CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Spare vekt

Go down 
+2
Jan
Tommy
6 posters
AvInnlegg
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 0:19

Heisann!

Det er vel slik at man kjøper vogn etter bilen.. nesten.. Kjerringa mener jeg er ganske så fanatisk mht sparing av vekt - og det er jo utrolig hvor mye alt veier også (tilsammen)

Så at noen benytet jackofoam eller isolitt biter under labbene. Lurte på om noen i forumet har blitt så desperat mht sparing av vekt? Jeg synes det høres ut som en god ide. Disse finnes vel i forskjellige hardheter. Erfaringer?

Andre gode tips for å spare vekt?

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 0:23

har aldri hørt om det men er de harde nok så funker de vel de og
alle kilo man sparer på slikt slår jo positivt ut på andre ting
hvalkjøtt i frysern og slikt.
ølbrett under senga, godteri i skapene o.l.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 5:58

Tommy

jeg har sett noen få ganger at moen har hatt dette, men selv foretrekker jeg plank, siden dette og kan benyttes under hjulene...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 11:11

fire planke biter er ikke store vekta! tror nok det er mer å hente andre plasser! legg evt. gryter og porseleen igjen hjemme!!

hvor mye er det snakk om å spare?
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 11:14

Snart skal vi begynde å ta ting å tang med hjem
for vekta til Danmark må ned,så ja porselen og kopper--kar hjem,et par gryter også...minst mulig med..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 11:32

Bare som et lite tips hehe!

i fjor måtte vi kutte i vekta, før hadde vi en vogn som hadde totvekt på 1600kg og bilen kunne dra 1800kg ingen problem!
men så bytta vi vogn! og måtte begynne å spare på vekta!
jeg tok ut alle biblene mine!( vei atlas hvis noen lurer) Adac kart bok, adac camping furer syd og nord! naf bok svensk kartbok og diverse andre danske camping bøker osv...
11kg takk!
Heidis bake varer 12 kg hehe mel, sukker, ferdige bolle deiger, pasta, ris osv...

gryter, steike panen, alt ble byttet ut i lett camping utstyr! plutselig hadde vi plenti med ekstra plass hehe!

lykke til start veiing!!!
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 11:36

Har begyndt,og gubben har jo sitt lette
jeger utstyr dvs gryter og panner,kopper ja plast men ((mor her har sin 1 porselen kaffekop))klare ikke å drikke av plast med kaffe i..
Ellers så går det i plast--pap...så vi blir små lette dverger til DK i sommer verst blir hjemturen må jo handle med tom vogn så er vi like langt igjen eller???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 11:55

vekta hjem skal jo alltid være litt ekstra hehehe!
god de ikke kontrollveier alle biler/ vogner ut av landet, for så å veie de inn igjen!
sånn som på boss plassen her byen ! å nei må ikke gi de ide`er! hehe
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 12:11

sjekk om reservehjulet til bilen passer på vogna...

noen kilo å spare på det Smile
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 12:18

Som sagt - vi sparer vakt der vi kan. Hadde med henger forrige helg og tok ut en del "ræl" som man ikke trenger å kjøre på...

Ellers så er hele familien nå på en 14 dagers knallhard slankediett! Heldigvis så veier jeg 75kg. Det står jo det i vognkortet!

Jeg har selvfølgelig redusert kopper og kar.. + mye leker har gått ut. Jeg er spent åssen det slår ut når jeg skal kjøre vogna på vekta. Mener jeg har 140kg å laste opp. Da har jeg allerede en caravanstore på 13 kg...

Er det noen som f.eks har veid dyner og puter? Jeg mener de veide rundt 15 kg (Dyner og puter til 4 pers). Foreslo at vi burde kjøpe lettere sommerdyner i fjor, men da kom det kvast tilbake om vi skulle på tur eller? bom Jeg tok hintet å lå litt lavt i terrenget etter det.

Burde jo hatt en bil med bedre hengervekt, men slik som prisene på drivstoff stiger så er det jo greit med en relativt liten bil også Smile

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 12:49

Tommy

Regner med at du har forteltet i bilen allerede?

Hvor stor er lastekapasiteten på vogna?
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 12:58

Vogna veier 1160kg tom. Har lov å dra 1300kg. 415kg nyttelast på bilen.

Bruker caravanstore (Markise)

Blir nok grill og campingbord + litt til i bilen. Vi har jo to småtasser i bilen. Kjerring og unger blir vel ca 150kg + 75-100kg på kroken. Da er det vel ca 150-170kg igjen...

Har tenkt litt slik at hvis vogntogvekta er innenfor så er det greit. Da kan man jo sjonglere litt mellom bil og vogn ved en evt kontroll.

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 13:14

Tommy

Jeg ville iallefall ha hatt mest mulig vekt i bilen, slik at du har bra trykk på bakhjula...om ikke bilen er underlig myk bak. Det stabiliserer ofte godt!
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 13:25

Tommy skrev:
Vogna veier 1160kg tom. Har lov å dra 1300kg. 415kg nyttelast på bilen.

Bruker caravanstore (Markise)

Blir nok grill og campingbord + litt til i bilen. Vi har jo to småtasser i bilen. Kjerring og unger blir vel ca 150kg + 75-100kg på kroken. Da er det vel ca 150-170kg igjen...

Har tenkt litt slik at hvis vogntogvekta er innenfor så er det greit. Da kan man jo sjonglere litt mellom bil og vogn ved en evt kontroll.

mvh
Tommy

Nå ble jeg veldig usikker, du skriver 75-100 kg på kroken, er det riktig å ta med kulevekt på bil eller vogn? Eller dele? Bilen har nyttelast 415 - totalvekt 1800?? Hvor mye er vogntogvekta? 3300-3400? Tenk på dette:

Bil kan veie max 1800?
Vogn kan veie max 1300 MED kulevekt?

Hvordan skal de greie å veie forskjellen da? Dersom kulevekt er med i bilens nyttelast, vil det jo si at desto mer du har på kula, desto mindre kan du ha i bilen, MEN desto mer i vogna??? Jeg blir forvirret...Dersom de veier vogntoget under et, vil de jo ikke kunne se annet enn vekt pr. aksel, og da blir jo vogna lettere? Eller har de med "badevekt" og tar av vogna? Hihi, detta kan bli gøy.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 13:40

OyvindSP skrev:
Tommy skrev:
Vogna veier 1160kg tom. Har lov å dra 1300kg. 415kg nyttelast på bilen.

Bruker caravanstore (Markise)

Blir nok grill og campingbord + litt til i bilen. Vi har jo to småtasser i bilen. Kjerring og unger blir vel ca 150kg + 75-100kg på kroken. Da er det vel ca 150-170kg igjen...

Har tenkt litt slik at hvis vogntogvekta er innenfor så er det greit. Da kan man jo sjonglere litt mellom bil og vogn ved en evt kontroll.

mvh
Tommy




Nå ble jeg veldig usikker, du skriver 75-100 kg på kroken, er det riktig å ta med kulevekt på bil eller vogn? Eller dele? Bilen har nyttelast 415 - totalvekt 1800?? Hvor mye er vogntogvekta? 3300-3400? Tenk på dette:

Bil kan veie max 1800?
Vogn kan veie max 1300 MED kulevekt?

Hvordan skal de greie å veie forskjellen da? Dersom kulevekt er med i bilens nyttelast, vil det jo si at desto mer du har på kula, desto mindre kan du ha i bilen, MEN desto mer i vogna??? Jeg blir forvirret...Dersom de veier vogntoget under et, vil de jo ikke kunne se annet enn vekt pr. aksel, og da blir jo vogna lettere? Eller har de med "badevekt" og tar av vogna? Hihi, detta kan bli gøy.



hei Tommy

hvis de veier bilen først! f.eks du får beskjed om å bare kjøre bilen inn på vekta og vogna står uten for! så blir evt. kule vekt vist med bilen! og hvis da man kjører vogna oppå og bilen av vekta! da er vogna veid uten kulevekt! for den ligger jo på bilens tilhenger kule!

en annen ting er det jo selvfølgelig hvis de ber deg hekte vonga av! men det har jeg sjeldent hørt om! bare i ekstreme tilfeller hvor de vil veie nøyaktig! kommer man så langt er man nok på tynn is heheh!

så i teorien kan man vel ha 75 kg i overvekt på vogna hehe helt til de ber deg hekte av! det er vel i de tilfellene man må justere vekt over i bilen tenker jeg! det ahr jeg hørt om flere som har vært ute for hehe!

jeg personlig vil være innenfor vekt grensene begge veier!
da kan jeg kjøre med god samvittighet inn på hver eneste vekt stasjon og ut igjen uten problemer!
Til Toppen Go down
Tommy
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Tommy


Antall Innlegg : 300
Registration date : 21.03.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 13:43

OyvindSP
Vekta du har på kula må også regnes med som last på bilen.

Ja - du kan vel risikere at man kobler fra vogna for å se hvor mye vogna veier. Vekta på kula regnes 2 ganger på en måte..

Hvorvidt man faktsik kobler fra er jeg usikker på, men det er jo vi som sjåfører som er ansvarlig for at vektene overholdes. Jeg skal ta høyde for det iallefall

En annen ting.. Jeg veier jo 75 kg jfr vognkort. Men med de nye vektene så skal du jo kjøre sakte over... Da kan jeg jo ikke hoppe ut... Blir 25 ekstra der også... Dette må man ta høyde for...

Jeg har tro på at det er lettere å få tilgivelse en tillatelse jeg da... Jeg mener. Hvis du kommer i en vektkontroll og man spør om man har overvekt, og man f.eks svarer ja, jeg har 20kg overvekt på bakaksel 10 kg mer på kula enn det som står i vognkortet. (men innenfor vogntogvekta) Og at det er gjort slik fordi ekvipasjen kjennes tryggere.. Tror dette er mye smartere enn å spille overrasket over "ååh var det så mye"...

mvh
Tommy
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 14:25

Tommy og Morten t

Helt enig med dere, derfor veier vi oss alltid på vekta i Vestby når vi drar sørover! Ingen grunn til å ha overvekt, men med 127 kg nyttelast på vogna kan det bli vanskelig å være helt lovlig! Vi har kjøpt ekstra totalvekt, kan laste 360 kg i vogna etter vann og gass, så det går ganske greit!
Til Toppen Go down
ulla
BARON!
BARON!
ulla


Female
Antall Innlegg : 2170
Localisation : Ski
Registration date : 30.09.2007

Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitimeOns 2 Jul 2008 - 15:02

For å spare vekt send alle på en intinsiv slankekur på "SATS"lol! lol! lol! DA KAN DET HENDE DERE MÅ PÅ DET SAMME FØR DERE DRAR HJEM FRA FERIEN GO MAT I FERIEN ER TOPPERS..flower flower geek geek
Til Toppen Go down
Sponsored content





Spare vekt Empty
PosteTema: Re: Spare vekt   Spare vekt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Spare vekt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Vekt
» Kjøreklar vekt
» Deluxe 515 UHK og vekt
» Kjøreklar vekt på Hobby 650 kfu
» Solifer Finlandia 630 og vekt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: TIPS & TRIKS-
Gå Til: