CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.

Go down 
+15
careka
Rune R
tater ola
Jan
2mas
Redneck
TomA
DigitalMe
ulven
Campern
janp
Jan Ole
ArneO
Ludo
offpist
19 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 21:16

Nei, Reodor er jeg ikke. Brukt det bl. annet til tetting av kabelinntak for Telenor og Netcom. En uheldig bieffekt en gang dette med anorakken.


Tec7 har jeg aldri brukt, sverger til Sicaflex. Og det funker glimrende for liming, og er elastisk nok etter det jeg har erfart.
Til Toppen Go down
2mas




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Oslo
Registration date : 19.06.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 21:37

offpist skrev:
Jupp. Jeg har 7 Axis kameraer, så bare spør om det er noe du lurer på Wink
6 stk rundt omkring på eiendomen og den på vogna.

Har også en Viostor NVR som tar opp på opp til 8 kameraer.

Om noen har lyst til å titte litt inn på serveren så send meg en PM så skal jeg gi tilgang for en liten periode. Der kan man se kameraene live og spille tilbake 30 dager.

Fungerer akkurat like bra på Android og IOS.

Når det gjelder produktene for WIFI så står det i begynnelsen av denne tråden.
Det finnes MANGE routere som gjør at man kan dele internet tilgang på denne måten Wink Bare å velge og vrake. Den jeg bruker har integrert simkort og uttak for ekstern GSM antenne for det passer meg best. Lurt å finne en som går på 12V også.

Takk for svar. Har selv en løsning fra Logitech med 6 kameraer (Wilife), og dedikert server, men det er jo ikke akkurat IP-cams. Fungerer supert til sitt bruk, men ikke som ryggekamera akkurat. Har ett IP-kamera (D-link) som jeg får opp på ipaden, pc'n, mobilen. Selv har jeg konsekvent kjørt windows/linux i alle år (har ingen kjennskap til Mac/Appel produkter) , men kjøpte en ipad for kort tid siden. Jeg er veldig imponert over funksjonaliteten og brukervennligheten til ipaden så langt. Ser du har en 15dbi antenne i signaturen din, men hvilken? Når det gjelder router så har jeg vært borti det meste. For tiden bruker jeg Jensen og Netgear, lurer litt på Cisco Linksys'n (wrt54gl?). Trenger å sette opp noen repeatere m/ekstern antenne. Nå skal jeg ikke bli alt for teknisk i denne tråden, men jeg prøver å følge med på hva som er "inn" på data/nettverks-fronten. Er ikke lett siden utviklingen går fortere enn man bytter underbukse (omtrent). Er som sakt noen år siden jeg drev "aktivt" med dette.

Ser du skriver at du bruker en inverter (1000w?!) for 220v. Har du koblet denne til alle 220v kontaker i hele vogna eller kun til TV, Dreambox osv? Hvor mange watt bruker denne inverter'n?

Som du sikkert begynner å skjønne så har jeg mange spørsmål rundt dine løsninger. Er en liten gizmo-freak selv.

Kort fortalt så er jeg interressert i alt som har med IT og strøm å gjøre.

Tror faktisk jeg skal bestille noen av de solcelle panelen og sette igang selv.


janp: Kan ikke du bare starte en "tråd" om wifi/ip/data/cams så vi får denne diskusjonen ut fra denne tråden?! Så kan vi fortsette diskusjonen der? Smile


Mvh
Thomas K
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 21:48

Startet en tråd jeg, men kanskje noe snever vinkling. Ingen ting i veien for å endre litt på header, for å ikke havne for smalt.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 22:14

Ja 2mas, litt om den inverteren.
Har koblet den inn på en vekselbryter slik at jeg kan kjøre 220V fra inverteren ut på alle stikkontaktene i vognen, i tilegg til en strømskinne i "teknisk rom".
En annen strømskinne er reservert for ting som jeg IKKE vil kjøre på inverteren sånn som batterilader osv, så den er koblet inn før vekselbryteren og fungerer derfor når man er tilkoblet strømnettet.

Man skal jo strengt tatt ikke tukle for mye med strømnettet i vognen sin så jeg vil oppfordre til litt forsiktighet her. Wink

Morro om du også tester ut solcelle ja. Tror solcelle har fått et alt for dårlig rykte i campingmiljøet over de siste årene. Ikke rart når noen kjøper et 40W panel for 5000 kr pluss montering for 4-5 år siden og en crappy regulator på toppen. Blir ikke mye valutta for pengene.

Nå får man alt nærmest kastet etter seg fra kina og alle kan være sin egen importør, og montør (om man tørr). Det går litt kaldt igjennom ryggen når man borrer hull i vognen, men det første er alltid værste sies det Wink

Kan på si nevne jeg monterte varmepumpe hjemme for et par uker siden. Sabla strev for jeg skal jo ha alt skjult som alltid Wink Kabler og rør går i himling og vegg.
Uansett, forbannet meg på at dette skal jeg klare selv så bestillte alt jeg trengte for å få satt i gang greiene selv fra kina. Vacumpumpe, manometer, flenseverktøy osv. Alt til en tusenlapp. Og i kveld hadde jeg fått siste delene og kjørt i gang pumpa. Funker som fy. (har en kompis fra trøndelag som er kjølemontør, så jeg hadde han på øret samtidig for å ikke gjøre noen feil).
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 22:21

Har du sjekket varmgang på kabler ut fra batteriet med opp mot full belastning på Inverteren?


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 22:41

Kablene som går mellom inverteren og batteriet er bare 50+cm og fulgte med inverteren.
Usikker på tykkelsen men det er sånn "startkabel-tykkelse".
De tåler nok maks kapasitet til inverteren, faktisk værre med enkelte fritidsbatterier som du er inne på. På mitt batteri fra Panasonic står det "maks 200A ladestrøm" så det er ganske heavyduty Wink

Kjærringa har fått lov under kontrollerte former å kjøre hårføneren sin på trinn 1 og da bruker hun 53A. Det kan jeg leve med. Sentralstøvsugeren klarer den IKKE å dra for den er på 1700W, det er litt nedtur faktisk.

Litt overkill med 1000W inverter (1500W peak) men det har sine praktiske fordeler. Jeg har merket med at små invertere faktisk har større tomgangstrøm enn de større og effektiviteten er gjerne bedre på de større. Punkt 2 er at om man sitter og ser på film en kveld så vil en liten inverter bli ganske varm og da får man gjerne en vifte som vil gå hele tiden. Stor inverter=bedre varmefordeling. Min blir knapt lunken ved vanlig bruk.

Den forrige vonga hadde jeg faktisk 2500W ren sinus inverter, men den kostet skjorta. Tung var den og.. Så 1KW har jeg funnet ut er midt i blinken Wink
Til Toppen Go down
2mas




Male
Antall Innlegg : 8
Localisation : Oslo
Registration date : 19.06.2010

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 29 Mai 2012 - 23:15

offpist skrev:
Ja 2mas, litt om den inverteren.
Har koblet den inn på en vekselbryter slik at jeg kan kjøre 220V fra inverteren ut på alle stikkontaktene i vognen, i tilegg til en strømskinne i "teknisk rom".
En annen strømskinne er reservert for ting som jeg IKKE vil kjøre på inverteren sånn som batterilader osv, så den er koblet inn før vekselbryteren og fungerer derfor når man er tilkoblet strømnettet.

Man skal jo strengt tatt ikke tukle for mye med strømnettet i vognen sin så jeg vil oppfordre til litt forsiktighet her. Wink

Morro om du også tester ut solcelle ja. Tror solcelle har fått et alt for dårlig rykte i campingmiljøet over de siste årene. Ikke rart når noen kjøper et 40W panel for 5000 kr pluss montering for 4-5 år siden og en crappy regulator på toppen. Blir ikke mye valutta for pengene.

Nå får man alt nærmest kastet etter seg fra kina og alle kan være sin egen importør, og montør (om man tørr). Det går litt kaldt igjennom ryggen når man borrer hull i vognen, men det første er alltid værste sies det Wink

Kan på si nevne jeg monterte varmepumpe hjemme for et par uker siden. Sabla strev for jeg skal jo ha alt skjult som alltid Wink Kabler og rør går i himling og vegg.
Uansett, forbannet meg på at dette skal jeg klare selv så bestillte alt jeg trengte for å få satt i gang greiene selv fra kina. Vacumpumpe, manometer, flenseverktøy osv. Alt til en tusenlapp. Og i kveld hadde jeg fått siste delene og kjørt i gang pumpa. Funker som fy. (har en kompis fra trøndelag som er kjølemontør, så jeg hadde han på øret samtidig for å ikke gjøre noen feil).

For å ta det siste først; Har du tenkt å koble "solcelle" -løsningen din til varmepumpa? Selv installerte vi en varmepumpe-sentral for 1,5 år siden (bergvarme). Kort fortalt, koverterte da fra oljefyr til varmepumpe (17kw/400v) og denne har tilkobling for "alt mulig", selv sol-celle. JA, vi sparte på det! Faktisk 30.000,- i fyringsutgifter første året. Bli spennende å se hvor mye vi faktisk kan spare, etterhvert som vi "tuner" varmepumpa.

Når det gjelder solcelle i camping-miljøet så tror jeg dette stort sett har vært begrenset til lading av mobilbatteri osv (mindre ting), samt strøm til tv for xx-antall 1000lapper. Så ja, jeg er enig med deg i at også denne teknologien raser fremover med superfart. Husker min tante hadde solcelle-lading av batteri til TV'n på Hovden for ca 20 år siden, men du hvor det kostet pæng (her snakker vi litt mer enn 1 arm og 2 legger)!

Men tilbake til saken; Trenger man å legge alle solcelle panelene ved siden av hverandre? Jeg har ikke like stor takflate på min vogn (tror jeg) som du (noen lufteluker her og der). Skal ta noen mål imorgen. Jeg er ikke redd for å borre/lage hull i hva-som-helst, kona er mer sjeppisk til sånne ting. Har laget hull i det meste fra plastboks til hus ;-) I utgangspunktet er jo en campingvogn begrenset mtp vekt og minimalistisk komfor, med litt mer "luksus" så lenge man kan plugge 220v i vogna.

Genererer din inverter mye støy? Tror jeg må ha en inverter på oppimot 2kw (gulvvarme, vannkoker, tv, data osv)....


hmmm... ble visst litt mye dette her, tror jeg skal lage en oppsummering av det mest vesentlige .... i morgen


Mvh
Thomas K

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeOns 30 Mai 2012 - 8:32

Solcelle anlegget skal kunne drive pumpen ja, men er det sommer og sol så trenger man ikke å lage så mye varme innendørs akkurat.

Jeg har bare en enkel luft-luft pumpe, men jeg regner med å kunne spare litt strøm i stedet for å kun bruke elektrisk gulvvarme slik vi har gjort nå.

Inverteren lager ikke noe støy som jeg har merket. Jeg tror du vil finne ut at det ikke er verdt å bruke batteriet på ting som vannkoker og gulvvarme, det trekker uhorvelig med strøm.

Du trenger naturligvis ikke ha panelene samlet. De kan ligge spredt utover taket der du måtte få plass. Så lenge de får noenlunde samme mengde innstråling så går det bra.

Her er mitt siste tilskudd i strømsparingsprosjektet som kom inn døra i dag:
Har fra før byttet alle downlights på badet og kjøkken med LED, så dette er til ymse lysarmatur rundt om i gangen, stuen, soverommmene.

5,5W, lyser som 50W.
Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 534275_10151823563475182_1574505145_n


Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:16, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 18:35

Om noen lurer på å bestille samme panelene, send meg en PM.
Jeg har blitt lovet rabatter om det kommer flere bestillinger fra Norge.

Har også fått de til å forbedre koblingsboksen og innpakkingen.

"Dear Trond
Thanks for your warmly mail,
1. Package, now we approved it, use the double strength carton, so no broken or bent in future, would you like to see our carton pic? Today we get the sample of carton
2. For junction box place, if 1cm further out is good for installation? We can do here before out factory
3. Junction box improved also, we epoxy it already, and use a silicon ring to seal the cable holes
4. If any order from Norway , just let me know,we will give some discount for you
"

Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 19:10

Hørte i helgen fra en som hadde montert solcelle på biltaket at han måtte heve panelet 10-15 cm fra taket på grunn av varmen, når solcellene ble varme sank effekten på de, men ved å bygge de opp fra taket så det kom luft under også økte effekten på det varmeste betydelig.
kanskje noe å tenke på det å når man først skal montere panel Smile
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 31 Mai 2012 - 20:39

Ja, han er nok inne på noe.
På tynnfolie paneler har man egentlig ikke så mye valg siden de ikke har noen fast ramme.
Men på tradisjonelle paneler så kan det være lurt å la det være litt lufterom mellom panelet og det som er under.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 11:19

Ny helg på tur. Kraftige regnbyger og 100% skydekke.
Ligger gjevnt på 60W og har ladet 10 AH så langt i dag, kl 11.



Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:18, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 11:56

Om kjøling er veldig fordelaktig er det ikke mye som skal til for å legge liten svetteslange oppe på taket. Da må self gevinsten stå i stil. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 12:15

Ja kjøling på svært solfyllte dager hadde sikkert hjulpet. Men på den andre siden, på slike dager har man en overflod av strøm tilgjengelig uansett.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 13:35

Hva med å selge på Norpool, som ren energi? Pr kw mellom 13,6 og 21.2 øre i dag..
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 14:35

Hehe. Når jeg får opp 2KW anlegget hjemme så vil strømmåleren forhåpentligvos gå bakover på dagen om sommeren.

Men enn så lenge så er jeg litt begeistret for hvor bra dette virker uten sol. Fremdeles helt overskyet og panelene er dekket med regnvann. Nå får jeg ut 120W, nok til å drive både 40" tv og paraboltuner.

Har også satt opp cardshare på dreambox'n så nå slipper jeg å ta med parabolkortene hjemmefra når jeg skal på tur (glemte de hjemme sist helg).
For de som ikke er kjent med dreambox så betyr det at mottakeren i vognen tar kontakt med tuneren hjemme over internet og benytter seg av kortene som står der.

Denne funksjonen åpner naturligvis for misbruk, men siden det er MINE kort jeg bruker så har jeg ikke dårlig samvittighet. Tjenesten er også beskyttet med passord.
Nå som jeg har internet med meg over alt så funker dette veldig bra.
Til Toppen Go down
Ludo
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Ludo


Male
Antall Innlegg : 154
Localisation : Sandefjord
Registration date : 25.10.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 15:11

Men lov er det ikke...
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 16:01

Lov og lov.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:50, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 3 Jun 2012 - 23:11

Ny Watt peak registrer fra panelene i dag på 304W.


Knipset dette bilde på vei hjemover, booster + solcelle gir i underkant av 40A ladestrøm.
Nå snakker vi.. Wink

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 179321_10151791247450182_732975841_n


Sist endret av offpist den Fre 19 Okt 2012 - 21:19, endret 1 gang
Til Toppen Go down
tater ola
CARAVANER
CARAVANER
tater ola


Male
Antall Innlegg : 58
Localisation : Østfold
Registration date : 24.07.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeMan 4 Jun 2012 - 23:43

Nei og nei dette her blir en dyr blogg Very Happy
Nå er clipper bestilt og jaggu ble det ikke en efergy e2 fra claes ohlsson til hytta også. Det er utrolig hvor mye man ikke er klar over at man behøver før man leser slike innlegg som i denne loggen sunny . Har tenkt på solseller lenge og først tenkte jeg på en ca 100W men nå spørs det vell om jeg ikke må slå til på samme pakken som offpist har gjort. Så er det ryggekamera som også bør på plass og jeg hadde håpet på at det kunne bli en undskyldning til å kjøpe I-pad også i samme slengen. Men da må jeg jo være oppkobblet til internett hele tiden og det kan bli dyrt når man er nedover på kontinentet. finnes det noe mulighet for overføring fra kamera til I pad uten å gå over nettet? Offpist : Hvilken booster er det du bruker når du lader fra bilen?Hadde egentlig tenkt å gå for ctek 250 dual men antar at denne ikke lengre strekker til når vi snakker om 4X100 W ?
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeOns 6 Jun 2012 - 23:28

Ja Ola, det koster å være avhengig av gadgets Wink

Du trenger ikke internet forbindelse for å bruke IP camera, det holder med et WIFI AP i vognen som forbinder kamera med iPad`n. Internet i tilegg er bare et stort pluss.

Om du har et AP med internet så bør man nok koble fra 3G modemet før man passerer grensen, ellers kan det fort bli dyrt ja Wink Nå er det vel blitt nye regler for maks belastning pr dag innenfor EØS landene tror jeg men likevel.

Jeg bruker Waeco 20A booster.
Bør i samme slengen nevne at den ikke bør kjøres på det originale ledningsnettet i vognen. Jeg måtte forsterke mitt etter det var nærmest tilløp til brann i sikringsboksen i bilen.

Skal du ha 4x100W paneler så bør du nok sette på en egen regulator på 30A slik jeg har gjort. Panelene leverer hele 80V som regulatoren transformerer ned til riktig ladestrøm.

Har du bestilt paneler ennda?
Her finnes det 1000 vis av varianter, så bruk god tid på å velge den du finner mest riktig for deg. Mål på taket og tenk ut hvordan du vil ha det. Det er helt klart forskjell på kvaliteten, og det er på ingen måte sikkert at jeg har valgt den beste varianten. Jeg bare deler mine erfaringer med de jeg tilfeldigvis endte med å velge.

Faktisk er jeg spent på hvordan holdbarheten på panelene er, og om de vil tåle mange vintrer her i Norge. Vann og elektronikk går jo som kjennt ikke så bra sammenr så skulle det komme vann inn mellom lamineringene for eksempel så er det over og ut.
I den forbindelse kan jeg nevne at det er laget et hull i hvert hjørne på panlet fra fabrikk, antagelig for å kunne henge de opp eller noe. Uansett, i dag oppdaget jeg at de små metallhylsene som er klemt inn der er laget i billig messing og var allerede i ferd med å ruste. Heldigvis var de mulig å nappe ut med en nebbtang selv nå etter at jeg har montert panelene, men det syns jeg var en lite gjennomtenkt løsning. Og jeg begynner jo å lure på om disse kineserne har tenkt de ikke skal tåle vann.
Har allerede tatt det opp med produsenten, så får vi se hva de sier.

Holder de i 5-6 år så skal jeg ikke klage. Siden de bare er limt på kan de fjernes igjen uten å etterlate noe spor/hull. (bare litt gnikking og gnuing for å få bort limrester)
Til Toppen Go down
Rune R
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 60
Localisation : Arendal.
Registration date : 26.07.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 7 Jun 2012 - 0:22

Sitat :


Litt OT men vil gjerne vise frem denne smarte vateren som har en veldig tydelig skala.
Hundrings på eBay for to stk.
Med Festool drill så har jeg vatrer opp vognen før kjærringa rekker å få ungen ut av barnestolen Smile

Trodde ikke en skulle vatre opp vogna på labbene jeg ?

Men, du som tydligvis har god data kunskap, jeg har en gammel linkkys liggende, en WRT54GS (Tror jeg)
Kan jeg sette denne opp som access point, kople til samme type ip camera du har og se bilde på android tlf i bilen?
Eller har jeg glemt noe vesentlig her Very Happy (Mest sannsynlig, hehe)
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 7 Jun 2012 - 12:49

Nei, man skal selvfølgelig ikke støtte opp hele vognen med labbene.

Du kan i teorien bruke hvilket som helst accesspunkt. Noen er jo sikkert mer egnet enn andre, og WRT54GS er jo kjent for å være et allsidig og greit produkt så det burde gå bra.


Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 7 Jun 2012 - 21:28

I dag fikk jeg displayet, et tilbehør til solcelle laderen.
Borrtsett fra at jeg kan se spenningen på panelet (som nesten alltid er rundt 80V) så var det ikke så mye nyttig info der som jeg ikke allerede har i batterimonitoren.

Har koblet en batteribryter på sekundærsiden av boosteren sammen med batteri og kjøleskap.
Den gir meg følgende valg:

1= kun lading (20 A+panel)
2= kun kjøleskap. (trekker 11A, booster sørger for god spenning på 14,2V)
1+2=Lading pluss kald pils. (11A til kjøling/9A til lading pluss det panel)ene leverer)

Lar jeg bryteren stå i 1+2 etter jeg har kommet frem, kjører jeg kjøleskap på solcelle og batteri.

Planlegger langtur i sommer (Italia/Kroatia), tipper jeg skal klare meg hele turen uten å koble meg på strømnettet. Strøm er jo så dyrt der nede, kanskje de vil kjøpe litt? hihi..


Sist endret av offpist den Tor 7 Jun 2012 - 22:44, endret 1 gang
Til Toppen Go down
ulven
DIREKTØR!
DIREKTØR!
ulven


Male
Antall Innlegg : 772
Age : 49
Localisation : Kristiansand/Vennesla
Registration date : 19.07.2011

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 7 Jun 2012 - 21:30

Jaggu, er du på strømdealeren? Wink
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTor 7 Jun 2012 - 23:07

Hehe, neida det var en litt eplekjekk spøk bare.

Det som er sikkert er at jeg teller ned dagene til SOMMERFERIE!
Til Toppen Go down
careka




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.06.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Jun 2012 - 16:50

Hvor mye kan du bøye panelene dine Offpist ?
Jeg tenker å ha dem evt på taket mitt på båten.
har du info om slikt ? fra de der nede.

Careka.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Jun 2012 - 17:33

Om du sjekker linken som han har lagt ut så står det hos produsenten.
Til Toppen Go down
careka




Antall Innlegg : 2
Registration date : 01.06.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeFre 8 Jun 2012 - 18:10

Takker, jeg fant det,

Semi-flexible bending angle up to 30 degrees
Durable with aluminum back sheet, no glass
Light weight for easy carrying
Thickness only 2.5mm, easy joint to your yacht or RV roof
Can be stepped on with soft soled shoes
High efficiency mono crystalline solar panel

------ Da skal jeg måle litt og se hvor mye jeg evt kan plassere der.

Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeLør 9 Jun 2012 - 15:30

I dag hadde jeg ny WattPeak på 341W altså 24,5A innimellom skybruddene.

Kjører kjøleskapet på solcelle, og ikke bare blir det isbiter til colaen i ettermiddag men kjøttet vi skal grille har delvis frosset også.. Wink tydeligvis ingen termostat funksjon på 12 V.
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 10 Jun 2012 - 14:45

En liten filmsnutt.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 10 Jun 2012 - 16:15

Offpist: tror jeg må investere i et par paneler.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:50, endret 1 gang
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeSøn 10 Jun 2012 - 17:01

Ikke dumt. Vi har campet på plasser med 220V tilgjengelig to helger på rad nå men bruker det konsekvent ikke Wink ikke (bare) fordi jeg er gnien men vi trenger det ikke lengre.

Har en helt ny 10A regulator liggende om noen trenger. Samme modell som jeg bruker nå, bare mindre.

Har også begynt å få delene til solcelle prosjektet hjemme. Av en eller annen grunn virker det som om prisene på slikt er ekstra gunstig i England. Inverteren som koster 18 000 kr i Norge fant jeg til 4500 kr der borte (brukt 5 dager riktig nok).
Ganske fancy for den kommuniserer via blåtann med et display man har inne samt en internet boks som logger alle data hvert sekund hele året på et simkort og sender meg en e-post om noe er galt. Den boksen koster £450 men fant en på ebay for £130.

Om dette blir bra har jeg planer om å bygge en eller to sol-tracker som følger solen hele dagen, men det får bli neste år. Støper to stk 3" rør inn i en mur jeg skal bygge da.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3361
Registration date : 19.01.2012

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 12 Jun 2012 - 22:01

Da har jeg klasket til og lagt inn bud på 2 x 100w panel.


Sist endret av janp den Fre 14 Jun 2013 - 21:51, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitimeTir 12 Jun 2012 - 22:25

To? Skal ikke du ha lys bak i vogna også da? Her har du sjansen til å briljere med alle kvadratmeterene og så kjøper du bare to...... Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Empty
PosteTema: Re: Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.   Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera. - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Prosjekt 400W solcelle panel og WIFI iptv-kamera.
Til Toppen 
Side 3 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Vedlikeholdslading vognbatteri med solcelle via vognkontakt?
» Problemer med panel
» Kamera og dingser
» Web kamera for overvåkning av vogn på campingplass
» Smart Wifi løsning.

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: