CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Kjøreklar vekt

Go down 
+2
Fjell_fant
Thomas37
6 posters
AvInnlegg
Thomas37




Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 01.04.2017

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeLør 8 Apr 2017 - 21:53

Hei.
Har kjøpt meg en 2016 modell Kabe 630 som har en nyttelast på ca 250 kg. Er det noen her som vet hva av innholdet i vogna som er inkludert når fabrikken bruker uttrykket kjøreklar vekt?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeLør 8 Apr 2017 - 23:50

Hei, og gratulerer med fin vogn. Nå er jeg usikker på hvor oppfylte tanker og gassflasker er i den beregninga, men 250 kg nyttelaste er før eventuelt ekstrautstyr/ tilvalg og alt veier, klær, toalettsaker, sengetøy, kokekar, dekketøy, markise, fortelt, osv. osv. Så jeg vil anbefale deg å svinge innom ei vekt når du er ute å kjøre. Dessuten er det ikke sikkert at du har noe å gå på, på bilen heller, kommer an på hvor mye ekstrautstyr som er montert der også.
Mitt problem ligger der.
Til Toppen Go down
Thomas37




Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 01.04.2017

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeMan 17 Apr 2017 - 21:47

Hei. Tusen takk for det og takk for svar:) Var på tur i påska og kjørte innom en vekt. Hadde faktisk 100 kg å gå på før jeg er på 2000kg, og dette med påskapakket vogn inkludert masse vinterklær til alle mann og en del flytende i kjøleskapet og under sittegruppen:) Det eneste som jeg har montert av ekstrautstyr er reservehjul i gasskassen, men har veldig lyst til og montere moover. da er jo dette med vekt en utfordring. Ser ut til at det skal gå greit men disse campingvognene har en lei tendens til og legge på seg etter hvert som tiden går.
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeMan 17 Apr 2017 - 22:05

Fint at du er på riktig sia, men gå en ekstra tur med deg selv. Sommerferier behøver ikke å være noe særlig slankende... Sykler, markiser/fortelt, matter osv, osv, veier en hel del, og hvis jeg tolker det du skriver rett, så har du vært en tur mot øst og de er ikke noe særlig hyggelige når de beregner overvekt.
Den beregnes av nyttelasten... affraid
Til Toppen Go down
Thomas37




Male
Antall Innlegg : 16
Registration date : 01.04.2017

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeMan 17 Apr 2017 - 22:19

Det er sant det, og kvota var litt tyngre i år en i fjor cheers Men jeg kjører veldig mye så en moover hadde gjort livet veldig behagelig. Er det ikke ca 20 kg en moover veier? Hva er dine erfaringer med og kjøre med en vogn som er 630 lang?
Til Toppen Go down
Fjell_fant
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
Fjell_fant


Antall Innlegg : 591
Registration date : 18.06.2012

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeMan 17 Apr 2017 - 22:29

Jeg har ikke moover og har ikke savnet det heller. Jeg har heller ikke måtte velge en annen plass pga. det.
Å kjøre med 630 er ikke noe problem hvis du tenker deg om. Det er oftere bredda som er utfordringen, dvs. den må rygge den som rygge kan og det er jo som oftest jeg som har minste ekvipasjen. Laughing

Så ryggetrening er viktig, både etter vei og på campingplasser, samt en god dirigent...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeTir 19 Sep 2017 - 22:23

Er i ferd med å kjøpe ei Kabe 2018. Prisliste som jeg fikk fra Elverum Caravan viser dette:
-Heki II 12 kg
-AC 34 kg
-Mikro 10 kg
-Comfortpakke 33 kg
-Blanke vegger utv 16 kg
-ATC 6 kg.
osv

Blir Imperial 630 E-TDL enkle senger, totalvekt 2650. Ingen probl med lasteevne der. Så får vi se om det blir noe. Prisen er den samme som en ok bobil. Tipper nok ovber 650,', og det er særledes mye for ei campingvogn. Men det er skinn, AC, kombi 2 gass og 2 induksjonsplater, ATC, tonede vinduer, Kabes nye fjernstyringssystem med mulighet for å styre kjøleskap om en vil. Men prisen gir oss noe å tenke på.
Trekkbilen er bare herlig, Touaregen bruker lite drivstoff. Fra Elverum og til Trondheim 1.19 sjekket ved fylling. På tyske motorveier rundt 1.18 til 1,25. Med Tempo 100 for første gang med Lefsa så var det en fryd på motorveiene i år sammenligne med Land Cruisern i fjor
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeOns 20 Sep 2017 - 0:14

Kabe er sikkert bra saker, men over 650.000 for campingvogn? Kanskje også gull kan kjøpes for dyrt? Vogn til en slik pris ville nok ikke jeg kjøpe uansett, kan ikke forstå at noen vogn kan forsvare en slik pris. Men kanskje det er jeg som tar helt feil? Mener du den er verdt prisen, så får du nok kjøpt den ...

At Touareg er bra og komfortabel trekkbil tror jeg på. Opplever selv et forbruk på ca. 1,1 med tilsvarende maskin.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeOns 20 Sep 2017 - 9:36

Interessant verditap på vogner i den prisklassen. Men for all del, sammenlignet med store motorbåter er det en gullgruve uansett.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeOns 20 Sep 2017 - 17:39

Tom: ja det er interessant verditap på det. Shocked Men det er 2 merker som holder seg godt i pris. Og det andre er Hobby. Lett omsettelig og ofte bra betalt for fine vogner. Selv om det er mange ute for salg nesten hele året.
Men som jeg skriver over her også, prisen er drøy for ei ramme på 4 hjul, med vegger og tak, senger og sittegruppe og et kjøkken samt en vaskestamp og dusj.

Har lenge tenkt på bobil. Men den som ville vært aktuell har en pris (som ny) på det dobbelte. Og de leste bobiler har ikke akkurat noen fin kurve når det gjelder verditap.

Får se hva det blir til. Men ser at en ny Dethleffs ikke akkurat er billig når det kommer opp i Exclusiv-serien, med Snow-versjonen.

Quattro1: det selges ganske mange i den prisklassen, og høyere. Bilen er 5 år med lav km. Og på de knapt 70000 km har verditapet vært over 400' på første eier. Det er solid det også, kan man si.
Og et verditap på 3-4 år på en dyr vogn kjennes nok, men jeg skal ikke gå bort fra denne verden med millioner i bank og i eiendom som er nedbetalt. Ingen planer om det. Vi skal bruke pengene på oss selv, og vår konklusjon er at vi aldri vil finne noen ferieform som passer oss med bobil. Det er definitivt avgjort.

Vår siste tur til Moseldalen  i høst viste oss de mindre attraktive sidene med bobillivet: pakke alt for den minste tur, som å handle eller reise rundt. Derfor blir det camping på oss med vogn så lenge  vi trives med det. Verditapet blir litt underordnet. Så derfor er tankene om ny vogn kommet opp. Men det er definivt mye. 100-150' lavere ville vært mere spiselig. Men vi får den beste vognen på markedet, med utstyr og faciliteter som vi tror vil gi oss større glede av campinglivet. Men vi ser an og tenker at har man råd så gjør man det.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitimeFre 22 Sep 2017 - 7:37

Hallo godtfolk!

Jeg har flyttet den delen i denne tråden som sklei ut litt, til https://caravan.norwegianforum.net/t5453-fortsettelse-av-kabe-diskusjon

Altså til "Fri prat", "Fortsettelse av Kabe diskusjon".  Og setter punktum her, med mindre det kommer relevante innlegg som angår tråden og trådens tittel.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Kjøreklar vekt Empty
PosteTema: Re: Kjøreklar vekt   Kjøreklar vekt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Kjøreklar vekt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Kjøreklar vekt på Hobby 650 kfu
» Vekt
» Deluxe 515 UHK og vekt
» Spare vekt
» Solifer Finlandia 630 og vekt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: KABE-
Gå Til: