CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkabel

Go down 
+4
Sten Rune
Johnny
joka
Kenneth
8 posters
Gå til side : 1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 17:30

Dette kan nok virke som et noe dumt spørsmål. Men jeg er fortsatt ny i gamet, og akkurat nå noe frustrert.

Har fått opp plattingen og prøvde kabelen ista. Å joda, den var ca 20 meter for kort. Plass-driverne tillater ikke skjøting, så det betyr at jeg må en kabel på ca 40 meter. Men hvor kan jeg få tak i det? Prøvde biltema, men de hadde kun på 20 meter. Jæren Caravan tar aldri telefonen, og når jeg var der ista var de stengt..

Noen gode tips?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 17:51

Kenneth skrev:
Dette kan nok virke som et noe dumt spørsmål. Men jeg er fortsatt ny i gamet, og akkurat nå noe frustrert.

Har fått opp plattingen og prøvde kabelen ista. Å joda, den var ca 20 meter for kort. Plass-driverne tillater ikke skjøting, så det betyr at jeg må en kabel på ca 40 meter. Men hvor kan jeg få tak i det? Prøvde biltema, men de hadde kun på 20 meter. Jæren Caravan tar aldri telefonen, og når jeg var der ista var de stengt..

Noen gode tips?

Hei

for det første er ikke den lengden du her ønsker lovlig..... forskriftene sier vel max 25 meter mener jeg det er..... Forskriftene sier og at du må ha en kabel som er minst 2x2,5 kvadrat + jord.

dette får du kjøpt hos elektrikker, men her bør du kjenne noen, for når du ikke får disse lengdene du ønsker, som standard, koster kablen flesk.... Veli. pris på grossist er vel drøye 70 kr meteren... men denne prisen er det vel få som betaler.... du får bla kablen i 50 M lengder, så kommer støpsel, og kontakt i tillegg...

Veiledende grosisstpris er jo villedende og da.... at firmaer har både 60 og 70% rabatt på denne prisen, er ikke uvanlig..... men sjekker du prisen hos elektroskandia, vil du få oppgitt drøye 70 kr.


Sist endret av Vegard den Ons 28 Mai 2008 - 18:09, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:02

Da vil jeg jaggu si de tar seg betalt ...... Shocked Shocked Shocked

Mannen min skaffet kabel gjennom grossist til bilverkstedet der han jobber og vi betalte kr. 15,- + moms pr. meter for denne kabelen nå i mars.......

Kenneth

Du kjenner ingen som jobber et sted hvor de har innkjøp fra grossist da??
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:16

May-Britt skrev:
Da vil jeg jaggu si de tar seg betalt ...... Shocked Shocked Shocked

Mannen min skaffet kabel gjennom grossist til bilverkstedet der han jobber og vi betalte kr. 15,- + moms pr. meter for denne kabelen nå i mars.......

Kenneth

Du kjenner ingen som jobber et sted hvor de har innkjøp fra grossist da??

jeg kan og få kablen ned i svært rimelige priser.... men det er egentlitg nokså untresannt for de fleste, for jeg kan ikke drive å kjøpe, og sende kabel land og strand rundt..... poenget er hva en uten bekjentskaper må gi, og jeg anbefaler sterkt å bruke bekjentskaper, for å utnytte ansattrabatter..... men det og kjøpe til andre, er ikke det firmaer ønsker med sine ansattrabatter.....

Så egentlig hva dere har gitt, spiller ingen rolle, så lenge ikke andre kan gå dit, og kjøpe til samme pris
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:19

Vegard skrev:
May-Britt skrev:
Da vil jeg jaggu si de tar seg betalt ...... Shocked Shocked Shocked

Mannen min skaffet kabel gjennom grossist til bilverkstedet der han jobber og vi betalte kr. 15,- + moms pr. meter for denne kabelen nå i mars.......

Kenneth

Du kjenner ingen som jobber et sted hvor de har innkjøp fra grossist da??

jeg kan og få kablen ned i svært rimelige priser.... men det er egentlitg nokså untresannt for de fleste, for jeg kan ikke drive å kjøpe, og sende kabel land og strand rundt..... poenget er hva en uten bekjentskaper må gi, og jeg anbefaler sterkt å bruke bekjentskaper, for å utnytte ansattrabatter..... men det og kjøpe til andre, er ikke det firmaer ønsker med sine ansattrabatter.....

Så egentlig hva dere har gitt, spiller ingen rolle, så lenge ikke andre kan gå dit, og kjøpe til samme pris

Var ikke det som var poenget her........jeg reagerte på avansen i bransjen.......

men nå driver ikke jeg med kjøp og salg, så det er kanskje slik det er i kjøp og salg bransjen..........sjokka er jeg nå uansett.........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:24

May-Britt skrev:
Vegard skrev:
May-Britt skrev:
Da vil jeg jaggu si de tar seg betalt ...... Shocked Shocked Shocked

Mannen min skaffet kabel gjennom grossist til bilverkstedet der han jobber og vi betalte kr. 15,- + moms pr. meter for denne kabelen nå i mars.......

Kenneth

Du kjenner ingen som jobber et sted hvor de har innkjøp fra grossist da??

jeg kan og få kablen ned i svært rimelige priser.... men det er egentlitg nokså untresannt for de fleste, for jeg kan ikke drive å kjøpe, og sende kabel land og strand rundt..... poenget er hva en uten bekjentskaper må gi, og jeg anbefaler sterkt å bruke bekjentskaper, for å utnytte ansattrabatter..... men det og kjøpe til andre, er ikke det firmaer ønsker med sine ansattrabatter.....

Så egentlig hva dere har gitt, spiller ingen rolle, så lenge ikke andre kan gå dit, og kjøpe til samme pris

Var ikke det som var poenget her........jeg reagerte på avansen i bransjen.......

men nå driver ikke jeg med kjøp og salg, så det er kanskje slik det er i kjøp og salg bransjen..........sjokka er jeg nå uansett.........

Avansen varierer svært med hvilket produkt det er..... også rabatten du kan oppnå med avtaler..... noe er det minimalt på, andre ting er det mye på....

men dette er ikke utsalgsprisen..... den avgjøres jo av det enkelte firma sine avtaler for innkjøp, og deretter påslag for salg over disk....

det er klart, gir jeg 15 kr for meteren for denne kablen, kan jeg fint selge den for det dobbelte eller tredobbelte, uansett hva veiledende grosisstpris er......
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:37

Vegard; Dobbeltsjekket med han som driver, og han påsto at det var lov om det var godkjente kabler (dim og type)...?

May-Britt; Kan kanskje høre med Bil-Extra her oppe om de kan hjelpe, hvis ikke så frykter jeg at jeg må betale det det koster. Shocked
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:44

Kenneth skrev:
Vegard; Dobbeltsjekket med han som driver, og han påsto at det var lov om det var godkjente kabler (dim og type)...?

May-Britt; Kan kanskje høre med Bil-Extra her oppe om de kan hjelpe, hvis ikke så frykter jeg at jeg må betale det det koster. Shocked

Kenneth

det er feil..... du kan max ha 25 meter, og det skal være i ett stykke..... altså ingen skjøt under veis..... hør gjerne med tilsynet...... kan se om jeg finner linken..... men kablen skal være godkjent uansett..... en plastkabel har du ikke lov å tilkoble en gang utendørs..... ikke om den er en meter lang.....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:46

Vegard;

Jeg betviler ikke det du sier, men må nesten forholde meg til hva plass-driver påstår.

Jeg ser ingen annen utvei.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:48

Kenneth

Legg merke til den siste, altså: 708.537.6.7


kravet er nok 2x2,5+Jord. dette skal være en gummikabel som er godkjent for utendørs bruk, og som skal gå i ett stykke mellom vogn og tilkoblings-sted, altså uten skjøt. max lengde er 25 meter på kabelen.

legger ved litt fra elforskriftene:

Utdrag av NEK 400 — Elektrobransjens bibel.

708.2.2 Oppstillingsplass.Område hvor ett fritids bo-kjøretøy står.
708.2.3 Campingplass.Område som inneholder to eller flere oppstillingsplasser
708.2.4 Oppstillingsplassenes strømforsyningsutstyr.Utstyr som gir mulighet for til- og frakobling av tilførselskabel til fritids bo-kjøretøy
708.537.6 Stikkontakter.
708.531.01 Oppstillingsplassens strømforsyningsutstyr skal være plassert i nærheten av oppstillingsplassen og ikke mer enn 20 m fra tilkoblingspunktet til fritids bo-kjøretøyet eller teltet som er oppstilt på oppstillingsplassen.
708.537.6.1 Hver stikkontakt og dens kapsling som inngår i oppstillingsplassens strømforsyningsutstyr, skal være i samsvar med NEK EN 60309-2 og ha en beskyttelsesgrad på IP44. (Sprutvannstett)
708.537.6.2 Stikkontakten skal være plassert på en høyde av mellom 0,80 m og 1,50 m, målt fra bakken til den laveste del av stikkontakten.VEILEDNING – For campingplasser beregnet for vintercamping kan større høyde aksepteres.
708.537.6.3 Stikkontaktens merkestrøm skal minst være 16 A. Uttak med høyere merkestrøm skal monteres hvis behovet for dette påregnes.
708.537.6.4 Det skal være minst en stikkontakt for hver oppstillingsplass.
708.537.6.5 Hver stikkontakt skal være forsynt med separat overstrømsbeskyttelse.
708.537.6.6 Hver stikkontakt skal være beskyttet av strømstyrt jordfeilvern eller tilsvarende vern med utløsestrøm høyst 30 mA. Et jordfeilvern skal ikke dekke mer enn 3 stikkontakter.MERKNAD – Ved uttakene bør det være skilt som opplyser om at feil på en strømkrets kan gi utkobling av de andre stikkontaktene.
708.537.6.7 Spesielle bestemmelser for tilknytningsutstyr.Utstyret som benyttes for tilkobling av fritids bo-kjøretøy til stikkontakten for oppstillingsplassen skal være oppbygget som følger (se også fig. 708A)— plugg med jordingskontakt i henhold til NEK EN 60309-2;.— fleksibel kabel av type HO7RN-F eller tilsvarende med jordleder, og med følgende spesifikasjoner:— lengde: maksimalt 25 m — tverrsnitt: minimum 2,5 mm² — fargemerking: — PE-leder: tofarget gul/grønn — N-leder: (lys) blå— Apparatkontakt som spesifisert i NEK EN 60309-2 (industritype)


Sist endret av Vegard den Ons 28 Mai 2008 - 18:49, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:49

Jeg syns det skulle vært stilt krav til de som eier plassene her.......krav om strøm innen rekkevidde når det ikke er lovlig med lengre enn 25m kabel......

den vogna vi har nå stod fast en plass der det var 100m til strøm da vi kjøpte den. Der hadde de løst problemet ved å kjøpe en sånn tynnkabel på snelle som de brukte.......for riktig kabel fikk de jo ikke kjøpt lengre enn 25m......

Tror det syndes en god del her........

ser de har på biltema som er 25m lange........ til 549kr.....men som Kenneth sier ikke lengre.......
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:51

her får du gummikabel til kr20.30 for 3x2,5 pr meter

http://www.elhandel.no/catalog/index.php
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:52

May-Britt skrev:
Jeg syns det skulle vært stilt krav til de som eier plassene her.......krav om strøm innen rekkevidde når det ikke er lovlig med lengre enn 25m kabel......

den vogna vi har nå stod fast en plass der det var 100m til strøm da vi kjøpte den. Der hadde de løst problemet ved å kjøpe en sånn tynnkabel på snelle som de brukte.......for riktig kabel fikk de jo ikke kjøpt lengre enn 25m......

Tror det syndes en god del her........

ser de har på biltema som er 25m lange........ til 549kr.....men som Kenneth sier ikke lengre.......

Det ER krav til plasseieren..... men ingen kan bestemme hvor mange kontakter det skal være på et uteareal, men det er krav om at ingen kabel skal være lengre enn 25 meter..... altså er plasser lengre vekk, og definere som plasser uten strøm..... enkelt og greit.....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8912
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:53

Vegard. Kjekt om du hadde funnet den linken om regel på lengde av kabel og også om hvem som har ansvar for at det er tilstrekkelig tilkoblingspunkter på en campingplass. har stusset noen plasser på el-installasjonene som vi må benytte.


Ok ser at du har vært raskere enn det jeg var her vegard


Sist endret av Johnny den Ons 28 Mai 2008 - 18:55, endret 1 gang (Reason for editing : Endret på grunn av svar lengre opp i tråden)
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 18:55

[quote="joka"]her får du gummikabel til kr20.30 for 3x2,5 pr meter

http://www.elhandel.no/catalog/index.php[/quote]

ja, men det er jo 500 m forpakning da....... selger de den i meter tror du til den prisen????
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:02

En får jo lagt inn bestilling på 40m......... får opp 812kr som pris jeg...........

men mulig den stopper lenger inn i bestillingen......
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:05

[quote="Vegard"]
joka skrev:
her får du gummikabel til kr20.30 for 3x2,5 pr meter

http://www.elhandel.no/catalog/index.php[/quote]

ja, men det er jo 500 m forpakning da....... selger de den i meter tror du til den prisen????

vet ikke om de selger i meter... sist jeg bestilte noe hos dem bl.a toppklemmer... da skrev jeg feil... de ringte meg og spurte om jeg skulle ha bare en.... (skulle ha en pakke)

god service der Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:07

May-Britt skrev:
En får jo lagt inn bestilling på 40m......... får opp 812kr som pris jeg...........

men mulig den stopper lenger inn i bestillingen......

ikke uvanlig at du ved et av de siste ledd i bestillingen får beskjeden: "Pakningsbrudd ikke tillatt". men den kan ligge i handlekurven, med pakningsbrudd.....

men jeg kjenner ikke den handlen der, og vet ikke hva de godtar, men jeg ser at det står det er 500 m i forpakningen..... men det er jo uintresannt om de selger i meter.....
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:08

klippet fra siden dems:

Vi tilbyr også kapp av kabel uten tillegg i prisen. Dersom man bestiller mye av en type kabel uten å treffe på normalpakningen, kan ordren bli meget upraktisk å håndtere for begge parter, da kapp ikke blir levert på tromler. I disse tilfellene er det fint om man runder opp til nærmeste salgspakning.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:09

[quote="joka"]
Vegard skrev:
joka skrev:
her får du gummikabel til kr20.30 for 3x2,5 pr meter

http://www.elhandel.no/catalog/index.php[/quote]

ja, men det er jo 500 m forpakning da....... selger de den i meter tror du til den prisen????

vet ikke om de selger i meter... sist jeg bestilte noe hos dem bl.a toppklemmer... da skrev jeg feil... de ringte meg og spurte om jeg skulle ha bare en.... (skulle ha en pakke)

god service der Smile

Joka

flott om de selger i løsvekt og...... ofte så øker jo prisen da, pga den tiden det går med på å måle, kappe, og pakke.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:11

joka skrev:
klippet fra siden dems:

Vi tilbyr også kapp av kabel uten tillegg i prisen. Dersom man bestiller mye av en type kabel uten å treffe på normalpakningen, kan ordren bli meget upraktisk å håndtere for begge parter, da kapp ikke blir levert på tromler. I disse tilfellene er det fint om man runder opp til nærmeste salgspakning.

flott det..... kjempe om ting kan ordnes der, for de store grosistene er tungvinne å ha med å gjøre, om en ikke har avtaler.....
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:11

eller om du kjøper 500 m til 20,30... klipper av de 50 m du trenger, selger resten til 22,55.... da har du gratis kabel
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 59
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:14

fin butikk... har handlet der et par ganger... rask levering... ikke oppkravsgebyr ved kjøp over 1000 kr....

at de ringte meg opp pga av at de regnet med at jeg hadde skrevet feil... det sier litt om servicen
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 28 Mai 2008 - 19:15

joka skrev:
her får du gummikabel til kr20.30 for 3x2,5 pr meter

http://www.elhandel.no/catalog/index.php

Kjempeflott, nå har jeg bestilt 40 meter.

Very Happy
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 21:53

En liten oppdatering;

Kabelen ble bestilt over nettet torsdags kveld, lappen fra postkontoret kom allerede på lørdag. Det kaller jeg kjapt!

Mandag ble pakken hentet og koblet til kontakter, herligheten kom totalt på ca ca 1300,- ikke så gæli som fryktet det.

Tirsdag ble det strøm i vogna, og kabelen gravd ned for å skånes et monster av en gressklipper. (etter råd fra naboen som allerede har måttet gå til anskaffelse av en ny Laughing


Et lite spørsmål; Kan den være tilkoblet gjennom hele vinteren?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 21:56

Kenneth skrev:
En liten oppdatering;

Kabelen ble bestilt over nettet torsdags kveld, lappen fra postkontoret kom allerede på lørdag. Det kaller jeg kjapt!

Mandag ble pakken hentet og koblet til kontakter, herligheten kom totalt på ca ca 1300,- ikke så gæli som fryktet det.

Tirsdag ble det strøm i vogna, og kabelen gravd ned for å skånes et monster av en gressklipper. (etter råd fra naboen som allerede har måttet gå til anskaffelse av en ny Laughing


Et lite spørsmål; Kan den være tilkoblet gjennom hele vinteren?

Vel..... hvorfor vil du ha den tilkoblet????? jeg anbefaler deg nok å ikke ha sen tilkoblet når vogna ikke skal brukes, men du trenger jo ikke ta opp kabelen.......
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 21:59

Ok, det var vel egentlig det jeg lurte på. Kabelen kan med andre ord ligge gjennom hele året.

Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:02

Kenneth skrev:
Ok, det var vel egentlig det jeg lurte på. Kabelen kan med andre ord ligge gjennom hele året.

Smile

Kenneth...

den kan jo det...... men etter boka, så er det ikke lov å grave ned en slik kabel, fordi den er provisorisk, eller bevegelig......

skal den graves ned, blir den ikke bevegelig, eller provisorisk.... da er den permanent..... og da er det krav til dybde, og forlegningsmåte, og vedr kabelens oppbygging..... da bruker man feks en PFSP.....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:09

Hmm.. Må innrømme jeg blir litt skremt av det du sier; først det med lengden og det med nedgravingen. Plass-driver kom mens vi gravde den ned, og han sa ikke en skit...bare at han syns det var smart.

Det er jo grunner til at reglene er som du forteller, merkelig at ikke de etterfølges.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:26

Kenneth skrev:
Hmm.. Må innrømme jeg blir litt skremt av det du sier; først det med lengden og det med nedgravingen. Plass-driver kom mens vi gravde den ned, og han sa ikke en skit...bare at han syns det var smart.

Det er jo grunner til at reglene er som du forteller, merkelig at ikke de etterfølges.

Kenneth

en skjøtekabel har feks ikke lov å gå gjenom en vegg heller..... den sal når som helst kunne fjernes, bare ved å ta tak i den og gå....

det er klart plasseier syntes det var smart..... han sparer jo å sette opp en stolpe..... en jaco-stolpe, koster vel snaue 3000 kr + moms, med jordfeilbryter og sikringer (kosta det sist jeg kjøpte).... så kommer graving,kabler og jobben i tillegg.....

dessuten vet han jo hvor mye jobb det er å få en kabel ut av klipperen......

at de kablene er gravd ned på en camping, har jeg hørt lite reaksjoner på..... men lengden, har det vært prata om..... dette pga kortslutnings-strømmen.... og at en kan risikere at sikringen ikke går som beregnet, ved feil.
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:31

Vegard skrev:
og at en kan risikere at sikringen ikke går som beregnet, ved feil.

Du kan dette, ingen tvil om det. Hva ville du gjort i mitt tilfelle?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:37

Kenneth skrev:
Vegard skrev:
og at en kan risikere at sikringen ikke går som beregnet, ved feil.

Du kan dette, ingen tvil om det. Hva ville du gjort i mitt tilfelle?

Kenneth

dette er jo vanskelig..... jeg tror kansje jeg ville latt kablen ligge der den er, men av og til nevnt det for plassinnehaver, at han burde få opp en stolpe, slik at du kunne ha dette lovlig, i en blid tone......

men jeg hadde nok kansje tatt oppkabelen om vinteren, og lagret den tørt..... og vippet den ned under torva neste vår..... du trenger jo bare stikke spaden ned, så det blir en sprekk, og dytte kablen ned med en finger.....

en må ikke komme dit hen at plasseier sier at vi kutter ut din plass

Campe vil jo både jeg og du.....

men forskriften er jo klar da...... og her må en jo finne et greit kompromiss....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:40

Blir nok til å gjøre som du sier. Kanskje jeg får by ham på en konjak en kveld, og lede praten inn på emnet.

Det er slik jeg gravde ned kabelen, så den ligger ikke dypt.


Takk for svar, igjen Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:44

Kenneth skrev:
Blir nok til å gjøre som du sier. Kanskje jeg får by ham på en konjak en kveld, og lede praten inn på emnet.

Det er slik jeg gravde ned kabelen, så den ligger ikke dypt.


Takk for svar, igjen Smile

Kenneth

jeg hadde nok gjort det på samme måte..... uten at jeg derved oppfordrer til ulovligheter...... for skriften er klar..... men det er jammen campinglysten og.......
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 51
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 22:57

Nemlig. Very Happy
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkabel Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkabel
Til Toppen 
Side 1 av 3Gå til side : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Nedgravd strømkabel.
» Riktig strømkabel til campingplasser?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: