CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thruma eller Alde.

Go down 
+4
Sten Rune
Pondus
Jan
Johnny
8 posters
Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8909
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 17:21

Har nå hørt mye prat om disse 2 varmekildene i voger. Kjenner kun til truma fra eldre hobby så har ingen kjenskap til oppvarming i nyere vogner. Så her er det mine damer og herrer at dere kommer inn i bildet.
forklar meg forskjell og likheter, svakheter og styrke ved de 2 forskjellige systemene.
study study study study
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 17:28

ok
i min Kfu
er et av minusene med Thruma at varme effekten forsvinner på vei rundt i vogna før den kommer til sittegruppa!

et annet er at (sikkert pga. samme feil) de tre plassene som er nærmeste ovnen blir utrolig varme!
Toaletten
foreldresoverommet, (der står thrumaen)
og barnerommet:
og de ventilene som går an å stenge stenger ikke godt nok, til at det blir noen merkbar forandring i sofagruppen

ikke misforstå varm blir det!!
men dog ugjevnt!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 17:31

skulle gjerne hatt en skikkelig digitalt kontrollpanel, som styrte gradene i vogna!

men jeg ahr Thruma og aldri hatt Alde
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 20:11

Johnny U skrev:
Har nå hørt mye prat om disse 2 varmekildene i voger. Kjenner kun til truma fra eldre hobby så har ingen kjenskap til oppvarming i nyere vogner. Så her er det mine damer og herrer at dere kommer inn i bildet.
forklar meg forskjell og likheter, svakheter og styrke ved de 2 forskjellige systemene.
study study study study


Johnny U

Det er faktisk ikke noe særlige likheter mellom disse to fyrene... De er svært forskjeller mellom alde og thruma... Begge kan imidlertid fyres på gass og strøm, sammen eller hver for seg... Det er i midlertid Alde som produserer begge systemer.

Thruma har jo som du kjenner, en kamin som da enten kan fyres med gass, og dersom du har ultra-heat element, så kan den og fyres på strøm. Ei vifte, montert på kaminens bakside, blåser så den varme luften rundt til dyser rundt om i vogna.... dette blir da altså en pungt-varme, og varmluften pumpes inn mot midten av vogna,

Alde er et vannbårent varmesystem, det sitter en fyrboks inne i et skap, eller i en benk, hvor vanlig frostvæske varmes opp enten av gass, strøm, eller disse i kombinasjon. inne i denne vanntanken som ligger inne i fyren hvor frosvæsken varmes, ligger også en tank som er til varmtvann. det er da frostvæsken som varmer opp dette varmt-vannet, som vi jo kan tappe av i springen...
Det er så montert konvektorer, eller radiatorer rundt i hele vogna, langs ytterveggene. dette vannet pumpes så rundt i vogna av ei 12V pumpe, eller ei 230V pumpe... mange vogner har begge deler, men kun ei kan kjøres av gangen

Det som er et must på Alde, er jo at det er så god luft-sirkulasjon som mulig, rundt konvektorene. Varmtvannet sierkulerer, og gir derved en varme-stigning ute langs vognas vegger... dette blir da fungerene som en varme-vegg, og dette hindrer kulderas fra vegger i streng kulde, og øker bo-komforten betraktelig.

Fordelen met thruma fremfor Alde, er at den gir en svært rask oppvamingstid. Alden, må jo få opp tempen på vannet først, før du får noe virkning av fyren. og lavere pris

Fordelen med Alde, fremfor thruma, er jo høyere varme og bo-komfort, mindre støv-brenning, og helt minimalt med lyd. I thruma, støyer jo vifta litt...

Er det noe jeg har uttrykt for dårlig, så bare fyr løs med spørsmål. Vil du krype litt rundt og sjekke en alde i drift, så er det ikke så mange kilometrene ned til meg her på Strai.... ta kontakt, og så ordner vi det... vogna er i hagen her nå.

Vegard


Sist endret av den Ons 25 Apr 2007 - 20:31, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 20:14

vegard
som trumaeier tror jeg du dekte det godt
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:18

Hmm alde er tingen ser jeg, men Thruma er ok det og hmm tja
6 innlegg igjen!!! Cool
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:22

Vegard forklarer forskjellene meget bra synes jeg Smile

Har jo et vennepar med Fendt å Alde. Merker jo at det er varmt på en annen måte.

Men fordelen med Thruma merket vi når vi kom til kald vogn, og 20 minutter senere kanonvarmt!
Så kanskje en skulle hatt en kombinasjon? hehe
Thruma til å varme opp, og autoswitch til alde etterpå? Smile
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:24

Fred et komplett automatiskt klima anlegg som vi har i bilen med forvarmer hehe!!
det hadde vært tingen
4 to go
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:28

fred skrev:
Vegard forklarer forskjellene meget bra synes jeg Smile

Har jo et vennepar med Fendt å Alde. Merker jo at det er varmt på en annen måte.

Men fordelen med Thruma merket vi når vi kom til kald vogn, og 20 minutter senere kanonvarmt!
Så kanskje en skulle hatt en kombinasjon? hehe
Thruma til å varme opp, og autoswitch til alde etterpå? Smile
står man på fast plass er det jo bare å sette på en vifteovn i en halvtime når man har alde og kommer til kald vogn.
bruker ikke så lang tid på å gi fra seg varme når den har fått opp tempen denne alden.
det er vel den ultimate løsningen for å få i pose og sekk
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:34

fred skrev:
Vegard forklarer forskjellene meget bra synes jeg Smile

Har jo et vennepar med Fendt å Alde. Merker jo at det er varmt på en annen måte.

Men fordelen med Thruma merket vi når vi kom til kald vogn, og 20 minutter senere kanonvarmt!
Så kanskje en skulle hatt en kombinasjon? hehe
Thruma til å varme opp, og autoswitch til alde etterpå? Smile

Fred

På en hobby jeg hadde, målte jeg dette litt... Den hadde Truma, og ved -10 Grader ute, brukte fyren akkurat 30 min på å løfte tempen til +20 inne.... Altså en grad i minuttet!!! Det er svært bra!!!

Men det er jo her vinterkoblingen på vogner med Alde virkelig har sin misjon. en får vogna plugget, eller plugger via "ring vogna varm", og vogna er varm når du kommer...

jeg har alltid vogna koblet til et døgn før ankomst... da er allemadrasser, dyner etc skikkelig gjenomvarmt, og all kondens er borte...

Vegard
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:36

Vegard

Har nok sine fordeler dette Alde systemet! Betviles ikke Smile

koster mer, og bør være bedre Smile

Er meget meget spent til vinteren! Ikke at jeg lengter etter den nå, men blir kjempemorsomt å teste!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:38

Fred

Kan garantere deg at du får det greit i vogna til vinteren!!


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:39

det inntrykket jeg har er at det er gjevnere temp over hele vogna med alde! men at en da må ha samme temp i hele vogna hele tiden, mens med thruma kan man stenge ventiler og variere litt på de forskjellige rom! stemmer det Vegard? eller går det an å variere på tempen med alde og?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:43

Hvordan er forskjellen da for de som har montert El-Jetter..??
Og er det noe som blir fabrikk montert eller etter montert?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:49

Bubbe skrev:
Hvordan er forskjellen da for de som har montert El-Jetter..??
Og er det noe som blir fabrikk montert eller etter montert?


Bubbe

du sitter fortsatt igjen med noen tusenlapper med thruma og el-jet, fremfor Alde... Hvor mange, svhenger litt av prisen en ga for dem.... dessuten har du fått en fyr som vogna er konstruert for, og ikke en som er satt inn etterpå...

Vegard
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:54

Venneparet som har Alde, er knallfornøyd med det.
Eneste drawback'et er at de ikke får justert varmen i sovedelen.

Lurer på det samme som Morten t. Finnes det løsning på dette tro?

Vegard.

Håper den holder varmen godt vinterstid ja Smile
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 21:58

fred skrev:
Venneparet som har Alde, er knallfornøyd med det.
Eneste drawback'et er at de ikke får justert varmen i sovedelen.

Lurer på det samme som Morten t. Finnes det løsning på dette tro?

Vegard.

Håper den holder varmen godt vinterstid ja Smile
ja den heter åpne luker og vinduer, og termostaten i stuedelen lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:02

Fred

Jeg har tempratursenkning i sovedelen, og kan koble ut konvektoren på den ene, andre eller begge sider.... Vannet går da i en isolet "By-pass"....

Har da full temp i salongen forran, og badet som er helt bak... mens det på midten er kjølig...

Dette er noe som kun 790 05 mod har, pluss en 790 06 mod, og det er akkurat denne vogna her: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9921549&sid=12abcSpH5X220073&pos=25&tot=226

Den har altså temp-senking i det nye Alde-panelet, pluss denne by-pass'en.



Vegard


Sist endret av den Ons 25 Apr 2007 - 22:14, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:07

Vegard

Det vil da si at på en Hobby vogn som er lagd for Thruma, så er det bedre å spandere på et par tre el-jeter i tilegg til Thrumaen enn å få inst. Alde?
Til Toppen Go down
fred
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:12

Vegard.

By-Pass system er jo genialt!!!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:13

Bubbe

Ja, jeg mener det, og dette er det faktisk en god del som har skrevet seg enig i et tidligere forum der dette var tema...

Men ikke kjøp for sterke el-jet... Jeg har flere ganger installert fem stk i kfu.... og memer de bør kjøres på et lavt effekt-trinn, og termostaten høyt...

Da ligger el-jeten og gir en deilig varm oppstrøm av varmluft i salong, seng og barnerom.... De skal ikke varme vogna, det skal Trumaen gjøre, el-jetene skal ligge inne hele tiden, men ikke klare å varme vogna....


Vegard
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:16

fred skrev:
Vegard.

By-Pass system er jo genialt!!!

Fred

Ja, det er genialt.... men også svært kostbart i produksjonen sa Bjølseth til meg.... siden det ikke var noen andre som brukte dette.... og at Alde med digital nattsenking kom året etter...

Men den By-passen, er absolutt ikke noe problem å lage selv, om en er litt hendig.... uten at det koster all verden heller.....

Vegard
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 22:20

til helgecamping og sommercamp blir det litt vanskelig å vurdere dette her, men jeg heller nok mot å få alde, og det i en vogn som er bygget for det
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeOns 25 Apr 2007 - 23:50

Vegard skrev:
Bubbe

Ja, jeg mener det, og dette er det faktisk en god del som har skrevet seg enig i et tidligere forum der dette var tema...

Men ikke kjøp for sterke el-jet... Jeg har flere ganger installert fem stk i kfu.... og memer de bør kjøres på et lavt effekt-trinn, og termostaten høyt...

Da ligger el-jeten og gir en deilig varm oppstrøm av varmluft i salong, seng og barnerom.... De skal ikke varme vogna, det skal Trumaen gjøre, el-jetene skal ligge inne hele tiden, men ikke klare å varme vogna....


Vegard

Jepp Vegard

det er sånn jeg har det etter råd av en vis mann ifra sørlandet!!! togduan? men jeg har kun montert to el-jeter! har hatt et par netter under null til nå og kommer nok til å følge rådet til flere her og montere en til på barne rommet og kanskje en til under sofaen helt fremme under det store vinduet!!

og El- jet blir montert både i fra fabrikk og i etterkant!!
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:44

fred skrev:
Vegard

Har nok sine fordeler dette Alde systemet! Betviles ikke Smile

koster mer, og bør være bedre Smile

Er meget meget spent til vinteren! Ikke at jeg lengter etter den nå, men blir kjempemorsomt å teste!

Detta må du finne ut med en gang. Ta med deg vogna til kjøttbyen på Furuseth i Oslo, og spør om å få overnatte i fryselageret..... lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:46

Pondus.

Bra forslag.Tar med min og,så kan vi sammenligne.Jeg bor jo et steinkast unna der.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:47

ARVE skrev:
Pondus.

Bra forslag.Tar med min og,så kan vi sammenligne.Jeg bor jo et steinkast unna der.

Så kan jeg ta med min, så lager vi vintercamp inni der lol! lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:48

lol! lol! forum treff i fryse lageret så kan vi se hvem som heolder ut lengst lol!
og punkt måle temp til krampa tar oss lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:49

Morten t skrev:
skulle gjerne hatt en skikkelig digitalt kontrollpanel, som styrte gradene i vogna!

men jeg ahr Thruma og aldri hatt Alde

Cabby og Kabe av nyere modeller har jo det...... løp å kjøp Very Happy Very Happy
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 9:51

Pondus.

Jeg hadde jo en blåfrossen Tom RS på besøk i Kaben i vinter.

Tok mye cognac å få tint'n opp etter at han hadde sitti i Hobbyen sin noen timer.

Morten t.

Bare å komme.Pondus og jeg stiller vi.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:00

lol! lol! lol!
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:01

ARVE skrev:
Pondus.

Jeg hadde jo en blåfrossen Tom RS på besøk i Kaben i vinter.

Tok mye cognac å få tint'n opp etter at han hadde sitti i Hobbyen sin noen timer.

Morten t.

Bare å komme.Pondus og jeg stiller vi.

He he ..... jeg lo mye av den dialogen ja. Appropo Tom RS, harn fått husarrest eller no. Hekke sett'n her på lenge....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:03

Pondus.

Tror han forbereder Hobbyen på tur til sommeren,og sitter i vogna med limtuber og div. verktøy for at interiøret skal holde etter turen nedover Sverige.
Til Toppen Go down
Pondus
BARON!
BARON!
Pondus


Male
Antall Innlegg : 2000
Age : 60
Localisation : Lørenskog
Registration date : 28.03.2007

Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:08

ARVE skrev:
Pondus.

Tror han forbereder Hobbyen på tur til sommeren,og sitter i vogna med limtuber og div. verktøy for at interiøret skal holde etter turen nedover Sverige.

lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol! lol!


SÅÅÅ gærdi er det vel ikke ARVE affraid affraid
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitimeTor 26 Apr 2007 - 10:14

Pondus.

Tror virkeligheten er enda grymmere og jeg.

Depresiv sitter han der,og drømmer om besøket i min svenske prinsesse,mens skuffer og skap ramler ned over ham,etter turen ned fra Bislingen.Der får vognene kjørt seg på grusvei og heftige telehiv.
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thruma eller Alde. Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thruma eller Alde.
Til Toppen 
Side 1 av 6Gå til side : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» alde 3000 compact GULVVARME eller bare langs vegger?
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Thruma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: