CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Vekt

Go down 
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:11

Hei

Fra ei instruksjonsbok i en bil:

"I henhold til EU-direktivet 92/21 EWG (utgave 95/48/EU) må trekkvognens totalvekt ved tilhengerkjøring ikke overskrides med mer enn 85 kg, tillat bakaksellast må ikke overskrides med mer enn maks 50 kg. Kjørehastigheten må i dette spesielle tilfellet må ikke overskride 100 km/t"


Hva betyr dette?????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:14

Hei

Slik jeg tolker det, så står det: Man kan ha 85 kg over det bilen er godkjent for så lenge man ikke kjører over 100 km/t...
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:19

Vegard

Det er jo det det står....


Hvor kommer dette fra?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vekt Caravan
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:20

Leser du ins.boka på Pergåtten?

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Vekt Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:21

Sten Rune skrev:
Vegard

Det er jo det det står....


Hvor kommer dette fra?

Sten Rune

Instruksjonsboka til en personbil.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:22

hehe,på,n igjen vegard
Eg tolker det på samme måte, Men at dette gjelder hvor mye du kan overbelaste akselen med rent teknisk og må ikke forveksles med Totalvekta som er angitt i Vognkortet
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:25

Harald skrev:
hehe,på,n igjen vegard
Eg tolker det på samme måte, Men at dette gjelder hvor mye du kan overbelaste akselen med rent teknisk og må ikke forveksles med Totalvekta som er angitt i Vognkortet

Harald

for bakakslen gjelder det 50 kg... det er bare den ene delen som det skrives om her....

Det står jo noe mere og....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:27

Hva står mer da??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:31

Harald

står jo øverst.... men jeg henter det gjerne: trekkvognens totalvekt ved tilhengerkjøring ikke overskrides med mer enn 85 kg

dvs at du kan overlaste bilen med 85 kg.....

Tror neppe det lages set EU direktiv som regulerer noe som i utgangspungtet er ulovlig, og reguleres av noe annet.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:36

hehe skjønner hvor du vil,men eg trodde det var vogna di som var for tung eg, og ikke at du hadde problem med vekta på bilen Også?????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:39

Harald skrev:
hehe skjønner hvor du vil,men eg trodde det var vogna di som var for tung eg, og ikke at du hadde problem med vekta på bilen Også?????

Vogna er ikke for tung, den veier akkurat passe den..... og på bilens totvekt er det masse å gå på.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:41

Vegard skrev:
Harald skrev:
hehe skjønner hvor du vil,men eg trodde det var vogna di som var for tung eg, og ikke at du hadde problem med vekta på bilen Også?????

Vogna er ikke for tung, den veier akkurat passe den..... og på bilens totvekt er det masse å gå på.....
Hva er det da du vil frem til,At du kan gå utover det som står i vognkortet??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:45

Harald

Les..... det står der i direktivet..... må søke opp hele det direktrivet.... Det kan jo være mye snadder i EU's permer....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:47

Harald

det er mange her da som kan slippe kona inn i bilen igjen, ved å kunne overlasse lovlig med 85 kg....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:51

Ja du får lese du og se om du blir klokere.......Men kan ta ett eksempel fra lastebil......I vognkortet står totalvektene opp gitt og de skal følges.......Men i tilegg står det oppgitt teknisk totalvekt i instr,boka hva som er godkjent fra fabrikk uten at det går utover garantier osv. og det gjelder jo dersom man f.eks kjører på ett lukket anlegg og da kan man ofte laste bilen til 50 tonn totalvekt,Siden fabrikken har godkjent dette, Uten at eg kan si her og nå at det er dette som menes i eksempelet du snakker om.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:52

Vegard skrev:
Harald

det er mange her da som kan slippe kona inn i bilen igjen, ved å kunne overlasse lovlig med 85 kg....
hææ,nå følger eg deg ikke helt min gode mann
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:55

Harald skrev:
Ja du får lese du og se om du blir klokere.......Men kan ta ett eksempel fra lastebil......I vognkortet står totalvektene opp gitt og de skal følges.......Men i tilegg står det oppgitt teknisk totalvekt i instr,boka hva som er godkjent fra fabrikk uten at det går utover garantier osv. og det gjelder jo dersom man f.eks kjører på ett lukket anlegg og da kan man ofte laste bilen til 50 tonn totalvekt,Siden fabrikken har godkjent dette, Uten at eg kan si her og nå at det er dette som menes i eksempelet du snakker om.

Harald

Glem hele lastebilen!!!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:58

Harald

Les hva det står i innlegg en og to..... der står det..... du kan ikke overlaste mere enn 85 kg av totalvekten til kjøretøyet, ved hengerkjøring.....

85 kg over hva vognkortet sier, forteller jo dette direktivet.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 22:59

Vegard skrev:
Harald skrev:
Ja du får lese du og se om du blir klokere.......Men kan ta ett eksempel fra lastebil......I vognkortet står totalvektene opp gitt og de skal følges.......Men i tilegg står det oppgitt teknisk totalvekt i instr,boka hva som er godkjent fra fabrikk uten at det går utover garantier osv. og det gjelder jo dersom man f.eks kjører på ett lukket anlegg og da kan man ofte laste bilen til 50 tonn totalvekt,Siden fabrikken har godkjent dette, Uten at eg kan si her og nå at det er dette som menes i eksempelet du snakker om.

Harald

Glem hele lastebilen!!!!!
Beklager da Vegard geek geek Men skjønner ikke hva du ønsker å oppnå siden det er vogna di som er problemet??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 23:02

Vegard skrev:
Harald

Les hva det står i innlegg en og to..... der står det..... du kan ikke overlaste mere enn 85 kg av totalvekten til kjøretøyet, ved hengerkjøring.....

85 kg over hva vognkortet sier, forteller jo dette direktivet.....
Om det er riktig,er eg like klok fortsatt siden det er vogna di som fortsatt er for tung,Eg har jo hele tiden forstått det slik at det ikke er noe problem med vekta på bilen din,og har heller aldri sagt det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 23:03

Harald

Mi vogn er ikke problem i det hele tatt..... den har jeg heller ikke nevnt i denne tråden...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 23:06

Vegard skrev:
Harald

Mi vogn er ikke problem i det hele tatt..... den har jeg heller ikke nevnt i denne tråden...
Nei du har ikke det,beklager at eg trekker den inn,Men hva er det du forteller oss?? Kan ikke se at dette har noe praktisk betydning for deg ihvertfall. Om det skulle stemme
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 23:10

Harald

Innlegg en viser teksten, innlegg to, viser hva jeg tolker det til..... det er faktisk en del biler med den muligheten
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeMan 29 Okt 2007 - 23:16

La oss si du har rett. du kan overbelaste bakakselen med 50 kg.......sett bakakselen på en vekt og hiv på 50 kg på kroken og se hva vekta viser......Du vil fort se at de 50 kg du la på er blitt mer......siden du overfører vekt fra fremakselen også,Du må derved redusere en del for at vekta bare skal vise 50kg for mye, Så vi snakker ganske marginale tall vegard om dette skulle være rett, men dette er ny lærdom for meg,det må eg si
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeTir 30 Okt 2007 - 13:33

Ble litt nysjerrig.......I Instruksjonsboka mi står det ingenting om dette......Men eg registrerer at Opgitt maks last på fram og bakaksel er 20 kg mer enn Totalvekt på bilen, Men det er i vognkortet altså!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitimeTir 30 Okt 2007 - 17:31

Vegard,Er du ikke engang i form til en aldri så liten Vektdiskusjon?? Da må det være alvorlig Surprised)
Til Toppen Go down
Sponsored content





Vekt Empty
PosteTema: Re: Vekt   Vekt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Vekt
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Spare vekt
» Kjøreklar vekt
» Deluxe 515 UHK og vekt
» Kjøreklar vekt på Hobby 650 kfu
» Solifer Finlandia 630 og vekt

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VOGN MERKER :: CABBY-
Gå Til: