CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Strømkabel

Go down 
+4
Sten Rune
Johnny
joka
Kenneth
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 23:05

Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 23:09

Tove skrev:
Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....

Tove

den blir ikke mer lovlig av det, men den må jo flyttes for klipperen da..... det er og litt greiere for kablen, om den stadig blir kjørt over da..... men ellers vet jeg ikke om det forlenger livet noe særlig på den..... kablen i seg selv, er jo UV bestandig......
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 23:25

Vegard skrev:
Tove skrev:
Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....

Tove

den blir ikke mer lovlig av det, men den må jo flyttes for klipperen da..... det er og litt greiere for kablen, om den stadig blir kjørt over da..... men ellers vet jeg ikke om det forlenger livet noe særlig på den..... kablen i seg selv, er jo UV bestandig......

Vegard

Vi har riktig dimensjon på kablen og 12 m. lang så i så måte er det helt korekt. Der vi ligger er det ikke mye plen å se, bak vogna der kablen ligger er det skog så det går greit. Vi trodde vi beskytta den litt mot spesielt snø og is vi da. Så derfor gjorde vi det på den måten....
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 23:28

Tove skrev:
Vegard skrev:
Tove skrev:
Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....

Tove

den blir ikke mer lovlig av det, men den må jo flyttes for klipperen da..... det er og litt greiere for kablen, om den stadig blir kjørt over da..... men ellers vet jeg ikke om det forlenger livet noe særlig på den..... kablen i seg selv, er jo UV bestandig......

Vegard

Vi har riktig dimensjon på kablen og 12 m. lang så i så måte er det helt korekt. Der vi ligger er det ikke mye plen å se, bak vogna der kablen ligger er det skog så det går greit. Vi trodde vi beskytta den litt mot spesielt snø og is vi da. Så derfor gjorde vi det på den måten....

Tove

Du skader den iallefall ikke.... Very Happy

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strømkabel - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 4 Jun 2008 - 23:33

Sten Rune skrev:
Tove skrev:
Vegard skrev:
Tove skrev:
Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....

Tove

den blir ikke mer lovlig av det, men den må jo flyttes for klipperen da..... det er og litt greiere for kablen, om den stadig blir kjørt over da..... men ellers vet jeg ikke om det forlenger livet noe særlig på den..... kablen i seg selv, er jo UV bestandig......

Vegard

Vi har riktig dimensjon på kablen og 12 m. lang så i så måte er det helt korekt. Der vi ligger er det ikke mye plen å se, bak vogna der kablen ligger er det skog så det går greit. Vi trodde vi beskytta den litt mot spesielt snø og is vi da. Så derfor gjorde vi det på den måten....

Tove

Du skader den iallefall ikke.... Very Happy

Jeg regna med det var helt okeey ja.....Kanskje bedre enn å grave den ned i bakken tenkte jeg.....Eller begge deler Embarassed Embarassed Embarassed
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTor 5 Jun 2008 - 5:53

Tove skrev:
Vegard skrev:
Tove skrev:
Vi har tredd vår kabel gjennom en hageslange og teipet den rundt skjøten der hvor hageslangen begynner og slutter.Uten å grave den ned. Det for å beskytte den mot vær og vind.....

Tove

den blir ikke mer lovlig av det, men den må jo flyttes for klipperen da..... det er og litt greiere for kablen, om den stadig blir kjørt over da..... men ellers vet jeg ikke om det forlenger livet noe særlig på den..... kablen i seg selv, er jo UV bestandig......

Vegard

Vi har riktig dimensjon på kablen og 12 m. lang så i så måte er det helt korekt. Der vi ligger er det ikke mye plen å se, bak vogna der kablen ligger er det skog så det går greit. Vi trodde vi beskytta den litt mot spesielt snø og is vi da. Så derfor gjorde vi det på den måten....

Tove

som Sten Rune sier, du skader den i allefall ikke...... men vann kommer og inn i slangen uansett, så is blier det nok...... men det er slettes ikke galt.... beskyttelsen virker nok mere mekaninsk, enn akkurat for vann.... og siden vogna er i bruk, om vinteren så legger jo ikke isen seg særlig helt innpå kablen uansett, for den avgir litt varme den, så det tiner rundt.....

men du har slettes ikke gjort noe galt i dette
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTor 5 Jun 2008 - 6:39

Tove

Ved at dere har teipet den, ungår dere å få mye vann i slangen, men noe kommer inn uansett, men vil som Vegard her sier ikke tro at det vil ha noen betydning for kabelen.

Vogna bak meg der jeg lå i fjor fikk jordfeil i kabelen inn til vogna, da jeg så hva slags kabel som var GRAVD ned fikk jeg sagt ifra ja, rød plastkabel fra Biltema 2x1,5+j. Isolasjonen bare smuldra bort.... var ikke mye meitemark i det området gitt...

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strømkabel - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTor 5 Jun 2008 - 6:41

Sten Rune skrev:
Tove

Ved at dere har teipet den, ungår dere å få mye vann i slangen, men noe kommer inn uansett, men vil som Vegard her sier ikke tro at det vil ha noen betydning for kabelen.

Vogna bak meg der jeg lå i fjor fikk jordfeil i kabelen inn til vogna, da jeg så hva slags kabel som var GRAVD ned fikk jeg sagt ifra ja, rød plastkabel fra Biltema 2x1,5+j. Isolasjonen bare smuldra bort.... var ikke mye meitemark i det området gitt...

Sten Rune

he-he..... den plastkablen er ikke lov å bruke ute heller den......
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTor 5 Jun 2008 - 6:46

Vegard skrev:
Sten Rune skrev:
Tove

Ved at dere har teipet den, ungår dere å få mye vann i slangen, men noe kommer inn uansett, men vil som Vegard her sier ikke tro at det vil ha noen betydning for kabelen.

Vogna bak meg der jeg lå i fjor fikk jordfeil i kabelen inn til vogna, da jeg så hva slags kabel som var GRAVD ned fikk jeg sagt ifra ja, rød plastkabel fra Biltema 2x1,5+j. Isolasjonen bare smuldra bort.... var ikke mye meitemark i det området gitt...

Sten Rune

he-he..... den plastkablen er ikke lov å bruke ute heller den......

Vegard

Nei.... men den var hvist billig fikk jeg høre etter at han hadde kjøpt riktig kabel...he he

En annen som kom med ei vogna på tur for noen år siden når vi lå der hadde med seg en kveil med PL-ledning, 2xo,75 lampettledning, som han la over veien og bort til stolpen Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strømkabel - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 16:02

Hei!

Håper noen kan hjelpe meg igjen.

Har hatt vår første natt i vogna, noe som forsåvidt var deilig. Men noe var galt med strømmen.

Dvs; Alle stikkontaktene, lyset over vasken (bare på 220V) , ute-lyset samt kjøleskapet (også den bare på 220V) virket, mens det andre var dødt; Alle lampene inne, vann-pumpa, vv-tank og antenne-forsterkeren.

Jeg prøvde å se om jeg kunne se noe brudd, men ingenting var å se.

Det virket ikke som om det kom strøm til batteriet heller. Hva tror dere er galt da, og er det noe jeg kan fikse selv?


Ps. Alt var i skjønneste orden når jeg satt fra meg vogna i fjor, så hva kan eventuelt ha forårsaket dette?
Til Toppen Go down
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 16:26

Kenneth

Her høres det ut som at batteriet ditt er tomt og at laderen du har ikke klarer å lade ett batteri som er helt flatt, noe de fleste ladere ikke klarer da de må ha motspenning for å starte ladingen.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








Strømkabel - Page 2 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 17:14

Kenneth

jeg slutter meg til Sten Rune's forklaring...... måten å få dette i gang igjen på, er feks å ta inn et annet batteri, som du vet det er strøm på, feks bilbatteriet.....

Ikke koble laderen fra vognas batteri, men ta start-kabler, og koble sammen pluss mot pluss, og minus mot minus..... la dette så være sammen i 10-15 sekunder..... så vil laderen klare å starte ladingen av det flatte batteriet.

de fleste små ladere klarer ikke å starte ladingen av batteriet, uten at det er litt strøm igjen på batteriet, men starter straks du kobler til batteri via startkabler.
Ladere som klarer å starte helt flate batterier, er feks Mascot 20A ladere.... men de er litt kostbare...

Du kan og koble til en sånn start-booster, eller et start-apparat (svær lader på Hjul), om noen har sånt nær deg, får å få det lille som skal til for å starte laderen.....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 17:53

Takk for svar begge to, nå ble jeg lettet.

Ikke lett å være helt fersk og noe små-grønn...hehe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 18:03

Kenneth

dette er en helt vanlig sak, og jeg er vel borti 2-4 hvert år, som jeg hjelper til å få batteriet og ladingen igang......

det er nydelig om batteriet får et døgns lading i hvertfall, etter at det er satt i gang..... sjekk også væskenivået på batteriet, når du er igang her.....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 18:06

Væskenivået sjekka jeg, og det var helt greit.

Men du sier det er bra om det får lade i 24t. Men det står vel og lader kontinuerlig, gjør det ikke?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 18:14

Kenneth skrev:
Væskenivået sjekka jeg, og det var helt greit.

Men du sier det er bra om det får lade i 24t. Men det står vel og lader kontinuerlig, gjør det ikke?

Kenneth

joda.... om strømkablen er tilkoblet..... ikke alle kan la denne stå i når de ikke er i vogna....

pga den kontinuerlige ladingen, er det en fordel om laderen har sånn vedlikeholdsfuksjon, sånn at laderen går over i denne modusen, når batteriet er fullt..... det er masse ladere på markedet, med forskjellige funksjoner, til vidt forskjellige priser..... de billigste laderene har som oftes ingen vedlikeholdsfunksjon, og lader med liten strøm.....

skal en ha god ladestrøm, vedlikeholdsfunksjon, og sånn at laderen klarer å starte ett helt flatt batteri, snakker vi fort om at en passerer 2000 kr.... Mascot 20A er en glimrende lader, og jeg har selv to stk av de tilkoblet i vogna her...
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 18:48

Jeg forsto det slik på han jeg kjøpte vogna av at dette styrte seg selv.

Men minuset var altså som jeg fikk erfare at laderen ikke klarte å lade et helt flatt batteri. Skal ta med meg tipset ditt om jeg trenger å bytte, hvis ikke får den holde så lenge.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeLør 14 Jun 2008 - 20:36

Kenneth

dersom det ikke forsvinner særlig med væske fra batteriet, så styrer det nok ladingen selv ja.....

På ladere som ikke gjør dette, kan en med fordel sette inn et tidsur på laderen, et uke-ur er jo topp.... feks to døgn uten lading, og et med... eller noe i den dur.... da lader en ikke ihjel batteriet ved konstantlading på det....

Hadde det slik på en Hobby jeg hadde en gang.... det funka topp når ukeuret kom på..... men før det, kokte batteriene i hjel.......
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:10

Jeg tok med den gode gamle laderen fra jobb, koblet den på, og etter noen minutter var det i gang. Så takk igjen for hjelp Smile

Nå virker med andre ord så og si alt, men sliter med do`en;

Den åpner seg ikke i bunn når jeg vrir om, ergo forsvinner ikke vannet (heldigvis er det kun vann akkurat nå) fra do-skåla!

Noen tips?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:13

Kenneth skrev:
Jeg tok med den gode gamle laderen fra jobb, koblet den på, og etter noen minutter var det i gang. Så takk igjen for hjelp Smile

Nå virker med andre ord så og si alt, men sliter med do`en;

Den åpner seg ikke i bunn når jeg vrir om, ergo forsvinner ikke vannet (heldigvis er det kun vann akkurat nå) fra do-skåla!

Noen tips?

Kan det være at kasetten ikke er helt på plass...... scratch
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:15

Rune skrev:
Kenneth skrev:
Jeg tok med den gode gamle laderen fra jobb, koblet den på, og etter noen minutter var det i gang. Så takk igjen for hjelp Smile

Nå virker med andre ord så og si alt, men sliter med do`en;

Den åpner seg ikke i bunn når jeg vrir om, ergo forsvinner ikke vannet (heldigvis er det kun vann akkurat nå) fra do-skåla!

Noen tips?

Kan det være at kasetten ikke er helt på plass...... scratch

Kenneth

ta kassetten nesten helt ut, og skyv den litt hardt inn igjen..... så kommer det seg, tenker jeg..... hjelper ikke det, så sjekk at vri-mekanismen på kassetten, er vridd riktig i forhold til vri-mekanismen som sitter igjen i toalett-delen
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:25

Har skyvet kassetten inn til det sa klikk som det sto, men skal gå ut og prøve igjen...
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeTir 24 Jun 2008 - 23:30

Næh, hjalp ikke. Det du nevnte Vegard, hvordan sjekker jeg det. Pilene står rett i forhold til jeg ble fortalt, har jeg de motsatt får jeg ikke inn kassetten.

Og når jeg dro ut kassetten så rant jo vannet ut. Er dette skadelig, eller finner det bare veien ut i naturen?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 5:50

Kenneth skrev:
Næh, hjalp ikke. Det du nevnte Vegard, hvordan sjekker jeg det. Pilene står rett i forhold til jeg ble fortalt, har jeg de motsatt får jeg ikke inn kassetten.

Og når jeg dro ut kassetten så rant jo vannet ut. Er dette skadelig, eller finner det bare veien ut i naturen?

Kenneth

dra ut kassetten, stikk hodet inn i der kassetten står, og se opp.... du vil da se den som griper tak i vrideren på kassetten.... se at den er i riktig stilling

skyv vekk glidelokket over luka på kassetten, og prøv og vri på åpnemekanismen... denne vil naturlig være noe hard, sjekk at denne lar seg åpne, og gjør den det, vær sikker på du får lukka den helt, før du setter inn kassetten igjen....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 20:49

Det var den på kassetten som satt for hardt, men det hjalp å jøre som du sa. Så takk igjen Smile

Nå er alt i orden i vogna, og det er bare varmeovnen jeg har igjen å sette meg inn i...


Men et lit spørsmål; vannet fra vaskene går jo ut i rør under vogna, hva gjør dere andre med det? Er det "lov" å la det renne rett på bakken?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 20:51

Kenneth skrev:
Det var den på kassetten som satt for hardt, men det hjalp å jøre som du sa. Så takk igjen Smile

Nå er alt i orden i vogna, og det er bare varmeovnen jeg har igjen å sette meg inn i...


Men et lit spørsmål; vannet fra vaskene går jo ut i rør under vogna, hva gjør dere andre med det? Er det "lov" å la det renne rett på bakken?

Kenneth

jeg har dunker, og samler opp...... men er det usjenert, så hender det nok det ikke er sånn at vannet havner i dunken.....
Til Toppen Go down
Kenneth
CARAVANER
CARAVANER
Kenneth


Male
Antall Innlegg : 65
Age : 50
Localisation : Jæren
Registration date : 02.03.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 20:57

Ok, så jeg bør med andre ord i det minste skjul min løsning før jeg får naboene på nakken...hehe
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 21:00

Kenneth skrev:
Ok, så jeg bør med andre ord i det minste skjul min løsning før jeg får naboene på nakken...hehe

Kenneth

noen steder er dette nøye, andre steder ikke...... men på de grå tomme-tankene, med hjul, er det en kork i bunnen...... den har en tendens til å ikke alltid være i hos meg...... liker ikke når det skvaldrer i vann under rørene..........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 21:04

Kenneth

jeg har tre avløp, et for servantene, ett for oppvaskmaskinen, og ett for dusjgulvet..... det til dusjen, triller jeg oppvaskmaskinens tank til, da vi stort sett ikke bruker oppvaskmaskinen samtidig med dusjen....
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 22:45

Kenneth:

Jeg tømmer alltid gråvann der det skal tømmes. Mi vogn har tank som er grei å tømme.

Jeg har sett at enkelte (i noen tilfeller) har gitt blaffen, og det ser slettes ikke pent ut med en gråhvitt skumdam under og ved siden av vogna.
Fanden vet hva annet svineri som finnes i sånt gråvann. Trist å se at enkelte bare stikker av fra sånt. Lurer på hvordan hygienen til slike folk ellers er...
Strømkabel - Page 2 101469

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 22:53

Vi tømmer og gråvann der det skal tømmes......har ingen interesse av å smutse til for andre........

jeg syns det der ser grisete ut når det bare renner utover.......fysj....... så kommer ungene barbeint og trør i det........ gammelt oppvaskvann, tannkrem og gud vet hva........
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 23:20

May-Britt skrev:
Vi tømmer og gråvann der det skal tømmes......har ingen interesse av å smutse til for andre........

jeg syns det der ser grisete ut når det bare renner utover.......fysj....... så kommer ungene barbeint og trør i det........ gammelt oppvaskvann, tannkrem og gud vet hva........


Helt enig i det som May.Britt og Sten her skriver, kansje et påbud
slik som i sverige hadde vært på sin plass. Jeg unner heller ikke mine unger og trø i dette gråvannet barbeint.... eller med strømper/strømpebukse...
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 23:30

oppvaskvann og tannkrem gjør ikke noe.
men det derre gud vet hva er jeg mer bekymret for.
vårt gråvann på fastplassen går ned i ei fylling som er laget for formålet.
og det er i tillegg bak vogna opp mot fjellet uten gangtraffikk bakom
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 23:49

Jan:

Fosfater og kjemikalier (E-stoffer) osv. fra såpe, oppvaskmidler og "gud-vet-hva" hører ikke hjemme i grunnvannet. Grunnvann kommer opp i dagen noen steder som drikkekilder for både mennesker og dyr.

Jeg skjønner nok din gode tankegang, men jeg ville latt renseverket tatt hånd om alt av kjemikalier, også de (foreløpig) uskyldige. "Ikke drep Jorda vår!"
cheers

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitimeOns 25 Jun 2008 - 23:59

Tasle skrev:
Jan:

Fosfater og kjemikalier (E-stoffer) osv. fra såpe, oppvaskmidler og "gud-vet-hva" hører ikke hjemme i grunnvannet. Grunnvann kommer opp i dagen noen steder som drikkekilder for både mennesker og dyr.

Jeg skjønner nok din gode tankegang, men jeg ville latt renseverket tatt hånd om alt av kjemikalier, også de (foreløpig) uskyldige. "Ikke drep Jorda vår!"
cheers
ser tanken med grunnvann, men det er ikke noe problem der vi står oppi lia 100 meter fra havet.
er da fulstendig klar over at det ikke er den sunneste løsningen, men du verden så praktisk
Til Toppen Go down
Sponsored content





Strømkabel - Page 2 Empty
PosteTema: Re: Strømkabel   Strømkabel - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Strømkabel
Til Toppen 
Side 2 av 3Gå til side : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Nedgravd strømkabel.
» Riktig strømkabel til campingplasser?

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: Elektrisk (ladere,vinterkobling,12 volt/230 volt)-
Gå Til: