CARAVANFORUM
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
CARAVANFORUM

Caravan forum for campere
 
PortalePortale  IndeksIndeks  GalleryGallery  SøkSøk  Latest imagesLatest images  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

 

 Thruma eller Alde.

Go down 
+4
Sten Rune
Pondus
Jan
Johnny
8 posters
Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AvInnlegg
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 22:51

Vegard skrev:
Hei

vel-vel.... en kan ha det godt i ei seng, men foretrekker at de er tempererte før jeg kryper oppi.....

senger som bærer preg av å være gjenomkalde, og som slår seg litt, er ikke akkurat min greie da....


Kan du ikke bare sende kjerringa til Hovden dagen i forveien da....... lol!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 22:55

Arild.

Problemet med noen av de kontinentale vognene med Alde,er at de i utgangspunktet er designet for Truma,og at innredningen er lagt opp deretter.Det blir ofte mange kroker og kriker og bakkar og berg hvor vannet sirkulerer dårligere enn i de nordiske.

Ofte er ikke tilnærmingen til de nordiske gjennomført 100 %,med vannslanger (ferskvann) som ligger langs gulvet,utvendige avløpsrør o.l.

Jeg vet at Vegard pleier å anbefale Truma pluss noen Eljet'er i Hobby,da han av erfaring har sett og opplevd dette som det beste resultatet.

Jeg har vært svært lite inne i Hobbyene på vinteren,så dette blir mer av generell art,det jeg nå nevner.

Men få temaer har vel vært diskutert oftere,og med større temperatur.Mange med Hobby,er strålende fornøyd med både Truma og Alde,og ikke noe er jo bedre enn det.

Har vel aldri tatt tida på hvor lang tid vi bruker på å varme opp vogna fra 0 til 20.Oftest er den jo varm når vi kommer opp på vinteren,etter at vi har ringt på forhånd.Men om du ikke har godtempen oppe ved ankomst,så ikke vær redd for å parallellkjøre gass og strøm.Da varmer det heftig ja.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 22:58

Rune skrev:
Vegard skrev:
Hei

vel-vel.... en kan ha det godt i ei seng, men foretrekker at de er tempererte før jeg kryper oppi.....

senger som bærer preg av å være gjenomkalde, og som slår seg litt, er ikke akkurat min greie da....


Kan du ikke bare sende kjerringa til Hovden dagen i forveien da....... lol!

Rune

Jo..... med bussen......

da har jeg ikke brukt for det lektøyet som var nevnt i en annen tråd her da.....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:01

må si at jeg finner det bekymringsfullt at de med alde i nordisk vogn må starte oppvarminga av vogna dagen før for å overleve en helg inni vogna på vinteren Twisted Evil
når jeg var inne og så til vogna vår sist vinter så sparka jeg i gang thrumaen på fullt og vifta på 3 (går til 4 ) og på med varmekablene.
etter 20-30 minutters måking rundt om var det ca 15 grader inni vogna, målt med termometer som lå inntill ytterveggen oppå en benk rett ved døra
var da ca 4-5 minus ute.
men senga var enda kjølig når vi dro et par tre timer etterpå, kjente under dyna og der vakke mye lunk nei
Til Toppen Go down
Arild
CARAVANER
CARAVANER
Arild


Male
Antall Innlegg : 63
Age : 50
Localisation : Bergen
Registration date : 05.11.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:05

Arve og Vegard

Jeg skjønner. Det var ikke meningen å dra frem en diskusjon som er utdebattert for lengst.

Tror det tar drøyt 2 timer fra null til 20. Jeg har ikke en slik "ring vogna varm". Synes den var dyr. Jeg mener det er en slags timer i Alden slik at den kan slå seg på f.eks hver fredag kl. 12:00. Jeg har ikke testet denne, men nå kan det begynne å bli aktuelt.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:09

Arild

Jeg har heller ikke sånn ring vogna varm..... de plugger vogna der oppe den står.....

Hos oss er det ikke lov å ha kontakten i stolpen når vogna ikke brukes, så ring vogna varm, har ingen hensikt der...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:10

Jan skrev:
må si at jeg finner det bekymringsfullt at de med alde i nordisk vogn må starte oppvarminga av vogna dagen før for å overleve en helg inni vogna på vinteren Twisted Evil
når jeg var inne og så til vogna vår sist vinter så sparka jeg i gang thrumaen på fullt og vifta på 3 (går til 4 ) og på med varmekablene.
etter 20-30 minutters måking rundt om var det ca 15 grader inni vogna, målt med termometer som lå inntill ytterveggen oppå en benk rett ved døra
var da ca 4-5 minus ute.
men senga var enda kjølig når vi dro et par tre timer etterpå, kjente under dyna og der vakke mye lunk nei


Jan

nettopp der er pointet...... Sånn seng gidder jeg ikke legge meg i..... og det tar en del timer før madrasser er gjenomvarme....
Til Toppen Go down
Jan
MODERATOR
MODERATOR
Jan


Male
Antall Innlegg : 15679
Age : 50
Localisation : Varierende
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:13

Vegard skrev:
Jan skrev:
må si at jeg finner det bekymringsfullt at de med alde i nordisk vogn må starte oppvarminga av vogna dagen før for å overleve en helg inni vogna på vinteren Twisted Evil
når jeg var inne og så til vogna vår sist vinter så sparka jeg i gang thrumaen på fullt og vifta på 3 (går til 4 ) og på med varmekablene.
etter 20-30 minutters måking rundt om var det ca 15 grader inni vogna, målt med termometer som lå inntill ytterveggen oppå en benk rett ved døra
var da ca 4-5 minus ute.
men senga var enda kjølig når vi dro et par tre timer etterpå, kjente under dyna og der vakke mye lunk nei


Jan

nettopp der er pointet...... Sånn seng gidder jeg ikke legge meg i..... og det tar en del timer før madrasser er gjenomvarme....
du tok ironien i starten ja he he
nei vogna vår får svært raskt opp lufttemperaturen, mens inventaret er rimelig tregt å få varmet
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:24

Jan skrev:
Vegard skrev:
Jan skrev:
må si at jeg finner det bekymringsfullt at de med alde i nordisk vogn må starte oppvarminga av vogna dagen før for å overleve en helg inni vogna på vinteren Twisted Evil
når jeg var inne og så til vogna vår sist vinter så sparka jeg i gang thrumaen på fullt og vifta på 3 (går til 4 ) og på med varmekablene.
etter 20-30 minutters måking rundt om var det ca 15 grader inni vogna, målt med termometer som lå inntill ytterveggen oppå en benk rett ved døra
var da ca 4-5 minus ute.
men senga var enda kjølig når vi dro et par tre timer etterpå, kjente under dyna og der vakke mye lunk nei


Jan

nettopp der er pointet...... Sånn seng gidder jeg ikke legge meg i..... og det tar en del timer før madrasser er gjenomvarme....
du tok ironien i starten ja he he
nei vogna vår får svært raskt opp lufttemperaturen, mens inventaret er rimelig tregt å få varmet

Jan

Jepp..... det slår seg litt i madrasser..... og der er ikke jeg flink til å ligge....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:41

Arild.

For all del,fint at du lufter dette i tråden her.Vi tåler om noen er uenige,og alles meninger er velkomne.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:49

Long time...

Har hatt gjester i vogna i helga... 5 varmegrader på dagen og -1¨på natta.. Klarte seg greit med bare strøm (Ultraheat), men med litt ekstra vind merket jeg at den sleit med å holde 20 grader inne i vogna..

Da må nok gassen inn for å få opp tempen, ja...
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTir 6 Nov 2007 - 23:51

thor-egil.

Jøss,er det den kroppen ? Pussig,satt akkurat og lurte på hvor du var blitt av.Helt sant.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 7:48

Arve...
Tusen takk! Litt OT, her.. men det var HIFI-syken som tok meg litt og da ble det mest Hifi-sentralen som tok meg en periode (Hifi-messa i Horten, vet du og 2 sett med nye signalkabler gjorde meg helt ør).

Jeg kjente et visst sug etter litt mere caravan, og savnet fellesskapet med caravanistene igjen, så det var kjekt å komme tilbake.

For å komme tilbake til topicen en smule, Arve. Hvor langt ned i utetemp kan du gå og fortsatt bare fyre med strøm på Bjølla.?
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 8:26

Thor Egil.

Har aldri hatt 790 før,men etter erfaring fra mange nordiske vogner fra 550-690 størrelse,begynner behovet for gass å melde seg ved rundt 12-15 minusgrader,på 2 kw,alt etter størrelse på vogna.De gangene vi har hatt tilgang til 3 kw.,har minus 20 gått greit uten gass.

Føler vel at alle de nordiske merkene er ganske like når det gjelder vinteregenskaper.Tenker da på evnen til å holde tempen.

Leste vel på NCC en gang at en Hobby-eier mente han klarte å holde en 650 varm med Alde på 2 kw. i 20 minus uten gass.Jeg vil ikke si at han juger,men jeg gjorde meg mine tanker.Ikke arrester meg om jeg husker feil her.

Trivelig å ha deg tilbake,da du er en hyggelig skribent med mye kunnskap om mangt.


Sist endret av den Ons 7 Nov 2007 - 8:31, endret 1 gang
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 8:31

Thor Egil.

Ble sibilantene mer naturlige med de nye signalkablene ?? Hehe !!!! Og hva med holografien ??

Må bare erte gutta som hører på tysk tyggis-pop gjennom ghettoblastere i asiatisk plastutførelse.

Slem i dag !!!!
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 8:32

Arve

Det er mulig at Alde gir en annen varme utvikling. Ikke vet jeg! Men vifta gikk uavbrutt på høyeste hastighet når temperaturen lå på null grader og jeg kun hadde ultraheaten.

Nordiske vogner er nok i en annen liga når minusgradene kommer, men jeg ser ikke bort fra at det er flere utenlandske vogner som klarer seg bra også, men da må de nok være bedre isolert enn min Hobby..
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 8:38

Thor-Egil.

Har du eljet'er da ? Husker ikke om vi har snakka om det før.Mange som har Truma,sier at de har stor glede av dem.
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 11:30

Arve
Nei, kun Trumaen. Personlig har jeg mer tro på modifikasjonene til dansken, med WL-ventiler. Da kan du jo få utnyttet varmen når man kjører gass også!

Uten å ha noe som helst erfaring synes jeg eljet ser litt jalla ut, men det er mulig at det fungerer helt konge!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 12:23

Thor Egil.

Har overhodet ingen erfaring med eljet,og meget begrenset erfaring med Truma.Av alle vognene,så har en sliten reisevogn hatt Truma i vårt sortiment.Og den ble aldri brukt på vinteren.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 12:24

jeg har thruma og El-jetter, jeg må rett og slett si at når det er kaldt har kun hatt 2-3 minus mens jeg var i vogna og det var på natta, men hvis jeg ikke hadde hatt el-jet rundt vinduene så måtte jeg hatt Thrumaen på mye høyere, noe som hadde fått varmen i hele vogna opp, sånn som jeg bruker el-jettene nå så har jeg de på en fin lunk( kjenner da varmen komme opp bak sofaen, under vinduene) mens jeg stiller ned Thrumaen sånn at jeg får en fin temp i resten av vogna, liker ikke å sove vår det er for varmt.

det jeg er misfonøyd med Thruma systemet, er at jeg må ha vifta på fult, hvis jeg skal få god varme frem til sittegruppa, føler at all varmen forsvinner på veien, og da blir det fryktelig varmt i soverommene som er nærmere Thrumaen.
jeg tror jeg kommer til å gå for Alde neste gang.

men som sagt med el-jet, så får jeg en fin temp i hele vogna og kan ha forskjellig varme i sofagruppa enn i sove rommene!
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 12:25

Morten t.

Spennende å høre om dine erfaringer her.Ærlig beskrivelse.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 12:40

det er faktiskt et av minusene med Kfu vogna mi, at Thrumaen er montert inne i skapet på soverommet.
blir veldig varmt der, og at slangen som varmen skal gå igjennom må gå hele veien rundt vogna før den kommer frem til sittegruppa i fronten av vogna! mister mye effekt på den lange veien.
skrur jeg opp varmen blir det utrolig varmt bak i sove delen før jeg får skikkelig varme i fronten, hvor sitte gruppa er!

derfor føler jeg at el-jet under hvert vindu er et must i denne type vogn med Thruma.
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeOns 7 Nov 2007 - 20:11

Kommer truma også med noe vannbåren varme nå på noen vogner? Er det bare vannbåren gulvvarme det er snakk om da?
Noen som har vært borte i dette?
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 6:01

Johnny U skrev:
Kommer truma også med noe vannbåren varme nå på noen vogner? Er det bare vannbåren gulvvarme det er snakk om da?
Noen som har vært borte i dette?

Johnny U

Truma er et Alde-produkt, det lages av alde, så det kommer nok ikke noe som konkurrerer med deres eget produkt....
Til Toppen Go down
Johnny
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
ALMOST MEMBER OF HONOR!!
Johnny


Antall Innlegg : 8910
Age : 68
Localisation : Songdalen/Vest Agder
Registration date : 12.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 8:21

Vegard. Hva menes det da med som denne annonsen inneholder.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10943250

bare undrer.
Til Toppen Go down
https://www.facebook.com/johnny.utsogn?ref=tn_tnmn
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 9:29

Johnny U skrev:
Vegard. Hva menes det da med som denne annonsen inneholder.
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10943250

bare undrer.

Johnny U

med det mees den løsningen som er kommet for vannbåren gulvvarme i vigner med thruma.... den har fortsatt en varmluftskamin med ultraheat, hvor varmen blåses rundt av vifter....
Til Toppen Go down
joka
DIREKTØR!
DIREKTØR!
joka


Male
Antall Innlegg : 777
Age : 58
Localisation : Ibestad / Troms
Registration date : 17.06.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 10:33

fant dett på en dansk side:

LMC`s patenterede vandbåren gulvvarme

LMC fås med den vandbårne gulvvarme, både i forbindelse med Alde centralvarme og Truma blæservarme.

LMC har i samarbejde med Alde udviklet et unikt gulvvarmesystem der i forbindelse med centralvarmen sikrer en ekstrem hurtig opvarmningstid af vognen.

I modelåret 2007 tilbydes den vandbårne gulvvarme også i forbindelse med Truma blæservarme. Opbygningen af gulvet er på samme måde som i forbindelse med Alde centralvarme, men opvarmningen af vandet foregår ved en ekstra monteret Truma varmt vandsbeholder, der er monteret med et ekstra kraftigt varmelegeme, som opvarmer vandet til gulvvarmen.

Gulvvarmen er opbygget med to firkantede vandrør på langs i vognen. Ovenpå dette ligger den varmeledende aluminiumsplade. Denne sikrer den hurtige og ensartede opvarmning af vognen. En ekstra termostatstyret pumpe forøger den vand/varmemængde der ledes rundt i gulvvarmerørene.

http://www.lmc-autocamper.dk/pages/webside.asp?articleGuid=27256&menuGuid=10871
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 15:53

Morten t skrev:
det er faktiskt et av minusene med Kfu vogna mi, at Thrumaen er montert inne i skapet på soverommet.
blir veldig varmt der, og at slangen som varmen skal gå igjennom må gå hele veien rundt vogna før den kommer frem til sittegruppa i fronten av vogna! mister mye effekt på den lange veien.
skrur jeg opp varmen blir det utrolig varmt bak i sove delen før jeg får skikkelig varme i fronten, hvor sitte gruppa er!

derfor føler jeg at el-jet under hvert vindu er et must i denne type vogn med Thruma.

Morten T

Ja, da skjønner jeg at sliter litt. Akkurat der er designen grei på KMFe'en. Men jeg kunne gjerne ha tenkt meg å kjøre enda MER av lufta bakover i vogna. Foran, dobbel seng, ekstern bad og do, får mer enn nok, mens jeg kunne ønske meg litt mer i ungeavdelingen, men for all del... Det fungerer helt fint!

Har du vurdert WL-ventiler?
Til Toppen Go down
thor_egil
DIREKTØR!
DIREKTØR!
thor_egil


Male
Antall Innlegg : 793
Age : 57
Localisation : Røyse
Registration date : 16.05.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 15:58

Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 16:16

Thor Egil.

Lenge siden jeg leste den der,og dette må da være av stor interesse for folk med Hobby og andre merker med Truma.

Og så blir vel Vegard glad når han leser om Santa'en.

Men det var jo bare en "handlevogn" han hadde med på tur og da,dansken.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 17:00

Morten t skrev:
det er faktiskt et av minusene med Kfu vogna mi, at Thrumaen er montert inne i skapet på soverommet.
blir veldig varmt der, og at slangen som varmen skal gå igjennom må gå hele veien rundt vogna før den kommer frem til sittegruppa i fronten av vogna! mister mye effekt på den lange veien.
skrur jeg opp varmen blir det utrolig varmt bak i sove delen før jeg får skikkelig varme i fronten, hvor sitte gruppa er!

derfor føler jeg at el-jet under hvert vindu er et must i denne type vogn med Thruma.

Morten t

Du får vel ikke så mye varme fra fyren ved senga om du skrur den litt mned, og øker vifta's turtall????? men du får jo litt mere lyd da......
Til Toppen Go down
Jan Ole
MODERATOR
MODERATOR
Jan Ole


Male
Antall Innlegg : 13248
Age : 57
Localisation : Måløy.
Registration date : 11.03.2007

Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 17:43

ARVE skrev:
Thor Egil.

Har aldri hatt 790 før,men etter erfaring fra mange nordiske vogner fra 550-690 størrelse,begynner behovet for gass å melde seg ved rundt 12-15 minusgrader,på 2 kw,alt etter størrelse på vogna.De gangene vi har hatt tilgang til 3 kw.,har minus 20 gått greit uten gass.

Føler vel at alle de nordiske merkene er ganske like når det gjelder vinteregenskaper.Tenker da på evnen til å holde tempen.

Leste vel på NCC en gang at en Hobby-eier mente han klarte å holde en 650 varm med Alde på 2 kw. i 20 minus uten gass.Jeg vil ikke si at han juger,men jeg gjorde meg mine tanker.Ikke arrester meg om jeg husker feil her.

Trivelig å ha deg tilbake,da du er en hyggelig skribent med mye kunnskap om mangt.

Min erfaring angående Alde og Hobby 650 er nok mer på oversiden av
-10ºC om en skal klare seg med 2 kw og ha det behagelig. Laughing Laughing Laughing

_________________
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK -08
Vw Crafter MBM -14
Vw E-Golf -16
Vw T3 Syncro MBM -89
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeTor 8 Nov 2007 - 20:12

J.O. skrev:
ARVE skrev:
Thor Egil.

Har aldri hatt 790 før,men etter erfaring fra mange nordiske vogner fra 550-690 størrelse,begynner behovet for gass å melde seg ved rundt 12-15 minusgrader,på 2 kw,alt etter størrelse på vogna.De gangene vi har hatt tilgang til 3 kw.,har minus 20 gått greit uten gass.

Føler vel at alle de nordiske merkene er ganske like når det gjelder vinteregenskaper.Tenker da på evnen til å holde tempen.

Leste vel på NCC en gang at en Hobby-eier mente han klarte å holde en 650 varm med Alde på 2 kw. i 20 minus uten gass.Jeg vil ikke si at han juger,men jeg gjorde meg mine tanker.Ikke arrester meg om jeg husker feil her.

Trivelig å ha deg tilbake,da du er en hyggelig skribent med mye kunnskap om mangt.

Min erfaring angående Alde og Hobby 650 er nok mer på oversiden av
-10ºC om en skal klare seg med 2 kw og ha det behagelig. Laughing Laughing Laughing

J.O

det mener jeg du har veldig rett i..... mine erfaringer ligger og i den gata.....

Vedr Bjølle, så hadde jeg jo en 2000 mod 650M, og den klarte ned mot ca -20 før en måtte ha mere effekt på fyren, enn 2 kW... På 790 merker jeg at en betraktelig før, må på med mere effekt.... men det er jo noen kubikk mere med luft, damt en del flere kvadrat med tak, vegg og gulv som kjøler ned....
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 6:41

Vegard.

Blir spennende å prøve ut 790'en nå som det begynner å bli noen blå.

Klarte du god innetemp ved minus 20 på 650'en med bare 2 kw ????

Ved rundt 14-15 minus,måtte 680M'ene ha drahjelp av gassen for å holde litt over 20 grader inne.Men de er jo noe større enn 650.

Knaus 580'en var vel den som måtte ha hjelp av gass tidligst ved mange blå.
Til Toppen Go down
Gjest
Gjest




Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitimeFre 9 Nov 2007 - 8:16

Arve

i tillegg sto jo begge gulv-varmene på.... det gir jo og noen watt, samt menneskene inne i vogna....

men det forutsatte jo ingen vind.... med litt vind, måtte nok knappen over på tre før....

men det jeg sier, er jo at fra -20 grader, så dalte tempen inne i vogna, ved stille vær.

på 790'n er skjer vel dette sånn rundt -15 grader ute.... har ikke sett så nøye på det, men merker nok at 790 nok er såpass stor, at en kan merke at fyren får kjørt seg mere her, og sånnsett kansje burde hatt enda mere guff og gi på, ved bruk på strøm. men da er det jo og et problem tilknyttet sikringer og da.... men det er jo bare å vippe på gassen, for med den styringen som er på min vogn, slår jo ikke gassen inn før fyren ikke klarer å holde tempen på strøm....

og ei tom vogn, trenger absolutt mere effekt for å holde tempen, enn ei med folk i....
Til Toppen Go down
Sponsored content





Thruma eller Alde. - Page 4 Empty
PosteTema: Re: Thruma eller Alde.   Thruma eller Alde. - Page 4 Icon_minitime

Til Toppen Go down
 
Thruma eller Alde.
Til Toppen 
Side 4 av 6Gå til side : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Alde 2920 eller alde 2910?
» alde 3000 compact GULVVARME eller bare langs vegger?
» Er det noe galt med fortelt eller vogn eller skinne?
» penta telt eller annet telt med 3,5 m dybde eller mer ønskes
» Thruma

Permissions in this forum:Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
CARAVANFORUM :: CAMPINGVOGNER :: VARMESYSTEMER-
Gå Til: