CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 13 polet til 7 polet kontakt

Go down 
+8
TomA
Sten Rune
Johnny
HobbyTom
Jan Ole
Camelot
André
Hobby Olsen
12 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Hobby Olsen




Male
Antall Innlegg : 12
Age : 41
Localisation : Bodø
Registration date : 06.02.2011

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeOns 9 Feb 2011 - 23:41

Stemmer der at når man har 7 polet kontakt på bilen og 13 polet konakt på vognen, og setter på en overgang. Mister man ladefuksjonen på batteriet på vogna når bilen er koblet til? Evt. går dette å fikse på?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeOns 9 Feb 2011 - 23:44

JA
JA, men det er ikke noen fullgod løsning

Sett 13 pol på bilen først som sist.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeOns 9 Feb 2011 - 23:46

Hvis man har 13 polt på bilen, og vogna er utstyrt med 13 poler, er det da lading fra bil til vogn mens man kjører?
Kan man da bruke 12V på kjøleskapet?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeOns 9 Feb 2011 - 23:51

På noen biler har du det, men det må somregel legges opp strøm til ladning.
Uansett så får du ikke allverdens lading uten en booster i vognen.

Kjøleskap på 12 v. er det ikke mye fress i. Vi kjører med gass, men det er jo snart forbudt i de fleste land, så da blir det vel 12 v. eller montere sikring på gassen.
Til Toppen Go down
Hobby Olsen




Male
Antall Innlegg : 12
Age : 41
Localisation : Bodø
Registration date : 06.02.2011

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:04

Sikring på gassen?
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:05

I hvilke land er det lovlig, og hvilke er det forbudt da?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:24

Hobby Olsen skrev:
Sikring på gassen?

Litt klønete formulert.
Secu Motion er navnet. Wink

http://www.truma.com/int/en/gas-supply/secumotion.php
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:32

André skrev:
I hvilke land er det lovlig, og hvilke er det forbudt da?

Det er vel lov i de fleste land og forbudt i Tyskland (lov med secu motion.)
Men regler i Tyskland har en tendens til å sprede seg til øvrige land i Europa

Er vel litt uklarheter om dette med gass / propan og lov / ikke lov.
Bensin stasjoner og ferger er selvfølgelig forbudt område med gassen på!

Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:39

Ok. Men hvor er det denne Secu Motion skal monteres, er det på tilførsel til skapet, eller i gasskassen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:42

Monteres i gasskassen.
Det er egentlig bare en "slange brudds ventil" som stenger gassen ved plutselig trykkendring eller for høyt forbruk.
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 0:48

Ok, takk for svar. Uansett en smart dings. Ser de har automatisk omkobler mellom to gassflasker også, smart på vinteren
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 9:57

I utgangspunktet skal det være grei fres i når 12V på kjøleskap er på, men mulig det er en del spenningsfall når det er bilen som driver pga lange ledninger med lite tverrsnitt som gjør at effekten på kjøleskapet går ned.

I mitt kjøleskap er det ca 130W på vanlig og ca 120W på 12V, om jeg ikke husker feil.

Når jeg har tilkoplet CV på bil og tar på tåkelys bak, aktiveres "reservepolen" som gjør at vogna får 12V fra bil. Sikringen hos meg er akkurat stor nok til å drive kjøleskap og et 5w.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 10:47

En viktig ting som må være på plass om en skal få nok strøm er riktig dimensjonering på kabler. Tverrsnittet må være 4 mm2 eller større hele veien fra batteri og i vogna, helst så mye som 6 mm2. Men det lar seg ikke koble på kontaktene. Om en skal legge opp dette på nytt så må en få lagt opp tykk nok kabel, både til pluss og ikke minst jord.

På denne siden referes det til Dometic sine anbefalinger ang. tverrsnitt (nesten nederst på siden). Som du ser anbefaler de 10 mm2. Det lar seg ikke gjøre hele veien. Men det er ikke helt umulig å legge opp 6 mm fra batteri til kontakten, det blir muligens noe trangt i huset.

2.5 mm2 er alt for lavt tverrsnitt til 12V på kjøleskapet. Det blir fort innpå 10 m i mange vogner fra batteriet, og det gir garantert et stort spenningsfall.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 12:52

Skapet mit driver av batteriet, som lades med 230 v / via booster fra bilen. Altså ikke noe spenningsfall av betydning.

Jeg har ikke peil på el, men 130 w /230 v er vel litt mere enn 120 w/12 v.
Produsente anbefaler 24 t, drift på 230 v før man slår over på 12 v.

Kanskje skap og fryser i vogna mi er for stor til effekten fra 12 v. Frostvarer i boksen tinte i allefall med 12 v.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 13:27

Watt er watt. Det er Amperen som skiller i dette tilfellet og det er det som også krever grovere kabler.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 13:38

Jo da, men det blir vel mer amp. av 130w/230v enn av 120w/12v. og dermed mer fress i skapet??
Til Toppen Go down
Camelot
CARAVANER
CARAVANER



Male
Antall Innlegg : 87
Age : 42
Localisation :
Registration date : 17.03.2009

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 14:10

Faktisk mye mindre. 130w, 230V= 0,57A
120w, 12V= 10A.

Ved 20m kabel(en leder)2,5mm2, 12V, 10A vil spenningsfallet være 1,4V i kabelen, som faktisk utgjør 14W(11,7%) bare i kabelen.

Ved 20m kabel(en leder) 2,5mm2, 230V, 0,57A vil spenningsfallet være 0,08V, som utgjør 0,0456W.

Om det er noen som ser noe feil her, rett meg, mn tror det skal være sånn noenlunde.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 14:19

Hvis du titter på denne tabellen
https://caravan.norwegianforum.net/t1920-tabell-for-beregning-av-kabeltverrsnitt

vil du se at ved 10 m lengde vil du behov for minimum 6mm2 ved et 10A forbruk. I praksis høyere tversnitt, da det alltid er en økt motstand pga. koblinger etc.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 14:29

Camelot skrev:
Faktisk mye mindre. 130w, 230V= 0,57A
120w, 12V= 10A.

Ikke prøv å lure meg til å tro at det er MINDRE kulde / varme (effekt) i 130 w 230 v enn i 120 w 12 v. Shocked
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 14:56

Forskjellen er nok ca 10w i 230v sin favør. Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
André
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
André


Male
Antall Innlegg : 506
Localisation : Bodø
Registration date : 29.08.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 17:35

jkl skrev:
Camelot skrev:
Faktisk mye mindre. 130w, 230V= 0,57A
120w, 12V= 10A.

Ikke prøv å lure meg til å tro at det er MINDRE kulde / varme (effekt) i 130 w 230 v enn i 120 w 12 v. Shocked

Når Volten blir mindre, så øker strømmen. Tenk deg at i huset ditt har du feks ei hovedsikring på 50 Ampere. Denne forsyner et helt hus.
I bilen har du kanskje 80 eller 100 Ampere, og det er bare til bilen.

Ohms lov sier U=RxI.
U= spenning/volt
R= motstand
I= strøm/ampere
P= watt

Regnestykket til Camelot her er nok rett. Og en annen ting, vi snakker om likespenning på 12V. Tverrsnitt på kabel er uhyre viktig når man holder på med 12V.




Sist endret av André den Tor 10 Feb 2011 - 20:34, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeTor 10 Feb 2011 - 17:56

Jeg har koblet opp en del batteribanker til telefonsentraler igjennom 30 år, og kabeltverrsnitt er livsviktig i små som store anlegg.

Telenor krever at ved montasje/terminering av kabelsko og C-press (for parallellkobling) brukes verktøy fra f.eks El-press, som klarer minst 12 tonns trykk. Pressbakker som viser størrelsen innpreget i kabelskoen skal også brukes, for å dokumentere bruk av riktig verktøy til rett kabelsko.

Jeg har byttet ut en del 12V i min vogn, mest pga. at sikringer var varme og at det var et spenningsfall i alt som var 12V spenning. Men siden jeg har arbeidet med lavvoltsanlegg i så mange år er jeg også ganske trygg på hva jeg har gjort.
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeLør 12 Feb 2011 - 21:36

Jeg har 7 pols på bil, båthenger og vanlig tilhenger. Vogna hadde 13 pols, og jeg kjørte 2 sesonger med overgang før jeg var lei av at vogna dimma alle lys når jeg svingte krappe svinger i lav fart.

Så jeg valgte å gå motsatt vei. Kappa kabel på vogna, og montert 7 pols.

La opp 6kvadrat kabel fra batteri via 20A sikring til rele, og videre til tåkelyspol på bil. Bilen har ikke automatiske kjørelys, så jeg kobla styrestrøm til rele fra parklys via en av/på knapp i motorrommet sånn at de andre hengerne mine ikke har tåkelyset på hele tida. På denne måten kan jeg lade bilbatteriet et minutt eller to før jeg slår på lys og dermed starter lading til vogn. Mindre belastning på dynamo.

På vognas nye 7 polkontakt kobla jeg kabelen som tidligere gikk til 13pol-kontaktens kjøleskap som tåkelyskabel, for den var også 6kvadrat. I koblingsboksen under senga kobla jeg denne bortfra kjøleskapet, og til en ledig kobling som jeg la videre til egeninnstallert booster. Deretter kobla jeg kjøleskapets kabel til å trekke fra vognas batteri i stedet. På denne måten sikrer jeg at det aldri trekkes mer enn 14A (boosterstørrelse) fra bil til vogn. Kjøleskapet trekker konstant 10A på 12V, så bakdelen er at da får jeg ikke mer enn 4A til overs for lading av vognas batteri.

Den vanligste feilen folk gjør ved en sånn installasjon, er at de glemmer tverrsnitt på jordkabel. Jeg la en kort 6kvadrat jordkabel rett til festepkt for hengerfeste. Har sett andre bruke lang tynn kabel til jordpkt i baklykt, og det er farlig...

For meg ble dette enklest, og fullgodt. Det eneste jeg har gitt avkall på, er muligheten for å bruke de ekstra polene som ryggelys eller tåkelys.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeLør 12 Feb 2011 - 21:59

7-polt tilhører fortiden. Kontaktene vikes ut, mye jordfeil og problemer med annet elektrisk. Det sies at om man har problemer med lys så sjekk bilens hengerfeste først.

13-polt gir en langt bedre kontakt, og pluggen vil aldri falle av.

Og du får både tåkelys og ryggelys, samt ev 12V til lading/kjøleskap. Sikkert enkelt å bruke det gamle, men ulempene på sikt er større enn fordelene.

7-polt kommer ikke på mine biler noen gang, har hatt for mange småproblemer med dette.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeLør 12 Feb 2011 - 22:27

Bare underlig at ikke bilbransjen fullt ut har forstått at 7pol er ut.
Når jeg kjøpte ix'n i mai så kunne ikke 13 pols kontakt leveres. Produsentene prioriterte 7 pols kontakter og først i august/september var 13 pols kontakt med ledningssett på plass hos forhandlere.
Kommer nok ikke til å bytte kontakt nå men heller beholde 7 polen og bruke en overgang enn så lenge. Er jo bare 3-4 år til bilbytte igjen.
Monterte 13 pol på jeepen og hadde god erfaring med 13 pol i stedet for 7 pol.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeLør 12 Feb 2011 - 23:04


Har begge deler jeg..... genialt Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 polet til 7 polet kontakt Caravan
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 67
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeLør 12 Feb 2011 - 23:16

Sten Rune skrev:

Har begge deler jeg..... genialt Very Happy

Fremme og?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 8:43

Johnny skrev:
Sten Rune skrev:

Har begge deler jeg..... genialt Very Happy

Fremme og?

He he.... nei... føler ikke at jeg har behov for det. Kjører ikke veldig langt med henger foran.... Rolling Eyes

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








13 polet til 7 polet kontakt Caravan
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 9:22

MulticonWest hadde vert ok, men det ble vel ikke noen suksess.... Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 9:36

JanP skrev:
7-polt tilhører fortiden. Kontaktene vikes ut, mye jordfeil og problemer med annet elektrisk. Det sies at om man har problemer med lys så sjekk bilens hengerfeste først.

13-polt gir en langt bedre kontakt, og pluggen vil aldri falle av.

Og du får både tåkelys og ryggelys, samt ev 12V til lading/kjøleskap. Sikkert enkelt å bruke det gamle, men ulempene på sikt er større enn fordelene.

7-polt kommer ikke på mine biler noen gang, har hatt for mange småproblemer med dette.

Huff huff. Bra du har meldt overgang til 13pol.

Det kreves nok færre tommeltotter og en viss peiling for å holde et 7pols anlegg i drift, ja...

Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 9:45

HobbyTom: Jeg har ikke montert ledningssettet fullt ut, bare skiftet ut kontakten. Til min bil koster ledningssettet et par lapper, og siden jeg ikke pr. idag har bruk for 12V til kjøleskap og lading underveis så ble det ikke lagt opp.

Den 13-polte jeg kjøpte har et mye kraftigere hus og tetting i bakkant enn den 7-polte, og ei støtteplate i metall for å feste den til hengerfestet.

Tips: Når du har koblet alt sammen fyller du rommet rundt med hvit vaselin, da slipper du sannsynligvis el-problemer pga jordingsfeil. Idea
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 10:01

JanP skrev:
Den 13-polte jeg kjøpte har et mye kraftigere hus og tetting i bakkant enn den 7-polte, og ei støtteplate i metall for å feste den til hengerfestet.

Høyden på kontaktfeste ift kule ville medført kollisjon mellom drag og støpsel ved full sving hos meg, begrunnet i den større diameteren på koblingen. Dette har ikke ettermarkedsprodusentene av hengerfester tenkt på, rett og slett.

Summasummarum, har aldri hatt problemer med 7-pols. Kjenner heller ingen som har hatt mer tull med 7pols enn 13pols. Uansett om de har fylt kontakthuset med fett eller ikke.

I stedet har samboerens onkel vært uheldig med Alkokoblinga på Knausen sin en gang, den hoppa av kroken etter 50 meter. Om han hadde hatt 7pols ville ingenting gått i stykker. Han har 13pols, og måtte lakkere støtfanger på bil samt bytte kabelen på vogna etterpå. Den ble for kort, siden støpsel ikke kan "slippe". Støpselplate på bil bøydes, kablene innafor var for korte, og støtfanger revnet. Deretter røk kabel akkurat på utsida av vognas støpsel. I tillegg røk det selvsagt sikringer både på vogn og bil.

Sånt er det ikke mange som tenker på. Man lærer så lenge man lever.

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 10:13

HobbyTom skrev:




I stedet har samboerens onkel vært uheldig med Alkokoblinga på Knausen sin en gang, den hoppa av kroken etter 50 meter. Om han hadde hatt 7pols ville ingenting gått i stykker. Han har 13pols, og måtte lakkere støtfanger på bil samt bytte kabelen på vogna etterpå. Den ble for kort, siden støpsel ikke kan "slippe". Støpselplate på bil bøydes, kablene innafor var for korte, og støtfanger revnet. Deretter røk kabel akkurat på utsida av vognas støpsel. I tillegg røk det selvsagt sikringer både på vogn og bil.

Sånt er det ikke mange som tenker på. Man lærer så lenge man lever.


Tom: Han har ikke vært uheldig, han har vært heldig. At det ikke gikk værre skal han være glad for. Vogna kunne ha forårsaket kollisjon med andre. Og feilen er hans egen, og har nok ikke noe med uhell å gjøre. Og når han ikke kobler på vogna forsvarlig så går det sånn. Og 13-polt ville ha røsket av hele skiten, det er riktig.
Men det hadde vært det minste problemet om vogna hadde kollidert eller havnet utfor veien.

Men: han har nok lært å dobbelsjekke at vogna vitterlig er påkoblet for all fremtid vil jeg tro! Suspect
Til Toppen Go down
HobbyTom
ROYAL CARAVANER
ROYAL CARAVANER
HobbyTom


Male
Antall Innlegg : 453
Age : 49
Localisation : Trøndelag
Registration date : 13.10.2008

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 11:18

Poenget mitt er at det blir feil å si at 13pol er det beste for alle uansett.

Jeg har ikke plass til 13pols grunnet høydeforhold kule/støpsel, og har derfor lagt opp alle fasiliteter det kunne gitt meg i en vanlig 7pol. Grunnet resten av tilhengerparken hadde jeg heller ikke ønske om å gå over til 13pol.

Men selvsagt, alle kan ikke tenke eller skru sjøl. Alle har nok skjønt at du brenner for 13pol. Det er jo tross alt en løsning man kan kjøpe ferdig, og man slipper å tenke sjøl.

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitimeSøn 13 Feb 2011 - 11:36

Skal man bruke funksjonene, dvs lysene/lading som er på vognene i dag uten å tulle til med felles parklyskrets ol er det nødvendig med mer enn 7 polt, om man ikke på død og liv vil bevege seg baklengs inn i fremtiden.
Jeg ser på ryggelys som en fordel å ha for å dermed gi beskjed om at jeg vil rygge, kanskje bare en meter eller to og dermed varsle han som stoppet rett bak. Har i tillegg kamera så jeg ser at han flytter seg. Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





13 polet til 7 polet kontakt Empty
PosteTema: Re: 13 polet til 7 polet kontakt   13 polet til 7 polet kontakt Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
13 polet til 7 polet kontakt
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» kontakt
» Montere 13 polet kontakt på bil
» Koblingsskjema 13 polet kontakt
» Rar 7-pol kontakt, eller 13-pol kontakt med overgang?
» 13 polet strømforbruk

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: