CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 AC - Aircondition

Go down 
+16
Sven Erik
Rashid
Garviken
Jan
Camping Kai
Sten Rune
Ronny
Jørn O
Per Olav
Tasle
Jan Ole
Lars Egil
Harald
Johnny
OyvindSP
thor_egil
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Jul 2008, 15:48

Det jeg mener, J.O., er at en toppmontert A/C i seg selv ikke behøver å bety så mye i vogna under slep. Men det momentet kommer jo i tillegg til all annen last som er plassert over gulvet. I verste fall kan man merke en slik installasjon, spesielt på enakslede vogner eller uten friksjonskopling.

Ca. 20-30 kg i taket betyr en god del i alle fall, bedre å ha det montert nede ved gulvet. "Better safe than sorry", som man sier i Italia, eller hvor det nå var... Very Happy (Kanskje det var "what the heck.." i Italia..)

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Jul 2008, 19:26

Tasle skrev:
Det jeg mener, J.O., er at en toppmontert A/C i seg selv ikke behøver å bety så mye i vogna under slep. Men det momentet kommer jo i tillegg til all annen last som er plassert over gulvet. I verste fall kan man merke en slik installasjon, spesielt på enakslede vogner eller uten friksjonskopling.

Ca. 20-30 kg i taket betyr en god del i alle fall, bedre å ha det montert nede ved gulvet. "Better safe than sorry", som man sier i Italia, eller hvor det nå var... Very Happy (Kanskje det var "what the heck.." i Italia..)

20-30kg på taket er ikke til det bedre, det er i alle fall helt sikkert.
Det jeg lurer på er om noen har registrert at det er forskjell. Merkbart? Mener at det skulle en tro, men jaggu er det en del kilo i skapene rundt om når mor har pakket for fire årstider og det har jeg faktisk til gode å reagere på i form av reduserte kjøreegenskaper. Kanskje air-condition og antislingre system burde selges i pakker? lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Jul 2008, 19:59

J.O., det med høy toppvekt blir på samme måte som høy vekt bak på vogna. For mye last (sykler, fortelt mv) baklastet fører til at vogna lettere blir å pendle lateralt.

For mye topplast fører til pendling vertikalt. En hver vogn har jo sin egen smertegrense i slike tilfeller, før det oppstår wobling.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 31 Jul 2008, 20:08

B 2200

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Caravan-recreational-vehicles-RV-airconditioner-B2200


With new air distribution box

Combines powerful performance with minimum vibration and noise levels. The new air diffuser and remote control allow comfortable adjustment of the air flow: You can choose between front or back distribution or both at the same time.





  • New air distribution box offers ultimate flexibility With integrated illumination
  • Comfortable adjustment of fan speed with remote control
  • Electronic temperature control for roofs from 30 to 80 mm thickness Tilt-insensitive up to 10 degrees.
  • Robust injection-moulded construction.
  • Environment-friendly: free of CFCs and HCFCs.
  • Recommended generators: Dometic T 2500 H, Dometic TEC 29 or Dometic TEC 30.


Tekniska Data
Elektriska märkdata (V/Hz) 230 / 50
Full belastning (A) 4
Dimensioner (LxWxH) (mm) 980 x 650 x 235
Installationsöppningens diameter (mm) 400 x 400
Nettovikt (kg) 34
Krets (A /sec) 18/0.15
Förbrukning, kylläge (W) 910
Förbrukning, uppvärmningsläge (W) 1200
Rekommenderad generatoreffekt (kW) 2.0
Säkring (A) 5


Er nok denne jeg har mest lyst på, men det er ikke penger i kassa til sånt nå. Kanskje til neste år? Suspect Suspect Suspect Suspect

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 18:46

Noen som vet hva takmonert AC koster ferdig montert i Italia?
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 18:53

Lars Egil skrev:
Noen som vet hva takmonert AC koster ferdig montert i Italia?
Nei,men eg snakket med en i sommer som hadde fått tilbud på 14500 ferdig montert i norge
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 18:57

Harald skrev:
Lars Egil skrev:
Noen som vet hva takmonert AC koster ferdig montert i Italia?
Nei,men eg snakket med en i sommer som hadde fått tilbud på 14500 ferdig montert i norge
Hepp, hepp.... hvor går ferden da?
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 19:02

om du finner en her inne som heter Jørn O.....

send han en PM og spør.....det var svogeren hans som opplyste om dette.

Men det er ikke dometic, men fabrikken lå visst nesten på samme plass og såvidt eg forsto var det mye likt....
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 19:21

Er vel litt i stuss på om jeg bør velge tak eller gulvmontert. Har ikke du Harald erfaring med begge typer? Noen anbefalinger i så måte?

Ser jo + med lavere tyngdepunkt på den ene, samtidig så er det vel kanskje den takmonterte som gir den beste luftfordelingen om en ikke har mulighet til å strekke kabler opp taket?

Ser det påstås at takmontert støyer mest. Er jo kanskje enda et + det for gulvmontert...
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 19:30

Hei Lars Egil,

Jeg har planer om et gulvmontert A/C. Enheten monterer jeg under benk (sete), og lar utluften gå via kanaler oppover til under og langs tak. I disse kanalene skal jeg også trekke noen elektriske ledinger i tillegg. Altså A/C-luft og et par kabler i samme kanal. (kablene skal bl.a. brukes til en NX-5 eller tilsvarende)

Gulvmontert på grunn av tyngdepunktet, naturligvis.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 19:42

Tasle skrev:
Hei Lars Egil,

Jeg har planer om et gulvmontert A/C. Enheten monterer jeg under benk (sete), og lar utluften gå via kanaler oppover til under og langs tak. I disse kanalene skal jeg også trekke noen elektriske ledinger i tillegg. Altså A/C-luft og et par kabler i samme kanal. (kablene skal bl.a. brukes til en NX-5 eller tilsvarende)

Gulvmontert på grunn av tyngdepunktet, naturligvis.
Har du forhørt deg på pris rundt om hva gulvmontert AC koster i kongeriket?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:10

Sjekka litt angående dette for litt siden, gulvmontert blir vel litt billigere, men hva det blir med montering er jeg ikke sikker på.
Snakka med "min" fohandler på mandag, der ble jeg anbefalt takmontert. Ikke noen bastant anbefaling, men litt på grunn av monterings jobben, litt på service/utskiftning og mest av allt på grunn av luftfordelingen.
Han trodde det var en ny modell på gang som erstatter B2200 også.
I tillegg hadde de en takmontert av et annet merke som var litt billigere og muligens litt mer støysvak.
Husker ikke navnet på den.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:13

Det kan kanskje være noen gode høsttilbud på ac dersom jeg tar en runde med våre lokale forhandlere nå etter messa...

Det eneste som er sikkert er at ac skal monteres før neste års tur til Italia....
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:15

Lars Egil
Nei, jeg har ikke noen pristilbud enda, utover det man finner på nettet og i utstyrskataloger. Men jeg er rimelig klar over hvilken modell jeg vil ha.

Dette lille prosjektet blir det imidlertid ikke noe av før til våren i alle fall.

Årsaken til at jeg vil satse på en gulvmodell, er som nevnt tyngdepunktet, men også lett adgang til enheten ved service, og at lyden kanskje blir mer dempet under benken i sittegruppa.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:15

Lars Egil skrev:
Det kan kanskje være noen gode høsttilbud på ac dersom jeg tar en runde med våre lokale forhandlere nå etter messa...

Det eneste som er sikkert er at ac skal monteres før neste års tur til Italia....

Eller i løpet av turen?
Håper det blir en sånn anledning her i gården også. Har dessverre litt kort ferie om sommeren Sad Sad

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:16

Tasle skrev:
Hei Lars Egil,

Jeg har planer om et gulvmontert A/C. Enheten monterer jeg under benk (sete), og lar utluften gå via kanaler oppover til under og langs tak. I disse kanalene skal jeg også trekke noen elektriske ledinger i tillegg. Altså A/C-luft og et par kabler i samme kanal. (kablene skal bl.a. brukes til en NX-5 eller tilsvarende)

Gulvmontert på grunn av tyngdepunktet, naturligvis.
hva gjør du med innluft og kondensvannet da???
benkeplassert tar jo plass og eg vil påstå like mye om ikke mer støy inne i vogna....eller during....

dersom man velger dyreste løsning med slanger alle veier er benkemontert bra det....ellers tror eg takmontert funker bedre......og akkurat den vekta på taket.....tror ikke du merker dette i praksis
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:17

Lars Egil & Co:

Tenkte akkurat i de samme baner: Kanskje en rolig hverdag hos forhandler kan gi noen ekstra prosenter rabatt... Very Happy

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Tasle
MODERATOR
MODERATOR
Tasle


Antall Innlegg : 1477
Localisation : Tromsø
Registration date : 09.01.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:19

Harald, luft og kondens fikser jeg ut gjennom gulvet, men er litt usikker på luft - har ikke tenkt så nøye på det enda. Men produsenten har vel noen anbefalinger der håper jeg.

_________________
Sommerturist 2012 i en koselig, fire år gammel og deilig Solifer 630 PH, som nå er til salgs pga. "ny" båt.
Trekkes av en Mitsubishi Pajero Instyle (ikke båten, men vogna).
Bruker også tid ombord i Envida, en 30' Mørejet.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:24

Harald.

Støy fra kondesator viften, er den mer generende fra den ene typen enn fra den andre?
Tenker på at jeg, og andre gjerne er utafor vognen samtidig som AC er på.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Harald
MODERATOR
MODERATOR
Harald


Male
Antall Innlegg : 4221
Registration date : 21.03.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:27

J.O. skrev:
Harald.

Støy fra kondesator viften, er den mer generende fra den ene typen enn fra den andre?
Tenker på at jeg, og andre gjerne er utafor vognen samtidig som AC er på.
begge løsningene bråker lite utenfor vogna.....benkemontert lit mindre......derfor det er så populært med benkm i italia vil eg tro.....der er noen litt nøye på sånne ting.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 03 Sep 2008, 20:32

Harald skrev:
J.O. skrev:
Harald.

Støy fra kondesator viften, er den mer generende fra den ene typen enn fra den andre?
Tenker på at jeg, og andre gjerne er utafor vognen samtidig som AC er på.
begge løsningene bråker lite utenfor vogna.....benkemontert lit mindre......derfor det er så populært med benkm i italia vil eg tro.....der er noen litt nøye på sånne ting.....

Hm, litt å tenke på. Syns det er mer enn nok fra benkemontert jeg altså.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Per Olav
CARAVANER
CARAVANER
Per Olav


Male
Antall Innlegg : 70
Age : 64
Localisation : Molde
Registration date : 04.11.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 24 Sep 2008, 22:00

Kan anbefale Dometic HB 2500 ,benkmontert.
2500w kjøleeffekt ( 900w forbruk ).
3000w varme (1100w forbruk).
Det er en fordel medflest mulig slanger opp mot taket.
Slipper også kondensvann rennende ned vognsiden.

Kjempe fornøyd til bruk i Spania om sommeren , og til litt varme her hjemme .
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeOns 24 Sep 2008, 22:28

Per Olav skrev:
Kan anbefale Dometic HB 2500 ,benkmontert.
2500w kjøleeffekt ( 900w forbruk ).
3000w varme (1100w forbruk).
Det er en fordel medflest mulig slanger opp mot taket.
Slipper også kondensvann rennende ned vognsiden.

Kjempe fornøyd til bruk i Spania om sommeren , og til litt varme her hjemme .
Monterte du selv?
Til Toppen Go down
Jørn O
CARAVAN BOSS
CARAVAN BOSS
Jørn O


Antall Innlegg : 236
Localisation : Brumunddal
Registration date : 19.06.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 18:30

Harald skrev:
om du finner en her inne som heter Jørn O.....

send han en PM og spør.....det var svogeren hans som opplyste om dette.

Men det er ikke dometic, men fabrikken lå visst nesten på samme plass og såvidt eg forsto var det mye likt....

Det er riktig som Harald sier. Min svoger kjøpte takmontert TELAIR SILENT fra Fritidexperten i Oslo. Det er visst noen tidligere Dometic ansatte som bygger disse i Italia. Utedelen er nesten identisk med Dometic sin B2200 og innedelen er nesten helt lik B1901 bortsett fra at Telair har fjernkontroll, noe som B1901 ikke hadde. Jeg har hatt B1901 og har nå B2200 og er godt fornøyd med begge.
Til Toppen Go down
Ronny
BARON!
BARON!
Ronny


Male
Antall Innlegg : 2184
Age : 55
Localisation : Rognan
Registration date : 26.09.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 19:21

Googla litt om dette og fant denne (tror jeg da) for ca 9000pund i England..
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 19:23

Ronny skrev:
Googla litt om dette og fant denne (tror jeg da) for ca 9000pund i England..
9000!!!! pund? 90000 NOK?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 19:53

Dette ser jo aktuellt ut.

Telair Silent 7300H koster 962 pund som blir ca 10002.-


http://www.power4motorhomes.co.uk/airconditioning.htm

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 20:38

En til


http://cart.coolauto-onlineshop.co.uk/index.php?p=product&id=15&parent=6

Rimelig tror jeg

10657.- med frakt ser det ut til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 20:58

J.O. skrev:
En til


http://cart.coolauto-onlineshop.co.uk/index.php?p=product&id=15&parent=6

Rimelig tror jeg

10657.- med frakt ser det ut til.
Det er denne jeg tror er mest aktuell for oss.
Ser det ligger jo noen enheter på finn også:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14560359
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103129
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103115

Har du tenkt å installere selv?
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 21:06

Lars Egil skrev:
J.O. skrev:
En til


http://cart.coolauto-onlineshop.co.uk/index.php?p=product&id=15&parent=6

Rimelig tror jeg

10657.- med frakt ser det ut til.
Det er denne jeg tror er mest aktuell for oss.
Ser det ligger jo noen enheter på finn også:
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=14560359
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103129
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103115

Har du tenkt å installere selv?

Er et stykke fra handel enda og om jeg skal montere selv har jeg egenlig ikke tenkt så mye på.

Tipper det ville bli takmontert på meg og det er vel relativt enkel montering på en sånn.
Tror ikke det blir helt enkelt å legge slangene der de bør være i vogna mi om jeg gikk for benkemontering.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 21:09

Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 21:10

Tom RS skrev:
Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.

Det er det som er forskjellen på benk og tak, kapper ikke hull i taket, tar vekk en luke og bruker det hullet.
Med benk må det kapping til.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 21:13

J.O. skrev:
Tom RS skrev:
Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.

Det er det som er forskjellen på benk og tak, kapper ikke hull i taket, tar vekk en luke og bruker det hullet.
Med benk må det kapping til.


Ja ok, men uansett må du fikkle med ting på taket. Og vi begge vet jo at du har en tendens til å gå amokk med vannpistoler. Så en vannskade er nært forestående her nå.

Dette betyr jo at du MÅ montere den der du har takluke. Hvordan passer dette inn da? Når mann lukker igjen til soverom osv....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 21:21

Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Tom RS skrev:
Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.

Det er det som er forskjellen på benk og tak, kapper ikke hull i taket, tar vekk en luke og bruker det hullet.
Med benk må det kapping til.


Ja ok, men uansett må du fikkle med ting på taket. Og vi begge vet jo at du har en tendens til å gå amokk med vannpistoler. Så en vannskade er nært forestående her nå.

Dette betyr jo at du MÅ montere den der du har takluke. Hvordan passer dette inn da? Når mann lukker igjen til soverom osv....

Spruter ALLTID bort fra vogna med vannpistol og det passer helt perfekt i det midterste rommet.
Mangler litt belysning i det rommet og det har en i Dometicen som en liten bonus. Wink

Kan ikke lukke dørene uten å påvirke luftfordelingen nei.
Det vil jo skje med benkemontert og til en viss grad.

Men, igjen, det er ikke helt rett frem å trekke slangene rundt i vogna mi tror jeg, vil jo gjerne at de er skjult da. lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008, 22:04

J.O. skrev:
Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Tom RS skrev:
Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.

Det er det som er forskjellen på benk og tak, kapper ikke hull i taket, tar vekk en luke og bruker det hullet.
Med benk må det kapping til.


Ja ok, men uansett må du fikkle med ting på taket. Og vi begge vet jo at du har en tendens til å gå amokk med vannpistoler. Så en vannskade er nært forestående her nå.

Dette betyr jo at du MÅ montere den der du har takluke. Hvordan passer dette inn da? Når mann lukker igjen til soverom osv....

Spruter ALLTID bort fra vogna med vannpistol og det passer helt perfekt i det midterste rommet.
Mangler litt belysning i det rommet og det har en i Dometicen som en liten bonus. Wink

Kan ikke lukke dørene uten å påvirke luftfordelingen nei.
Det vil jo skje med benkemontert og til en viss grad.

Men, igjen, det er ikke helt rett frem å trekke slangene rundt i vogna mi tror jeg, vil jo gjerne at de er skjult da. lol! lol!

Dere strir unødvendig, har montert hærligheten under senga med to dyser bakover i vogna og en dyse rett ut på soverommet. Døra som skiller soverom fra oppholdsdel har fått hull i seg. Dermed kan vi lukke døra og få god kjøling i begge rom. Dette kjøler hele vogna ned. Det fungerte veldig bra. Tilsammen under 1 m med slange under den senga. Ikke noe trekking av slanger i skap og vegger (bare styr med slikt)
Det er tross alt ikke store boarealet da. Se bilde nr 6 http://www.norskcaravanclub.no/article.asp?NId=4605&A=105
Hvor lenge har du tenkt å ha vogna da? og hvor mye blir slikt brukt?
Til Toppen Go down
Sponsored content





aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 2 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
AC - Aircondition
Til Toppen 
Side 2 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Takmontert Aircondition og vinterbruk
» Aircondition anlegg montert selv.
» Erfaring med portabel aircondition/klimaanlegg
» Aircondition Waeco CA1000 toppmontert tilsalgs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: