CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Tyskland

Go down 
+10
Lmc
Beduin
Ronny
ArneO
Jan Ole
OyvindSP
Jørn O
merceben
quattro1
André
14 posters
Gå til side : 1, 2  Next
AvInnlegg
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 0:19

Noen som har vært her?:

http://www.miniatur-wunderland.com

Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 0:58

Nei, denne kjenner jeg ikke. Men generelt er det mye å se i Tyskland. Hamburg er lett å kjøre forbi, men vel verdt et besøk. Opplever ofte at når man startere fra Kiel, så blir det oftest å kjøre forbi. Har imidlertid en bekjent som er fra Hamburg, som påpeker at der ere mye å se og oppleve. Har planer om å stoppe der i år.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 1:02

Tenkte på å dra til Danmark, og er man først der, er ikke veien lang ned til Hamburg. Fikk dette tipset fra en kompis. Ser ut som et skritt videre fra Legoland dette.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 11:07



Vi er to familier som skal ned dit i midten av juli. ser veldig bra ut.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 17:44

Og er dere i Hamburg må dere kjøre 5 mil til sydover til Soltau, og besøke http://www.heide-park.de/ En av Tysklands største fornøyelsesparker. Denne er absolutt værdt et besøk, og sett gjerne av 2 dager, for den er kjempestor med mange attraksjoner. Flere campingplasser rett i nærheten. Kan spesielt anbefale denne: http://www.suedsee-camp.de/
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 19:21



Se der ja. mye fint å se på å mye bra for barna.
Da ble det en liten tur nedover i år også da. Dere må ikke komme med så mange forslag. Har jo ikke tid til alt Very Happy
Hadde egentlig tenkt å bare ta en snartur til Tyskland med bare bilen, å la vogna stå igjen i Sverige. Var på Europaturne ifjor med over 6500km og 7 land på litt over 3 uker. Very Happy

Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 19:53

Her dukker det opp flere tips ja. Takk for det Jørn O Very Happy
Merceben, du må nok ta med deg vogna, og ei uke ekstra ferie. cheers
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 20:09


Ja ser nok sånn ut. Vi er to familier og den andre familien er litt skeptisk til å dra så "langt".
Min familie er vant til å dra på bilferie og å sitte i bil. Men det er ikke så lett når man skal ha med andre. Må vise litt hensyn og. Men ser ut til at vi har fått de med på tanken.
Neste år blir det Kroatia og Italia. Jeg var nede i Kroatia og Bosnia i FN/Nato tjeneste på midten av 90 tallet. Var der i 18 måneder i strekk og fikk sett meg godt omkring på den tide. Hadde vært fint å få vist resten av familien landene der nedeogså. Very Happy
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 20:29

For oss som bor i Bodø, blir det jo enda lengre. Vi er glad i bilturer, og jeg kjører gjerne et stykke. Vi hadde med oss en familie i fjor og året før, til sørsverige, dvs Gotland/Västervik, og de synes det nesten er for langt dit. De så det på den måten at man kaster bort en hel uke i kjøring, men jeg er av den formening at kjøreturene også er en del av ferieturen.
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeSøn 11 Mar 2012 - 20:40



Samme her. Jeg er egentlig fra Lofoten og synes at en tur på 100 mil er en fin dagstur Very Happy .
Fruen er Trønder og det tok noen år for å få henne til å skjønne det med kjøring.
Barna og da mest den eldste (blir 12 i mai) har vært med på langtransport fra hun var ca 2 år. Hun synes det er fint å kjøre bil. Koser seg med film å spill i baksetet.
Den andre (blir 5 i juli) har det nesten på samme måte. Han har ikke vært med på langtransport da jeg sluttet med det før han kom. Men søstra er flink til å engasjere han med ting og tang i baksetet. Vi stopper og pauser på barnas premisser så da føler de at det er deres jobb å få oss frem til målet.
Nå kjenner jeg det rykker litt i høyrefoten for å komme oss på veien. Very Happy
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 12:53

Vi har vært på Miniatur Wonderland. Helt fantastisk hva de har fått til, og nei, man trenger ikke være modelljernbane-nerd for å like dette. Ettersom vår faste plass fra sommeren er i Skåne, kommer vi helt sikkert til å reise tilbake dit ved flere anledninger.

Det er et snodig køsystem der, der man kjøper billett for er bestemt klokkeslett. Det betyr at man ikke bare kan møte opp ved døra og gå inn, men står i kø for å kjøpe billett, og kommer tilbake til det klokkeslettet som er angitt på billetten. Veldig greit å vite dersom man har stram timeplan! Det aller enkleste er nok å forhåndskjøpe på weben.

Forøvrig så jeg på TV heromdagen at det er åpnet et anlegg i Fredrikstad også, for de som ikke vil kjøre helt til Tyskland...mye mindre selvfølgelig, men fortsatt imponerende.

Et annet tips i Tyskland er Playmobil Fun Park et sted der vi satt og koste oss HELE dagen, mens barna (dengang fra 4 - 13 år) lekte på egenhånd.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 17:56

Jeg har ei på vel fire, hun spør om det er langt igjen før kupe'lyset har sluknet......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 59
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 19:25

Jan Ole skrev:
Jeg har ei på vel fire, hun spør om det er langt igjen før kupe'lyset har sluknet......
Enkelt å svare da, JA

Wink
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 19:26

Jan Ole skrev:
Jeg har ei på vel fire, hun spør om det er langt igjen før kupe'lyset har sluknet......

Hehe, ja da har man ei utfordring omman skal langt avgårde
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 19:28

var med bil i (uten vogn) i Danmark,tyskland og sverige nå i sommer, gjør ikke det på nytt før unga er flytta ut..(bor ved bodø jeg og)...
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeMan 12 Mar 2012 - 20:43

Ronny skrev:
var med bil i (uten vogn) i Danmark,tyskland og sverige nå i sommer, gjør ikke det på nytt før unga er flytta ut..(bor ved bodø jeg og)...


Mener du at du ikke tar turen overhode, eller bare ikke uten vogn.

Vi prøvde oss på ferie uten vogn sommeren -07. Det gjør vi ikke igjen. Minstemann var nyfødt å vi tenkte at dette går bra. Vi solgte vogna å kjørte på ferie. Så kom vi til bleieskift i baksete i regn. Laughing sulten ble vi å, da var det ikke bare å stoppe å lage mat heller. Du kan tenke deg vi angret på salget av vogna.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 16:42

Hverken eller, dette tar bare rett og slett for mye tid når man bor i Nord Norge...3-4 dager ned og 3-4 dager opp, det er over en uke av mine 3 hardt oppsparte uker....
Til Toppen Go down
merceben
CARAVANER
CARAVANER
merceben


Male
Antall Innlegg : 108
Age : 54
Localisation : Tronheim
Registration date : 26.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 20:49



Skjønner det. Vi ser bare litt anderledes på det. Very Happy
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 21:42

Ja, det er et godt stykke vei fra Bodø og sørover, men ville nesten tro at det er lettere med vogn enn uten. En kan jo korte turen videre sørover ved å ta båten til Kiel, fin tur og et behagelig avbrekk. Husk bare å bestille tidlig på båten, fremover våren blir det skrekkelig dyrt. Men klart, langt er det, særlig med tanke på norsk veistandard. Over på kontinentet er det langt enklere og raskere transport. Synes hvert år at turen tilbake til vestlandet fra Oslo er et herk, og at veien blir dårligere for hvert år. Det er skammelig hvor dårlige veier vi har.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 21:45

Hvis du tar avstanden fra Bodø til Oslo, ca 125 mil, og snur om på det, Oslo til kontinentet, da kommer du et bra stykke nedover ja..
Til Toppen Go down
Beduin
CARAVANER
CARAVANER
Beduin


Male
Antall Innlegg : 77
Localisation : Senja
Registration date : 19.07.2009

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 23:01

Eg har 100 mil å kjøre bare te "barte byen"
170 mil til Oslo.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTir 13 Mar 2012 - 23:41

Greiere å kjøre Sverige da, kanskje? 170 mil er et godt stykke vei, synes det er kjedelig med mine 50 mil transportetappe til Oslo. Men selvsagt, mye avhenger av hvor lang tid man har til rådighet og hvor greit man synes det er å kjøre, og hvordan turen blir lagt opp.

Ser at noen kjører sørover Europa "med tunga ut av munnen", og tilbakelegger turen nedover til Adriaterhavet på rekordtid. Hørte om noen på 34 og 36 timer fra Kiel til Adriaterhavet, og da gjør du ikke mye annet enn å kjøre. Ikke min form for ferie, men ok, man kommer jo fort frem. Her er tydeligvis meningene delte.
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 12:45

Utrolig at en tråd om severdigheter i Tyskland kan ende med en diskusjon om det er verdt å kjøre fra Bodø til Oslo...

Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 12:55

Tunga ut av munnen?
Jeg har reist til Adriaterhavet sunny på ferie 10-15 ganger de siste åra, og det er nok helt normalt å bruke 30-35 timer fra Kiel, hvis en ikke skal innom all verdens kjøpesentre ol.

Eks. Kiel-Jesolo=ca 140 mil, litt avhengig om du kjører A7 eller A9 Det betyr at når ferga ankommer Kiel på morgenen kan du kjøre 70 mil på 12 timer, sove 8 timer og kjøre 70 mil til på 12 timer, totalt 32 timer. Synes ikke det er noe stress jeg. 700 km/12=58km/t i snitt. Kan ikke lage kø heller Evil or Very Mad Men igjen, vi er forskjellige. Smile Og helt riktig: Adriaterhavet er en severdighet rett etter Tyskland Laughing
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 17:57

Ja, det er underholdende hvordan tråder bukter seg avgårde. Men, til Oyvind SP, tråden heter da vitterlig "veien til kontinentet", ikke severdigheter i Tyskland. Og til Jørn O, javisst går det å kjøre til Lidoen på 34 timer. Men, og det var mitt poeng, da er det tale om ren transport. To påfølgende kjøredager på 12 timer er uaktuelt for oss. Vi liker heller å lage tur, liker å planlegge en grei rute med stopp der vi ser og opplever ulike ting både på vei ned og opp igjen, i alle fall nedover. Og det er mye kjekt å se. Kjøpesenter er oftest lite interessante. Det blir stort sett med et stopp for å handle inn både tørt og vått til turen hos Citti i Kiel.

Har også reist nedover i mange år, begynte med tur til Tyskland i 1993, Italia første gang i 1996. Vi liker oss godt i Italia, men vi liker også selve turene, noe vi nok neppe hadde gjort hvis vi skulle kjøre til Lidoen på 34 timer. Men det betyr ikke at vi kjører sakte og lager kø, har tempo 100 på plass og drar full nytte av den godkjenningen. Ligger oftest i 100 +. Men som sagt, prioriteringene er ulike, og takk for det.
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 18:49

Ja, vi er forskjellige og prioriterer forskjellig. Det er naturlig. Vi har nesten alltid kjørt rett ned, ligge i ro 1-2 uker for så å ta det med ro oppover igjen med forskjellige avstikkere. Gjerne da bortom Kroatia og Slovenia, eller noen dager ved Gardasjøen, eller i Østerrike og Tyskland. Hjemturen planlegges gjerne på stranda på Lidoen, og neste års tur planlegges i bilen på tur hjem. Og til slutt, jeg kjører heller ikke 12 timers dager. Bruker jo ikke så lang tid på 70 mil Smile Nå går det fort mot sommer og ny tur nedover i Europa. Gleder oss veldig. sunny Ikke mer fra meg nå, da dette vel har sporet fullstendig av allerede No
Til Toppen Go down
Lmc
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 118
Localisation : Hovdebygda, Ørsta
Registration date : 19.01.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 21:19

quattro1 skrev:
Greiere å kjøre Sverige da, kanskje? 170 mil er et godt stykke vei, synes det er kjedelig med mine 50 mil transportetappe til Oslo. Men selvsagt, mye avhenger av hvor lang tid man har til rådighet og hvor greit man synes det er å kjøre, og hvordan turen blir lagt opp.

Ser at noen kjører sørover Europa "med tunga ut av munnen", og tilbakelegger turen nedover til Adriaterhavet på rekordtid. Hørte om noen på 34 og 36 timer fra Kiel til Adriaterhavet, og da gjør du ikke mye annet enn å kjøre. Ikke min form for ferie, men ok, man kommer jo fort frem. Her er tydeligvis meningene delte.


34 og 36 timer?
Vi køyrte på 26 timar frå Kiel til Marina Di Venezia i fjor. Har to gutar som då var 5 og 6 år og det gikk heilt fint. Har ingenting imot og bruke enkelte dagar som rein transportetapper.
Vi sov 4-5 timar på grensa til Østerrike før vi tok laust før klokka 6 neste morgen og var framme på Lidoen i 12 tida.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeOns 14 Mar 2012 - 21:44

Ja, det er bra at det gikk fint, og at dere var fornøyde. Men kjøring fra morgen til over midnatt, 4-5 timer søvn og opp kl. 06.00 for å kjøre videre på samme måte neste dag er ikke min form for ferie. Vi lar minstemann styre lengden på dagsetapper etter dagsform og vær, bruker helst campingplasser, sover godt til i 8-tiden, og kjører neppe mer enn dagsetapper på 50 - 60 mil, gjerne kortere. En ukes tid på vei ned, og 3-5 dager opp igjen passer oss best. Hvis jeg hadde insistert på den type kjøremønster du beskriver måtte jeg nok reise alene. Men igjen, prioriteringene er ulike.
Til Toppen Go down
maya
CARAVANER
CARAVANER



Antall Innlegg : 93
Registration date : 21.02.2012

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 9:33

Noen liker å kjøre raskt sørover og noen skal innom både her og der.

Starten på dette var vel Ronny som ikke ville bruke masse ferie i bilen. For han kan det jo være greit å vite at mange av oss kjører fra starten av Tyskland og ned til Lidoen på et par kjøredager (kortere tid går også flott som LMC skriver - vi har gjort det også) og det er slett ikke noe "tunga ut av munnen tur", men derimot koselig Smile

At det er mulig å bruke ukesvis på turen opp og ned forstår vel de fleste Smile
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 10:32

Joda quattro1, den frie, buktende og åpne formen er det jeg liker aller best med dette forumet! For all del, under Veien til Kontinentet er det jo et hovedpoeng å komme seg ut av Norden Smile

Når det gjelder denne tråden, som heter Tyskland, hadde jeg håpet på flere tips til ting å se og steder å bo i Tyskland. Jeg har tidligere skrevet om en av våre reiser i Tyskland og vi vet at det er masse igjen å utforske. Det er ikke alle som er like opptatt av å komme seg ned til varmen ved Middelhavet eller Adriaterhavet, selv om jeg også er klar over at det finnes et paradis der bak fjellene et sted. Tyskland er et fantastisk ferieland som kan anbefales for alle. Fra vår nye fastplass er det tre timer til Hamburg, så vi kommer nok til å ta kortere utflukter, kanskje til og med med telt, i somrene som kommer.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 20:20

Vi var nok der i begynnelsen at vi kunne bruke en uke ned til sol og varme men med årene har dette endret seg. Hele familien er vel nå mest klare for å komme seg ned fortest mulig men med en god middag og en god natts søvn på campingplasser underveis.

Tyskland er sikkert et flott ferie land men vi liker oss best i Danmark og Østerrike, Tyskland prøver vi å komme oss fortest mulig igjennom.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 20:38

Synes Tyskland er et flott ferieland, særlig i sør. Prøv bare Romantische Strasse, og se nærmere på alle de nydelige gamle byene, f. eks. Rothenburg. Husk å besøke julehuset til Kate Wohlfahrt. Og hva med alle slottene til Ludwig II av Bayern, fantastisk! Og hva med et besøk i Ørneredet på veien til Ciemsee og Herreninsel? Og hva med alle de fabelaktig fine småbyene, Garmisch osv.

Anbefaler også en runde i Mosel- og Rhin-området, utrolig flott. Og på veien nedover, ta gjerne en runde i Harzen-området.
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 21:45

Ja enig med deg i at sør i landet er det fint. Har vært i Ørneredet, Rothenburg og Garmisch. Flotte steder alle sammen. Men syntes Tyskerne er litt spesielle.
Til Toppen Go down
quattro1
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!



Male
Antall Innlegg : 1137
Localisation : Hordaland
Registration date : 08.12.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeTor 15 Mar 2012 - 23:06

Har i hovedsak godt inntrykk av tyskere. Helt oppe i nord har jeg møtt noen vel kantete personer et par steder, opplever klart mer vennlighet, hjelpsomhet og imøtekommenhet sørover. Men hovedinntrykket er positivt og godt. Og så er det jo orden på ting da, ikke noen ulempe det heller.

F. eks. da jeg i fjor en ettermiddag spurte på Camping Katzenkopf om nærmeste TÜV-kontor for tempo 100- sjekk. Var knapt nok kommet tilbake til vogna før innehaver kom syklende medbrakt utprintet kart, telefonnummer og forklarte veien dit. Noe senere kom han innom for å høre hvordan det gikk, og fortalte at han hadde snakket med en medarbeider hos Dekra, som hadde sagt at jeg bare kunne komme på direkten. Da oblaten var på plass neste dag var han der igjen for å høre hvordan det hadde gått. Vennlig og utmerket service. Legger gjerne turen dit igjen.

Til Toppen Go down
Ottar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ottar


Male
Antall Innlegg : 181
Registration date : 14.10.2011

Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitimeFre 23 Mar 2012 - 9:26

Til Toppen Go down
Sponsored content





Tyskland Empty
PosteTema: Re: Tyskland   Tyskland Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Tyskland
Til Toppen 
Side 1 av 2Gå til side : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Erfaring med fortelt.dk?
» Tyskland og Østerrike
» Reiselandet Tyskland
» Bunkre ved ank. Tyskland
» Brukt fortelt?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: Langs Vegen :: Veien til Kontinentet-
Gå Til: