CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Batteriet på kjøkken

Go down 
5 posters
AvInnlegg
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 14:16

Bra jeg sjekka.Krana på kjøkkenbenken er defekt på grund av frost.Så det må jeg skifte men så at det var noen spesielle koblinger på hovedstrekket som armaturet er koblet til.Ser for meg ut som det er noen klikkkoblinger men er ikke helt sikker.Er det andre som kjenner til dette.Vogna er en Kabe .
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3362
Registration date : 19.01.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 15:36

Det pleier å være en slangeklemme, men mulig Kabe har sin egen løsning. Finnes ogs løsninger for vann som har samme prinsipp som Gardena hurtigkoblinger for hageslange, men selvsagt i mindre dimensjoner. Er det det så skyver du koblingen den ene veien og frigjør, presis som på en hageslange.


Kjøpte slike koblinger på Hyttebutikken en gang, men de passet dessverre ikke for de plastslangene som er i vogna. De som hyttebutikken har/hadde er for stivere slanger/rør. Og Kabes variant er sikkert basert på det samme prinsippet om det ikke er slangeklemmer.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 15:43

Har tatt noen bilder av selve koblingene kan sende over til deg.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:12

Finnes også innstikkskoblinger som for trykkluft (om en har stive slanger). Der går slangen bare i innstikk. Batteriet på kjøkken 08850104-hurtigkobling_m
Så noe slikt på en eller annen vogn for en stund siden.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:19

Den er ikke helt lik den på bildet.På de som er montert i vogna er det noen låseskiver som må dras ut før jeg kan fjerne koblingene.Har tatt noen bilder men får ikke til å sende de.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:22

Hvit kobling. Rød/blå låsering formet som hestesko?
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:25

Selve koblingen er blå med en hvit reduksjon og som du sier en sort låserin som ser ut som en hestesko
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:31

Da er det nok en Push-in kobling. Er bare å ta ut hesteskoen, skyve ringen mot selve koblingen og dra slangen ut i så fall.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:39

Ja da skal jeg prøve siden så får vi se.Takker for tipset.Kommer tilbake om hvordan det gikk.
Til Toppen Go down
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 16:52

http://www.kamafritid.no/Welcome/Default.aspx?scenarioID=360&pid=601

Der er ett lite utvalg. Nok ikke samme produsent (fargen er som regel ett hint) men samme funksjon.
Vurderer en ommbyggning til ett slikt system i vogna selv, men må komme på hvilken produsent som lager de med rød/blå låsering. mye lettere å holde system på kaldt/varmt vann da.

Lurer på om det er Bürstner som leveres med dette originalt nå....
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 17:07

Biltema har tydeligvis det jeg er ute etter.
http://biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ovrigt/Vattenledningssystem-866001/

Får sjekke kvaliteten på det.

Vil i alle fall regne med det er noe lignende du har Løven. Men kom plutselig på.... Pass på om det er en "Rörinsats" (se biltema linken) i slangen, slik at den er skikkelig på plass før du kobler den i igjen.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
DigitalMe
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
DigitalMe


Male
Antall Innlegg : 211
Age : 47
Localisation : Trøgstad, Østfold
Registration date : 27.02.2012

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 17:19

Har lagt opp bruksannvisningen fra Biltema på http://campingverden.com/?page_id=172 der vises det godt hvordan slike koblinger fungerer/monteres.
Til Toppen Go down
http://campingverden.com/
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 20:28

Ser ut for at dette ordner seg.Skal ta en titt i morgen å prøve å demontere batteriet.Veldig trangt å komme til men skal låne meg en slik nøkkel som rørleggerne bruker for å løse mutteren på batteriet.
Sjekka pris i dag på uorginalt og det lå på ca 650,00 .Det originale ville koste det doble.Når det gjelder de to ledningene som er koblet til batteriet.Har det noe å si om jeg kobler feil for de var ikke merket med farge.
Til Toppen Go down
knutove
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
knutove


Male
Antall Innlegg : 175
Age : 47
Localisation : Tønsberg, Vestfold
Registration date : 14.08.2011

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 20:38

Ledningene på krana er ikke koblet direkte til batteriet. De fungerer som en en-polt bryter og ligger på serie med den ene fasen til pumpa. Det blir derfor det samme hvilken som har spenning inn og ut. Burde ikke være mulig å koble feil.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeFre 9 Mar 2012 - 20:42

Ok.Jeg var litt usikker der på hvordan det virket.Har hatt en del vogner men har ikke skifta ut noe .Men det er bra at noen på forummet hvet det.Takker for tipset.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeLør 17 Mar 2012 - 10:26

Ja da var armaturet demontert .Var å skulle kjøpe nytt i går men de hadde bare uorginale armatur.Kabe forhandleren i nerheten av Haugesund var ikke kabe forhandler mer.Så jeg kjøpte et uorginalt.Men det som var at på orginalen var stussen som går gjennom beslaget 32 mm og på det uorginale var det bare 26 mm.Så nå må jeg få tak i en skive som kan passe.
Til Toppen Go down
Runerask
NEWBIE!
NEWBIE!
Runerask


Antall Innlegg : 300
Registration date : 18.07.2008

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeLør 17 Mar 2012 - 10:34

Ett tips er å bygge om rørsystemet til trykkstyrt system. Det vil si at du må skaffe deg trykkpumpe som du monterer ved vanntanken. Da kan du bruke ordinære vannkraner slik som hjemme. I tillegg er det mulig å bruke (benk)oppvaskmaskin o.l.
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeLør 17 Mar 2012 - 10:40

Ja jeg hadde det på den siste Bjølset jeg hadde.Det var veldig greit for der var alltid litt vann i systemet uten at du hadde pumpa på.Nei jeg monterer det jeg har kjøpt nå så får vi se om jeg får tak i den skiva som jeg må ha mellom.
Arrow
Til Toppen Go down
Løven
CARAVANER
CARAVANER
Løven


Male
Antall Innlegg : 146
Age : 76
Localisation : Haugesund
Registration date : 17.09.2010

Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitimeMan 19 Mar 2012 - 18:26

sunny
Ja da var armaturet montert .Fant ut at det var lettere å demontere hele kummen .Etter at jeg hadde montert slanger med slangeklemmer fikk jeg ikke armaturet gjennom hullet.
Men det gikk greit ,tre klemmer holt kummen på plass så det var enkelt.Så nå funker alt.Så nå er vi klar for påske.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Batteriet på kjøkken Empty
PosteTema: Re: Batteriet på kjøkken   Batteriet på kjøkken Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Batteriet på kjøkken
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Rele ved batteriet.
» Hobby 720 kfu 2015 Batteriet utlades
» Hva tapper batteriet når hovedbryter er slått av?
» 2012 Hobby koker batteriet
» Er det batteriet eller laderen som er gåent?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Chassi (stab.koblinger,bremser,atc osv)-
Gå Til: