CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 AC - Aircondition

Go down 
+16
Sven Erik
Rashid
Garviken
Jan
Camping Kai
Sten Rune
Ronny
Jørn O
Per Olav
Tasle
Jan Ole
Lars Egil
Harald
Johnny
OyvindSP
thor_egil
20 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:14

Jeg tror jeg vil trekke i allefall en slange gjennom et skap og under kjøkkenbenken vår. Det er ikke så mye jobb for vår del. De er vel Ø60 ca disse slangene?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:18

Husk bare på at det er litt støy fra dette her. kraftige vifter. Det bråker langt mere dette enn det Truma-vifta gjør. Bare så dere ikke blir skuffa.

Å få blåsten direkte på seg kan bli meget ubehagelig. Så tenk over dette når dere monterer.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:31

Kanskje jeg skulle prøvd å se og høre ac live før vi velger variant??
Ser i Bjølle brosjyren at det er en takmontert 1500 variant som er anbefalt, så kanskje jeg kan klare meg med en mindre variant også under senga...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:37

Lars Egil skrev:
Kanskje jeg skulle prøvd å se og høre ac live før vi velger variant??
Ser i Bjølle brosjyren at det er en takmontert 1500 variant som er anbefalt, så kanskje jeg kan klare meg med en mindre variant også under senga...

Kan nok være smart. Vet ikke om jeg kommer til å bruke ACen her hjemme. Kan vel ikke huske at det har vært ubehaglig varmt i vogna noen gang her på berget. Dette er nok noe som først og fremst er greit å ha om dere drar til sydligere breddegrader. Og kanskje da ikke bare for å få lavere temp, men også få bort luftfuktigheten. Så ikke styr for mye med det her.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:40

Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:47

Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Tom RS skrev:
Har dere tenkt på hvordan det blir med garanti osv om dere begynner å kappe hull i taket selv??????? Nytter vel ikke å klage til noen når det drøpper fra taket etter et slikt inngrep.

Det er det som er forskjellen på benk og tak, kapper ikke hull i taket, tar vekk en luke og bruker det hullet.
Med benk må det kapping til.


Ja ok, men uansett må du fikkle med ting på taket. Og vi begge vet jo at du har en tendens til å gå amokk med vannpistoler. Så en vannskade er nært forestående her nå.

Dette betyr jo at du MÅ montere den der du har takluke. Hvordan passer dette inn da? Når mann lukker igjen til soverom osv....

Spruter ALLTID bort fra vogna med vannpistol og det passer helt perfekt i det midterste rommet.
Mangler litt belysning i det rommet og det har en i Dometicen som en liten bonus. Wink

Kan ikke lukke dørene uten å påvirke luftfordelingen nei.
Det vil jo skje med benkemontert og til en viss grad.

Men, igjen, det er ikke helt rett frem å trekke slangene rundt i vogna mi tror jeg, vil jo gjerne at de er skjult da. lol! lol!

Dere strir unødvendig, har montert hærligheten under senga med to dyser bakover i vogna og en dyse rett ut på soverommet. Døra som skiller soverom fra oppholdsdel har fått hull i seg. Dermed kan vi lukke døra og få god kjøling i begge rom. Dette kjøler hele vogna ned. Det fungerte veldig bra. Tilsammen under 1 m med slange under den senga. Ikke noe trekking av slanger i skap og vegger (bare styr med slikt)
Det er tross alt ikke store boarealet da. Se bilde nr 6 http://www.norskcaravanclub.no/article.asp?NId=4605&A=105
Hvor lenge har du tenkt å ha vogna da? og hvor mye blir slikt brukt?

Lenge. Som en annen her sikkert ville sagt det: Har men det beste må man holde fast ved det.



Bare tuller.

Styret er mange % av moroa det og kjøling er mitt fag så det gjør det litt ekstra gøy.

Dessuten er vel en takmontert det enkleste sånn sett, i alle fall om man som utgangspunkt skal sammenligne "maks montering" for det innebærer mye slanger rundtom ved benkemontering.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:51

J.O
Men hvorfor skal du trekke slanger rundt? er du klar over hvor kraftig det blåser, selv på "Natt-modus"? Kjørte bare på natt-modus vi i Italia vi.

Kjører du på full guffe, skal jeg love deg at det blir kalt og veldig utrivelig med støy.


Sist endret av Tom RS den Tor 25 Sep 2008 - 22:56, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 22:52

Det ble da masse "vi" he he he
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeTor 25 Sep 2008 - 23:16

Vil jo ha det beste ut av investeringen da.



Fra Truma


Eco-solution
Rapid and inexpensive – pre-cooling for a pleasant night with all three vents down at floor level.




Comfort solution
For the most demanding requirements – functional and comfortable. The cold air is led upwards through cold air pipes in a cupboard, for example, and evenly distributed in the room.


Fikk ikke med tegningen, se side 1 i denne tråden.


Luxury solution
Maximum living and sleeping comfort – individual for each living area. The versatile accessories and the customised air distribution system make the Saphir comfort an uncompromising solution.

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeFre 26 Sep 2008 - 15:42

Men du må huske på at det er stor forskjell i installasjonskosten på de tre løsningene der. Det eneste jeg prøver å få frem er at billigste løsning duger bra. Bare som et hint. ACen er nok noe du helst vil unngå å ha på uansett pga støy. Det er ikke kompressoren som støyer, men vifte og luft.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeFre 26 Sep 2008 - 20:01

Tom RS skrev:
Men du må huske på at det er stor forskjell i installasjonskosten på de tre løsningene der. Det eneste jeg prøver å få frem er at billigste løsning duger bra. Bare som et hint. ACen er nok noe du helst vil unngå å ha på uansett pga støy. Det er ikke kompressoren som støyer, men vifte og luft.
Sier du da at du også kunne klart deg med en mindre utgave av ac'n? Hva var kriteriene for den typen du valgte? m^3? m^2?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeFre 26 Sep 2008 - 20:17

Lars Egil skrev:
Tom RS skrev:
Men du må huske på at det er stor forskjell i installasjonskosten på de tre løsningene der. Det eneste jeg prøver å få frem er at billigste løsning duger bra. Bare som et hint. ACen er nok noe du helst vil unngå å ha på uansett pga støy. Det er ikke kompressoren som støyer, men vifte og luft.
Sier du da at du også kunne klart deg med en mindre utgave av ac'n? Hva var kriteriene for den typen du valgte? m^3? m^2?

Mener det sto at grensen gikk på 5,5 m.

Under 5,5 holder 1800
over 5,5 anbefales 2400

En 1800 må vel bare jobbe hardere lengre så det er vel ikke løsningen akkurat.

Føler bare et behov for å få frem at AC ikke er noe du gidder å sette på fordi det er godt og varmt, jeg synes det støyer for mye for det. Men når det kryper forbi 34 - 35 varme med 70 - 80% luftfuktighet DA er det deilig og vippe fjernkontrollen ned fra veggen og sette den på for eks 22 grader.
Det er jo tross alt varmen vi lengter etter, er det ikke det da?
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeLør 27 Sep 2008 - 23:42

Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 7:42

Lars Egil skrev:
Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?

Lars Egil

selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 8:50

Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?

Lars Egil

selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

Nettopp mitt poeng også.
Skal det monteres, skaldet være skikkelig. Takmontert blir skikkelig uansett, benkemontering krev vilje og mulighet til å strekke slanger.
Dette for å få "luksus versjonen".
God morgen forresten. lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeSøn 28 Sep 2008 - 21:32

J.O. skrev:
Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?

Lars Egil

selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

Nettopp mitt poeng også.


Skal det monteres, skaldet være skikkelig. Takmontert blir skikkelig uansett, benkemontering krev vilje og mulighet til å strekke slanger.
Dette for å få "luksus versjonen".
God morgen forresten. lol! lol! lol!

Ja ja ja Løp og kjøp.
Men det argumentet kjøper ikke jeg, selger er på meget tynn is. Men de andre løsningene er sikkert myyyye bedre.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 8:36

Ja, blir jo mildt sagt litt frustert her....

Men se på denne:
http://www.car-camper.it/accessori/vendita-accessori-camper.aspx

Nå er ikke jeg noen hyler i italiensk, men betyr prisene der at jeg kan få montert en Dometic B 1600 for ca. 8500 NOK?

Det bør jo være en smal sak å montere denne i min 40x40 luke bak i vogna...? I Italia neste år...??
Til Toppen Go down
OyvindSP
DIREKTØR!
DIREKTØR!
OyvindSP


Male
Antall Innlegg : 640
Localisation : Slemmestad
Registration date : 24.06.2008

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 10:06

Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?

Lars Egil

selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

KJÆRE VENE, hvor lenge har dere hatt AC????? Vi har benkemontert, og jeg kan kjøle ned så det nesten blir is i drinken på øverste hylle selv uten en eneste slange selv om det er 35 grader ute! Detta er bullshit, rett og slett.
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 10:28

OyvindSP skrev:
Vegard skrev:
Lars Egil skrev:
Spurte om pris på ac i dag. 19000 ferdig montert for dometic B1600.
Selgeren argumenterte sterkt for at takmontert var bedre og "billigere" enn gulvmontert, mye pga alle slangene som burde strekkes... luksusinstallasjonen? Han mente at den kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Kommentarer fra dere som har dette... fryser dere på bena og er heit i toppen...?

Lars Egil

selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

KJÆRE VENE, hvor lenge har dere hatt AC????? Vi har benkemontert, og jeg kan kjøle ned så det nesten blir is i drinken på øverste hylle selv uten en eneste slange selv om det er 35 grader ute! Detta er bullshit, rett og slett.
Sitter også med den følelsen at selgerens anbefaling ikke akkurat er basert på kundens behov, men mer det at de har standardisert på en type installasjon som de da bruker og anbefaler uten mer diskusjon.
Greit nok at kald luft ikke stiger, men jeg trodde kanskje at disse kjøleboksene hadde kapasitet til å kjøle hele volumet og ikke bare 20cm på gulvet....

Vel, det er jo andre som installerer ac også da...

Synes jo ikke som om det er så vanskelig å montere gulvmontert selv heller?
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103129
http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=13103115
http://www.norskcaravanclub.no/diskusjon.asp?TId=971&TGId=14
http://www.truma.com/truma05/en/products/detail1_en_248599.html
http://www.truma.com/truma05/en/produktvideos/prod_video_en_281569.html
http://www.truma.com/_anweisungen/Truma-Katalog/pdf_verzeichnis/40_000/40090_58000.pdf
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 10:49

For å fyre opp debatten til et høyere nivå, er det mulig?, uten slanger blir det vel omtrent som Trumaen uten vifte. Cool

Om den var montert oppunder taket altså lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 11:02

Ja, ikke vet jeg. Bare synes at 19000 er mye penger når en kan få en benkemontert i Italia for 10-11000.... og at de som har fått det montert melder tilbake at det funker som en kule...

Derfor blir det litt pussig når ein forhandlar helt blankt avviser andre alternativ enn takmontert...
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 11:27

Lars Egil skrev:
Ja, ikke vet jeg. Bare synes at 19000 er mye penger når en kan få en benkemontert i Italia for 10-11000.... og at de som har fått det montert melder tilbake at det funker som en kule...

Derfor blir det litt pussig når ein forhandlar helt blankt avviser andre alternativ enn takmontert...


Hallo, stopp litt, de selger takmontert i Italia og. Ikke til 19000.- og kanskje ikke til 10-11 men ikke så langt i fra.
Noe dyrere enn benk, men billigere montering stod det i linken din om jeg ikke tar mye feil.

Hva forhandlere anbefaler er vel ikke verdt mye, de sitter ikke alltid på så mye "erfaring" som er samlet for eksempel her.
Kommer selvfølgelig litt an på hva det dreier seg om.
Ellers er det jo flere med AC her inne som ikke har uttalt seg heller. king king No

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89


Sist endret av J.O. den Man 29 Sep 2008 - 11:50, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 11:39

Joda, helt andre priser for takmontert i Italia selvfølgelig.
Poenget mitt er vel mer det at benkemontert er det rimeligste alternativet, og ettersom jeg har forstått funker det helt fint også i 37 grader i Italia.

Jeg syns jo kanskje takmontert er mest elegant... men om jeg kan spare noen tusen på en benkemontert, så gjør jeg kanskje det... Very Happy

Kanskje er konklusjonen den at dette gjør en i Italia. Punktum.
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 11:55

Lars Egil skrev:
Joda, helt andre priser for takmontert i Italia selvfølgelig.
Poenget mitt er vel mer det at benkemontert er det rimeligste alternativet, og ettersom jeg har forstått funker det helt fint også i 37 grader i Italia.

Jeg syns jo kanskje takmontert er mest elegant... men om jeg kan spare noen tusen på en benkemontert, så gjør jeg kanskje det... Very Happy

Kanskje er konklusjonen den at dette gjør en i Italia. Punktum.

Mulig det funker helt fint.
Uten videre kritikk av Truma, men mer som en sammenligning, det er mange som har Truma i vogna og som sier at det funker fint.
Det er også mange som aldri skal ha det og derfor velger vogner med Alde i stedet.

Harald er vel den eneste jeg kjenner til som innenfor kort tid og med sammenligningsbare vogner, har hatt begge deler. Mener derfor at om man skal høre på noen er det ham. Eller ikke høre på noen ta en avgjørelse selv.lol! lol! cheers cheers cheers

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 12:19

J.O. skrev:
Lars Egil skrev:
Joda, helt andre priser for takmontert i Italia selvfølgelig.
Poenget mitt er vel mer det at benkemontert er det rimeligste alternativet, og ettersom jeg har forstått funker det helt fint også i 37 grader i Italia.

Jeg syns jo kanskje takmontert er mest elegant... men om jeg kan spare noen tusen på en benkemontert, så gjør jeg kanskje det... Very Happy

Kanskje er konklusjonen den at dette gjør en i Italia. Punktum.

Mulig det funker helt fint.
Uten videre kritikk av Truma, men mer som en sammenligning, det er mange som har Truma i vogna og som sier at det funker fint.
Det er også mange som aldri skal ha det og derfor velger vogner med Alde i stedet.

Harald er vel den eneste jeg kjenner til som innenfor kort tid og med sammenligningsbare vogner, har hatt begge deler. Mener derfor at om man skal høre på noen er det ham. Eller ikke høre på noen ta en avgjørelse selv.lol! lol! cheers cheers cheers
Ta en selvstendig avgjørelse!!!??? Er du gal mann Very Happy:lol!: lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 12:43

Lars Egil skrev:
Joda, helt andre priser for takmontert i Italia selvfølgelig.
Poenget mitt er vel mer det at benkemontert er det rimeligste alternativet, og ettersom jeg har forstått funker det helt fint også i 37 grader i Italia.

Jeg syns jo kanskje takmontert er mest elegant... men om jeg kan spare noen tusen på en benkemontert, så gjør jeg kanskje det... Very Happy

Kanskje er konklusjonen den at dette gjør en i Italia. Punktum.

Ja det er ikke så dumt. Videre vil jeg anbefale at du bruker de gutta som kan dette. Det er en del borring/saging i gulvet som ikke må treffe noe på undersiden av vogna om du velger en slik løsning. De kan dette og gjør det på 1,5 time. Så er det fiks ferdig. Ikke noe styr, du får fastpris på oppdraget. Ingen risk.

Ellers er jeg glad for at flere kom på banen her og kunne fortelle at HELE vogna blir mer enn godt nok nedkjølt av billigste løsning. Takker for det.

Luftstømmen styres oppover av dyser, og det blåser faktisk så kraftig at vi ikke kunne ha ting hengende på knaggene over forde det bare hang og slang der. Luftstrømmen går rett opp i taket.

Utrolig at noen uttaler seg så bombastisk uten å ha vært i nærheten av en slik innstallasjon. De andre løsningene er sikkert bedre, men langt fra nødvendige. Dessuten avgjør vognas innredning hva som er fysisk mulig. Disse ekstra kiloene bør jo komme foran hjulene på vogna. Ivertfall ville jeg ha de foran hjulene.

Det eneste vi fant ut var at det lønnet seg og åpne vinduet bakerst bitterlitt (Jeg har AC foran) slik at vi fikk luftgjennomgang. Ellers sto lufta litt å "Stanget" bak i vogna. Takluke foran sto litt oppe som "luftinntak". Da kan du få temperaturen ned til 16 grader om du vil. Men hvorfor vil du da til Italia?

Får du tak i en med Union Lido kort som er stemplet med 5 år får du avslag på ACen på Camping marked. Min AC med alt dill-dall kom på ca 10500 FERDIG INSTALLERT.

Vil også påengtere at en rekke plasser har forbud mot AC etter 23:00, i Italia er det fortsatt veldig varmt etter dette klokkeslettet. Det er derfor viktig å velge en løsning som ikke støyer så mye utvendig. Har du takmontert er det vanskelig og gjøre noe med støyen. Gulvmontert er lettere. Til neste år kommer jeg til å bruke to skjørt på vogna, ikke bare mot eget fortelt men også på andre siden av vogna. I tillegg kan badedyr, båter osv plasseres litt strategisk for å stoppe støy mot naboer. Vi gjorde dette og fikk ingen klager.... og kunne derfor kjøre AC hele natten igjennom. DEILIG.

Så mitt råd er, velg gulvmontert, velg rimligste innstallasjon, få satt det inn i Italia. Bruk resten av penga på Kyllingsjappa og Pannekakebaren Du kommer nok ikke til å bruke ACen så veldig mye ellers med mindre du vil imponere naboen og "fortelle" at jeg har AC i vogna. Og om du da skal dra han inn i vogna så er det jo kjekt om du har gjort deg umaken og lagt rørene opp i taket. Men om du bare skal ha det kjølig, velger du rimligste løsning. Men nå er jeg slik skrudd at jeg synes Hobby er greit, Truma OK og har ikke problemer med Clutchen i Mondeoen:D
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 12:56

Utrolig at noen uttaler seg så bombastisk uten å ha vært i nærheten av en slik innstallasjon. De andre løsningene er sikkert bedre, men langt fra nødvendige. Dessuten avgjør vognas innredning hva som er fysisk mulig. Disse ekstra kiloene bør jo komme foran hjulene på vogna.

Har noen uttalt seg bombastisk? Hvem da?
Hvem er det som ikke har vert i nærheten av en slik installasjon? Suspect Suspect Suspect Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Lars Egil
STATSMINISTER!!!
STATSMINISTER!!!



Male
Antall Innlegg : 3858
Age : 51
Localisation : Bømlo
Registration date : 20.06.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 12:59

Aner jeg en viss temperaturhevning her inne...? På tide med å skru på klimaen...? Very Happy
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 13:53

Lars Egil skrev:
Aner jeg en viss temperaturhevning her inne...? På tide med å skru på klimaen...? Very Happy

ja her må det ACes mye for å få tempen innenfor forsvarlig nivå. aircondition - AC - Aircondition - Page 3 928394


Sist endret av Johnny den Man 29 Sep 2008 - 14:42, endret 1 gang
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 14:10

Lars Egil skrev:
Aner jeg en viss temperaturhevning her inne...? På tide med å skru på klimaen...? Very Happy

Ikke i denne enden i alle fall.
Her har vi kjøling så det holder lol! lol! lol!

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 17:53

J.O. skrev:
Utrolig at noen uttaler seg så bombastisk uten å ha vært i nærheten av en slik innstallasjon. De andre løsningene er sikkert bedre, men langt fra nødvendige. Dessuten avgjør vognas innredning hva som er fysisk mulig. Disse ekstra kiloene bør jo komme foran hjulene på vogna.

Har noen uttalt seg bombastisk? Hvem da?
Hvem er det som ikke har vert i nærheten av en slik installasjon? Suspect Suspect Suspect Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Vel det startet med selger: ....kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Så kom Vegard: selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

Så kom du: Nettopp mitt poeng også.
Skal det monteres, skaldet være skikkelig. Takmontert blir skikkelig uansett, benkemontering krev vilje og mulighet til å strekke slanger.
Dette for å få "luksus versjonen".


Selger har ikke peiling på hva han prater om (liggende på gulvet), det er bare tull og tøys. Det kan være forskjellige grunner til at han sier dette, kanskje de ikke fører benkmontert AC??????? hva vet jeg.

Vegard sier at slangene MÅ opp, vel det er flere her inne som forsøker å tipse dere om at dette nok ikke er såååå viktig.

Du sier at om det skal gjøres SKIKKELIG så må det være luksusutgaven.

Tilsammen ganske så "Bombastisk" utsagn for en som spør om råd. Og når det da bygger på et utsagn som er bare tull og tøys...... vel da lurer jeg på ganske mye her inne. At dere har sittet i en vogn som har benkmontert AC i drift .... jeg er rimelig sikker på at ingen av dere har det. Ellers ville dere ikke ha valgt slike ord, tror jeg. Eller ville dere det:?: scratch

Det er fordeler og ulemper ved begge løsninger, har kun forsøkt å gi uttrykk for mine erfaringer:idea: .
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 19:09

Tom rs. Mener du at ditt ac virker optimalt når du må åpne luker og vinduer for å få kjølt tilstrekkelig?
Jeg vil da påstå at anlegget ditt fungerer dårlig og med et altfor høyt energiforbruk.
Og med gulvmontert ac som slipper ut den avkjølte luften i lav høyde så vil det måtte brukes mye energi for å kjøle av den høyere liggende lufta i vogna.
Fakta er at varm luft er lettere enn kald luft og den varme lufta blir liggende oppunder taket. Med slanger som bringer avkjølt luft opp under taket så vil effekten bli mye bedre og varmen mer komfortabel.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Sten Rune
Admin
Admin
Sten Rune


Male
Antall Innlegg : 15853
Age : 54
Localisation : Sande i Vestfold
Registration date : 15.03.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 19:24

Jeg har aldri vært i ei vogn med benkmontert ac, bare så det er klart, men jeg er veldig langt på vei enig med Johnny her.

_________________
Sten Rune


"Je har ei lita vogn fra nittenseksogåtti,
men den vogna mi har je det godt i...."

Adria 530 -86 (med gulvvarme over HELE gulvet)
Chevrolet Suburban -95








aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Caravan
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 19:41

Tom RS skrev:
J.O. skrev:
Utrolig at noen uttaler seg så bombastisk uten å ha vært i nærheten av en slik innstallasjon. De andre løsningene er sikkert bedre, men langt fra nødvendige. Dessuten avgjør vognas innredning hva som er fysisk mulig. Disse ekstra kiloene bør jo komme foran hjulene på vogna.

Har noen uttalt seg bombastisk? Hvem da?
Hvem er det som ikke har vert i nærheten av en slik installasjon? Suspect Suspect Suspect Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Vel det startet med selger: ....kalde luften kun ble liggende på gulvet om en ikke la opp til slanger i takhøyde.

Så kom Vegard: selgeren er inne på noe vesentlig der....... slanger må opp, om detn gulvmonterte skal bli bra.....

Så kom du: Nettopp mitt poeng også.
Skal det monteres, skaldet være skikkelig. Takmontert blir skikkelig uansett, benkemontering krev vilje og mulighet til å strekke slanger.
Dette for å få "luksus versjonen".


Selger har ikke peiling på hva han prater om (liggende på gulvet), det er bare tull og tøys. Det kan være forskjellige grunner til at han sier dette, kanskje de ikke fører benkmontert AC??????? hva vet jeg.

Vegard sier at slangene MÅ opp, vel det er flere her inne som forsøker å tipse dere om at dette nok ikke er såååå viktig.

Du sier at om det skal gjøres SKIKKELIG så må det være luksusutgaven.

Tilsammen ganske så "Bombastisk" utsagn for en som spør om råd. Og når det da bygger på et utsagn som er bare tull og tøys...... vel da lurer jeg på ganske mye her inne. At dere har sittet i en vogn som har benkmontert AC i drift .... jeg er rimelig sikker på at ingen av dere har det. Ellers ville dere ikke ha valgt slike ord, tror jeg. Eller ville dere det:?: scratch

Det er fordeler og ulemper ved begge løsninger, har kun forsøkt å gi uttrykk for mine erfaringer:idea: .

Tom RS

jeg uttaler meg IKKE bombastisk på dette.....

men..... jeg uttlte meg ut fra erfaring med armepumpe her hjemme...... der er det nemlig slik, at først monterte vi den rlativt lavt, under bordhøyde..... da oppnådde vi: Topp varmekomfort, men dårlig kjøle-effekt, og det ble stort sett bare kjølig i en høyde opp til en meter...... Bauer energi, som har montert pumpa, sa: det er fordi pumpa står lavt, og siden kald luft er tyngre enn varm luft, er detnødt til å bli slik....

Ja vel, greit det.... etter et par år, gjorde vi om i stua..... pumpa ble flytta helt opp under taket, og nå funker kjølingen helt topp, men det er på kalde dager, fra ca -12--15 grader, omvendt. fordi pumpa ikke kan stilles med strålen relativt rett ned pga en seksjon, litt gulvkaldt..... igjen fordi varm luft, er lettere enn kald luft....

Så skal jeg synse litt..... jeg mener den ac'n for gulv-montering, er bra fordi den får vekten lavt i vogna. men jeg kan ikke se hvorfor det er annerledes i vogn enn i et hus, hvor kald luft legger seg i bunnen, derfor mener jeg at det må være svært gunstig å legge luftslangene opp så høyt som mulig, og en får da pumpa kald luft inn der det er varmest.

Dometic sin A/C mener jeg er topp fordi lufta kommer ut helt i taket på vogna....

bakdelen med denne, er at vekten kommer svært høyt opp....


En annen ting, når du kjører AC i bilen din, kjører du jo ikke lufta ned på beina, fordi dette gir kalde bein, og varmt hode...... du kjører vel stort sett ac'n enten opp, eller via dysene i dash-bordet.....

Når du kjører varmluft, så kjører du jo i mye større grad varmen ned på beina, men og mot vinduer, for å ungå dugg....

jeg mener nok at ved å ikke legge slanger opp til taket, fra en gulvmontert AC, så vil du ikke oppnå på langt nær den tempraturkomforten som dette anlegget har potensiale i seg til å kunne gi..... det vil funke på gulvet og, men langt fra optimalt.......
Til Toppen Go down
Camping Kai
BARON!
BARON!
Camping Kai


Antall Innlegg : 2429
Registration date : 14.05.2007

aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitimeMan 29 Sep 2008 - 19:58

Nei jeg får nok klare meg med bordvifter og kald øl en sommer til.

He He.
Til Toppen Go down
Sponsored content





aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Empty
PosteTema: Re: AC - Aircondition   aircondition - AC - Aircondition - Page 3 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
AC - Aircondition
Til Toppen 
Side 3 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Takmontert Aircondition og vinterbruk
» Aircondition anlegg montert selv.
» Erfaring med portabel aircondition/klimaanlegg
» Aircondition Waeco CA1000 toppmontert tilsalgs

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: