CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.

Go down 
+15
careka
Rune R
tater ola
Jan
2mas
Redneck
TomA
DigitalMe
ulven
Campern
janp
Jan Ole
ArneO
Ludo
offpist
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Mai 2012 - 22:16

Jeg fikk fedx priority fordi det var det budrunden på eBay var satt opp med.
Men vanlig fedex economy tar bare 6-7 dager så jeg ville valgt det. Dhl er naturligvis også bra.

Stemmer bra at de brukte en uke på å få sendt greiene.
Ville ikke brukt båtfrakt fra kina nei Wink

Er på campingtur nå, vi får se i morgen hva jeg kan hente ut av strøm..
Smile
Lå på 5A kl 20:00 når jeg kom frem..

Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Mai 2012 - 22:56

Den effektmåleren du kjøpte, er det en Turnigy eller er det en annen?
Fant den ikke til $29, men til nesten det dobbelte med frakt osv.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Mai 2012 - 23:08

Jeg kjøpte Denne.
Litt dumt det ikke er en reset knapp på den. Må koble fra både panel og batteri siden for å nullstille peak verdiene. Men eller så er den genial Smile
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Mai 2012 - 23:16

Jo, det er jo en litt kjedeelig mangel. Kanskje ikke så pent å koble en bryter på pluss inn og ut for å koble fra.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeFre 25 Mai 2012 - 23:41

Men, du har sett at man kan få en eksternt display til tracer mppt laderene? Kanskje det dekker behovet ditt. Litt kult å kunne se alle verdiene, også volt på panelene.
Har bestilt en slik bare for å prøve.

Tror ikke den har peak verdier.

Link
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 8:17

Jeg begynner å fylle inn litt tall og oppdaterer samme innlegg utover dagen.
Dette er altså ren effekt ut av regulator så alt effekttap i kabler og regulator er trukket fra.

07:30 48 W
08:03 61 W
08:15 85 W
08:53 101 W
09:06 121 W (måtte koble inn kjøleskap på batteriet for å bruke nok strøm)
10:16 169 W
10:23 170 W (tørket av et tykt lag med pollen og støv fra panelene. Tilsynelatende uten noen stor effekt)
11:18 209 W (41 Ah ladet så langt i dag)
11:47 192 W
12:37 189 W
13:30 210 w (viser seg at måleren ikke greier mer enn 65 AH for der har den stoppet opp.
13:35 219 W
14:03 203 W
14:55 208 W (ser det har vært en peak periode på 242,4 W)
15:18 222 W
16:03 197 W
17:08 154 W
17:38 132 W
18:10 114 W
19:03 82 W
19:44 53 W
20:02 15W
20:55 7.7W


Sist endret av offpist den Lør 26 Mai 2012 - 22:02, endret 27 ganger
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 8:52

Så at det var pakker med og uten ja, tenkte å finne en ála den du har istedet. Men det går jo å bestille en i etterkant. Levert med seilbåt fra Kina, uten frakt. Levert i god tid før neste sesong..


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:45, endret 1 gang
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 9:06

Fortsetter det sånn kan du jo ta på deg å lade batteriene til dem som har gått tomme bounce
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 10:33

Hehe.. Ja jeg har utvendig 220V kontakt som går via inverteren, så det ville ikke være noe problem.

Sendte bildene av vognen over til produsenten i Kina, og de vil gjerne bruke de i reklame.
Show me the money sier jeg bare Smile

Fikk også en del spørsmål om det er ting de kan gjøre med panene for å gjøre de bedre for campingbruk, så skal sette opp noen punkter der.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 12:53

Ofpist: trodde at du kanskje kunne få opp mot 20A som maks, men du er vel ikke langt nok syd i verden. Drar du opp på fjellet, der det er snø, er den beste måneden april. Deretter kommer mai. Juni og juli har betydelig lavere innstråling enn vårmånedene.


Muligens litt langt å dra for bare å lade batteriene kanskje....


Lærerikt å se hva du kommer frem til. Det ser ut til at et 100w panel gir sånn ca 50w på det beste, om de tallene du har fått er det best oppnåelig. Men ca 20A lading er jo mer enn nok for sommerbruk for de aller fleste. Men du skulle sikkert hatt større batteribank for lagring. Men vogna er vel overlastet nok allerede kanskje? Shocked


Har du vann tilgjengelig så dusj de med det og fortell hva du kommer frem til. Min erfaring med det panelet jeg har er at det ble liggende vann oppe på panelet siden det er en kant rundt det. Men heller vogna litt så renner det jo bort.
Men skitt og pollen samler seg lett etter regnvær. Tror du vil finne ut at det skal litt rengjøring til.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 13:29

Edit: var oppe i 19,26A nå.

Ja, 16,6A er så langt maks. Kanskje litt skuffende, men at man ikke får 100% når panelene ligger flatt skulle bare mangle. Trenger likevel ikke mer batterier. Tipper jeg kommer til å ende på nesten ca 130 AH ladet på en dag, og det er mer strøm enn jeg bruker på 3 dager. Har jo også 20 A booster fra bilen Smile Med forsterket ledningsnett.

Glemte å ta med multimeteret, hadde vært interessant å målt at spenningen er likt over alle panelene for å utelukke et dårlig panel.

Siden tynnfoliepanelene er helt flate og har ingen ramme så samler det seg ikke vann så lett.
Fylte ei 1,5 liters flaske med vann og tømte det over alle panenele nå. Vogna er helt i vater så mye ble likevel liggende. Resultatet ble at effekten gikk fra 187 til 191 watt. Altså opp, ikke ned. Antagelig fordi panelene ble kjølt litt ned. Mitt inntrykk så lang er at vann og pollen spiller lite rolle.
Kanskje fordi jeg har 4m2 med areal og de går allerede på 50%.
Mens på et lite panel på 50w som bare er på 50*50 cm så merker man det kanskje bedre.

Alt som kan kjøle ned panelet er faktisk med å øke effekten. Tror det er nesten 1% pr grad.

Slenger med en totalt uinterssant film fra pinsetrafikken i går


Sist endret av offpist den Lør 26 Mai 2012 - 14:57, endret 4 ganger
Til Toppen Go down
Redneck
DIREKTØR!
DIREKTØR!
Redneck


Male
Antall Innlegg : 740
Age : 48
Localisation : Kristiansand
Registration date : 09.09.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 13:43

offpist skrev:
Alt som kan kjøle ned panelet er faktisk med å øke effekten. Tror det er nesten 1% pr grad.

Det fikser du lett!
Parker i skyggen!!
Til Toppen Go down
2mas




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Oslo
Registration date : 19.06.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 20:31

Hei offpist.

Veldig interressant prosjekt du har gående her. Jeg har fulgt med på forumet en god stund, men denne tråden er den første jeg kommenterer. Er også veldig interressert i ditt valg av "rygge-kamera", og hvilken programvare du bruker på ipad'n din. Visst noen ikke har sagt noe om det enda, så er kameraet ditt speilvendt. Lykke til videre med prosjektet ang. sol-celler og selvforsynt strøm langs veien.

Ps!
Selv har jeg bare ett 2kw aggregat for fri-camp foreløpig. Ser ikke bort fra lignende eller samme løsning som deg.


Mvh
Thomas K
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 21:08

Hyggelig at folk finner det interessant å følge med.

Jeg kan oppsummere første dag med panelene slik at under gode solforhold så har jeg latterlig mye støm å ta av. Måleren for kapasitet gikk bare til 65AH, hvor mange AH jeg har levert blir litt tipping men jeg tenker det ligger på ca 150AH. Jeg ville aldri under normale forhold bruke mer strøm enn det. Nå er det jo ikke sol hver dag i Norge men om jeg får en solrik dag hver 3. sag så vil det holde i massevis.

Peak strøm på 19,25 A og 242W ble de gyldne tallene.

Man får aldri utnyttet panelene 100% når de ikke er vinklet mot solen så en "overkill" løsning må nesten til for at det skal duge. Jeg forstår godt de med ett 80W panel som klager over at det nesten lader noe.
En god regulator er et must, finnes mye billig skrot her..


Til 2mas.
Jeg har bevisst vært inne i innstillingene for å gjøre det speilvent slik at når jeg ser på ipad'n så blir det som å se i speilet. Det virker kanskje rart å se det på dataen, men når du kjører er et et must. Ellers vil det faktisk føles som om bilene kjører forbi på høyresiden din.


Sist endret av offpist den Lør 26 Mai 2012 - 22:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 22:05

Det er bare å tenke logisk det så skjønner du jo at bildet må speilvendes. Det må jo være kameraets høyre side som vises på venstre siude av skjermen, ellers blir det jo helt vrangvendt. Mitt Waeco er satt slik i standard levering, det gjelder vel alle ryggekamerasystem antar jeg. Merkelig hvis ikke ihvertfall.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeLør 26 Mai 2012 - 22:23

Syns det fungerer helt fint med Ipa'n der den står. Fikk den såpass høyt at den ikke kommer i konflikt med girspaken. Og den er innenfor rekkevidde om jeg vil trykke på den. Det er jo tross alt en Ipad og kan brukes til så mye mer enn ryggekamera.

Forøvrig ikke noe problem om du vil ha mindre bilde, da zoomer du bare ut og får sort kant rundt.
Dette virker på telefonen også både android og IOS.

Veldig fornøyd med oppsettet så langt. Det blir ikke mer trådløs enn dette Smile
Og at man kan ta opp ser jeg som på et lite pluss også. Min 64GB Ipad holder til en en tur rundt jorden vil jeg tro Smile

Men, dette krever litt innsikt i nettverk og slikt så det er kanskje ikke for alle.



Sist endret av offpist den Søn 27 Mai 2012 - 10:38, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 9:38

I dag blir det et mer normalt mønster. Starter dagen med et batteri som er på 68%, og måleren indikerer at batteriet vil være fullt om 3,5 Time. Det tallet vil bli lavere når solen kommer høyere.
Lader allerede med 13,6A og 184W nå kl 10.

Etter lunsj tenker jeg batteriet er fullt, og etter det vil alt forbruk fortsatt gå på panelene frem til klokken 20. Smile
Luksus...!

Ingen generator støy med bensinlukt og støy, ingenting som må rigges til eller startes opp.
"Gratis" strøm nesten i vognens levetid, så lenge de tåler vinteren her i Norge.
Over helgen så skal jeg forsegle koblingsboksene helt og popnagle på plass takdekslene.

Kjenner jeg gleder meg til å komme i gang med 2KW solcelle prosjektet hjemme.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 11:40

Offpist: ut fra det du skriver så ser det ut som om du skulle hatt et mye større batteri.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:46, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 11:58

Enig i at jeg har ladekapasitet til mye større batteribank nå, men tror egentlig ikke jeg trenger det.
For meg blir det et spørsmål om vekt. Hadde 2x120 AH før i gamle vognen men dette blir en bedre balansegang mellom vekt og funksjonalitet til mitt bruk.

Eneste grunnen til at jeg våkent opp med -30% er fordi jeg gjorde alt jeg kunne i går for å holde laderen i "bulk" mode. Kjøleskapet gikk på batteri og alt lyset sto på i hele går.. kjørte til og med hårføneren en stund for å ta unna det som kom inn.. Wink om jeg hadde latt batteriet lade seg fullt ville laderen holdt igjen og målingene ville blitt for lav.

Nå er faktisk batteriet fullt allerede og jeg kjører kjøleskapet over på panelene igjen.
Kjøleskapet er på 170W og enda er det strøm til overs til wifi og lydanlegg.

Klart, en uke uten sol så vil jeg nok slite litt, men da får jeg ty til booster eller finne en stikk kontakt.
Tror jeg ville reist hjem uansett om det var meldt regn en hel uke Wink

Litt OT men vil gjerne vise frem denne smarte vateren som har en veldig tydelig skala.
Hundrings på eBay for to stk.
Med Festool drill så har jeg vatrer opp vognen før kjærringa rekker å få ungen ut av barnestolen Smile
Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 577577_10151742447715182_1892399417_n


Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 13:03

Bare én? Tar jo tid å få ned 4 labber, hva skal kona gjøre i mellomtida da???


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
TomA
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS



Male
Antall Innlegg : 180
Age : 56
Localisation : Oppland
Registration date : 19.11.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 13:17

janp skrev:
offpist skrev:
Enig i at jeg har ladekapasitet til mye større batteribank nå, men tror egentlig ikke jeg trenger det.
For meg blir det et spørsmål om vekt. Hadde 2x120 AH før i gamle vognen men dette blir en bedre balansegang mellom vekt og funksjonalitet til mitt bruk.

Eneste grunnen til at jeg våkent opp med -30% er fordi jeg gjorde alt jeg kunne i går for å holde laderen i "bulk" mode. Kjøleskapet gikk på batteri og alt lyset sto på i hele går.. kjørte til og med hårføneren en stund for å ta unna det som kom inn.. Wink om jeg hadde latt batteriet lade seg fullt ville laderen holdt igjen og målingene ville blitt for lav.

Nå er faktisk batteriet fullt allerede og jeg kjører kjøleskapet over på panelene igjen.
Kjøleskapet er på 170W og enda er det strøm til overs til wifi og lydanlegg.

Klart, en uke uten sol så vil jeg nok slite litt, men da får jeg ty til booster eller finne en stikk kontakt.
Tror jeg ville reist hjem uansett om det var meldt regn en hel uke Wink

Litt OT men vil gjerne vise frem denne smarte vateren som har en veldig tydelig skala.
Hundrings på eBay for to stk.
Med Festool drill så har jeg vatrer opp vognen før kjærringa rekker å få ungen ut av barnestolen Smile
Bare én? Tar jo tid å få ned 4 labber, hva skal kona gjøre i mellomtida da???
Hva heter forresten vater på engelsk; Water???? Very Happy

Janp

Prøv med level du!
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 13:21

I know....
Kjøpte en liten sak til å lime på draget for et par dager siden, men siden draget er foran så så jo denne kjekk ut for å feste i bakkant.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 13:25

Har du stoppeklokke? Wink
Link.

Vater er leveler.
Her er linken du leter etter.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 19:51

Da var den dagen over.. Jeg har 105% kapasitet på batteriet, pilsen er iskald uten å ha brukt gass. Ipad og telefoner er fulladet og enda så holder panelene i gang lys/wifi og lyd en time til før batteriet tar over.

Blir spennende å se hvordan det blir i praksis på turer med skiftende skydekke, men føler meg trygg på at dette skal dekke behovet mitt helt fra april til september. Resten av året står den fast med strøm uansett.

Jeg og gutta satt og snakket om at man kunne sette opp et reflekterende speil over panelene for å utnytte effekten maks. Spennende tanke egentlig for det trenger jo ikke veie mye.
Ser for med en duk med reflekterende overflate "nasa" style mellom to pinner, også 4 festebranketter i taket i hvert hjørne. Men det blir nok med tanken Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeSøn 27 Mai 2012 - 21:00

Ja, en plass må vel grensa gå ler ler ler

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 10:33

Dag 4.
Og nå kommer den kanskje beste overaskelsen.
I dag er er det overskyet, vanskelig å forklare nivået men det er slik at man kan se direkte mot solen og så vidt skimte den bak skyene. Likevel får jeg ut 85W nå klokken 10:25.
Like overskyet kl 12, 115W.

Edit, lagt ved et bilde for å illustrere.
Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 163569_10151766148710182_974434446_n


Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 18:00

litt imponerende at de tar inn såpass med sol selv med det skydekket
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 19:02

Ja, det synes jeg også.
Kan ha noe med at det er 4m2 med paneler og en veldig god MPPT regulator som hele tiden utnytter det panelene kan gi.

Selv når det er SKIKKELIG overskyet så får jeg fremdeles ut 5-6A kontinuerlig.
(man kan ikke se på himmelen hvor solen er)
Med en gang solen titter frem spretter den opp på 17-20A.
Fullt mulig å tyne ut 50-60 AH på en overskyet sommerdag.

Kan definitivt anbefale dette, selv om kanskje 2 paneler holder til de fleste.
Dette er altså panelene jeg har brukt, og de sender de som "vareprøver" så man slipper faktisk MVA.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 21:43

Hvordan festes de, er det med noe eller må du lage en ramme selv?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeMan 28 Mai 2012 - 22:34

De er rett og slett limt fast med hvit sikaflex. Du kan jo studere bildene jeg la ut tidligere.

Du kjenner kanskje til sikaflex fra før, men det gjør jobben og det er veldig holdbar. Blir "aldri" sprøtt og sprekker, veldig mye brukt på båter både over og under vann. Det er fint mulig å få av panelene om noen år om det skulle bli nødvendig. Bare å bruke en tapetkniv og skjære seg forsiktig innover.

Viktig å rengjøre taket godt først og avslutte med å tørke over med sprit.
Jeg brukte også grovt sandpapir på baksiden av panelet de 10 ytterste cm for å lage bedre grep. Legger på en passe stripe(1cm tykk) ca 4-5 cm fra kanten pluss en liten stripe på midten. Dermed er det bare å presse godt ned.. Tørke av det lille som tyter ut og tørke over med sprit til slutt. Lurt å merke med en blyant hvor panelet skal ligge først forøvrig.

Koblingsboksen som følger med panelene er grei nok, men den er ikke helt tett og må forsegles på et vis ellers tar den inn vann. Litt sikaflex gjør susen her også Wink

Edit: Det er hull i hvert hjørne så man kan skru de fast eller henge de opp på et vis, men jeg syns ikke noe om det.
Når de er limt fast så holder de seg der, sommer som vinter. Om man legger flere paneler sammen så er det nok lurt å la det være noen cm mellomrom slik at vann kan ledes bort.
Til Toppen Go down
2mas




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Oslo
Registration date : 19.06.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 19:33

Hei igen offpist.

Har ikke kunnet svare før nå pga. dårlig nett-tilgang der jeg var på camping i helgen. Jeg er fortsatt veldig interressert i din spesifikke wifi-løsning. Da mener jeg router, antenne, nett, applikasjoner osv. Er dette omtalt i annen tråd, så pek i riktig retning.


Jeg skjønner logikken i speilvendt bilde på ryggecam, så nå ser jeg bare på videoen via speil king

Er noen år siden jeg drev med nettverk selv og den gangen var det kun kabel tongue

Mvh
Thomas K
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 20:23

Har brukt Sicaflex i noen år, så jeg kjenner godt til produktet. På godt og vondt, det er ikke egnet som impregnering på dyre anorakker f.eks...


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:47, endret 1 gang
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 20:32

En annen jeg kjenner tenker også på en lignende løsning i vogna, men ikke i det omfanget som offpist har satt opp.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:48, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 21:00

Jupp. Jeg har 7 Axis kameraer, så bare spør om det er noe du lurer på Wink
6 stk rundt omkring på eiendomen og den på vogna.

Har også en Viostor NVR som tar opp på opp til 8 kameraer.

Om noen har lyst til å titte litt inn på serveren så send meg en PM så skal jeg gi tilgang for en liten periode. Der kan man se kameraene live og spille tilbake 30 dager.

Fungerer akkurat like bra på Android og IOS.

Når det gjelder produktene for WIFI så står det i begynnelsen av denne tråden.
Det finnes MANGE routere som gjør at man kan dele internet tilgang på denne måten Wink Bare å velge og vrake. Den jeg bruker har integrert simkort og uttak for ekstern GSM antenne for det passer meg best. Lurt å finne en som går på 12V også.
Til Toppen Go down
2mas




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Oslo
Registration date : 19.06.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 21:03

janp skrev:
offpist skrev:
De er rett og slett limt fast med hvit sikaflex. Du kan jo studere bildene jeg la ut tidligere.

Du kjenner kanskje til sikaflex fra før, men det gjør jobben og det er veldig holdbar. Blir "aldri" sprøtt og sprekker, veldig mye brukt på båter både over og under vann. Det er fint mulig å få av panelene om noen år om det skulle bli nødvendig. Bare å bruke en tapetkniv og skjære seg forsiktig innover.

( redigert før svar)
Har brukt Sicaflex i noen år, så jeg kjenner godt til produktet. På godt og vondt, det er ikke egnet som impregnering på dyre anorakker f.eks...

hehehe .... en liten (muligens stor) "R. Felgen" i/hos deg også skjønner jeg. Sikaflex som impregnering har jeg ikke hørt om tidligere. Kanskje prøve med Tec7? Forøverig er Tec7 ett usedvanlig bra produkt (muligens med unntak til impregnering) Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 928394
Til Toppen Go down
Sponsored content





Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.
Til Toppen 
Side 2 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?
» Problemer med panel
» Kamera og dingser
» Web kamera for overvåkning av vogn på campingplass
» Smart Wifi løsning.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: