
Til Toppen Go down
Magne1
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Magne1


Male
Antall Innlegg : 172
Age : 54
Localisation : Sunndalsøra
Registration date : 27.01.2009

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 9:39


Jon76 skrev:
Hei, har akkurat medlt meg inn på dette forumet. Har fulgt med på det en tid, og synes det er mye bra info her!

Familien har kjøpt seg ny vogn, en Solifer 630lk2 2009 modell. Først og fremst må jeg bare si at det er en fantastisk vogn!! Herlig å kjøre med, kjører en V70 D5 2004 mod, veldig god opplevd kvalitet i alle ledd og mange bra løsninger i vogna. Vi har akkurat hatt fire deilige uker på campingferie. Synd men sant så er det en merkbar kvalitetsheving fra vår forrige vogn som var av kontinentalt merke.

Men det er desverre alltid et mén... Jeg trodde jeg hadde gjort jobben i forhold til vekt og lastekapasitet. Vogna er oppgitt med 1440 kg egenvekt, både i annonser på nettet og i vognkortet. Totalvekten er 1800. Mao 360 kg i lastekapasitet. Jeg fant ikke stort større differanse mellom egenvekt og totalvekt på vogner, da vi lette etter vogn å kjøpe, derfor trodde jeg at jeg hadde god klaring mht til lastekapasitet.

Derfor ble det en ikke liten overraskelse da jeg veide vogna ca midt i ferien og vekta endte opp med 1880 kg inkl nesevekt. Vekta var altså allikevel blitt ett problem. Jeg fikk da tømt vogna og veid på nytt. Helt tom vogn uten vann, men med gassflaske og ekstrautstyr som den ble levert med, veide 1680 kg. Vekt med vanntanken fyllt er mao 1720 kg, altså bare 80 kg fri lastekapsitet igjen. Dette var jeg på ingen måte klar over, det ble ikke opplyst om da jeg kjøpte vogna, og jeg tror heller ikke da den ble solgt ny i fjor fra forhandler.

Nå har jo vogna mye utstyr, ekstra skuffer, 3m markise med vegger, sykkelstativ på draget, ekstra forheng til køyesenger, skinnsalong, termostatstyrt vifte bak i sovedel, stor komfyr, alt dette som gjør at vi synes det er en så flott vogn å feriere med. Jeg har prøvd å regne på det med rause vekter på ekstrautstyret, men synes allikevel vogna blir tung på aktuell egenvekt inkl ekstrautstyr.


Uansett er det jo dumt at Solifer og forhandler selger en vogn med så stor differanse mellom oppgitt egenvekt og den aktuelle egenvekt, særlig hvis det ikke opplyses om. Det blir jo f.eks meningsløst å ha dette sykkelstativet montert når jeg ikke kan bruke det pga vekta. Poenget er vel at vogner bør kunne brukes til det de er tenkt til når de selges, også med ekstrautstyr, hvis ikke bør det ihvertfall opplyses om. Vi bruker vogna primært til å kjøre med, så jeg er littt i tvil om hva vi nå skal gjøre. Vår bil kan bare trekke 1800, altså det samme som totalvekta på vogna, så å prøve å få oppgradert totalvekta på vogna blir en dyr løsning, for da trenger vi ny bil....

Hva sier dere, har dere forslag til hvordan jeg burde tenke rundt dette? Denne vogna vil vi nemlig svært gjerne beholde! Og vi vil gjerne anbefale Solifer slik som de selges nå for tiden!

Mvh

Jon
Hei,disse problemene du her beskriver kjenner jeg veldig godt til.
Har en Burstner 720 og Sharan 1,9(forrige bil), det var nesten slik at jeg vurderte knekke stettene på vinglassene for å holde vekta nede.
Før hver tur var det finveing av alt som skulle være med.
Når jeg var på tur var jeg nervøs for vektkontroll, slik skal man ikke ha det når man er på campingtur.

Løsningen for meg ble å bytte bil, kjøpte en Caravelle som har
mye å gå på når det gjelder vekt.
Er veldig fornøyd, nå kan jeg kjøre på tur og være i trygg forvissning om at jeg vektmessig kjører lovlig og vel så det. Laughing

Om bilbytte er tingen for deg vet jeg ikke,men å kjøre med overlast er ikke a anbefale.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 9:48

Midt i ferien så syns ikke jeg at 80kg for mye er det helt store problemet. Hvis du da har med deg det dere mener dere trenger.....

Hvordan er det med vekta på bilen din da? Har du noe å gå på ang totalvekta der og den totale vogntogvekta? Har du det så kan du jo laste om hvis du skulle komme ut for noe vekt kontroll, eller laste om før så du ikke har for mye i vogna.

Men det er viktig som Magne sier, en skal slappe av på ferie også og det gjør en kanskje ikke om en skal være redd vekt kontroller...
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 13:46

Hei!

MAy-Britt er inne på noe. Så lenge vogntogvekta er under totalen, så handler det jo om å fordele vekten mellom vogn og bil. Ikke gjør samme feilen som jeg gjorde ett år.. Jeg var så fornøyd fordi jeg ikke hadde overvekt på verken fram eller bakaksel på bilen... Problemet var jo at totaltvekta på bilen var jo en del lavere en summen... :-) Skjønte at jeg hadde bomma etter en stund :-)

Når det gjelder vekta på vogna de... Husk at om du har full vanntank så blir det 50 kg, da det står i underkant av 10 liter i Alden også...

Selv har jeg en Solifer 560. JEg veide den da den var levert fra forhandler. Her var vekta korrekt. Tjenestevekt er vel, om jeg ikke tar feil. full vanntank + 1 flaske propan og batteri.

Ser at du har mye ekstra utstyr - men synes som deg at differansen er stor - KAn jo fort være noen kilo feil på den vekta du har vært innom. Ville nok kjørt innom flere vektstasjoner og sjekket.

Men som man er inne på tidligere i tråden her - Alt veier - Også de tinga du ikke tenker over..
Til Toppen Go down
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:23

Takk for mange svar!

Ja man kan jo tenke forskjellig om dette. For meg er det er bare litt kjipt og begynne en lang prosess på noe som vi egentlig er veldig fornøyd med i utgangspunktet, ikke er jeg ekspert på campingvogner heller.

Til Lars Egil. Du har egennvekt på 1410, det er jo ikke så ulikt min på 1440. Men til forkjell fra dine 1500+ i aktuell egenvekt, så stopper altså min på 1720, da får jo jeg et problem når totalvekta er på 1800.

Til Magne. Jo bilbytte vil jo skje på sikt, men det løser jo ikke problemet for oss når det er lastekapasiteten på 80 kg før totalvekta nås på vogna som er problemet. Skifter vi bil kan vi jo laste mye i bilen, men da synes jeg liksom poenget med å kjøpe ei vogn med mye skapplass osv blir litt borte. Det jeg ikke helt skjønner, er at Solifer som skryter av å lage gode kjørevogner (som jo er sant), lager vogner med masse utstyr som gjør at man må kjøre rundt med nesten tom vogn, da blir jo kjørevognargumentet litt borte..

Til May Britt. Jo du er jo inne på noe. Jeg har aldri vært borte i vektkontroll langsveien, har aldri hørt om noen som har vært ute for det heller. Det jeg har hørt er at hvis vogna blir sjekket i en kontroll, så sjekker man lys osv og vognkortene. Dvs at bil og vogn passer overens i vognkortet, og stemmer dette så er det jo ikke noe problem... Det jeg også har hørt er at ved veiing av vogn på biltilsynet (og evt kontroll) så veier de kun akselvekta. Dvs at da tilfaller jo nesevekta bilen og ikke vogna, dermed har man jo straks en 60-70 kg ekstra og gå på vogna.

Og til slutt, jo alt veier, men som jeg før har skrevet så synes jeg bare at selger man en vogn som med alt ekstrautstyr gjør at den ved tjenestevekt ligger ganske nær totalvekt, så burde det opplyses om, særlig når differansen ned til egenvekt i vognkort er så stor. Jeg vet ikke om dette er klagemateriale overfor Solifer/forhandler?

Men jeg kan jo gjøre noe. Skifte til komposittflaske, ta ut innmaten til skapkøya, kjøre med mindre vann, droppe sykkelstativet og ta ut markiseveggene, da har jeg jo sikkert spart 80 kg? Dette er jo en løsning, om enn litt kjip. En annen løsning er jo å søke om å få oppjustet totalvekta på vogna og kjøpe ny bil, dette er en bra løsning, men dyr...

Nok å tenke på altså!

mvh

Jon
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:30

Har du veid vogna kun på èn vekt? Har selv erfart at vektene langs veien viser forskjellig.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Solifer Finlandia 630 og vekt Caravan
Til Toppen Go down
hugor

hugor


Antall Innlegg : 18
Localisation : Harstad
Registration date : 19.01.2008

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:44

Den vekta du har brukt må være feil. Ifjor dro jeg ei likens vogn vel å merke 2005 modell. Samme egenvekt på 1440. Da jeg kom hjem fra ferie veide jeg vogna som var fullpakket. Sykler 3 stk, parabol, steikovn, eksta overmadrass(tung), campingmøbler til 5. Strandstoler, campingbord, vanntralle, planker til labbene 2"6, planker til å kjøre vogna oppå for å nivelere, leker og litt verktøy, sengtøy og klær til fem, tv + tuner. Det hele veide da 1830 kg.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:46

Litt OT, men hugor, er det en spesial 690 du har?
Til Toppen Go down
hugor

hugor


Antall Innlegg : 18
Localisation : Harstad
Registration date : 19.01.2008

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:49

Lars Egil skrev:
Litt OT, men hugor, er det en spesial 690 du har?

Ja den er spesialbestilt til meg. Kun 1 av denne er produsert i 2010. Mulig den blir produsert til neste år.
Til Toppen Go down
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeTor 15 Jul 2010 - 23:55

Jeg veide den i Kongssvinger og på Sortland. Kanskje jeg skal bestille time på en trafikkstasjon og la dem veie den, da må det jo bli rett, jeg kan jo håpe.. Tenkte jeg også skulle høre med forhandler og oppgi chassinr, da kan de finne ut eksakt hva vogna er bestilt med av ekstrautstyr som veier ekstra. Tipper at stor stekeovn som går ned til gulvet veier litt iom at dette er oppgitt som ekstrautsstyr og ikke kom før 2009 modellene. Men ja Hugor, alt det stæsjet du oppgir at du hadde med deg overgår langt det vi hadde i sommer! Så det er vel noe rart her..

Jon
Til Toppen Go down
Jon76




Antall Innlegg : 9
Localisation : Hammerfest
Registration date : 14.07.2010

Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitimeFre 16 Jul 2010 - 0:10

Flott vogn forresten hugor! Ser ut som Solifer er på oppadgående om dagen..
Til Toppen Go down
Sponsored content





Solifer Finlandia 630 og vekt Empty
PosteTema: Re: Solifer Finlandia 630 og vekt   Solifer Finlandia 630 og vekt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Solifer Finlandia 630 og vekt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vekt
» Deluxe 515 UHK og vekt
» Spare vekt
» Ny Solifer
» Vegar's Solifer 550 dl

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: SOLIFER-
Gå Til: