CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Montere 13 polet kontakt på bil

Go down 
+6
Jan Ole
HobbyTom
Breda
janp
saabaero
lange
10 posters
AvInnlegg
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeTir 26 Mar 2013 - 21:52

Har lest litt i trådene på forum om å bytte fra 7 polet til 13 polet kontaktboks. Den forrige bilen jeg hadde, en Galaxy 2001 mod, hadde 13 polet kontaktboks som standard. Grandisen jeg har nå er kun utstyrt med 7 polet kontaktboks. Jeg savner nå mulighet for lading og å kjøre kjøleskap på 12V under kjøring og evt. låne noe strøm fra bilen til vitale strømforbrukere som som do og vann i en situasjon med lite strøm på vognbatteriet. Legger til at jeg har 13 polet stikk på vogna og en lader koblet til batteriet.

Problemet mitt er at jeg ikke har peiling på bilelektrisk, noe jeg tror mange har her inne. Det er sikkert flere her som har fått gjort noe med dette før meg og jeg ønsker tips om hva jeg skal be om, hvem jeg skal henvende meg til for å få gjort denne jobben. Bor i Moss, men er fleksibel og kan godt reise litt for å få gjort dette, bare jeg vet at det blir håndtert av noen som kan det. Har snakket med en som skal kunne bilelekstrisk, men han mente at man måtte ha så kraftig ledning for å få til lading at det ikke ville få plass i kontakten.

Ønsker i utgangspunktet ikke å bytte ut hele ledningsnettet, men kunne tenke meg å få komplettert det som er der med å få strekt noen flere ledninger.

Så, har dere noen forslag på firmaer som kan gjøre denne jobben for meg, og hva er kjekt å få koblet til? Kanskje noen har peiling på hva dette vil koste i kroner og øre også Question Question


Til Toppen Go down
saabaero
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER



Male
Antall Innlegg : 25
Age : 40
Registration date : 25.06.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 9:12

Mitsubishi forhandler i moss da? Er ikke alle biler som kan monteres 13 polet kontakt på.
Til Toppen Go down
janp
GENERAL!
GENERAL!
janp


Antall Innlegg : 3360
Registration date : 19.01.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 9:22

saabaero: Alle kan montere 13-polt på, det er jo bare å flytte over 1-7 så har du 13-polt.


Men om du ønsker å få f.eks ryggelys så kan du montere et rele som får strøm fra eksisterende ryggelys. Noen kan få problemer med Can-bus, men 13-polt får du ved å flytte over de eksisterende ledningene.
Når det gjelder 12V og strøm til batteri og kjøleskap blir det litt utfordringer, men det går å fikse det også.
Til Toppen Go down
Breda
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Breda


Antall Innlegg : 235
Registration date : 18.09.2010

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 10:19

saabaero skrev:
Er ikke alle biler som kan monteres 13 polet kontakt på.
HVor får du dette fra? Selvfølgelig kan alle biler ha 13 pol kontakt.

Eneste problemet med nyere biler er canbus, som gjør at ledningsnettet til hengerfestet må ha litt releer og styreenheter for å fungere, og ikke kan ta strøm fra hvor som helst. Det er ikke bare å koble seg på lysene bak slik som man gjorde før. Men det er ikke noe problem å koble 13 pol på en hvilken som helst bil.

lange skrev:
Ønsker i utgangspunktet ikke å bytte ut hele ledningsnettet, men kunne tenke meg å få komplettert det som er der med å få strekt noen flere ledninger.
Så, har dere noen forslag på firmaer som kan gjøre denne jobben for meg, og hva er kjekt å få koblet til? Kanskje noen har peiling på hva dette vil koste i kroner og øre også Question Question
Dette er for meg (bilmekaniker) en veldig enkel jobb, så skal prøve å guide deg på vei. Smile
Bare bruk de 7 ledningene du har til de samme punktene på 13 pol kontakten, så slipper du å bytte så mye ja. Oversikt over 13 pol kontakten forteller jo hvem som skal hvor. Deretter må du jo finne ut hvem ekstra kabler i 13 pol kontakten du ønsker å ha på bilen din. MÅ jo ikke ha alle for eks. Derifra er det jo ikke noe verre enn å finne de kablene på bilen som samsvarer med de du skal ha i kontakten. Men det kan jo være litt jobb fra bil til bil og siden bilen din har canbus. Kanskje du må ha et rele for eks. Oversikt over ledningsnettet ditt får du jo på merkeverksted, eller du måler deg fram. Finn ut hva du vil ha, så tar vi det derfra Smile
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 11:54

Det viktigste er å bruke minimum 4kv på begge jordpinnene, og direkte til jord. Ikke inn på en pingleledning i ei baklykt.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 14:31

Takk for mange tilbakemeldinger. Jeg vil helt sikkert kunne skifte selve kontakten. Det er ikke store jobben når man har koblingskjema med opplysninger om hvor de forskjellige skal hen. Smile

Breda: Takk for tilbudet om veiledning, men tror jeg skal sette den jobben bort.

Har alle som ha endret på dette gjort det selv eller har man fått gjort jobben på et verksted? Skulle gjerne hva noen tips om verksted som gjør dette. Trenger som sagt strøm til vitale funksjoner inne i vogna når vi står stille og gjerne lading av vognbatteri og støm til kjøleskap underveis.

Fint med forum der man kan dele på kompetansen, er vel noe av vitsen med digitale medier Smile Smile Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 27 Mar 2013 - 16:46

Som på mange om ikke alle VW mangler det tre "ho pinner" i kontakten min. Disse leveres enkeltvis fra VW og jeg har kjøpt noen for å koble opp de som mangler. Tror det var 11-12-13 altså fast pluss og pluss styrt av tenninga og en minus.
Skal koble snart og jeg gjør det selv tror jeg

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeTir 2 Apr 2013 - 22:56

Meget fornøyd med jobben de gjorde for meg på min Grandis her: http://www.vaderobil.se/
Til Toppen Go down
ArneO
GENERAL!
GENERAL!
ArneO


Male
Antall Innlegg : 2903
Age : 58
Localisation : Asker
Registration date : 16.08.2008

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeTir 2 Apr 2013 - 23:05

Litt mer info:
De dro fram 3 ekstra ledninger, satte på sikringer og koblet til nytt kabelsett bak. Det ble billigste variant. De tok det samtidig med registrerrem bytte.

Og hvorfor gjorde jeg det ikke hos Motorforum i Asker 3,5 km unna der jeg bor? Joda de ville ikke gi noen pris, og mente at adapter var mer enn godt nok. Om jeg byttet måtte jeg jo ha adapter til andre hengere. Så da synes jeg at det var greit at noen andre fikk gjøre den jobben.

Väderö Bil hjalp meg når en turboslange hoppet av når vi var på campingtur også, selv om bilene og oppdragene stod i kø så sjekket de hva det var, og når det var enkelt så fikset de det der og da. Og jeg kom meg videre, slikt er viktig for meg.

Verkstedet hjemme kunne ikke kjøre 10 min til jobben jeg hadde før og levere bilen så jeg måtte planlegge 40 min. busstur for å hente den etter service. Og de ga jo beskjed så sent at det hver gang var så vidt jeg rakk det før stengetid. Jeg tilbød dem betalig for den kjøreturen siden bilen skulle testes etter service og jeg kunne betale ekstra for at de plukket meg opp, men neida det går ikke. Er ikke så vanskelig å velge dem vekk da.
Til Toppen Go down
lange
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
lange


Male
Antall Innlegg : 182
Age : 54
Localisation : Moss
Registration date : 21.08.2010

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeOns 3 Apr 2013 - 9:06

ArneO skrev:
Litt mer info:
De dro fram 3 ekstra ledninger, satte på sikringer og koblet til nytt kabelsett bak. Det ble billigste variant. De tok det samtidig med registrerrem bytte.

Og hvorfor gjorde jeg det ikke hos Motorforum i Asker 3,5 km unna der jeg bor? Joda de ville ikke gi noen pris, og mente at adapter var mer enn godt nok. Om jeg byttet måtte jeg jo ha adapter til andre hengere. Så da synes jeg at det var greit at noen andre fikk gjøre den jobben.

Väderö Bil hjalp meg når en turboslange hoppet av når vi var på campingtur også, selv om bilene og oppdragene stod i kø så sjekket de hva det var, og når det var enkelt så fikset de det der og da. Og jeg kom meg videre, slikt er viktig for meg.

Verkstedet hjemme kunne ikke kjøre 10 min til jobben jeg hadde før og levere bilen så jeg måtte planlegge 40 min. busstur for å hente den etter service. Og de ga jo beskjed så sent at det hver gang var så vidt jeg rakk det før stengetid. Jeg tilbød dem betalig for den kjøreturen siden bilen skulle testes etter service og jeg kunne betale ekstra for at de plukket meg opp, men neida det går ikke. Er ikke så vanskelig å velge dem vekk da.

Takk for tilbakemelding! Dette var akkurat det jeg var ute etter, og så synes jeg du har veldig fin bil Smile Smile Smile

Kjenner meg igjen i dine opplevelser ang. manglende vilje til å finne løsninger som gagner kunden.

Skal ta kontakt med dem og høre. Siden du også fikk gjort andre jobber på bilen din vet du kanskje ikke eksakt hvor mye dette kostet deg??
Til Toppen Go down
Offroad
CARAVANER
CARAVANER
Offroad


Male
Antall Innlegg : 97
Localisation : Åmotsdal, Telemark
Registration date : 09.05.2013

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeLør 20 Jul 2013 - 8:34

På min pajero kostet det ca 3000 kr å legge opp 13 pol kontakt med ledningsnett. Dette var på motorforum på notodden.
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeSøn 21 Jul 2013 - 18:55

Hallo !
Jeg har skiftet fra 7 til 13 pin på min Cabby fra 1995 i dag. Alt funker, men Passaten min har ikke tilkoblet pin 10- 11 og 12.. kontaktpunktet mangler fullstendig. (Som beskrevet lengere opp i tråden)

Spørsmål, er det mulig å koble ladebooster i vogna i dette tilfellet. Pin 9 er såkalt "innvendig lys" kan man koble ladebooster til denne inne i sikringsfordeleren til vogna ?

Sagt på en annen måte kunne man lade vognbatteriet fra bilens dynamo med booster FØR 13 pins kontakter kom ? (via pin "innvendig lys")

Takker for svar fra de som vet noe dette !
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeSøn 21 Jul 2013 - 18:56

slettet


Sist endret av Fredrik1 den Man 22 Jul 2013 - 19:27, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Ykarlsen
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 75
Localisation : Nordens Paris, Norway
Registration date : 15.02.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeSøn 21 Jul 2013 - 23:42

På 7pinkontakten bruker vi tåkelystikket til ekstrafunksjon. Så dette kan bli brukt til booster Wink
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeMan 22 Jul 2013 - 11:41

Takk for svar Ykarlsen:) 

Ønsker ytterlige innspill rundt pin 9 på bilen (vanligvis betegnet som "innebelysning" eller konstant spenning fra batteri) Kan jeg koble booster til denne ?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeMan 22 Jul 2013 - 17:44

Ja, det kan du, men kabeldimensjon må stå i forhold til booster.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeMan 22 Jul 2013 - 19:24

Takk Jan Ole !

Det er 4 kvadrat ledning fra stikk til el-fordeling midt i vogna.   

PS! ser at jeg ikke trenger pin 10, 11 og 12 da...   Sjekket Passaten, og det er fast 12 volt på pin 9...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeTir 23 Jul 2013 - 0:59

Jeg har 20A booster og må legge opp eget ledningsnett til den, men en mindre booster bør kunne fungere da. Det er vel ikke mer enn 2,5 mm² i gjennom kontakten da?
Husk også at jordingen må ha tilsvarende kvadrat.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Fredrik1




Antall Innlegg : 18
Registration date : 09.08.2012

Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitimeTir 23 Jul 2013 - 1:33

Supert ! Mener Kama fritid sin begrenser ladestrømmen til 12 ampere. Den sperrer også for at strømmen skal flyte tilbake til bilen fra vognbatteriet.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Montere 13 polet kontakt på bil Empty
PosteTema: Re: Montere 13 polet kontakt på bil   Montere 13 polet kontakt på bil Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Montere 13 polet kontakt på bil
Til Toppen 
Side 1 av 1
 Similar topics
-
» 13 polet til 7 polet kontakt
» 7- 13 polet kontakt
» Koblingsskjema 13 polet kontakt
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» 13 polet strømforbruk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: