CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 anbefalling av omformer\lader

Go down 
+5
ArneO
livar
P.kaill
offpist
Lord Hatlem
9 posters
AvInnlegg
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: anbefalling av omformerlader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 0:11

hei, har ei kabe 540 smaragd glb med ein leab lader\omformer den skal lade batteriet og den leverer 12v direkte til vogna, denne ser ut til å ha sett sine beste dager...
den leverer for lite strøm direkte til vogna (kan vere at den ikkje er større)
og den lader ikkje batteriet lengre,

noken som kan anbefalle lignande system til innkjøp?... evnt om det er noken plass det går an å få reparert den?
takker på Forhånd
Til Toppen Go down
offpist
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
offpist


Antall Innlegg : 391
Registration date : 10.09.2009

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 11:18

Kan du poste noen bilder eller link til teknisk info om denne laderen?
Til Toppen Go down
P.kaill
CARAVANER
CARAVANER
P.kaill


Male
Antall Innlegg : 91
Age : 52
Localisation : Averøy
Registration date : 29.05.2009

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeSøn 2 Sep 2012 - 20:23

Lord Hatlem skrev:
hei, har ei kabe 540 smaragd glb med ein leab lader\omformer den skal lade batteriet og den leverer 12v direkte til vogna, denne ser ut til å ha sett sine beste dager...
den leverer for lite strøm direkte til vogna (kan vere at den ikkje er større)
og den lader ikkje batteriet lengre,

noken som kan anbefalle lignande system til innkjøp?... evnt om det er noken plass det går an å få reparert den?
takker på Forhånd

Du skriver litt oppi her at "den leverer for lite strøm direkte til vogna". Dette er helt feil! Alt lys og strømtrekkende i ei Kabe er 12V og strømmen hentes fra batteriet! Laderen sin jobb er å etterfylle strøm på batteriet etterhvert som du bruker. Trenger ikke "landstrøm"(230V) tilkobling for å bo i ei Kabe vet du... Det er kun de 230V uttakene f.eks til kaffetrakteren og tvn som henter strømmen fra 230V tilkoblingen.

Kan godt være laderen din som er gåen, men sjekk batteriet ditt du. Kjøp et skikkelig et i tilfelle det har du igjen for.
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeMan 3 Sep 2012 - 22:54

offpist skrev:
Kan du poste noen bilder eller link til teknisk info om denne laderen?
hei bilde har eg enno ikkje sjønt korleis eg skal få inn her men her er det som står på lader:
det er ein Leab Electronic Charger
Type B14-6/6-I
input~220V 50Hz/=12V
Output 14V 6A
ser nr. 015484
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeMan 3 Sep 2012 - 23:07

P.kaill skrev:
Lord Hatlem skrev:
hei, har ei kabe 540 smaragd glb med ein leab lader\omformer den skal lade batteriet og den leverer 12v direkte til vogna, denne ser ut til å ha sett sine beste dager...
den leverer for lite strøm direkte til vogna (kan vere at den ikkje er større)
og den lader ikkje batteriet lengre,

noken som kan anbefalle lignande system til innkjøp?... evnt om det er noken plass det går an å få reparert den?
takker på Forhånd

Du skriver litt oppi her at "den leverer for lite strøm direkte til vogna". Dette er helt feil! Alt lys og strømtrekkende i ei Kabe er 12V og strømmen hentes fra batteriet! Laderen sin jobb er å etterfylle strøm på batteriet etterhvert som du bruker. Trenger ikke "landstrøm"(230V) tilkobling for å bo i ei Kabe vet du... Det er kun de 230V uttakene f.eks til kaffetrakteren og tvn som henter strømmen fra 230V tilkoblingen.

Kan godt være laderen din som er gåen, men sjekk batteriet ditt du. Kjøp et skikkelig et i tilfelle det har du igjen for.

hei, kan begynne med det siste, har ein slik heilt enkel Ctek lader, den lader batteriet heilt fint, har ikkje testa batteriet på noken måte... men har lite tru på at det er det som er feilen.
vell klar over at lys m.m trekker direkte fra batteri, men har testa det og eg kan bruke 12v systemte i vogna utan å ha batteriet i... i dette tilfelle ser det ut til at vist eg setter på nokre lys pluss kansje radio, så vil lyset begynne å gå i impulser veldig korte og små impulser, (ikkje etter lyd i anlegget)
som deke sikkert har sjønt har eg nett kjøpt vogna, og testa alle funksjoner i den, og då har vi denne berømte fjellknappen eller ka da va den heitte, som ser ut til å vere brytar som velger om ein skal kjøre 12v fra batteriet eller fra ladaren, da eg hadde den i eit stille, tappa eg batteriet ut ( va vell nede på 11,23v) og det med vogna kopla til 230v heile tida, noke som tilseier at ladefunksjonen ikkje virker, men vist eg setter denne fjællkoplingsknappen i den andre modusen, har eg da strøm i 12v. og da kan eg kople ut batteriet og forsatt ha 12v.


bare slenger ut ein teori som eg kom på i farten, vogna har stått i ro dei siste 10-15 åra på fast plass, kan det være at denne laderen er kopla om slik at ein skal "sleppe" å ha batteri i vogna?
virker jo som du kattegorisk seier at det ikkje skal vere mulig å kjøre 12v direkte fra lader?... men kva funksjon har avnt denne fjællkoplingsknappen?

mange spm her no, men er veldig nyskjerrig av meg og vil jo so klart bli mest mulig kjent me den første vogna mi Wink
Til Toppen Go down
livar
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
livar


Male
Antall Innlegg : 163
Age : 41
Localisation : Bryne
Registration date : 25.08.2008

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeTir 4 Sep 2012 - 12:11

Med fjellkobling innkoblet mater den vel strøm direkte til styringsenheten for sentralvarmen. Dette selv om hovedbryter er av.
Med fjellkobling frakoblet lader den batteriet...
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeTir 4 Sep 2012 - 12:41

Fjellkobling / Vinterkobling:

http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Vinterkobling

Den artikkelen er et sammendrag av noen tråder her inne og jeg har fått hjelp fra folk her inne.

Fjellkoblingen sørger for at ALDE får 12V til styrestrøm når 230V blir koblet til.
Siden man må ha kranene åpne på vinteren er det viktig at man kan slå av vannpumpa slik at den ikke starter når 12V kommer på ved innkobling av 230V.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeTir 4 Sep 2012 - 13:17

Jeg trenger heller ikke å ha batteri i vogna, min Mascot på 25A leverer strøm som en omformer i andre vogner, men når du sier du får pulsing så sier vel det litt om kvalitet/kapasitet på strøm/lader.
Om den er på bare 6A er det veldig lite til en vogn, skal ikke sette på så veldig mye forbruk før spenningen synker da og derfor er batteriet fint å ha til å dekke toppforbruket med for du sover vel ikke med full belysning og vannpumpa på......

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeTir 4 Sep 2012 - 22:48

Jan Ole skrev:
Jeg trenger heller ikke å ha batteri i vogna, min Mascot på 25A leverer strøm som en omformer i andre vogner, men når du sier du får pulsing så sier vel det litt om kvalitet/kapasitet på strøm/lader.
Om den er på bare 6A er det veldig lite til en vogn, skal ikke sette på så veldig mye forbruk før spenningen synker da og derfor er batteriet fint å ha til å dekke toppforbruket med for du sover vel ikke med full belysning og vannpumpa på......

nei, 6 amp er ikkje all verden, ser ikkje ut til å få lading enten eg har fjernkopling på eller av,

noken tips til tilsvarende lader\omformer til ein vetig pris?...
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 11:51

ArneO skrev:
Fjellkobling / Vinterkobling:

http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Vinterkobling

Den artikkelen er et sammendrag av noen tråder her inne og jeg har fått hjelp fra folk her inne.

Fjellkoblingen sørger for at ALDE får 12V til styrestrøm når 230V blir koblet til.
Siden man må ha kranene åpne på vinteren er det viktig at man kan slå av vannpumpa slik at den ikke starter når 12V kommer på ved innkobling av 230V.
Bare et lite spørsmål, litt off-topic for denne tråden, men hvor viktig er det å ha kranene åpne om vinteren? Vil det ikke være godt nok å tappe helt ut og når det ikke kommer mer vann, lukke kranene igjen slik at pumpen ikke starter?

Eventuellt kan man kanskje blåse rent i kranene med en eller annen slange?

Det siste tror jeg må gjøre på mine 2 utslagsvasker, da det kan se ut som at vannet som blir liggende igjen rett under åpningen fryser, slik at det har blitt en minimal sprekk og lekkasje her. Bendet som ligger ute under vogna ved kjøkkenavløpet har også glidd fra hverandre, sannsynligvis av samme årsak.(Dette skjedde i vinter, før jeg overtok vogna og skal rettes på garanti).

Ellers bør jeg kanskje sette opp en ekstra bryter til vannpumpa så den ikke starter ved vanvare? Har ikke funnet annen noen mulighet for å slå den av i min Premium 2012.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 12:16

Kranene bør være åpne fordi en liten dråpe inne i mellom tetningsflatene fryser og ødelegger den, gjerne på en sånn måte at det går litt tid før du oppdager det. Jeg opplevde at det begynte å dryppe i senter av armaturen, under, inni skapet, det er ikke noe man kikker etter hver dag for å si det sånn.
Du trenger bare en bryter på strømforsyningen.
Sånn ser en original fra Dethleffs ut og den kostet meg 650.-

anbefalling av omformer\lader Dsc03412

EDIT: Selges til høyest bydende...... anbefalling av omformer\lader 928394

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 12:55

Skal bytte ut den orginale fra dethleffs med en slik fra biltema. Så da er det 2 slike lefsebrytere til salgs.
anbefalling av omformer\lader 43-209_s
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Harald-
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Harald-


Male
Antall Innlegg : 328
Localisation : Måløy
Registration date : 21.07.2010

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 13:32

[quote="smholt"]
ArneO skrev:
Fjellkobling / Vinterkobling:

http://wiki.caravanforum.org/index.php?title=Vinterkobling

Den artikkelen er et sammendrag av noen tråder her inne og jeg har fått hjelp fra folk her inne.


Ellers bør jeg kanskje sette opp en ekstra bryter til vannpumpa så den ikke starter ved vanvare? Har ikke funnet annen noen mulighet for å slå den av i min Premium 2012.

Om du holder hovedbryter på Hobbydisplayet inne i noen sekunder går også vannpumpen ut, men det er da lett å glemme når du slår på lyset, og blandebatteriene er åpne.
Jeg la opp en "på vegg" bryter av typen Elko, samt ett rele, for å forhindre svidde kontakter.

Du får ikke blåse mye ut igjen av ferskvannlina pga tilbakeslagsventilen som sitter på toppen av tanken.
Vurderte å lage en by-pass på denne, men har funne ut av om jeg kjører systemet så tomt som mulig, og gjerne henger pumpa opp i en tråd for å være sikker på at den ikke liger i frosset vann som eventuelt renner tilbake er jeg sikker.
Til Toppen Go down
smholt
CARAVANER
CARAVANER
smholt


Male
Antall Innlegg : 123
Age : 67
Localisation : Drammen
Registration date : 31.01.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 14:45

Harald- skrev:


Om du holder hovedbryter på Hobbydisplayet inne i noen sekunder går også vannpumpen ut, men det er da lett å glemme når du slår på lyset, og blandebatteriene er åpne.
Jeg la opp en "på vegg" bryter av typen Elko, samt ett rele, for å forhindre svidde kontakter.

Du får ikke blåse mye ut igjen av ferskvannlina pga tilbakeslagsventilen som sitter på toppen av tanken.
Vurderte å lage en by-pass på denne, men har funne ut av om jeg kjører systemet så tomt som mulig, og gjerne henger pumpa opp i en tråd for å være sikker på at den ikke liger i frosset vann som eventuelt renner tilbake er jeg sikker.
Enda en ting å fikse før vinteren setter inn. Embarassed
Jeg får sette opp en bryter. Smile
Får vel kanskje også henge opp pumpa. Takk for tipsene.
Til Toppen Go down
http://www.platelayer.com
Lord Hatlem




Antall Innlegg : 18
Registration date : 19.08.2012

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 22:33

vogna mi skal stå inne heile vintern så det problemet har ikkje eg per dags dato Smile

me tilbake til lader noken som kan anbefalle noken?
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitimeOns 5 Sep 2012 - 22:44

Har 20A lader fra mascot og er godt fornøyd med den.
Du kan jo titte litt på denne siden.
http://www.mascot.no/?CatID=1192
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sponsored content





anbefalling av omformer\lader Empty
PosteTema: Re: anbefalling av omformer\lader   anbefalling av omformer\lader Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
anbefalling av omformer\lader
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» Schaudt CSV 410 lader/omformer/booster. Fungere dårlig?
» omformer
» Inverter/omformer
» Omformer/batterivelger
» Defekt omformer i knaus 580

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: