CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 AC - Aircondition

Go down 
+16
Sven Erik
Rashid
Garviken
Jan
Camping Kai
Sten Rune
Ronny
Jørn O
Per Olav
Tasle
Jan Ole
Lars Egil
Harald
Johnny
OyvindSP
thor_egil
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Garviken
COMBI CAMPER
COMBI CAMPER
Garviken


Male
Antall Innlegg : 29
Age : 51
Localisation : bergen/Moen camping i hemsedal
Registration date : 01.09.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeTir 13 Jan 2009 - 21:15

http://www.campingshop.dk/produkt/aircondition-truma-frostair-1700.aspx

Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
08 HOBBY 720 UKFE
97 CARAVELLE 2.5 TDI
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 6 Mar 2009 - 22:44

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeSøn 8 Mar 2009 - 21:07

Du Lars Egil..... det er vel på tide å handle snart nå???
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeMan 23 Mar 2009 - 20:13

hei, tenkte å montere gulvmontert AC da jeg allerede har slanger i gulv og alkove. er det noen som har erfaring med å kjøre AC på 12V under kjøring?
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeMan 23 Mar 2009 - 20:33

har ingen erfaring med det, men hvis den får nok strøm så kan jo det umulig være noe problem
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeMan 23 Mar 2009 - 21:56

Bobilkongen

Tror du må ha en trafo/konvektor eller noe i den duren. Har ikke peiling på hva det heter men vet at den dingsen koster noen tusenlapper i tillegg. Hadde en kompis som gjorde dette i en bobil i fjor og det funket ikke som det skulle, da denne "saken"ikke klarte å gi nok strøm.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeTir 24 Mar 2009 - 11:01

Svigerfar har en slik omformer og den klarer ikke mer enn 300w 12volt..sånn Ac bruker vel sikkert opp i mot 1000w så da skal den omformeren være rimelig stor..vet ikke om slikt finnes og om batteriene/ladinga tåler dette..
Til Toppen Go down
Rashid
HOFFSJEF!
HOFFSJEF!
Rashid


Male
Antall Innlegg : 1393
Localisation : Levanger
Registration date : 12.10.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeTir 24 Mar 2009 - 12:38

bobilkongen skrev:
hei, tenkte å montere gulvmontert AC da jeg allerede har slanger i gulv og alkove. er det noen som har erfaring med å kjøre AC på 12V under kjøring?

Har ingen erfaring med ettermontert AC og 12V drift, men noen tanker har jeg gjort meg:
Dynamoens og ledningsnettets kapasitet, må jo sjekkes med tanke på AC`ns forbruk, tenker jo også på at dette kommer i tillegg til kjøleskapdrift på 12V.

Strømforbruket på min bil (Fiat chassie) er på 20W under kjøring med kjøleskap på 12V. Alternativt kan jo kjøleskapet gå på gass under kjøring da. Men AC`ns forbruk må jo sjekkes før en eventuell handel.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 11:01

May Britt,

Leste gjennom AC installasjonen deres på hjemmesiden din.
http://www.123hjemmeside.no/may--britt/16154957
Veldig bra lesning.

Dere er strålende fornøyd regner jeg med?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeOns 5 Aug 2009 - 11:14

Hei Lars Egil

Den ACen er super!!!! Verdt hver ei krone. Fikk den for kr. 15700 hos Kroken og syns jeg gjorde en bra handel Very Happy . Holdt det deilig og kjølig i vogna under Italias varme sol Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 21:07

Her er et rimelig og spesielt alternativ som ser greit ut å "montere"

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8136&Grp=&n=10

Men jeg er nå skeptisk til støy, må nå vel dure hele vognsiden av den der og hva med å sitte rett innenfor denne i vogna eller sove ved siden av den.......men rimelig DET er den......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 21:41

0,8kw var ikke mye å skryte av da, tror ikke det der blir noen vinner akkurat.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 21:47

Det tror ikke jeg heller Very Happy

Jeg vet ikke hvor mye støy denne lager, men vi fant ut i sommer at støy er en viktig bit av dette med ac i stille, varme sommernetter.......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 21:53

Har hørt om at det blir gjerne klaget litt rundt om på campingplasser.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:09

Mens vi var i Italia så var det et par av de norske som fikk klager, og de hadde benkmontert ac. Lyden kommer da på et lavere nivå og høres bedre hadde vi inntrykk av, samtidig som de gikk hele tiden. Den vi har kobler ut og inn.......

Vi hadde den på dag og natt i 3 uker i Italia, mottok ingen klager. Vi campet forresten nesten vegg i vegg med Harald ei natt på vei nedover. Han hadde på sin mens vi hadde vår av.....vi hadde lukene åpne, men vi kunne ikke høre hans......

Det er vel mest bråk inne av vår når kompressoren går.......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:28

Tom har jo anbefalt denne løsningen så varmt? Har han samme oppfatning enda da tro? Shocked

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:30

Jan Ole skrev:
Tom har jo anbefalt denne løsningen så varmt? Har han samme oppfatning enda da tro? Shocked
han er sikkert tunghørt lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:36

Jan Ole skrev:
Tom har jo anbefalt denne løsningen så varmt? Har han samme oppfatning enda da tro? Shocked

Du får høre med han.......etter at en tysker dundra i vogna hans og ba han slå av midt på natta lol!

Jeg må vel rette opp.......det var en takmontert som fikk en klage også, men ikke vi.......... var litt styr i andre gata.......
Til Toppen Go down
Sven Erik
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Sven Erik


Male
Antall Innlegg : 265
Age : 56
Localisation : Geithus, Buskerud
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:45

May-Britt skrev:
Mens vi var i Italia så var det et par av de norske som fikk klager, og de hadde benkmontert ac. Lyden kommer da på et lavere nivå og høres bedre hadde vi inntrykk av, samtidig som de gikk hele tiden. Den vi har kobler ut og inn.......

Vi hadde den på dag og natt i 3 uker i Italia, mottok ingen klager. Vi campet forresten nesten vegg i vegg med Harald ei natt på vei nedover. Han hadde på sin mens vi hadde vår av.....vi hadde lukene åpne, men vi kunne ikke høre hans......

Det er vel mest bråk inne av vår når kompressoren går.......

Huff og så varmt det blei uten ac
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 22:57

hehe, stakkars dere med greie naboer NOT, det var vel det som lagde krøll egentlig..
Til Toppen Go down
Sven Erik
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Sven Erik


Male
Antall Innlegg : 265
Age : 56
Localisation : Geithus, Buskerud
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:03

Harald skrev:
hehe, stakkars dere med greie naboer NOT, det var vel det som lagde krøll egentlig..

hehe, ja det var vel Frits og kona from hell og dattera på 40 i teltet ikke minst Smile hehehe men når de reiste var det full rulle på ac`n igjen! cheers
Til Toppen Go down
Sven Erik
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Sven Erik


Male
Antall Innlegg : 265
Age : 56
Localisation : Geithus, Buskerud
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:07

Så konklusjonen er vel at er du uheldig med naboen, spiller det ikke noen rolle hva slags ac du har tror jeg Rolling Eyes
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:12

hehe.det kan man gjerne si, men eg synes faktisk benkemontert støyer litt mer, men det er sikkert fordi utluftingen er nærmere enn oppå taket....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:14

Burde utjevne seg når man kommer noen meter på siden vel?

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:17

Jeg mener at noe av forskjellen også ligger i at den takmonterte kobler seg ut og inn, slik at den ikke støyer hele tiden........

Jeg er forøvrig enig med Harald......vi gikk litt rundt og lytta seint på kvelden/natta...... he he.......
Til Toppen Go down
Sven Erik
CARAVAN KING!
CARAVAN KING!
Sven Erik


Male
Antall Innlegg : 265
Age : 56
Localisation : Geithus, Buskerud
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:18

Harald skrev:
hehe.det kan man gjerne si, men eg synes faktisk benkemontert støyer litt mer, men det er sikkert fordi utluftingen er nærmere enn oppå taket....

Joda enig at benkmontert støyer litt mer, og takmontert sprer lufta bedre inne i vogna, så det blir nok løsningen neste gang Smile
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:21

Med comfort montering blir nok fordelingen inne best med benkdings.
Og ikke minst muligheten til å prioritere rom.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:50

Jan Ole skrev:
Burde utjevne seg når man kommer noen meter på siden vel?
ja, men har man ett telt ved siden av der det ligger folk på bakken i samme høyde som utblåsingen så er det vel ikke mer å si om den saken hehe
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:53

May-Britt skrev:
Jeg mener at noe av forskjellen også ligger i at den takmonterte kobler seg ut og inn, slik at den ikke støyer hele tiden........

Jeg er forøvrig enig med Harald......vi gikk litt rundt og lytta seint på kvelden/natta...... he he.......
her er det litt forskjell, for den eg hade i 690 en koblet ut og inn mens andre går på full guff. våres takmonterte var jo veldig stille når man hadde fått tempen ned på ønsket temp.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:56

Harald skrev:
Jan Ole skrev:
Burde utjevne seg når man kommer noen meter på siden vel?
ja, men har man ett telt ved siden av der det ligger folk på bakken i samme høyde som utblåsingen så er det vel ikke mer å si om den saken hehe

Det er det jeg sier, den der telt turismen er en uting.lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeFre 7 Aug 2009 - 23:57

Harald skrev:
May-Britt skrev:
Jeg mener at noe av forskjellen også ligger i at den takmonterte kobler seg ut og inn, slik at den ikke støyer hele tiden........

Jeg er forøvrig enig med Harald......vi gikk litt rundt og lytta seint på kvelden/natta...... he he.......
her er det litt forskjell, for den eg hade i 690 en koblet ut og inn mens andre går på full guff. våres takmonterte var jo veldig stille når man hadde fått tempen ned på ønsket temp.....


Ja, forstod det slik at det er en del forskjell på de benkmonterte......Hege sin f.eks......var den samme som den du hadde i 690n?
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Aug 2009 - 0:01

May-Britt skrev:
Harald skrev:
May-Britt skrev:
Jeg mener at noe av forskjellen også ligger i at den takmonterte kobler seg ut og inn, slik at den ikke støyer hele tiden........

Jeg er forøvrig enig med Harald......vi gikk litt rundt og lytta seint på kvelden/natta...... he he.......
her er det litt forskjell, for den eg hade i 690 en koblet ut og inn mens andre går på full guff. våres takmonterte var jo veldig stille når man hadde fått tempen ned på ønsket temp.....


Ja, forstod det slik at det er en del forskjell på de benkmonterte......Hege sin f.eks......var den samme som den du hadde i 690n?
nei, eg forsto meg ikke på den, kunne jo ikke regulere tempen slik eg kunne forstå litt merkelig synes eg...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Aug 2009 - 0:14


_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Aug 2009 - 0:31

Jan Ole skrev:
En sånn må det bli om det blir:

[url=http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103129
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103129[/quote[/url]] ja,det var en slik eg hadde i min vogn, virker ihvertfall helt likt på det eg leste i annonsen.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitimeLør 8 Aug 2009 - 0:36

Tror denne er helt ny på markedet, vil tro din var en Truma

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Sponsored content





aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 5 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
AC - Aircondition
Til Toppen 
Side 5 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Takmontert Aircondition og vinterbruk
» Aircondition anlegg montert selv.
» Erfaring med portabel aircondition/klimaanlegg
» Aircondition Waeco CA1000 toppmontert tilsalgs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: